Renault Grand Espace: Zwaardere koplampen plaatsen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.0 V6

Vraagje,

ik wil de standaard 55 Watt koplampen vervangen voor 100 watt lampen, kan dit bij de grand espace 3.0 V6 van 1998 of krijg ik dan problemen met de computer oid ?

Groeten,

Peter

Mannen,

iedereen hartelijk dank voor de diverse info, zie er maar vanaf.

phoogie

Geplaatst door phoogie (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

55 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

ik wil de standaard 55 Watt koplampen vervangen voor 100 watt lampen

QUOTE

ook wel genoemd rally lampen, of dit verstandig is laat ik aan de gebruiker zelf over. denk er wel aan, dit type lamp wordt een stuk heter het chroom in de koplamp is hier meestal niet blij mee. het kan dus ook schade aan de koplamp veroorzaken.

paul,

ejnn (0), 17 jaar geleden

Hallo Peter, volgens mij zijn de 100 watt niet echt legaal in gebruik. ANWB heeft een keer een test uitgevoerd, waarbij 15 lampen, 55 watt H4 lampen zijn getest. Daarbij kwam Osram en Phillips de beste uit de bus. Bij deze test zijn ook lampen getest, waarbij de vitting ging smelten. Dan praten we over 55 watt lampen. 100 watt lampen worden nog warmer (zoals paul zegt) en deze warmte moet ook goed worden afgevoerd. Persoonlijk zou ik het niet doen. Als je meer licht wilt hebben zou ik de Phillips lampen, welke een zeer hoge licht opbrengst hebben gebruiken.

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=ejnn]Hallo Peter, volgens mij zijn de 100 watt niet echt legaal in gebruik.[/quote]
DAT is HET understatement van het jaar, de E-keur zit niet voor niets in deze lampen, en in deze keur zit ook het wattage opgenomen, waarmee deze lampen zijn gekeurd. DUS zet je er zwaardere lampen in, val je dus buiten de E-keur en ben je dus illegaal bezig. Zo zwart-wit is het.

En dan, als je die lampen gaat gebruiken, WATT dacht je dan van de 100% meer stroomafname PER LAMP waar dus de fabrikant met betrekking tot zekeringen en kabeldiameters geen rekening mee heeft gehouden, en WATT dacht je van je medeweggebruikers, dacht je dat die het geweldig vonden om midden in de nacht 200 WATT in hun gezicht te krijgen ????

Ik persoonlijk vind, dat je afgezien van het technische aspect op deze manier verkeerd, om niet te zeggen a-sociaal bezig bent.

Als je echt meer lichtopbrengst uit je auto wilt hebben, koop dan een fatsoenlijk Xenon setje, of het moet zijn dat dit je te duur uitkomt, doe dan helemaal niets, en ga sparen voor een set remblokken.

Groeten Marcel

phoogie (0), 17 jaar geleden

Volgens de verkoper geeft het geen problemen, hieronder de voordelen, kan dit kloppen ?
Exclusieve uitstraling

60% feller (100W ipv meeste 55W Xenon), dus ook veiliger ,Kleurtemperatuur gelijk aan daglicht
Langere levensduur, Meer reflectie van borden en lijnen
Super wit/blauw licht, Geen speciale bedrading nodig
Geen modificatie nodig, Niet na 3 maanden kapot
Veel beter zicht bij slecht weer, S'avonds/s'nachts minder vermoeiend rijden aan de ogen
Wordt niet warmer dan de originele lampen.
Vergelijkbare Blauwe gloed als bij echte Xenon
Toegestaan (ook met APK-keuring)(E-gekeurd)

Kan dit bovenstaande of is het te mooi om waar te zijn ?

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=phoogie]Volgens de verkoper geeft het geen problemen, hieronder de voordelen, kan dit kloppen ?
Exclusieve uitstraling

60% feller (100W ipv meeste 55W Xenon), dus ook veiliger ,Kleurtemperatuur gelijk aan daglicht
Langere levensduur, Meer reflectie van borden en lijnen
Super wit/blauw licht, Geen speciale bedrading nodig
Geen modificatie nodig, Niet na 3 maanden kapot
Veel beter zicht bij slecht weer, S'avonds/s'nachts minder vermoeiend rijden aan de ogen
Wordt niet warmer dan de originele lampen.
Vergelijkbare Blauwe gloed als bij echte Xenon
Toegestaan (ook met APK-keuring)(E-gekeurd)

Kan dit bovenstaande of is het te mooi om waar te zijn ?[/quote]
bovenstaande berust op verkooppraat. 100w is off niet toegestaan. op de verpakking staat ook ONLY FOR SHOW

paul,

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

peter, die nep xenon gevallen....waar jij het nu over hebt....daar heb je absoluut geen zicht mee met regenachtig weer bij donker(eigen ervaring)!!!!


wil je goed licht? en het uiterlijk van xenon? spaar dan indd maar door voor een setje xenon.

