Renault Kangoo: Onregelmatige start

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 DTI

Ik zit met het volgende probleem.
De motor start zeer onregelmatig, het ene moment in een keer, het volgende moment onregelmatig "bonkend", en soms moet ik wel 5 keer starten met een kompleet rookgordijn achter de auto.
Als de motor eenmaal loopt geen enkel probleem meer, bij warme starts ook alles oké
- gloeibougies zijn recent vervangen en zojuist nogmaals doorgemeten, allen oké
- brandstoffilter is vervangen
Wat je wel ziet zijn af en toe kleine luchtblaasjes in de toevoer brandstofleiding waar
deze het filter ingaat, volgens de dealer is dit geen probleem
Zelf zit ik te denken aan een probleem in het startcircuit.

Wie heeft er een idee

Groetjes Ed

Pol9170

Geplaatst door Pol9170 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Kangoo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

34 Reacties

jaap4744 (0), 17 jaar geleden

hoi ed . ik heb ook zoon motor 19.dti 2001 ik heb het als het5 koud is. moet 3 keer starten en dan slaat hij pas aan. lijkt op 3 poten te lopen. ik geef gas dan is het over. en ik rij een klein stukje met meer gas en laat ik het gas los loopt hij te schuden. maar ga ik de groote weg op dan geen last meer. nu doe ik het volgende. ik start hem met een beetje gas dan blijf die lopen. en rij ik weg tot hoek van se straat gaat die weer rot lopen. als ik harder ga rijden dan is het weg. en dan geen last meer. allen bij koud weer anders niet. ik weet het verder ook niet. mischien heb je er wat aan. auto loopt verder priema blaasjes in leiding is normaal gr jaap

abc (0) PRO, 17 jaar geleden

wat is de km stand.klepspeling controleren

Pol9170 (0), 17 jaar geleden

Beste ABC, Km stand is 94.000, dan al kleppen stellen??

sjaak r (0) PRO, 17 jaar geleden

Ja dat zou ik maar doen

abc (0) PRO, 17 jaar geleden

in ieder geval om het uit te sluiten.

Pol9170 (0), 17 jaar geleden

Beste ABC, Sjaak,
Ik ben ook reeds bij 2 dealers geweest, niemand heeft iets gezegd over de kleppen.
voorts kan ik het niet rijmen met het feit dat de motor af en toe wel goed start zonder bonken of rookgordijn.

Groetjes ed

jaap4744 (0), 17 jaar geleden

hoi zijn geen kleppen hoor. mijne heeft gelopen bijna 2ton loopt nog qals een speer. het is geen benziene wagen ik heb heel mijn leven diesel gereden nog nooi kleppen gesteld . dus daar zou ik het niet zoeken. zelf denk ik bij de pomp op het pomp huis zit een sort klos en die heeft er mee temaken. ik heb hem toen vernieuwd en toen was het een poosje over gr jaap

Pol9170 (0), 17 jaar geleden

Jaap, kun je iets duidelijker zijn over het onderdeeltje, en wat het doet?
Gr Ed

sjaak r (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=jaap4744]hoi zijn geen kleppen hoor. mijne heeft gelopen bijna 2ton loopt nog qals een speer. het is geen benziene wagen ik heb heel mijn leven diesel gereden nog nooi kleppen gesteld . dus daar zou ik het niet zoeken. zelf denk ik bij de pomp op het pomp huis zit een sort klos en die heeft er mee temaken. ik heb hem toen vernieuwd en toen was het een poosje over gr jaap[/quote]
Heb jij ook een DTI dan?. Vind het nl knap als je 2 ton zonder kleppenstellen kan.

Pol9170 (0), 17 jaar geleden

heeft iemand echt geen idee.
Er is mij gezegd dat het handpompje naast de branstoffilter evt lek kan zijn zodat het dieselnivo terugloopt, kan dit
Gr Ed

abc (0) PRO, 17 jaar geleden

kun je uitsluiten door voordat je start een paar keer in de pomp knijpen en dan starten en kijken wat ie doet

Pol9170 (0), 17 jaar geleden

Beste ABC een week lang voor de start 15 x in het handpompje geknepen, geen lucht start blijft onregelmatig. Startrelais (rekeneenheid volgens rekening) vervangen.
Het lijkt toch echt dat de gloeibougies of niet gloeien of onvoldoende. Zit er nog meer tussen.
kun je mij vertellen waar de sensor zit welke de temperatuur meet van de motor, welke te maken heeft met de start.

