Ford Courier: koeling problemen/raakt over verhit

Bouwjaar: 2001

collega's ik heb een groot probleem
wij worstelen al enige tijd met een Ford Fiesta Courier.
symptoom:motor raakt over verhit, controle lampje temperatuur licht op ( deze uitvoering heeft geen temperatuur meter)
gegevens: Fiesta courier 1.8 tddi (lynx diesel) met airco en koelinstallatie voor de laadruimte.
vervangen delen:Radiateur, waterpomp ,warmtewisselaar,thermostaat
koelsysteem gespoeld en gereinigd met biodegreaser.
echter de motor blijft heet lopen na een langere rit(dus tijdens het rijden)
de temperatuur van de laadruimte loopt op en daarna brand het controle lampje op.
wij kan mij verder helpen ( je kunt het niet zien maar ik zit met mijn handen in het haar)

ruudvanmaarseveen

Geplaatst door ruudvanmaarseveen (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Courier? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

paulmichiel (0) PRO, 18 jaar geleden

Raakt hij ook oververhit als de koelinstallatie uitstaat? Misscien dat het koelvermogen van de radiator te klein is als er een condensor van de airco en de koelinstallatie voor zit. Deze geven beide zeer veel warmte af. Gaat het lampje uit als je langzamer gaat rijden?

Heb dit met een Vito eens gehad, condensor koeling zat voor de radiator en bij flink doorrijden bij warm weer werd hij ook aardig warm. Grotere radiateur erin (dikker) en probleem opgelost.

Groeten,

Paul

Niels8175 (0) PRO, 18 jaar geleden

Hoi ruud.

Heb je ook gecontroleerd of de temperatuur daadwerkelijk zo hoog word?
Ik denk dat je het verhaal van de losse CHT sensor kent?

Zou je nog eens naar kunnen kijken?
Goh,mijn 999 ste berichtje...
Spannend..;)

Niels

ruudvanmaarseveen (0) PRO, 18 jaar geleden

he Niels, gefeliciteerd met je 999-e berichtje, ik heb dit inderdaad overwogen (sterkernog uitvoorzorg een nwe sensor besteld) maar ik kan de link met het uitvallen van de koelinstallatie niet leggen (hoewel 140.000km gereden zonder problemen, misschien a/c koppeling defect)

Harald4118 (0), 18 jaar geleden

Vervelend natuurlijk, omdat je geen temp-meter hebt zie je niet wat er gebeurt. Maar ik denk als volgt : motor wordt te warm. Als veiligheid schakelt ECU airco uit. Motor wordt toch nog warmer en lichtje gaat branden.

Als de motor te warm wordt bij gewoon rijden, zou ik denken aan onvoldoende watercirculatie. Dus kijk naar thermostaat, radiator en waterpomp.

ruudvanmaarseveen (0) PRO, 18 jaar geleden

ok harald , waar wat als dat alemaal al vernieuwd is?

Ford_Faq (0) PRO, 18 jaar geleden

Hallo Ruud,
De koelvloeistofstroom gaat vanaf de cilinderkop (waar sensor in zit!)naar de kachelslang, kachelkraan en temperatuurwisselaar naar het expansievat. Wanneer er in dit circuit een verstopping zit wordt de koeling van de cilinderkop te gering.
Als controle kun je de slang rechtstreeks van kop naar expansievat leggen en kijken wat hier het resultaat van is. Wanneer er een weerstand/verstopping in kraan, wisselaar of slangen zat zal het probleem over zijn.

Succes
Remo

ruudvanmaarseveen (0) PRO, 18 jaar geleden

he mannen, hier even een up-date
zo'n twee weken geleden hebben wij de cht senosr vervangen, wij hebben er geen afwijkingen aan kunnen zien.
tot nu toe geen bericht meer gehad dat de motor heet loopt.
(ondanks dat dit pas na een lagere rit voorkomt)
er vanuitgaand dat een koeriers bedrijf dit regelmatig doet ben ik voorzichtig optimistisch dat het probleem opgelost is.
bedankt voor het meedenken allemaal
mocht de storing zich weer voordoen brain-stormen we gewoon weer verder.
groeten Ruud

pauloos (0), 16 jaar geleden

Beste profs,

Zouden jullie eens naar mijn vergelijkbare(?) probleem willen kijken.
Mijn garage (Ford) komt er na herhaalde checks niet uit.
Ik heb al meerdere malen aan m'n garage gevraagd of het niet aan de CHT sensor kan liggen, zij zeiden van niet (is dus ook niet vervangen)

alvast bedankt!

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Zou ik bij wijze van test (bij opgewarmde motor) de CHT (tijdelijk) los kunnen koppelen om te kijken of deze evt. verkeerde signalen afgeeft?
Of zou dat niets uithalen? of is dat zelfs risicovol?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Courier of stel zelf een nieuwe vraag.