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

dat ze het tijdens een keuring niet zien, wil niet zeggen dat het ook automatisch is toegestaan.

speciale bedrading niet nodig ????, met 100% meer stroomverbruik ??????
niet na 3 maanden kapot ???????, testen gedaan ????, gaat een gewone H4 ook maar 3 maanden mee dan ????
Wordt niet warmer ????, vanwaar dan die 60% meer lichtopbrengst ?????? het blijft toch een gloeipit.!!!!!!!
E-Gekeurd ???, oke, maar dan wel in passende rallye-schijnwerpers ???????

Niet dat ik ze wil afkraken hoor, maar ik geef je nu netzoveel informatie die je niet kunt controleren als de verkoper.

Groeten Marcel

ejnn (0), 17 jaar geleden

[quote=phoogie]Volgens de verkoper geeft het geen problemen, hieronder de voordelen, kan dit kloppen ?
Exclusieve uitstraling

60% feller (100W ipv meeste 55W Xenon), dus ook veiliger ,Kleurtemperatuur gelijk aan daglicht
Langere levensduur, Meer reflectie van borden en lijnen
Super wit/blauw licht, Geen speciale bedrading nodig
Geen modificatie nodig, Niet na 3 maanden kapot
Veel beter zicht bij slecht weer, S'avonds/s'nachts minder vermoeiend rijden aan de ogen
Wordt niet warmer dan de originele lampen.
Vergelijkbare Blauwe gloed als bij echte Xenon
Toegestaan (ook met APK-keuring)(E-gekeurd)

Kan dit bovenstaande of is het te mooi om waar te zijn ?[/quote]
60% feller (100W ipv meeste 55W Xenon), dus ook veiliger ,Kleurtemperatuur gelijk aan daglicht: 55 watt is toegestaan, daarom zijn xenon lampen ontwikkeld, welke minder zijn dan 55 watt, waardoor wel toegestaan. De maximale regelgeving is 55 watt om verblinding tegen te gaan.

Langere levensduur, Meer reflectie van borden en lijnen: korte levensduur, de draad wordt warmer en krijgt meer spanning, waardoor levensddur wordt vekort, reflectie van borden en lijnen zijn waarschijnlijk correct, zijn ook te behalen met de extra light van Phillips

Super wit/blauw licht, Geen speciale bedrading nodig: 55 watt is 4.5 A, 100 watt is 8.5 amp. Waarschijnlijk bedrading aanpassen en zekeringen vergroten.

Geen modificatie nodig, Niet na 3 maanden kapot: eerste leverancier met garantie op lampen????!!!!!!
Veel beter zicht bij slecht weer, S'avonds/s'nachts minder vermoeiend rijden aan de ogen: ???????
Wordt niet warmer dan de originele lampen: meer lichtopbrengst met dezelfde techniek, de lamp wordt warmer!!!
Vergelijkbare Blauwe gloed als bij echte Xenon: onzin
Toegestaan (ook met APK-keuring)(E-gekeurd):????

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

Meer licht rijd niet altijd prettiger !! Dit gaat alleen op als je geen reflectie hebt die het licht terugkaatst (zoals borden) anders wordt je zelf verblindt door je eigen licht (denk aan rijden met mist en grootlicht) Sjaak

