Volkswagen Jetta: apk goed gekeurd maar co is niet goed.

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 pn

hallo,
kom net terug met onze vw jetta,1.6 motor code pn ee2 carburateur,hij loopt al een tijd niet goed stationair.nu was er iemand die heeft mij verteld dat dit komt omdat hij bij de apk geknepen wordt.dat het co telaag staat en dat deze autos dat niet zo lekker vinden,het co staat nu op nul wat houd dit in?de norm is 0,5 voor deze auto.staat hij nu te arm?

groetjes

willem.

willem12119

Geplaatst door willem12119 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Jetta? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

27 Reacties

ice_killer (0) PRO, 17 jaar geleden

.

willem12119 (0), 17 jaar geleden

de lambda zonde is losgekopelt tijdens de apk,maar die doet het wel goed.dit heb ik gedaan met het oog op het af stellen van het co.hoeveel hoger mag het co?

groetjes

willem

willem12119 (0), 17 jaar geleden

dit schreef de volgwagen,
Gezien het uitvallen bij/na gas loslaten zou ik je co iets hoger afstellen en het probleem is opgelost. Stel ook gerust iets hoger af als wettelijk toegestaan is want als je je de motor aan de co eis gaat afstellen lopen deze autos over het algemeen beroerd en komen de beschreven klachten voor.
weet iemand hoe het co wel mag of kan staan?

groetjes

willem.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

ja hij staat te arm ik zou de lamda zonde laten controleren of heeft ie een nog een hand choke dan moet je daar mee gaan knooien heb ik helaas geen verstand van

__________________________________________________________________________________________

de lambda zonde is losgekopelt tijdens de apk,maar die doet het wel goed.dit heb ik gedaan met het oog op het af stellen van het co.hoeveel hoger mag het co?

groetjes

willem

gaat goed hier jongens.... jullie zijn een mooi stel... de één praat over lambdasonde met handchoke.. en willem wil het co wel even afstellen met de stekker van de sonde?????????

nou...!!! dit wordt een wereldprimeur....

paul,

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Had um ook al gelezen. Is het nu al duidelijk of de auto wel of niet een lambda geregeld emissie-bestrijdings systeem heeft? Indien wel, is het natuurlijk onmogelijk om het co af te stellen. Alleen met een carburateur is het co af te stellen. Maar dat is natuurlijk oud nieuws voor een profesional...............alleen bij een K jettronic kun je e.e.a. nog beinvloeden, maar dat zit hier niet op.

Sytze

Ernst Tempel (0) PRO, 17 jaar geleden

hallo,

een pn motor heeft een carburateur maar is wel lambda geregeld.
het is nl. een electronisch geregelde carburateur.
hij heeft natuurlijk geen hand choke,maar hier bij is het co wel af te stellen.

CO stationair 0,1 tot 0,5 %
CO tussen 2500 en 2800 toeren max 0,3
gemeten achter aan de uitlaat,je kunt hem ook meten aan het testpijpje voor de kat.
maar dan moet je andere waardes hanteren

veel succes gr. E.Tempel

willem12119 (0), 17 jaar geleden

gaat goed hier jongens.... jullie zijn een mooi stel... de één praat over lambdasonde met handchoke.. en willem wil het co wel even afstellen met de stekker van de sonde?????????

nou...!!! dit wordt een wereldprimeur....

paul,

de lambda sonde moet wel los om het co af te kunnen stellen bij deze auto.dus jammer paul geen wereldprimeur....

willem.


CO stationair 0,1 tot 0,5 %
CO tussen 2500 en 2800 toeren max 0,3
gemeten achter aan de uitlaat,je kunt hem ook meten aan het testpijpje voor de kat.
maar dan moet je andere waardes hanteren

veel succes gr. E.Tempel

vriendelijk bedankt voor deze info,maar waarom wordt er gezecht dat deze auto,s iets boven de norm beter lopen?

groetjes

willem.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

dit schept verwarring.... caburateur of een monopoint ? daar zit nogal wat verschil in....

paul,

willem12119 (0), 17 jaar geleden

ja dat is waar paul,kijk maar wat hier onder staat.

dit shreef jan T,
daarom willem zou ik het co gehalte meten en kijken hoe het staat.
staat hij tearm stel dan af tussen de 1,5 en 2,5 procent co.
dit is geen enkel probleem.

groetjes jan.

