Volvo 850: Aircocompressor springt vaak in en uit

Bouwjaar: 1994

Goed half jaar geleden hoorde ik bij de 850 gelukkigen met een kapotte verdamper achter het dashbord. Hele dash eruit, klinkt vast bekend. Kleine 700 euro armer. Betreft airco met schakelaar geen ecc!

Nu heb ik op advies van de airco specialist deze tot 850 gram af laten vullen ipv 750. Zou beter zijn (zeggen ze).

Maar wat mij nu opvalt is dat mijn aircopomp vaak in en uit slaat. 5 sec aan, uit even later weer 4-6 sec, uit enz. enz.

De automatische ventilator springt vrij vlug in om mijn airco te helpen met koelen. Als de schakelaar van de airco uit staat doet hij dit dus niet. So far so good.

Ligt dat vaak aan en uitspringen van de pomp aan de luchtspleet van deze airco pomp, maw simpel afstellen of mag ik me weer voor gaan bereiden op een giga uitgave? Airco boer roept dat dit wel Volvo eigen is.

Bartje67

Geplaatst door Bartje67 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 850? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Volvo-Specialist (0) PRO, 18 jaar geleden

Dit lijkt inderdaad op te weinig koudemiddel.
Is de airco de vorige keer ook bijgevuld met "tracer" (UV-detectie vloeistof)?
Als dat zo is kun je elke volgende lekkage met een UV-lamp en speciale bril zo opsporen. :)

Ramon9285 (0) PRO, 18 jaar geleden

Of de magneet koppeling is stuk of de lagedruk schakelaar,kun je simpel testen door de schakelaar door te verbinden

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Ik denk ook dat er te weinig koudemiddel inzit.

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik denk dat er niets mis mee is. Als er te weinig koudemiddel in zit doet de airco niets. Dit is vrij gebruikelijk verschijnsel. Zou er niet teveel van wakker liggen. Helemaal met de huidige temperaturen.

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Als er echt te weinig inzit stopt tie idd.
Maar hoe minder erin zit hoe harder die moet werken, dus zal die vaker aanslaan.

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Ja maar primera, ze hebben er juist iets meer ingedaan......

janrietman (0) PRO, 18 jaar geleden

als de druk in het airco systeem te hoog word ,word de pomp ook uit geschakeld door de hoge druk sensor,en word ook uit geschakeld als de druk telaag is door de lage druk sensor.

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Kan idd ook nog.

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

We hoeven de problemen nou ook weer niet te creeren!!

Ramon9285 (0) PRO, 18 jaar geleden

verbind die lage druk schakelaar even door,dan weet je precies waar het probleem zit!
Werkt hij dan wel of niet?

alex231 (0) PRO, 18 jaar geleden

laat even de druk aan de lage drukzijde controleren, dan weet je meer. en als de luchtspleet van de pomp te groot wordt schakeld deze niet meer in, hij zal dus niet sneller in en uit schakelen(dit veroorzaakt dus niet je probleem)
je kunt ook aan de dikke pijp die door het schutbord naar je verdamper gaat voelen, als deze niet heel koud meer wordt is je systeem waarschijnlijk toch lek. succes.

Pascal8382 (0), 18 jaar geleden

Is het toevallig geen overjarig model? De 850 is tot einde 1993 afgevuld met het "oude" koudemiddel nl. r12. Dit kun je zien aan de vulnippels. Indien er een adapter op de vulnippel(s) zit is er sprake van een retrofit dwz. de installatie is omgebouwd naar het huidige r134a koudemiddel. Als een volvo 850 op r12 1900 gram koudemiddel nodig heeft, dan heeft dat systeem (indien omgebouwd) 70% r134a nodig om goed te funtioneren, dwz 1330 gram.
Heb vaker retrofit uitgevoerd en ze werken perfect.

Ruud10657 (0) PRO, 17 jaar geleden

Nog een nabrander mbt het afstellen van de luchtspleet van de magneetkoppeling op de aircopomp in de 850 en V70 serie. Indien de speling iets te groot is, slaat de pomp ook uit bij warmer weer. Een airco boer hier in de omgeving had nog al wat ervaring met deze volvo kwaal.
Reparatie: 20 minuten.
Benodigd materiaal: 3 tie-raps
Wagen rijd reeds de gehele warme zomer zonder problemen.
Waar werden de tie-raps voor gebruikt? Ze werden aan de voorzijde van de magneetkoppeling op drie plaatsen onder de gebogen veer door geduwd door deze met een schroevendraaier iets op te ligten. De tie-rapjes worden hierdoor als opvulling gebruikt. Tie-rapje dicht trekken en afknippen. Klaar.
Niet erg gemakkelijk door te voeren, daar er weinig plaats is, wel erg goedkoop!
Succes met deze schijnbaar veel voorkomende reparatie.

Bartje67 (0), 17 jaar geleden

Moet eerlijk bekennen dat ik er weinig energie ingestopt heb. Ben nog wel naar de airco specialist geweest en die vertelde mij dat de luchtspleet idd niet goed was afgesteld. Daarvoor zou ik hem weer een keer moeten brengen. Niet meer gedaan. Gewoon een andere volvo gekocht. Nu een S70 met ECC ipv handmatige airco. (hoop wel dat deze verdamper al ooit aan de beurt is geweest). Toch bedankt voor jullie hulp en sugesties!!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.