Volkswagen Golf: Na het omdraaien van de sleutel auto totaal dood

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI 90 pk

Hallo mensen,

Mijn Golf wil sinds gisteren niet meer starten.
In de eerste twee slagen van de sleutel is alles normaal, radio aan, aanjager aan, hij gloeit.
Maar als ik dan de sleutel verder omdraai gebeurt er helemaal niet, compleet dood dus.
Nu heb ik relais 109 vervangen omdat ik dit probleem eerder had gehad maar dit haalde niets uit.
Mijn auto heeft 270000 kilometer gelopen en heeft vorige week net een grote beurt gehad en alles ging weer perfect, tot gisteren dan.
Ik ben van mijn werk gekomen en toen startte hij nog perfekt, koude start.
Ik ga even langs een tankstation om iets te drinken te halen en hij laat me staan, warme start.
Na het aanduwen van een meter of 2 liep hij weer en ben ik naar huis gereden maar nu doet ie het nog niet.
Wat kan dit zijn?

Met vriendelijke groet, Henry Hamberg

HenryHamberg

Geplaatst door HenryHamberg (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Peter Schouten (0), 17 jaar geleden

Contactslot in de 'starten' stand kaduuk, of anders startrelais/motor. Misschien heeft Paul Kelder de reddende suggestie voor je.
suc6
Peter

audia4 (0) PRO, 17 jaar geleden

Startmotor even testen door de aansluiting die op het schuifstekkertje zit (op het startrelais) even aan plus te leggen. de starter moet dan gaan draaien, ongeacht wat er verder in de auto aan de hand is. Is dit in orde, dan is het dikke kans dat het contactblokje van het contactslot kaduuk is. Kan vervangen worden zonder nieuw slot. (je kunt je eigen sleutel dus houden)

Dealer heeft ze op de plank liggen, en als je airbags heb, laat het even door een prof uitvoeren, stuur en schakelaars stuurkolom moeten er af, dan een breekbout loshakken, stuurslot met schakelaar compleet uitbouwen en dan kan het beruchte contactblokje uit het slotgedeelte genomen worden.

Uurtje werk voor een monteur, 25€ onderdelen.

HenryHamberg (0), 17 jaar geleden

Hartelijk dank voor de reaties, ik ga na de kerstdagen even lekker klussen want ik heb namelijk geen airbags in mijn auto.

Een lekker klusje voor op een vrije middag.

Ik laat nog even weten of het gelukt is.


Met vriedelijke groet, Henry Hamberg

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

accupool controleren op vastzitten, anders massakabel.

Indien je contactslot kapot zou zijn, dan start hij gewoon niet, maar blijft je dashboard wel branden. Startmotor zelf die vastslaat zou wel kunnen overigens.

Meet dus eerst of je TIJDENS het starten wel 12 volt op de startmotor krijgt ( Handrem aan, uit versnelling zetten.).

Groeten Marcel

audia4 (0) PRO, 17 jaar geleden

hej helbatt, daarom gaf ik al aan de starter even te checken door hem direct aan te sturen.

Contactslot stuk in startstand heb ik wel vaker meegemaakt bij vw hoor, zelf al een tijdje zo gereden met een benzinegolf... Contact aanzetten, auto in vrij, motorkap open, even de z.g. schroevendraaiertruck op de startmotor en huppa lopen... Met de sleutel zelf dus niet aan te krijgen he....

Contactslotschakelaars van vw zijn sinds het uitvinden van de kever al inferieur te noemen..... Zeker met een flinke sleutelbos er aan help je ze stuk.

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

klopt wel, maar zijn twee verschillende storingen, bij het contactslot kapot blijft het dashboard branden, bij massaproblemen of startmotor dood, valt alles weg.

Man praat dus over dat gehele auto doodgaat, dus kun je mijns inziens contactslot uitsluiten.

Groeten Marcel

audia4 (0) PRO, 17 jaar geleden

nope, als je ooit een contactblokje uit elkaar gesloopt hebt weet je wat ik bedoel, de contacten zijn dan half verbrand, en als de sleutel doorgedraait wordt in de startstand maakt de boel gewoon geen contact meer en gaat de hele boel op donker.

Wat ook nog voorkomen kan is dat alles spanningsloos wordt en de starter wel draait in de startstand.

De blokjes gaan meestal van het een op andere moment stuk, doordat er geen goed contact meer is wordt het hele ding heet en zakken de pennen van de andere contacten weg in het half gesmolten kunststof. Meestal als je de klant vraagt heb je iets geroken dan weten ze het wel... (gesmolten nylon heeft toch een beetje appart luchtje)
Zelf zie je het zo, plastik rond stuur weg en steker van het contactblokje af, dan even op verkleuring of gesmolte plastik krijken. Vaak krijg je de connector alleen nog met geweld los omdat ie vastgesmolten zit aan het kunststof van het contactblokje.

In enkele gevallen is dit onderdeel oorzaak van zelfontbranding........

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

niet alleen VW heeft dit probleem, ook Opel heeft hier veel last van, en ja, ook ik heb diverse malen kontactblokken van allerhande merken uitelkaar gehaald.

Feit blijft, dat alles gewoon werkt, tot op het moment dat geprobeerd wordt te starten, dan valt de auto dood. DUS er is IETS aanwezig, wat de gehele spanning die op dat moment leverbaar is vanaf de accu opslokt.

Dit kan zijn 1- de startmotor die blokkeert,
2- een overgangsweerstand isn massa, waardoor het vermogen vanaf de accu minimaal is.
3- Accu op zijn eind, ( onwaarschijnlijk, omdat gloeien wel werkt )

Optie 1 en 2 zijn het meest waarschijnlijke, maar hiervoor maakt het contactslot dus WEL een verbinding richting de grootste stroomslurper, de startmotor.

Groeten Marcel

HenryHamberg (0), 17 jaar geleden

Audia4,

Zou je me even de schroeverdraaier truc uit kunnen leggen?

Fijne kerst gewenst

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

simpel, ik heet wel geen A4, maar ook ik kan het je uitleggen.

BEN ER ZEKER VAN, DAT DE AUTO OP HANDREM STAAT, EN UIT DE VERSNELLING.

Zoek de startmotor op, hieraan zitten, op het startrelais twee kabels, een dikke, en een dunne. Trek de dunne eraf, en verbind de pin waar deze opzit met een schroevendraaier ( mag ook een ander stuk metaal zijn, of draad) met de aansluiting van de dikke draad. Hiermee omzeil je het contactslot.

Indien hij nu WEL start/aanslaat, is het 100% zeker het contactslot, of de bekabeling daarvan naar de startmotor.

Indien hij nu NIET start, is het 100% zeker de startmotor zelf, of de accu/bekabeling daarvan.

Groeten Marcel

HenryHamberg (0), 17 jaar geleden

Jongens hartelijk dank voor de hulp.

Het was de startmotor, zat weinig meer in dat kon functioneren, goed versleten dus.


Met vriendelijke groet, Henry

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Succes, en veel rijplezier

Marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.