Gr Ed

abc (0) PRO, 17 jaar geleden

sensor zit in thermostaat huis je zou een controle lampje op 1 van de kabels van de gloeistiften kunnen maken om te kijken of er wel elke keer spanning op komt

Pol9170 (0), 17 jaar geleden

Beste ABC, ook had ik vandaag contact met een monteur welke aangeeft:
startmotor kan te langzaam lopen.
kan het uberhaaupt een probleem zijn in de brandstofpomp?
Als de motor loopt, loopt hij als een zonnetje
Gr Ed

abc (0) PRO, 17 jaar geleden

alles kan is moeilijk te beoordelen van achter een scherm.je zou eens op het net kunnen zoeken naar een dieselspecialis bij jou in de buurt.of uit laten lezen als die koud is om div. waardes zoals temp en start toerental te controleren

Pol9170 (0), 17 jaar geleden

Geen reaktie meer?
Inmiddels rekeneenheid en brandstofslangen richting tank vervangen om handpompje ook uit te sluiten.
Blijft over de vlotter. Weetiemand ofdat hier ook een terugslagklepje in zit. Krijg n.l nog steeds zeer veel luchtbellen in mijn brandstoffilter.

abc (0) PRO, 17 jaar geleden

heb een keer bij een oud expressje de vlotter vervangen omdat deze lucht aanzoog zodra de tank half leeg was ,de aanzuig buis was halverwege gescheurd.maar waarom de rekeneenheid vervangen?

Pol9170 (0), 17 jaar geleden

Omdat ik dingen uit wil gaan sluiten.
Gloeisysteem werkt, brandstof filter, afgaande en toevoerslangen zijn vervangen tot de vlotter en toch vindt ik nog lucht in mijn brandstoffilter. Ik haal het filter heen en weer, totdat je ziet dat de lucht eruit is, vervolgens rij ik zo'n 10 km haal ik het filter weer heen en weer vindt ik dezelfde hoeveelheid lucht., brandstoffilter hangt nu "los"opgehangen in het motorcompartiment
Daar de motor gisteren vrijwel in een keer aansloeg sluit in een probleem in de inspuiting uit en zoek het nog steeds in de toeveor waar lucht in zit.
Gr Ed

Pol9170 (0), 17 jaar geleden

Het blijft helaas rustig met de antwoorden, maar ik ga door.
gloeibougies weerstand+/- 0.6 ohm, met amperemeter zie je bij voorgloeien ongeveer 20A aflopend naar 11/12 A en dan uitschakelen.
mag ik nu aannemen dat het gloeicicuit goed werkt en de gloeibougies daadwerkelijk warm worden?
inmiddels door een dealer een pompje ingebouwd, en je raad het al geen verbetering.
Wie?????
Er is wel eens in het begin kleppenstellen geopperd, deze auto heeft meerdere malen bij de dealer gestaan, niemand daar die er wat over zegt daar de auto als hij llopt ook heel goed loopt, ook absoluut geen olieverbruik.
wie o wie?

Pol9170 (0), 17 jaar geleden

kleppen zijn inmiddels ook gecontroleerd, geen probleem.

majo01 (0), 17 jaar geleden

heb dit een keer gehad met een golf
precies hetzelfde probleem met warme motor geen probleem
als de motor warm was starte hij ook zo alleen vaak in de ochtend na een nacht stil staan
duurde het erg lang soms zelfs wel tot de accu leeg was om te starten
en als die dan aansloeg was er behoorlijk veel rook
bleek de temperatuursensor kapot te zijn

gr mark

Pol9170 (0), 17 jaar geleden

bedankt voor je antwoord, kun je specifieker zijn welke sensor en waar deze zit.
de dealer heeft nl alles uitgelezen en zegt dat alles werkt, dus ook de temp sensoren binnenkomen.
Gr Ed

majo01 (0), 17 jaar geleden

weet niet waar die precies zit bij een andere auto
bij de golf zat hij voor het motorblok aan de bovenkant was een vierkantstekkertje
als ik het goed heb met draadjes eraan
het heet een temperatuursensor
de monteur waar ik hem heb laten maken die had toevallig pas daarvoor
hetzelfde probleem gehad met een andere auto
daarom wist hij gelijk wat het probleem was
als de auto warm was starte hij zonder problemen alleen met de tijd werd het wel steeds erger
op het laatst starte hij helemaal niet meer
nadat hij vervangen was deed hij het weer perfect
had ook nadat hij gestart was een heleboel witte rook na het starten
hoop dat dit een beetje helpt

gr mark

patvdr (0) PRO, 17 jaar geleden

kijkeens naar de retourleidingen op je injecteurs!
zien die er vochtig uit?