patvdr (0) PRO, 17 jaar geleden

aan de diverse items over koplampen te zien moet het in het noorden s'avonds wel veel donkerder zijn dan hier in vlaanderen ;).
het klopt wel dat espace III na een paar jaar last heeft van mindere lichtopbrengst. maar dit komt hoofdzakelijk door slijtage van de reflectoren van de lichten zelf. het heeft dus weinig zin om sterkere lampen te gebruiken. probeer eerst of je de binnenkant van glas en spiegel schoon krijgt.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Zal ik dan maar ff nog wat zout strooien op 1e kerstdag?
Wij hebben ze in de service bus (Chrysler Voyager) omdat die koplampen toch al niet zo'n hoge licht opbrengst hebben. Ik moet eerlijk zeggen, het geeft een hele bult licht extra. En dat ze verblinden is natuurlijk niet waar zolang je de juiste dimlicht positie maar afstelt. Xenon is vele malen feller dan 100 watt H4.
Echter, er zitten ook nadelen aan! Je kan beslist niet meer regelmatig filerijden of stadsverkeer rijden!!! De blaker vliegt in de hens waar je bij staat! Vergis je niet, de temperatuur die vrijkomt is echt gigantisch veel hoger dan 55 watt. Dat betekend dus dat je (net als mij) het dimlicht uit moet zetten in de file of in stadsverkeer. Niet echt handig, denk nou iet dat het overdreven is, het kan echt niet!
Wij gebruiken de bus altijd voor korte stukkies en dan ook nog in de wildernis om iemand te slepen of aan te starten. Ook bij sneeuwval weet je niet wat je overkomt als je hem op grootlicht zet.......je ziet zoveel.....dat je verblind bent.
Voorts natuurlijk nog het zekering verhaal (verzwaren) en de bedrading, al denk ik dat het met de laatste niet zo'n vaart loopt.

Goed, ik ben het dus deels met de rest eens.....het kan wel, maar het is niet zo eenvoudig als de verkoper je wil doen geloven.
O ja, als je ze overdag ook aan hebt, zeker niet doen. Dan haal je nog geen maand.


Sytze

ps. heb ze dan wel zelf, maar nog nooit verkocht aan derden.

humpydumpy (0), 17 jaar geleden

volgens mij kijken jullie niet goed !!!!
de lampjes waar het om gaat zijn anders!
er staat op de verpakking inderdaad met grote letters 100 watt.
echter zijn het gewoon 55 watt lampjes met een blauwe gloed over het glas.
dus inderdaad geen dikkere draden nodig.
ze geven ook niet het licht van 100 watt , en ik kan zeggen , ik heb ze in mijn motorfiets zitten (de echte 100 watt lampen) en prima licht zonder overdreven warmte.

ik vind de reactie van een professional naar een particulier wel soms overdreven met de woorden A-SOCIAAL!!!!!

op de echte 100 watt lampen staat trouwens niet dat ze voor de show zijn maar staat voor rally use only.

ejnn (0), 17 jaar geleden

Men schrijft 100 watt en het zijn 55 watt, das raar. Graag even uitleggen hoe je dit meet. Ben zeer benieuwd.

De lamp wordt er niets anders van als deze 100 watt is. Het blauwe hoesje zit erover om het op xenon licht te laten lijken. Tevens het verschil is de dikte van de draad in de lamp, welke meer licht kan opwekken. Bij een motorfiets heb je andere draden naar de koplamp lopen, meestal zijn deze een tikje dikker dan bij een auto. Maar u als particulier weet alles van stroom, heb je toch bij mij de verkeerde persoon, ik weet een klein beetje teveel van elektronica en ik weet dat je zeker op moet passen met veranderen van stroomverbruikers, zeker als bij fabricage rekening is gehouden met een max afname. Je kunt ook niet een zware machine zo maar achter het stopcontact stoppen in woonkamer, van hij is maar twee keer zo veel. De zekering zal er vanzelf uitvliegen bij het opstarten. Tevens hoe lager de spanning, hoe sneller je zit aan dikkere draden, zeker bij zwakstroom als 12 volt.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=humpydumpy]volgens mij kijken jullie niet goed !!!!
de lampjes waar het om gaat zijn anders!
er staat op de verpakking inderdaad met grote letters 100 watt.
echter zijn het gewoon 55 watt lampjes met een blauwe gloed over het glas.
dus inderdaad geen dikkere draden nodig.
ze geven ook niet het licht van 100 watt , en ik kan zeggen , ik heb ze in mijn motorfiets zitten (de echte 100 watt lampen) en prima licht zonder overdreven warmte.

ik vind de reactie van een professional naar een particulier wel soms overdreven met de woorden A-SOCIAAL!!!!!

op de echte 100 watt lampen staat trouwens niet dat ze voor de show zijn maar staat voor rally use only.[/quote]
humpydumpy

vertel is even, vind jij een WAARSCHUWING overdreven? 100 watt lampen in een motorfiets monteren en daarmee geen rekening houden met je medeweggebruikers, dat is pas A-SOCIAAL!!!!

wie zichzelf kent, veroordeelt niemand.... HUMPY!!

paul,

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Eigenlijk is het simpel

Neem A gewone meuk halogeen lampen en je hebt redelijk licht en goede levensduur op een normale prijs.

