Opel Vectra: Sensoren en distributieriem spanning?

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0-16v

Na het uitlezen bleek dat een van mijn sensoren kapot is.(krukas en nokkenas)
Is het zo dat je deze samen moet vervangen, of kun je ze ook apart vervangen?
Ze vertelden mij dat dit kwam door een foutieve spanning van de distributieriem, en deze moest laten spannen door hun met een of ander (meet) apparaat.
Is dat ook waar, volgens mij moet je toch de spanning bepalen met het pijltje wat op de spanner zit dat moet overeenkomen met de inkeping die erop zit?
Vreemd, drie jaar geleden heb ik ook de nokkenas sensor kapot gehad, hadden ze mij verder niets verteld en heb ik alleen de nokkenas sensor vervangen.
Alvast bedankt voor de reacties.

wil12012

Geplaatst door wil12012 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

cdk (0), 17 jaar geleden

Dag Wil,

Ik heb een Vectra A van 1995 met dezelfde motor en voorheen een dergelijke foutmelding, de ene keer op de krukassensor, dan op de nokkenassensor.

Voor de nokkenassensor heb ik de volgende oplossing.
Het probleem doet zich voor in de stekker.
Door de hoge temperatuur op de plaats waar deze stekker zit, ontstaat een contactprobleem (weerstand tussen de kabelschoentjes en de draden).
Ik heb deze afgeknipt en direct aan de sensor gesoldeerd.
Nooit geen probleem meer gehad.

Wat betreft de krukassensor, deze stekker zit onder de plasticafscherming van de kabelboom (achterlangs de kleppendeksel), die kan je als eerste met contactreiniger schoonmaken.
Vervangen is bij mij niet noodzakelijk geweest.

succes,
Cor

wil12012 (0), 17 jaar geleden

Bedankt CDK, ik heb al een nieuwe gekocht. Kan best zijn wat je verteld, echter als ik met de Ohm meter meet dan mis ik met de oude sensor toch een doorstroming van de weerstand, dus neem ik aan dat hij ook kapot is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.