Hyundai Scoupe: Toeren blijven pulserend op de 2000RPM hangen

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5 GTXI

Hetvolgende:

Ik heb een hyundai Scoupe 1.5 en als ik mijn motor start dan gaat hij direct naar de 2000 toeren en blijft daar pulserend hangen. Je kunt wel zeggen dat hij elke seconden 'uit zich zelf' een klein beetje gas geeft tot de 2500 toeren en valt dan terug naar de 2000 toeren en dan begint de cycles opnieuw.Tevens, al raak ik de gashendel maar letterlijk 1 mm aan dan schiet ha door naar 5000 toeren en valt hij terug naar de 2000 toeren en begint de cyclus opnieuw.

Ik heb al menig topics gecheckt en heb vandaag de gaskleppositiesensor, de stappenmotor (deze bevind zich recht tegenover de gaskleppositiesensor) en de bougie kabels vervangen. Alles kwam van een sloopauto af met 122.000 KM, behalve de bougieskabels zijn nieuw. Tevens heb ik de bobine corrosie vrij gemaakt, de gasklep blijft NIET hangen en is 'schoon'.

Het gekke is, ik heb mijn auto naar de garage gebracht met hetzelfde probleem en deze vertelde mij dat de stappemotor kapot was en deze extreem duur was om te vervangen in vergelijking met de waarde van de auto(z'n 360 eu's) Deze hebben toen (dit wist ik pas nadat hij WÉÉR stuk was) twee moertjes tussen de stappenmotor gedraait zodat deze verder van de gashandel af stond. Dit had voor eventjes geholpen want hij ging dus weer "pulseren"

Toen hij gemaakt was bij de garage heb ik hem van gouda naar rotterdam kunnen rijden zonder een enkel probleem (wel te vermelden dat ik bijna niet heb stilgestaan) Toen ik hem vandaag weer voor de eerste keer pakte (dus 4 dagen later) begonnen de problemen. Ik heb vandaag dus wel 5 a 10 minuten in de file gestaan en na een 15 minuten rijden begon hij ineens 'vreemd' te doen.

Nou... wie kan mij helpen? ik wil wel beweren dat dit mijn laatste hoop is en anders word het een enkeltje sloop. De auto is te weinig waard om er nog teveel geld in te stoppen. Wie kan de vinger op de zere plek drukken en mij verlossen van deze ergenis.

Alvast hartelijk dank

droger

Droger

Geplaatst door Droger (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Scoupe? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

wim12199 (0) PRO, 17 jaar geleden

Dit is zeker een inlaatluchtprobleem.
Al eens met carburatorreiniger op de afdichtingen gespoten? Of de vacuumdarmpjes al eens op lekken gecontroleerd?
Als dit goed is zou ik me toch even richten tot de luchtdebietmeter.

Droger (0), 17 jaar geleden

Beste scoupe liefhebbers

Waar kan ik de luchtdebietmeter van een scoupe uit 1991 vinden en is deze hetzelfde als de lucht massa sensor, vertaald naar engels: airflow sensor (te vinden in het luchtfilterhuis)?? de vacuumdarmpjes, Zitten deze op de carburator en op de luchtaanvoerdarm?

Als ik de air flow sensor er uit haal, hoe kan ik deze dan controleren? Ik heb namelijk geprobeerd te starten zonder de air flow sensor verbonden te hebben en dit deed hij ook, maar wel met hetzelfde effect als hierboven. Hij smoorde wel uit na een minuut of 2

Droger (0), 17 jaar geleden

Ik heb net 3 officiele Hyundai dealer gebeld en deze vertelde mij dat de draden van de gaskleppositiesensor waarschijnlijk draadbreuk bevat. Het kan ook aan de engine temp sensor liggen want deze stuurt signalen naar de boortcomputer en deze op zijn beurt stuurt weer de choke aan. Het laatste geval hebben twee monteurs mij kunnen bevestigen dat dit vrij waarschijnlijk is. 1 monteur vond de eerste optie vrij waarschijnlijk.

Ik denk dat ik voor de tweede optie ga want als de choke in werking treed en een sensor registreert verkeerde menging dan regelt de ecu dat af, wat weer resulteert in het terugvallen van de toeren. waarna de choke weer in werking treed en de cyclus weer opnieuw begint.

volgens alle monteurs die ik heb gesproken over de airflow sensor(luchtmassasensor/luchtdebietmeter: dat kan het iedergeval niet zijn want de auto start niet als deze helemaal kapot is, en als deze defect is dan klimt hij niet op in toeren.

wat denken jullie?

Droger (0), 17 jaar geleden

nou... Ik heb net de sensor vervangen, waarna ik hem eerst 10 minuten liet warm draaien. hij reed echt als een zonnetje! viel netjes terug in de toeren en was zeer tevreden met het resultaat. en alsof het noodlot er mee speelde... begon hij na een half uurtje wéér te pulseren! gek word ik er van! De auto reageert dus op deze manier als hij warm is.

wie kan mij helpen?

ephy (0) PRO, 17 jaar geleden

Hallo, heb je de gasklep al gereinigt ? met injectie reiniger / carbu clean ? kijjk daar eens goed naar er zit waarschijnlijk een dikke zwarte rand in ! haal deze goed weg mer wat reiniger en een doek . daarna de ecu reseten (zekering mpi onder de motorkap )
probeer hem daarna eens weer het kan ook zijn dat alles nu van zijn basis afstelling is gedraait . maar het probleem zit in de gasklep reinigen dus.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Scoupe of stel zelf een nieuwe vraag.