B neem Osram/Philips Vision Plus/Nightguide/silverline en je hebt bij hetzelfde stroomverbruik meer licht, kortere levensduur voor een hogere prijs.

C neem een ombouwset met ECHTE xenon, laat die inbouwen, en GOED afstellen, waarbij je het koplampglas goed doorzichtig moet houden en schoon, en je hebt een berg licht voor een stevige prijs, 35 watt verbruik = minder als de normale lampen, nadeel, reserve lampen zijn ook prijzig, maar gaan langer mee.

D, worst case scenario, neem de echte 100 watt verbruikende lampen riskeer een stevige boete, kapot koplampglas etc, voor meer licht.

Er worden in de lampjes reklame verschillende kreten gebruikt om je maar over te halen dat spul te kopen.

A. de lamp is gewoon 55 watt, maar door een dunnere gloeispiraal geeft ie meer licht, al of niet gecombineerd met een kleurtje, doordat men meer licht ziet verkoopt men hem als een vergelijkbare lamp als 100 watt...... Lichtopbrengst dan.

B. neem een echte gloeidraad welke inderdaad 100 watt opneemt en daar licht voor geeft.

Tegenwoordig gooien ze je dood met xenon ombouwsets vanaf 139 euro, dusssssss...

Cor ;)

Santa (0), 17 jaar geleden

Ach, tegenwoordig doet men net of alles "nieuw" is. 20 jaar geleden schroefde ik al eens van die sterkere lampen in mijn B-Manta omdat deze wel enorme glazen, maar slechts weinig licht had.
Was een setje met 55W dimlicht en 100 W grootlicht.
Gaf inderdaad een BULT licht maar je moest er 's zomers niet te lang mee blijven rijden, laat staan STILSTAAN!
Kun je voorstellen wat er gebeurt bij DIMLICHTlampjes die loeiheet worden......
En toen had de Manta tenminste nog echte glazen!
PIMPEN, ach, een leuke uitvinding voor fabrikanten en leveranciers, net zoals Sinterklaas.
Ik ga straks iets moois uitvinden: het PIMPEN van je anticiperingsvermogen en je verkeersinzicht.....
Groot voordeel: je hoeft er GEEN extra lampen voor te kopen en het bespaart je nog geld ook..!!

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Santa bedoelt: Snelheid aanpassen aan het zicht wat je hebt?

Trouwens Humpy, je slaat de plank volledig mis! Deze 100 watters zijn wel degelijk 100 watt en dat ook nog zonder blauwe gloed.
Je kunt wel 55 watt krijgen met een blauwe gloed, maar dat heeft zoals santa al zei niets met beter zicht te maken, echter alleen met het pimpen van je voertuig. En wat er asociaal is aan het vertolken van iemands mening begrijp ik evenmin.......

Sytze

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

Helaas wordt ik vaak verblind door Xenon, blauwe gloed en weet ik wat voor lamptypen en niet alleen omdat ze verkeerd afgesteld zijn of het lampje er verkeerd om in is gezet. Dat vind ik dus asociaal. Wat een ellende deze troep die voor de berijder zelf misschien meer zicht opleverd maar voor mede weggebruikers een grote ergernis is en tot onveiligheid lijdt. Hadden ze dit maar nooit uitgevonden. Nee, dan hebben die Fransen toch nog een ding in de jaren 70 goed gedaan. Geel licht!

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

waar het vooral om draait, is de afstelling van de lampen. Koplampen moeten zodandig worden afgesteld dat het licht niet hoger komt dan een bepaalde lijn. Dit wordt nauwkeurig met een apparaat vastgesteld. Halogeen en xenon mogen dus allebei niet hoger schijnen dan normaal. Een xenonlamp is veel feller, maar zolang deze onder die lijn schijnt, is het niet HINDERLIJK voor anderen omdat het onder het gezichts veld valt.

Het probleem is vaak dat lichten niet goed afgesteld zijn en dus hoger schijnen. Dan is het verblindend, bij zowel xenon als halogeen. Dit wordt echter eerder opgemerkt bij xenon, omdat dit licht drie keer feller is.

Het is dus niet zo dat xenon altijd verblindend is, maar doordat de afstelling vaak fout is, wordt het verblindend.

paul,

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik mag hier en in Frankrijk graag behoorlijk licht op de weg, en gebruik al jaren Philips Vision plus en nu Nightgiude, volgende project is Xenon in de H4 lampen, de extra H1 grootlicht mag zo blijven.
Ik zal i.d.d. wel voor een juiste afstelling zorgen, regelmatig koplampglazen schoonmaken, en heb je plastic voorkappen, laat ze polijsten of vervangen indien ze teveel bekrast zijn.

