Opel Corsa: Corsa C 1.4 NZ koude start problemen

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo,

De corsa 1.4i uit 1994 van de vriendin heeft moeite met aanslaan, vooral als het wat kouder is. Nu heb ik het vermoeden dat de temperatuur sensor stuk is. Kan iemand dit bevestiging? Of andere meningen?

Meestal slaat die na 3 keer starten aan en dan is het probleem ook weg. Want als je bv even gereden hebt, en weer start daarna, is het direct lopen. Dus alleen met koude motor dit probleem.

- Als het deze temp. sensor is.. waar vind ik die op het blok?
- Wat kost die ongeveer?
- En is het makkelijk monteren? Loopt er bv koelvloeistof uit bij demontage???

Bedankt alvast!

Mvg, Herb

brt1462

Geplaatst door brt1462 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

wimpie1 (0), 17 jaar geleden

Hallo,

Volgens mij zit de temperatuursensor ergens op het inlaatspruitstuk, meestal ergens rechts. En als ik het me goed herinner zit daar een schuifstekkertje op.
Ik vraag me wel af waarom je denkt dat het de temperatuursensor is.
Ik zou als eerste de accu controleren.
Verder de bougiekabels (als het koud is is het vaak ook vochtig).
enz, de temperatuursensor komt pas in beeld als alle andere zaken die direct met ontsteking te maken hebben gecontroleerd zijn.
Ook de benzine toevoer kan een probleem zijn.

Laat even weten waarom je de temperatuursensor wantrouwt??

Wim

brt1462 (0), 17 jaar geleden

Wimpie,

Ik heb het volgende al gedaan:

- Alle electra en critische punten ingespoten met WD40
- verdeler kap en rotor gecheckt, nieuw staat.
- Bougie kabel sluit ik uit, omdat het echt alleen maar bij koude start is, verder loopt die super.
- Accu is het niet, de start motor draaid als een zonnetje rond. En ik kan wel horen dat dat niet het probleem is. (maar zal het nog eens meten tijden starten)

Wat ik ook nog gelezen heb is iemand met idem probleem, daar waren 2 bouten van gasklephuis losgerilt. Dus hij zoog alleen met koude start valse lucht aan. Als de motor maar iets warm was, zet alles iets uit, en kier was weer dicht... Dit ga ik ook nog checken.

Verder zorgt de koelvloeistof temp. sensor voor de brandstofhoeveelheid aan de hand van temp meeting... dus deze kan het goed zijn naar mijn mening...

wimpie1 (0), 17 jaar geleden

Hallo,

Ik hoop dat je niet te makkelijk over de bougiekabels denkt (hoe lang zitten ze er al op?)
Verder heb je zo te lezen de bougies nog niet vervangen.
Ik zou ook echt de benzine slangen controleren op lekkage (valse lucht) en goede staat(is volgens mij overigens een corsa/opel-kwaaltje .Probeer ook eens het contact een paar keer om te draaien zonder te starten ( dus zover mogelijk) hem daar telkens een paar seconden te houden en dan pas te starten. Volgens mij draait de benzinepomp eventjes als je het contact aan zet (kun je horen want die zit onder de achterbank).

Volgens mij moet je eerst de meest voor de hand liggende zaken controleren/vervangen en dan pas moeilijkere dingen gaan zoeken.

Zou het niet zo zijn dat als het aan de temperatuursensor lag die bij een koude temperatuur een verkeerde waarde geeft de sensor bij bedrijfstemperatuur ook een verkeerde waarde geeft?

Overigens weet ik niet of de inspuiting geregeld word mbv een temperatuursensor en waar die dan zit want diegene die ik genoemd heb is volgens mij alleen voor de meter in je dashboard.
Ik vermoed dat de inspuiting geregeld word door een combinatie van signalen waar oa ook de lambdasensor er een van is.

Succes wim

brt1462 (0), 17 jaar geleden

Zaterdag ga ik ermee aan de gang, zojust koelwatertemp sensor gehaald. Kost 15 euro. Heb met een monteur gepraat bij opel dealer, hij bevestigde ook dat de kans groot was de deze het was. Ook vals lucht aanzuigen kon het zijn. Dit waren meest voor de hand liggende dingen

Ik post zaterdag of het probleem opgelost is

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.