Mitsubishi Pajero TD: gedreun en trillen van de auto bij 110 k/u

Bouwjaar: 1998

betreft een pajero sport turbo diesel 1998

het gedreun en getril situeert zich bij een snelheid van 110 k/u,is waarneembaar vanaf 100 k/u en verdwijnt bij een snelheid hoger dan 120 k/u.dit zowel in vierde als vijfde versnelling en tweewielaandrijving.

Als gevolg hiervan is de krukas van de motor gebroken, net voor de eerste cilinder, ruilmotor gemonteerd.
zopas is de verluchting van de versnellingbak gebroken waardoor de bak zonder olie is te komen rijden, gevolg ingaande as en hoofdas in de vernieling, bak gereviseerd door nieuwe onderdelen en lagers.

bij demontage is eveneens vastgesteld dat de trillingsdemper op de bak is afgebroken en tegen de cardanas is terecht gekomen, gevolg slingering op de cardanas van meer dan 2 mm, cardanas is vervangen.

bij de laatste proefrit bleek er ook nog trilling waarneembaar bij 80 k/u en bij het remmen.

alle wielen gebalanceerd en geoptimaliseerd, de remschijven voor en achter op het voertuig afgedraaid. dit probleem blijkt nu opgelost

het probleem bij 110k/u blijft echter, doch ik vrees dat door het gedreum er opnieuw onderdelen stuk zullen gaan.

n.b. de cardanas is eendelig

marcvan1

Geplaatst door marcvan1 (0) PRO , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Pajero? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Marques (0), 21 jaar geleden

Hoe ben je aan een cardan as gekomen?
Houd rekening dat een Pajero Sport Geen Nederlandse auto is of via de reguliere weg nederland is binnen gekomen of heb je het over de stikkers op de zijkant van de Pajero?
Een echte Pajero Sport is anders dan een normale pajero en dan heb je kans dat je cardan as ook ander is, indien je hier niet uit komt neem contact op met Voets die is de echt specialist in Pajero's

marcvan1 (0) PRO, 21 jaar geleden

beste,
ik ben werkzaam in Belgie en hier is wel degelijk de echte pajero sport ingevoerd, de nederlandse inporteur heeft dit type nooit ingevoerd

De pagero sport is de "van versie " van de pick up l200

Marques (0), 21 jaar geleden

Ik ken het model wel wij hebben er een paar rond rijden uit Portugal en Spanje. Als je in Belgie wel aan de juiste onderdelen kunt komen dan licht het daar niet aan.
maar moet je een cardan as niet onder de auto laten balanceren? Als je hem los haalt dan hoor je hem ook af te tekenen om op de zelfe plek terug te zetten.
Hiermee hebben wij geen ervaring maar het kan mijn zo voorstellen dat je de as kunt uitlijnen ik weet dat ze dit vroeger deden met een een soort finish balancer bij een Alfa GTV V6 .
Wat ook mogelijk is dat het getril niet uit de as komt maar van de auto zelf zoals te veel ruimte op je rubbers,wij hebben iets dergelijks gehad met een Mercedes daar bleek een motor rubber te slap te zij.
Succes er mee mischien heeft iemand er meer ervaring mee.

wim12199 (0) PRO, 18 jaar geleden

Weet niet of je het al gevonden hebt, maar het probleem ligt wel degelijk in de cardanas, je moet er een cardanas in plaatsen van een model 2002, de eerste modellen hadden een cardanas met een vernauwing achteraan de as (cardanas in soort kunststof), de modellen 2002 hebben deze vernauwing niet meer en ook het whoem-geluid niet meer.Hebben dit verscheidene malen zo gedaan met prima resultaat, ook een belg die bij mitsubishi werkt.

marcvan1 (0) PRO, 18 jaar geleden

het probleem is er nog steeds, ondertussen is de versnellingsbak opnieuw gereviseeerd, diverse lagers uitgelopen, een volgende maal een barst in het tussenhuis van de versnellingsbak en de transferbak

uw suggestie van de cardanas van een volgend model ga ik zeker opvolgen al heb ik de cartdanas al door een nieuw exemplaar vervangen; doch of deze ook een vernauwing bezit weet ik niet meer; doch de cardanas is uit metaal en eendelig

ik dacht dat de kunststof cardansas alleen op toepassing is voor de de pajero met een zelfdragend koetswerk

nb; de klant is niet op de hoogte daar het voertuig meestal een paardenvan trekt en dus zelden sneller rijdt dan 80 km/uur

wim12199 (0) PRO, 18 jaar geleden

Die barst in het tussenhuis wordt veroorzaakt door de trillingen uit die cardanas! Ook diverse malen tegengekomen!Hebben dat ook diverse malen tegengekomen!Waarschijnlijk heb je de cardanas met chassisnummer besteld, dan krijg je terug een slechte in de handen gestopt.In het begin dat die modellen uitkwamen ook verschillende keren tegengekomen dat het tussenhuis barstte, Met als schuldige de cardan! Wil anders wel het mitsubishi-nr. even opzoeken voor jou daar ik uit de gesprekken begrijp dat die modellen in nl. niet verkocht geweest zijn. laat iets weten. (Dacht dat het kunststof was, maar daar kan ik misschien wel fout in zijn)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Pajero of stel zelf een nieuwe vraag.