Peugeot 206: Onderste deel peilstok afgebroken.

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 Hdif

Deze morgen wil ik het oliepeil eens controleren (na een vakantietrip), haal de peilstok uit de motor, dep deze wat af, peilstok er terug in en haal ze er terug uit en wat blijkt, het onderste deel van de peilstok, zo'n 4 cm is blijven steken in het blok. Naar de dealer gebeld en volgens deze gebeurt het regelmatig en kan het geen kwaad voor het blok. Het sukje zal gemalen worden door de motor. Wat denken jullie.
Betreft een 206sw 1.6Hdif van april 2006.

chivas

Geplaatst door chivas (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Peter Schouten (0), 17 jaar geleden

Dat stukje zit nu waarschijnlijk in je carter, je hebt 't risico dat de oliepomp het opzuigt, waarna de resten in 't oliefilter terechtkomen. Maar idem zoveel kans op schade. Ik zou in dit geval niet twijfelen en de carterpan eraf halen, stukje eruit, nieuwe pakking en dan de pan weer terugzetten. Kosten van een carterpanpakking vallen best mee en verder kost het je alleen wat olie. Nog altijd goedkoper dan een kapotte oliepomp of motorschade...
suc6
Peter

chivas (0), 17 jaar geleden

Net naar dealer geweest en stukje zit nog niet in carter, het is blijven steken, er past geen nieuwe peilstok in. De bedoeling is om het afgebroken stukje erdoor te duwen.

Daneron (0), 17 jaar geleden

je hebt 't risico dat de oliepomp het opzuigt ? er zit een filter voor de oliepomp, het kan dus niet in het olie systeem komen ( blijft op de bodem van het carter ).

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

dat klopt, het kan niet mee worden opgezogen, wij hebben het zelf ooit eens meegemaakt bij een 12 jaar oude volvotrekker ( bij een oude baas van mij) waar we na het verversen een stukje ijzer over de rand van het gat van de aftapplug zagen liggen, na een beetje vuillakken met een magneetje kwam het eruit, en het bleek dus het onderste stuk peilstok te zijn.

Wij dus gekscherend vragen aan de baas of HIJZELF wel eens zijn olie peilde, omdat hij daar bij ons altijd op hamerde dit elke morgen te doen.

Tuurlijk, zei hij, maarre, ik heb het eerste jaar van volvo in de garantie een nieuwe peilstok gehad, omdat de oude niet compleet was, zij dachten toen dat het af-fabriek een foutieve ingezet was. Het bleek dus echt dat dat ding al meer dan 1 miljoen kilometers onderin dat carter lag.

Lekker doorstompen dus, en een nieuwe zetten. Scheelt je een hoop kosten. Misschien komt hij er met het verversen nog wel een keer uit.

Groeten Marcel

PSAturbo (0), 17 jaar geleden

Ik zou het risico mooi niet nemen. Het is een aardig drukke boel in een carter hoor, zeker bij zo'n relatief kleine motor. Dit zijn nou typisch van die dingen waar je later heel veel spijt van kan gaan krijgen... Geef ff (pakweg) 30€ uit, dan is je olie ook gelijk weer vers.
Het carter van een Volvo-vrachtwagen is wel een maatje groter natuurlijk....

Just my 2 cents....

Wout

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

dat is wel een maatje groter ja, net zoals de krukas, de drijfstangen, de oliepomp, aanzuigbuis, lagerkappen enz.

Dus dat ding zit relatief net zo vol als die van een 205je hoor.

