Renault Laguna: Start slecht bij kou en toerenteller vliegt heen en weer dan

Bouwjaar: 1999

We hebben een Laguna uit 99 1.9 dTi Break.
We hebben al een hele tijd problemen met starten als het onder het vriespunt komt. Zo ook vandaag dus. Nu viel me vandaag op dat tijdens het starten de toerenteller flink heen en weer ging en toch deed de motor geen slag. Ik weet niet of hij dat eerst ook deed.
Verder is bijna alles al vervangen aan het ding.
Wat kan het nou nog zijn?

Gert3645

Geplaatst door Gert3645 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Henk Nobach (0) PRO, 18 jaar geleden

Zeker startmotor nog niet vervangen? Dat is je probleem.

Gert3645 (0), 18 jaar geleden

Dat is het enige dat nog niet is vervangen. Ik zal eens informeren wat me dat weer gaat kosten.
Bedankt.

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

Inderdaad startmotor geeft vaak verstoring op de BDP sensor en start dan niet meer. Bekend probleem bij de dti laguna.

Gert3645 (0), 18 jaar geleden

Garagehouder had al wel een andere BDP-sensor er in gezet, maar dat hielp dus ook niet.
Ook jij bedankt voor de info.

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

De BDP zelf is het probleem niet.
Henkie was er geen modificatie op de bundelloop bij de dTi met deze problemen ?

Riel (0) PRO, 17 jaar geleden

Wow, hier had ik eerder moeten lezen, ik meet inderdaad een verrot signaal tijdens het starten aan de bdp-sensor, maar na deze vervangen te hebben (helaas dus voorbarig) is het probleem gebleven. Computer geeft overigens ook storing bdp-sensor maar dat lijkt me dus logisch. Eenmaal gestart loopt hij als een trein.

Is dit ook op te lossen met een wijziging aan bekabeling/afscherming aan de startmotor?

Startmotor gaat als een tierelier namelijk :)

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Met een flinke modificatie zou je zeggen van wel, maar als je kijk naar het aantal uren dat dat gaat kosten om het netjes en goed om te leggen zou ik zeggen zet er een gemodificeerde startmotor in..

Riel (0) PRO, 17 jaar geleden

Dat geloof ik.

Weet u toevallig wat deze wijziging in houdt?

Moet ik een gemodificeerde startmotor kopen, of is een revisiestartmotor ook prima?

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

Het probleem wordt veroorzaakt door kopersluiting (kortsluiting in de wikkeling) waardoor de de startstroom hoger en daardoor het magnetisch veld ook rond de kabel. Van een gemodificeerde startmotor en/of kabelbundel heb ik nooit iets over gehoord. Een wijziging van het onderdeelnr betekent niet automatisch dat het onderdeel ook gewijzigd is.

Mijn antwoord op de vraag van Riel; een ruilstarter voldoet prima.

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

Behalve het rerouten van de kabels zou je ook de kabels kunnen afschermen. Je moet dan om de kabel (het liefst zowel de sensor als de startmotorkabel) een (geleidend)scherm aanbrengen, zo lang mogelijk door laten lopen en aan beide uiteinden met massa verbinden. Je zou het gevlochten vertinde koperscherm van een Vmvk kabel (bijv. 230V grondkabel) kunnen strippen en hier de kabels doorheen kunnen steken hoewel de stekkereinden dan mogelijk in de weg zitten. Omwikkelen met koperfolie kan natuurlijk ook maar is lastig te verkrijgen. Aluminiumfolie zal waarschijnlijk niet helpen omdat het om magnetische inkoppeling gaat.

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

Waarom zou je dat doen? Je weet dat het probleem veroorzaakt wordt door de startmotor, dan weet je dat die binnen niet afzienbare tijd helemaal het loodje legt.

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

Als het inderdaad zo is dat verstoringen op de sensor (veroorzaakt) door de startmotor een voorbode zijn dat de startmotor binnenkort aan zijn einde komt heeft dit inderdaad weinig zin. Maar mogelijk worden storingen ook veroorzaakt/verergerd terwijl er geen windingstoring is. Ook dan is dit een methode. En dat geld natuurlijk ook voor overige bedradingsproblemen waarbij verstoringen plaats vinden. Het is dan ook meer als wetenswaardigheid bedoeld en goedkope oplossing voor diegene die het treft.

De grotere startstroom op zich kan overigens niet de oorzaak zijn van de verstoringen omdat dit gelijkstroom is. Wel het vonken van de borstels wat natuurlijk verergerd wordt bij een windingsluiting maar ook door collectorvervuling, slijtage koolborstels en hogere stroom door kou etc. Het vonken veroorzaakt stoorpulsen die zich over de kabels verplaatsen en inkoppelen op andere bedrading. En dat gebeurt dus bij de sensor. Auto ontwerpers zouden zich dan ook eens meer moeten bezig houden met het ontwerpen van een deugdelijk elektrotechisch ontwerp. Ze lopen hierin gigantisch achter bij de industrie. Daar zouden dit soort storingen tot flinke claims leiden. Maar ja, in de autowereld betaald de klant dit soort engineer missers.

Groet Richard

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.