Ernst Tempel (0) PRO, 17 jaar geleden

hallo , willem

Ik heb geen idee waarom het co hoger zou moeten.
wij stellen ze altijd af zo als het hoort.
als hij dan niet goed loopt is er iets anders aan de hand.
als je het co hoger afsteld krijg je ook meer brandstof verbruik.
hij moet gewoon binnen een bepaalde waarde staan en dan regeld de
lambda ( mits hij goed is ) hem verder bij.............

gr. E.Tempel

willem12119 (0), 17 jaar geleden

ja maar hoe kan het dan, dat als je het co hoger zet dat hij dan wel goed loopt.verklaar dit is nader dan?hij stond op 0% en nu staat hij ongeveer op 1.5%.terwijl de norm 0.5.

groetjes

willem.

willem12119 (0), 17 jaar geleden

ja maar hoe kan het dan, dat als je het co hoger zet dat hij dan wel goed loopt.verklaar dit is nader dan?hij stond op 0% en nu staat hij ongeveer op 1.5%.terwijl de norm 0.5.

groetjes

willem.

Ernst Tempel (0) PRO, 17 jaar geleden

hallo

nou willem daar gaat ie dan....................

eigelijk heb ik dat al gezegd
0% is natuurlijk te laag maar 1.5% is te hoog
bij 0,5% moet hij gewoon goed lopen doet hij dat niet is er iets anders aan de hand

dat hij bij 1,5% goed loopt is heel goed mogelijk denk maar aan iets valse lucht of een defecte katalysator / temperatuur sensor ect. ect.

ik hoop je hier mee voldoende te hebben ingelicht

gr. E.Tempel

willem12119 (0), 17 jaar geleden

hallo
kan een katalysator er dan ook voor zorgen dat hij dan goed loopt en dan slecht?want dat is wel het geen wat er nog niet vervangen is.

groetjes

willem

Ernst Tempel (0) PRO, 17 jaar geleden

nee willem dat heeft niks met het lopen te maken,wel met het meten
er zit nl.verschil in waardes bij het meten voor en achter de kat.
en als de kat. niet meer werkt krijg je gelijke waardes en kom je dus op het verkeerde spoor.

gr. E.Tempel

willem12119 (0), 17 jaar geleden

E.tempel,
hoe kan ik er achter komen of mijn kat stuk is,heeft dit iets met de lambda sonde temaken?

groetjes

willem.

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

een katalysator verandert de samenstelling van de uitlaatgassen. Een sensor meet de uitlaatgassen die in de kat gaan en een sensor meet de uitlaatgassen die de kat uit gaan. Hebben die sensoren (bijna) dezelfde waarde, gebeurt er niet veel in de kat en is ie defect. Lambda sonde meet in de uitlaatgassen (ik weet niet meer welke verhouding, dacht zuurstof met ??) en daarmee gaat de motorcomputer rekenen en evt de brandstoftoevoer aanpassen.
Sjaak

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

De Lambdasonde is een sensor die in de uitlaatpijp gemonteerd is.Deze meet het zuurstofgehalte in je uitlaatgassen.De lambdasonde is een variabele weerstand die reageerd op zuurstof.Als je een rijk mensel hebt dan geeft de sensor een spanning van 0,9 volt door aan de computer.De computer rekent aan de hand van z`n kenvelden(in geprogrammerde software)Hoeveel brandstof ie nu gaat inspuiten (in dit geval gaat ie dus verarmen.Dan meet de lambdasonde ineens dat ie weer 0,1 volt is en dit betekend dat ie weer te arm is dus gaat ie weer verrijken.De lambdasonde heeft een voorverwarming zodat ie snel reageerd bij koude motor.De normale bedrijfstemperatuur van een lambdasonde is 600 graden en dan werkt hij pas optimaal.De lambdasonde moet van 0,1 tot 0.9 volt heen en weer pendelen.Dit gebeurt normaal binnen een seconde.Als je de lambdasonde loskoppeld van de computer dan neemt de computer een gemiddelde waarde en die is 0.45 volt.Deze zit tussen arm en rijk.De lambdasonde heeft eigenlijk maar 1 functie en dat is de Kathalisator laten werken.Je hebt eigenlijk 4 basis gassen...