Groeten Marcel

Richard9710 (0), 17 jaar geleden

Maar aangezien de punt van een pijlstok bij beide ongeveer even groot is, is het in een 205je relatief een grote punt. Ik zou er persoonlijk ook geen risico mee nemen. Bovendien heb je dan meteen weer verse olie.

chivas (0), 17 jaar geleden

Volgens de dealer kan het niet rechtstreeks in het carter terechtkomen. Deze week nog zal het een en ander opengemaakt worden (onder garantie) omdat er geen nieuwe peilstok in kan. Er schijnen wagens rond te rijden met 2 afgebroken stukjes in het blok...

ndrenth (0), 17 jaar geleden

Ik heb exact het zelfde gehad met mijn 206. ging olie peilen en ja hoor komt er maar een halve meetstuk omhoog.
gelijk de peugeot dealer gebeld en gevraagt of het geen kwaad kan, en die zijden dat het wel vaker voorkomt.
heb met het afgebroken plastic stokje ongeveer 11 maanden gereden en heb toe de a beurt laten uitvoeren. heb alleen geen stukjes terug gevonden in het olie. denk dat deze goed zijn vermalen en in de filter zijn gekomen.
rij nu nog steeds zonder problemen rond dus het kan inderdaad geen kwaad. heb tevens wel een nieuwe peilstok gekocht en deze kon ik gewoon plaatsen dus het stukje is denk ik wel vermalen.

Richard9710 (0), 17 jaar geleden

Op zich wel vreemd. We vervangen de olie om de x.xxx km vanwege vervuiling van de olie en om schade aan de motor te voorkomen. Valt er een halve peilstok in de olie dan kan het opeens geen kwaad. Kun je je gaan afvragen of het olie verversen wel zinvol is.

ndrenth (0), 17 jaar geleden

Dat is zoiezo wel zinvol.
kijk maar eens naar afgewerkte olie die komt er zwart uit maar het gaat er wel doorzichtig in de gehele werking van olie is dan uitgewerkt.
over het peilstokje, dit kan denk ik niet kwaad omdat plastic ook gedeeltelijk is gemaakt van olie. als die goed vermalen wordt bestaat het dus ook uit olie en wat andere rommel. maar olie zelf wordt zwart doordat er roetdiljes in terecht komen. waardoor de werking verminder.

het is dus zeker nog zinvol om je auto van nieuwe olie te voorzien tevens wordt je auto hierdoor ook stiller. olie heeft een hele grote werking op het gedrag van de auto kijk ook eens op http://www.sx25.nl/?partner=6673 heb dit spul zelf getest en je motor wordt een stuk stiller ook heeft het zijn vermogen weer terug. veel vrienden en kennissen hebben het ook gedaan en zijn hier tevreden over. (getest in mijn Peugeot 205 xs van 87 met nieuwe type motor) en gebruik het nu ook in mijn 206

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Jongens, de enige manier dat een peilstokje vermalen zou kunnen worden, is als de motorcarter ook aan de versnellingsbak gekoppeld zit, zoals dat bij Austin het geval was. Dat kan dit stukje tussen de tandwielen van de bak vermalen worden inderdaad.

In een normale motor, kan dit stukje NIET in het oliesysteem verdwijnen, simpelweg omdat er maar 1 aanzuigopening zit en hier zit een grofvuilfilter voor met gaatjes van ongeveer 1mm.

Dit stukje kan dus in geen geval door de oliepomp. Een andere mogelijkheid kan zijn dat het in de distrubutie terechtkomt ( indien je een ketting of tandwieldistributie hebt), maar een 206 heeft volgens mij gewoon een riem.

Dat dit bij olieverversen er niet gelijk mee uitkomt, dat kan, omdat het waarschijnlijk ergens in de hoek van je carterpan ligt, maar neem van mij aan, daar ligt hij goed, daar kan niets mee gebeuren.

Ndrenth, laat bij een volgende olieverversing eens met een endoscoop in de pan kijken, 99% zeker dat hij daar ergens ligt.

Groeten Marcel

chivas (0), 17 jaar geleden

Vrijdag is de wagen bij de dealer geweest (onder garantie) en de peilstok en peilbuis (waar stukje in vastzat, het zat nog niet in het carter) zijn vervangen. Durf bijna de olie niet meer te peilen...

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

succes verder dan.

Groeten Marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.