Peugeot 406: Snelheidsmeter

Bouwjaar: 1998

Peugeot van 01-98, rijdt men stapvoets, geeft de snelheidsmeter 70 aan, bij 120 valt deze soms terug naar 0. Kan dit de hall-opnemer van de bak zijn? Waar zit deze precies en welk signaal kan ik met de scoop verwachten. Sinus?

Zeebries

Geplaatst door Zeebries (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

Bij deze peugeot's meestal het dashboard zelf. Telt de kilometerteller wel door ? Dan is het het dashboard zelf, slecht solderingen komen wel eens voor.

Zeebries (0), 18 jaar geleden

Ik ga eerst de hallgever op de bak testen of die wel goed zijn werk doet. Wordt vervolgd.

Zeebries (0), 18 jaar geleden

Op de sensor op de versnellingsbak komt een spanning van 9.18V (accu 11,9V)
Kan dit een oorzaak zijn??

sjonnieboy (0) PRO, 18 jaar geleden

moet je meten tijdens rijden of op de brug
dan moet die waarden veranderen.
en dan vergelijken


trouwens zeker weten dat je de goede draden hebt gepakt?
en niet de spanning waarmee hij wordt aangestuurd meen dat je een blokspanning moet meten
deze verandert dan van hz (frequentie)

Zeebries (0), 18 jaar geleden

Denk je dat dan die spanning van 9.18V naar de accuspanning (11,8V) gaat?

sjonnieboy (0) PRO, 18 jaar geleden

Het Is Een Aangestuurde Spanning Van Je Regeleen Heid

sjonnieboy (0) PRO, 18 jaar geleden

Maar Telt De Teller Wel Door

Zeebries (0), 18 jaar geleden

Ja, zowel de totaal als de dagteller tellen door.

sjonnieboy (0) PRO, 18 jaar geleden

op die sonsor zitten drie draden een plus een min en een signaaldraad.
als dat goed is zit het niet in de hallgever.
n.b je meet wel met een scoop?
met een multi-meter gaat het niet want die is te traag
je moet meten met een tijdseenheid
ik zelf denk niet dat het aan de hallgever ligt

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

Net was sjonnie zegt, waarschijnlijk niet in de sensor maar zit het in de dashboard. Is het een sagem dashboard ? Die hadden wel eens last van slechte solderingen. Kijk als de kilometerteller gewoon verder telt komen er wel de juiste pulsen aan bij de teller. De snelheidsmeter zelf heeft dus een probleem.

S. (0), 18 jaar geleden

Hallo Pieter,

Ook bij mijn peugeot 406 van bouwjaar 2000 valt de snelheidsmeter soms naar 0. Als ik het goed begrijp:
- wanneer de kilometerteller door telt dan ligt het aan w.s. slechte solderingen in dashboard
- wanneer de kilometerteller niet door telt dan ligt het aan de sensor
Het laatste is bij mij het geval. Heb ik het zo goed begrepen? Is sensor vervangen moeilijke/dure klus?

groet Sjoerd Dijkstra.

Joe (0), 18 jaar geleden

Hallo,

Mijn 306 xs uit 2000 heeft ook dit probleem, het wordt ook steeds wat erger, blijft soms minutenlang op 0 staan, slechte solderingen denk ik, gewoon dash eruit en nakijken maar..

oldtimer (0) PRO, 18 jaar geleden

Sjoert bij jou is dat inderdaad heel goed mogelijk,maar als het een beetje een luxe uitvoering is die jij hebt kan er achter het dashboardkastje ook nog een signaalversterker zitten (heb jij al heldere koplampglazen?).

S. (0), 18 jaar geleden

Hallo oldtimer,

Het is niet een zeer luxe uitvoering. (406 break 1.8 16v. bouwjaar 2000. identificatienr: VF38ELFYE81062288).
Ik klink misschien dom maar wat bedoelt U met 'heldere koplampglazen'? Mag ik concluderen dat bij mijn auto niet het hele dashboard eruit moet?

groet Sjoerd.

oldtimer (0) PRO, 18 jaar geleden

Heldere koplampglazen kwamen er volgens mij pas in 2001 in, kijk maar eens om je heen dan zie je wat ik bedoel.
Het hele dashboard hoeft er nooit uit als het al moet is het alleen maar het instrumentenpaneel.
En dat is 5 min werk.
Maar bij jou doen ook de telwerken niet meer optellen dus dat zit niet in het paneel.

S. (0), 18 jaar geleden

Blijft over: 'de sensor vervangen'. Is dit relatief een simpele, niet al te dure klus bij de dealer?
groet.

oldtimer (0) PRO, 18 jaar geleden

Ja, simpel te doen en , heb natuurlijk niet alle prijzen in mijn hoofd maar, denk dat het wel meevalt.

S. (0), 18 jaar geleden

Oldtimer,
Hartelijk dank.

gr. Sjoerd.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.