Renault Laguna: rijgeluid

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16v(f4p)

Ik zit met een dobberend rijgeluid vooraan waneer ik over oneffen wegdek rijd

Bijvoorbeeld bij:

- Rijden op kasseien vooral wanneer mijn stuur gedraaid is(veel minder in de rechtuitstand)
- Met afgedraaid stuur over een vluchtheuvel rijden
- Met gedraaid stuur een oprit oprijden(over borduursteen)
- Rijden over een wegdek waarbij er een verschil is van hoogte v/d wegdekplaten en natuurlijk afgedraaid stuur(in een bocht dus)

Het geluid is dus het best te produceren bij korte venijnige reacties op de voortrein met gedraaid stuur

Ik heb op actis al eens iets gelezen over de motorsteun RV maar naar mijn mening zou dan het geluid niet mogen zijn bij ontkoppelde motor

De kogelgewrichten v/d draagarmen en de torsiebar zijn het al zeker niet.

De bouten van het subframe heb ik ook al eens nagetrokken.

gig

Geplaatst door gig (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

47 Reacties

patvdr (0) PRO, 17 jaar geleden

motorwieg al es goed aangespannen?

gig (0), 17 jaar geleden

die heb ik al eens nagetrokken, maar het is inderdaad zo'n type van geluid

patvdr (0) PRO, 17 jaar geleden

is rechtercardanas of bak onlangs uitgebouwd?

gig (0), 17 jaar geleden

[quote=patvdr]is rechtercardanas of bak onlangs uitgebouwd?[/quote]
Buiten het onderhoud is enkel het drukcontact van het servostuur vervangen

Sander10757 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik heb hetzelfde probleem bij mijn auto.Bij mij is het geluid weg als ik de stabilisator stangetjes losneem.Deze stangen vervangen maar het geluid is nog aanwezig.Ik ga bij mij de binnenste rubbers v/d stab stang vervangen.Hoop dat het geluid dan weg is.

sgm (0), 17 jaar geleden

Welke kilometerstand heeft de auto? Deze auto's hebben toch wel de naam om veel last te hebben van slijtage aan de ophangingsdelen. Ik heb zelf beide draagarmen, alle stuurkogels en de rubbers van de achterwielophanging laten vervangen bij 190.000km. Sindsdien ben ik allerlei geluiden bij oneffenheden op de weg kwijt en heb er een strak rijdende auto voor terug gekregen. Mischien ook hier van toepassing.
Dus controleer eens alle spelingen in de wielophanging en de rubbers van de achteras op scheuren. Indien er problemen zijn, alles in 1 keer vervangen door originele Renault onderdelen (echt nodig, eigen ervaring!) en dan uitlijnen.

Sander10757 (0) PRO, 17 jaar geleden

Mijn auto heeft nu 78000 km gereden.Alle kogels(en dan bedoel ik ook ALLE) zijn gecontroleerd en hebben geen afwijkingen.Bij mij is het geluid weg met losgenomen stab stang.Of dat ook het geval is bij de topic starter weet ik niet.

sgm (0), 17 jaar geleden

@Sander10757: Bij die kilometrage mag er ook nergens speling te vinden zijn. Heb je al eens geprobeerd de rubber te reinigen en daarna in te spuiten met een smeermiddel? Uiteraard iets kiezen dat de rubber niet aantast.

Sander10757 (0) PRO, 17 jaar geleden

Haha,bij die km stand zou er inderdaad niks mis mee mogen zijn,de praktijk is helaas anders.De binnenste rubbers reinigen en smeren zal het probleem niet oplossen aangezien het een klapperend geluid is.

sgm (0), 17 jaar geleden

Klapperen zou dus op speling moeten duiden. Mischien moet je daar eens een apart topic over openen en precies vertellen wat er al gedaan is.

patvdr (0) PRO, 17 jaar geleden

heb al resultaat gehad op espace(die zelfde stab.stang systeem heeft) waar de onderste bevestiging van het stangetje in de stab stang axiale speling heeft. het gat in de stang is iets groter dan de schroefdraad die er doorheen moet. speling opgevuld door 2 komponentenlijm en gekraak weg.

gig (0), 17 jaar geleden

[quote=Sander10757]Mijn auto heeft nu 78000 km gereden.Alle kogels(en dan bedoel ik ook ALLE) zijn gecontroleerd en hebben geen afwijkingen.Bij mij is het geluid weg met losgenomen stab stang.Of dat ook het geval is bij de topic starter weet ik niet.[/quote]
Ik ga eens kijken wat dat zegt zonder stab.stang.
wordt de stab.stang volledig gedemonteerd of enkel de reactiestangen naar de schokdempers?

patvdr (0) PRO, 17 jaar geleden

enkel stangetjes

laurens6453 (0) PRO, 17 jaar geleden

ik heb het wel eens gehad dat het de binnenste stuurkogels waren en het was wel bij een megane 2002.
de binnenste stuurkogels waren niet ruim maar toch maakte ze geluid.
ik heb het ook eens gehad dat de bouten van het stuurhuis los zaten.
succes met je renault ben benieuwt wat het was. gr. laurens.