Vergeet niet dat de meeste auto's handmatige afstelling hebben voor de hoogte.
Gebruiken dan ook indien de lading verandert...

Cor

Santa (0), 17 jaar geleden

[quote=hoogfrequent]Nee, dan hebben die Fransen toch nog een ding in de jaren 70 goed gedaan. Geel licht![/quote]
Ja, DAT had pas een goede lichtopbrengst............... Pffffffff....Praat me d'r niet meer van!

Opvallend vind ik wel dat IEDEREEN altijd steen en been klaagt over verblinding van XENON maar dat NIEMAND rept over die dramlampen...ehhh, mistlichten aan de voorzijde!

Een beetje ontwikkeld mens weet dat het menselijk oog automatisch gericht wordt op een lichtbron.
Zij die ooit in dienst hebben gezeten of een andere vorm van werk hadden/hebben waarbij duisternis een grote rol speelt, weten dat je DAT juist moet voorkomen en dat je dus NIET in dat licht moet kijken.

Maar ja, jaren geleden hadden we ditzelfde gezever ook.....
Vond men dat HALOGEEN zo verblindend.......

Santa (0), 17 jaar geleden

Daarbij wil ik slechts nog ff aanvullen met het feit dat verkeerd afgestelde DUPLOLAMPEN ook nog steeds verblinden...!!!

Santa (0), 17 jaar geleden

Met ALLE RESPECT: een goede afstelling van welke soort verlichting dan ook is een MUST!

Klagen helpt niet; er LANGS kijken WEL!!

Nog ff een plaatje voor hen die het liever gevisiualiseerd zien.....

[url=http://img143.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img143.imageshack.us/img143/304/l...[/img][/url]

Hans4040 (355) PRO, 17 jaar geleden

wat zie je er lief uit zo ,Claus !

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Neem een BOB en laat je rijden in het donker ;)

Hans4040 (355) PRO, 17 jaar geleden

Ik ken ook een BERT ;
Bezopen
En
Rij
Toch

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Cor1822]Neem een BOB en laat je rijden in het donker ;)[/quote]
aaaah! een BOB, ik heb een bert... bezopen en rij toch.

paul,

Santa (0), 17 jaar geleden

[url=http://img144.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img144.imageshack.us/img144/4067/...[/img][/url]

Deze topic zal ook wel gesloten worden...??

Hans4040 (355) PRO, 17 jaar geleden

Dat zeg ik , BERT

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

zelfs bij "goed" afgestelde lampen kun je hinder hebben van het licht. Rij maar eens over een weg die met een bocht loopt (zeker naar links), de auto's die je tegemoet komen kunnen hun lampen wel ok hebben staan, maar de (voor hun) rechter kant schijnt toch een soort schuin omhoog en dat licht schijnt in je ogen. En dan juist met een felle lamp / xenon schijnt het licht in je ogen en wordt je verblind door "goed" afgesteld licht. Sjaak

Santa (0), 17 jaar geleden

Dat geldt dus voor ELKE autolamp, Sjaak........
Zit 'um in de reflector......

Santa (0), 17 jaar geleden

Heeft dus NIKS met xenon te maken maar ALLES met wat hier boven al geschreven is....

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

Heeft dus alles met xenon te maken, omdat xenon veel feller is heb je er veel meer hinder van !!!

Santa (0), 17 jaar geleden

Volgens mij is dat puur SUBJECTIEF, Sjaak...
Verblinden is verblinden.
Net als zwanger zijn: je bent het of je bent het NIET.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=sjaak10918]Heeft dus alles met xenon te maken, omdat xenon veel feller is heb je er veel meer hinder van !!![/quote]
toch vind de wetgever van niet, anders was het immers niet toegestaan. overigens iets wat fel is hoeft niet verblindend te zijn al wordt het wel zo ervaren, en daar zit nou net de kneep.

paul,

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

verblinden of niet verblinden, de hoeveelheid licht die mijn ogen waarnemen geven aan mijn hersen(s) door dat de tegemoetkomende auto met groot licht rijdt. Sjaak

En dat het toegestaan is wil niet zeggen dat het geen hinder veroorzaakt.

Santa (0), 17 jaar geleden

Waar jij op doelt, Sjaak, is de werking van de bekende licht/donker scheiding.
Het licht schijnt dus rechts de berm in.

