Volvo V40: stotteren en roken

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel

Bij koud starten de eerste 500 m geen probleem, maar op het moment dat de motor warm wordt (te herkennen aan de verwarming die begint te blazen) begint de motor te stoteren en te roken. Kort daarna brandt het emmisie lampje. Dan motor uit en weer aan. Lampje brandt niet meer en het stoteren is na een klein minuutje ook weer gedaan. Ik dacht niet dat het de egr-klep is omdat ik vermoed dat wanneer deze blijft open staan de motor van in het begin slecht zou draaien. Wel heb ik aan de pomp (ik denk dat het een inspuitmoment regelaar is) vervuilde dieselolie gevonden. De toevoerslangen en de vacuumslangen zijn nog in goede conditie. Weet iemand hier raad mee?? Ik ga maandag de foutcode laten uitlezen maar mocht iemand al een oplossing kennen is dit altijd welkom. Ervaring + foutcode brengen misschien de juiste oplossing. (bij warme motor geen probleem)


Heb ondertussen op deze site iets gelezen over de koudstartvervroeger. Dit moet snel tikken. Wanneer??Bij aanzetten contact of tijdens draaien van motor.

patrickvc

Geplaatst door patrickvc (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

volvoxc90 (0) PRO, 17 jaar geleden

als je het op contact zet moet hij snel rattelen dit is ook nog te horen als de motor loopt maar minder duidelijk.
Ik denk dat hetdaar niet in zit omdat je wel een goede start hebt.
Klepspeling is ook belangrijk.

patrickvc (0), 17 jaar geleden

Die klep tikt maar een 3tal keer bij aanzetten van contact/ Klepspeling is 2jaar(30000km) geleden bijgesteld toen ik de koppakking vernieuwd heb omwille van olie in koelwater[quote=volvoxc90]als je het op contact zet moet hij snel rattelen dit is ook nog te horen als de motor loopt maar minder duidelijk.
Ik denk dat hetdaar niet in zit omdat je wel een goede start hebt.
Klepspeling is ook belangrijk.[/quote]

volvoxc90 (0) PRO, 17 jaar geleden

Patrick die klep moet je zeker vervangen. en dan kan het goed zijn dat alle storingen weg zijn.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Daar geloof ik geen biet van Frank, simpelweg omdat ie koud goed start en loopt.
Denk eerder dat je het in de filters moet zoeken ivm die vuile brandstof. Als ie koud ie krijgt ie door de verijking zowieso wel genoeg, maar dat wordt wel anders als ie warm is. Nou?

Sytze

volvoxc90 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik ben het wel eens met jou sytze en dacht daar ook aan maar, als die klep niet goed is krijg je slechte rijeigenschappen. Dus die klep moet vervangen worden en dan kijken wat er gebeurt. filters zou kunnen als niet of nauwelijks vervangen worden. Ik ken maar 2 problemen die veel voorkomen bij dit model en dat is de koudstartvervroeger en klepspeling. Dit wil niet zeggen dat het niet iets anders kan zijn.
Klep vervangen en storing uitlezen.

patrickvc (0), 17 jaar geleden

wegens dure klep toch maar foutcode laten uitlezen. Bleek inderdaad die klep te zijn. Ik ben nu 246.22€ armer en hoop morgenvroeg geen stotteren en roken te merken.

Bedankt allemaal voor de hulp.



Is die prijs in Nederland ook zo hoog? Ik woon namelijk niet zo ver van de grens.

Ramon9285 (0) PRO, 17 jaar geleden

88 euro ex btw.
niet bij Volvo,

patrickvc (0), 17 jaar geleden

Amai, dan ben ik goe in 't zak gezet.

Ramon9285 (0) PRO, 17 jaar geleden

die dealer prijs klopt wel,maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden of Antwerpen.:)

patrickvc (0), 17 jaar geleden

ik werk inderdaad in antwerpen

Ramon9285 (0) PRO, 17 jaar geleden

goed geraden dus!

volvoxc90 (0) PRO, 17 jaar geleden

Als je ooit weer iets kapot hebt aan je auto met name de motor en pomp kun je bij renault of lucas kijken.
De motor in van renault en de pomp van lucas.

Wij horen het graag of het geholpen heeft.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Poeh, ik help het je hopen maar heb er een zwaar hoofd in.......

patrickvc (0), 17 jaar geleden

Deze morgen de kinderen naar school gebracht. De auto is weer in orde, geen rook of stotteren. Met 222000km op de teller dacht ik dat z'n starten s'morgens normaal was, maar nu doet ie dat ook veel beter.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Nou dat valt me niets tegen Patrick! Dat had ik niet verwacht. Mooi dat het nu toch in orde is.

volvoxc90 (0) PRO, 17 jaar geleden

Sytze ik snap dat je het raar vind maar ik denk dat de benaming voor die klep wat ongelukkig is.
Ik heb in diverse autos met een kapot klep gereden en ze rookte en stotterde.
de oomschrijving zo als Patrick het gaf hebben wij nog nooit gehad maar wij vervangde de klep al als er klachten waren over slecht starten en lopen en niet de klep niet meer lekker ratelde.
Wat de klep precies doet of doet als hij stuk is zou ik ook niet weten.

Patrick bedankt voor je antwoord dat het opgelost is dat zouden meer mensen moeten doen.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Yip! Hele goeie gewoonte, dit was dus nieuw voor mij en zal dit zeker opslaan in mijn bovenkamertje!
Dacht toch echt dat de functie van de verrijker niets te maken zou hebben met deze topic.....

Bedankt, Sytze.

Ramon9285 (0) PRO, 17 jaar geleden

die klep regelt het inspuit tijdstip en de duur van inspuiten volgens mij ook!

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Nou dan heb ik nu ook weer wat geleerd. Waarvoor dank.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.