1 CO =koolmonoxide
2 CO2 = kooldioxide
3 O2 =zuurstof
4 HC = brandstof

De doelstelling van een Kat. is om 2 dingen te krijgen nl. H2O =Water
en CO2 = kooldioxiden (wat we uitademen)
Maar dit krijgen we niet helemaal voor elkaar.
om van CO CO2 te maken heb je een overschot aan O2 nodig.
De kat laat deze 2 samenbinden door een chemisch proces in de kat.
Om van HC H2O te maken moet je de C atoom ontbinden van de H atoom.Je krijgt dan een H en een C atoom.De c Atoom bind zich aan een O atoom en je krijgt CO.
De H atoom moet weer reageren met O2 en zo krijg je water waar je het eigelijk niet wilt hebben.. juist In de uitlaat....[url=http://imageshack.us][img]http://img147.imageshack.us/img147/3738/...[/img][/url]

AMEN............. [url=http://imageshack.us][img]http://img167.imageshack.us/img167/4986/...[/img][/url]

paul,

Mokummer (0), 17 jaar geleden

En water in je uitlaat...

Oeghfff...

Remy

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Oooow, ik dacht dat er hoegaarden uit kwam........of is dat met een andere kat?!

Mokummer (0), 17 jaar geleden

Dat gebeurd alleen met brandstof uit Friesland :-P

Paulus8636 (0) PRO, 17 jaar geleden

Voor de volledigheid: de katalysator doet ook nog iets met NOx. Namelijk een gedeeltelijke reductie van NOx tot N2 en O2. Die O2 wordt weer gebruikt om CO om te zetten in CO2 en HC in H2O en CO2.
De NOx reductie is zeker niet volledig, maar wel aanwezig. (Scheelt weer een pietsie aan zure regen...)

Gr.
Paul

Ernst Tempel (0) PRO, 17 jaar geleden

nou willem nu begrijp je zeker wel wat wij bedoelen he ???....... of nog niet.
je kunt toch niet zeggen dat je als particulier op deze site geen uitleg krijgt............ want ik denk dat er zelfs profs. zijn die nu af haaken!!!

kijk alleen maar naar sytse

jammer dat sytse geen gelijk heeft dan hoefden we nooit meer naar de kroeg voor een biertje ..........ha.ha.ha................

gr E.Tempel

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Ons mooie Fryslân......waar buiten plassen mag en bier uit de uitlaat stroomt en je tot s'morgens vroeg kan feestvieren, .....hips....yammie, wat hebben wij toch mooi werk!

Sytze

Ernst Tempel (0) PRO, 17 jaar geleden

sytze

alleen jammer dat de mensen s'morgens zo laat wakker zijn...................
en je er haast niet weer weg kan komen.
dat is in Groningen heel anders maar dat weet jij nu nog niet dus word het echt tijd om er toch een keer naar toe te gaan.

zou je dan gelijk met ons wakker willen zijn is het misschien verstandiger om fris te drinken.

komt bij ons in Groningen ook gewoon uit de uitlaat.

gr. Ernst

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

nou... ernst jou vrouwtje had jou overigens goed in de tang...! toen ze vond dat het bedtijd was... slofte jij er toch keurig achteraan.. en toen het was nog maar 2 uur. die van mij die weet het alwel, die vraagt al niet eens meer, die weet wel dat ik niet op afroep kom.... die heb ik al mooi TAM, ik hoef maar te fluiten en ze zit al op het stokje :)))

paul,

Ernst Tempel (0) PRO, 17 jaar geleden

maar voor wij sliepen waren jullie allang op bed en in diepe rust.
ik hoor het al paul jij kent mijn vrouwtje niet,als dat wel zo was weet ik zeker dat je ook mee gegaan was.
bel me maar dan leg ik je dat nog wel een keer uit .......... ik geloof niet dat deze site daarvoor is bedoeld.

gr. Ernst

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Jetta of stel zelf een nieuwe vraag.