Wordt jij 's zomers de gehele dag ook verblind door de zon...?
Of alleen als je er naar kijkt...?

Met jouw laatste stelling kan ik het helaas ook in het geheel niet eens zijn.

Subjectieve beleving heet dat.............

Santa (0), 17 jaar geleden

Vandaar ook mijn vergelijking met het halogeen licht toen dat vroeger werd ingevoerd. Vond men ook "hinderlijk".
NU vindt men het "normaal" en is xenon ineens "hinderlijk".
Ik ben het met je eens dat het licht ANDERS is, maar ik kan je ook garanderen dat ik jouw in het donker heel simpel kan verblinden met een originele Maglite................
Xenon? Daggutnie........

ejnn (0), 17 jaar geleden

Waar praten we over. Xenon lampen zijn maar 35 watt en de gewone H4 lamp al 55 watt. Dat is 20 watt meer. Xenon levert daarentegen meer licht. Als de lichtlijn niet hoger is dan de lichtbron waar je naar kijkt, zal deze niet verblinden. Wat ik veel vervelender vindt is;
- mensen met mistlampen, bij regenachtig weer,
- Jeeps welke dicht achter je rijden en zo naar binnen schijnen,
- Vrachtwagens ,waarbij volgens mij de koplampen niet worden afgesteld. Daar heb je geregeld licht wat naar binnen schijnt.
Als je veel last hebt van mensen, welke achter jouw rijden met te veel licht neem dan blinderende spiegels. Ben je van het probleem af

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

natuurlijk word je alleen verblind door licht waar je naar kijkt. Maar ik moet wel richting de mij tegemoetkomende auto kijken, want die kant rijd ik naar toe. :S

en je wordt voornamelijk door de zon verblind als ie laag staat, en als je dan die kant op moet kijken omdat je daar heen moet rijden.

Santa (0), 17 jaar geleden

Dat hangt af van jou manier van KIJKEN, Sjaak.....
Je moet niet IN het licht kijken.......

Hans4040 (355) PRO, 17 jaar geleden

wanneer zien we het licht nou?

Santa (0), 17 jaar geleden

Eigenlijk zou je dan veel meer moeten letten op de strepen en middenstrepen op de weg, reflectorpaaltjes en bomen. Zo kun je perfect zien hoe je moet rijden ZONDER in die priemende lampjes te hoeven kijken.

Santa (0), 17 jaar geleden

Want als je naar die lampjes toe rijdt, raak je van je rijstrook af en DAN krijg je problemen....

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

zijn waarschijnlijk die lampen ook uit (en je eigen lampie ook)

Santa (0), 17 jaar geleden

DaggutWEL....

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

het grote probleem is het contrast tussen licht (van de tegemoetkomende auto) en het donker (naast die auto, dus waar je heen moet rijden). En des te feller de autolamp, des te meer contrast.

Hans4040 (355) PRO, 17 jaar geleden

bijna 50

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[url=http://imageshack.us][img]http://img135.imageshack.us/img135/1359/...[/img][/url]

als dit verblindend is......?

paul,

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Nee okay! Maar doe nu het dimlicht maar es aan, hehehe
Pffff, die stadslichies....

Santa (0), 17 jaar geleden

ZELFS deze "bezeten" automobiel was, ondanks verblindend mooi, TOCH niet verblindend....!

[url=http://img156.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img156.imageshack.us/img156/189/c...[/img][/url]

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

niet verblindend, maar het contrast met het donker is zo groot dat je naast de auto weinig ziet.

En mistlampen zijn ook niet verblindend, maar wel hinderlijk (als ze aanstaan terwijl het zicht ok is)

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=sjaak10918]niet verblindend, maar het contrast met het donker is zo groot dat je naast de auto weinig ziet.

En mistlampen zijn ook niet verblindend, maar wel hinderlijk (als ze aanstaan terwijl het zicht ok is)[/quote]
en wat doe je eraan? helemaal niks............ :)

paul,

FIREBIRD (0), 17 jaar geleden

Denk eraan dat 2x 100W lampen het piepkleine relaitje van reno in no time doet verbranden dan is het erg donker.

Xenon plaatsen a € 145,- en klaar.

FIREBIRD (0), 17 jaar geleden

Denk eraan dat 2x 100W lampen het piepkleine relaitje van reno in no time doet verbranden dan is het erg donker.

Xenon plaatsen a € 145,- en klaar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.