Pol9170 (0), 17 jaar geleden

Nee patvdr, geen vocht, alles droog en schoon.
Kan het ook zijn dat de injecteurs dusdanog verkoolt zijn dat er geen goede verstuiving plaatsvindt.
Als de motor eenmaal loopt, ook reeds gecshreven, geen problemen meer.
Gr ed

Pol9170 (0), 17 jaar geleden

Inmiddels is er een test gedaan door de dealer door een extra pompje voor het filter in te bouwen.
BPD sensor vervangen, helaas nog geen resultaat.
Wie heeft er nog meer ideeen.

AS1 (115), 17 jaar geleden

Heb je al injectie cleaner voor diesel geprobeerd?

Pol9170 (0), 17 jaar geleden

Beste as1 reeds 2 flessen en volle tanken verder merk ik nog geen resultaat.
Heb je iet speciaals

volgens mij moet het probleem zo eenvoudig zijn dat we gewoon iets over het hoofd zien.

Gr Ed

AS1 (115), 17 jaar geleden

Ik verdenk toch de temp. sensor. Heeft de dealer wel met koude motor uitgelezen?

Pol9170 (0), 17 jaar geleden

De monteur van de dealer zegt dat er meerdere sensoren zitten en dat ze deze meerdere keren hebben uitgelezen en geen foutcodes gevonden.
op welke sensor doel je
De auto heeft al meerdere nachten bij de dealer overgestaan.

Pol9170 (0), 17 jaar geleden

Dit is wat ik gevonden heb in een ander forum

Zoals ik al zei is de temp.sensor goed. Heb toch nog even de stekker eraf gehaald en vervolgens geprobeerd wat de moter dan deed. Het maakte geen verschil, de auto sloeg net zo beroerd aan.
Het probleem zat hem in de poulie daar zit een verstelling in voor het fijnafstellen aan de motor.
Er zit een rubber in de poulie waarop de afstelling vastgezet wordt en deze slipte door.
Toen de motor bij de diesel techniek aan de kast kwam was duidelijk te zien dat hij er helemaal naast stond.
We hebben vervolgens een andere poulie opgehaald deze is gemonteerd (en af laten stellen) en de motor start weer als ... .
De oude poulie voor de nieuwsgierigheid even uitelkaar gehaald. De werking vind ik wat dubieus en onnodig ingewikkeld (wat is er mis met sleufgaten?). Op het moment dat ik de poulie uitelkaar draaide knapte de centrale borgmoer uit de poulie (linkse draad) hier was weinig kracht voor nodig.
De scheur had dus al in de moer gezeten. Hierdoor heeft de verstelling ook nooit goed vast kunnen zitten.

kan iemand mij vertellen waarover dit gaat.

abc (0) PRO, 17 jaar geleden

dit gaat over het tandwiel van de brandstofpomp de verstelling voor de pomp zit in het tandwiel ,volgens mij als deze kappot is loopt de motor ook niet lekker.onder in de pomp zit een vervroegins klep laat eens controleren of hier ijzer vijlsel inzit

Pol9170 (0), 17 jaar geleden

Beste ABC, praten wij nu hier over een onderdeel wat alleen van belang is voor een koude motor of ook te maken heeft met het totale functioneren van de motor waar geen twijfel over is??
gr Ed

Pol9170 (0), 17 jaar geleden

Heren, het is reeds enige tijd geleden dat ik wat geschreven heb, maar ik heb het probleem nog steeds.
De laatste actie welke door de dealer is uitgevoerd is de fijnafstelling van de brandstofpomp controleren, deze stond verkeerd en is gestelt
daarna ging het beter maar toch weer bergafwaarts, sindsdien gloei ik twee keer en start hij redelijk.
Een vraag: kan iemand mij de functies vertellen van de rode/gele/paarse en drie zwarte relais welke rechts voorin naast de accu zitten,
ook hier schijnt er een met het startcircuit te maken te hebben.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Kangoo of stel zelf een nieuwe vraag.