Sander10757 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik ben benieuwd of jij het geluid nog hoort met losgenomen stangetjes Gig.
Hou ons op de hoogte.
Enne Patvdr,was dat gat in de stab stang veel groter geworden?

patvdr (0) PRO, 17 jaar geleden

neen sander. net genoeg om te voelen als je de moer een toer of zo losschroeft.

gig (0), 17 jaar geleden

Ik begin maar pas op 8 jan. terug te werken, de garage is nu gesloten .
Dus de test zal nog even op zich moeten laten wachten.
toch al bedankt en ik laat zekers weten wat het resultaat was

MrRiP (0) PRO, 17 jaar geleden

controleer ook effe de reactie stang op je bovenste motorsteun die bus wil er ook wel uit liggen krijg je ook zo'n geluid

oja al vast de beste wensen iedereen !!!!

Sander10757 (0) PRO, 17 jaar geleden

Weet je al wat het geluid veroorzaakt,Gig?

Sander10757 (0) PRO, 17 jaar geleden

Zijn er mensen die dit probleem ook een keer hebben gehad?
Mocht dat zo zijn dan ben ik heel benieuwd naar de oplossing hiervan.

marcel1 (0) PRO, 17 jaar geleden

Al een paar keer gehad dat de bevestigingsrubbers van de stabilisatorstang speling hebben en dus gaan klapperen. Ook komt het voor dat de bovenste veerschotels uitgeslagen zijn en dan krijg je ook een dergelijk geluid. Even goed deze punten controleren dus. Marcel

Sander10757 (0) PRO, 17 jaar geleden

Bevestigings rubbers van stab stang heb ik al vervangen,evenals de schokdempers en bovenste veerschotels.Volgens mij zit er op deze auto niet veel meer wat niet vervangen is,maar het geluid bijft.

marcel1 (0) PRO, 17 jaar geleden

Zijn bij het vervangen van de stab.rubbers ook de onderlegplaatjes overgezet? Ik heb nl wel eens gezien dat deze vergeten waren en dan blijft het klapperen. Dit zijn vierkante kunststof plaatjes die aan de onderkant van de rubbers vastzitten. Bij het vervangen van de rubbers moeten deze overgezet worden op de nieuwe rubbers. Marcel

Sander10757 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ja,die heb ik ook overgezet,heb alles wat maar met de stab stang te maken had vervangen.Het geluid is er overigens toch nog,zelfs met losgenomen stab stangetjes.Ik hoor het bij meer Laguna's.Bij de een wat erger dan bij de andere.
Er zal vast wel iemand zijn die dit op heeft kunnen lossen.

gig (0), 17 jaar geleden

beste mensen.
Het spijt mij dat ik zolang niets heb laten weten.
Wegens vader te worden en te veranderen van werk en nog vele andere dingen heeft dit tot een enorm uitstel geleid.
mijn excuses hiervoor

Bij losgenomen stabilisatorstang verergerd het geluid in sterkte (niet in frequentie)


Had op renault.net in der tijd ook nog volgendemogelijke oplossingen:

1)oorzaak motorrubber RV ->vervangen

2)trillingen in de lagedrukleiding van de servo.

3)daveren van de carterplaat(monteer speciale plaat met filterende pennen???)
(Daar mijn caterplaat er nu vanonder is en nog steeds rammelt is dit al uitgesloten)

4)spanning in de carosserie tijdens fabrikage tussen de verdubbeling van de zijwand???

Maar in mijn geval is het gerammel nog steeds aanwezig

sgm (0), 17 jaar geleden

Gefeliciteerd met het vaderschap, maar jammer dat het probleem met de auto nog niet is opgelost. Helaas had je de gezinsauto al aangeschaft, anders was het daar nu tijd voor :-)

gig (0), 17 jaar geleden

[quote=sgm]Gefeliciteerd met het vaderschap, maar jammer dat het probleem met de auto nog niet is opgelost. Helaas had je de gezinsauto al aangeschaft, anders was het daar nu tijd voor :-)[/quote]
Werk nu bij ford,ik zou hem meschien beter verkopen en ne ford kopen :-)

Sander10757 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik heb het ook nog steeds,kan het gewoon niet vinden.
Ik ga eens kijken of het niet uit het stuurhuis zelf komt.
Als ik met raam open over een drempel rijd en het stuur NIET
in de rechtuit stand heb,dan hoor je wel een duidelijke tik
ergens vooraan.

gig (0), 16 jaar geleden

[quote=Sander10757]Ik heb het ook nog steeds,kan het gewoon niet vinden.
Ik ga eens kijken of het niet uit het stuurhuis zelf komt.
Als ik met raam open over een drempel rijd en het stuur NIET
in de rechtuit stand heb,dan hoor je wel een duidelijke tik
ergens vooraan.[/quote]
Ik weet niet of jij al iets gevonden hebt maar ik vermoed ook dat het in het stuurhuis zit.
ik heb mijn stofhoezen eens losgemaakt en naar achteren geschoven.
En ik voel duidelijkspeling op de tandlat van het stuurhuis.
Niet veel maar het geeft toch een zeer hoorbare tik.

timhoeks2 (0) PRO, 16 jaar geleden

bij je rechtsvoor motorsteun zit ook nog een soort stabilisatorstangetje (zit vast met 2 bouten dop 18), dat ding zit aan de motorsteun vast en heeft aan de zijkant 2 uitstekende stukjes staal. die moet je er eens tussenuit halen en er dan mee rijden. die uitstekende stukjes willen de motorsteun weleens raken wat ook een kut geluid geeft. weet alleen niet of dit bij jou gaat helpen, maar valt te proberen.

gig (0), 16 jaar geleden

[quote=timhoeks2]bij je rechtsvoor motorsteun zit ook nog een soort stabilisatorstangetje (zit vast met 2 bouten dop 18), dat ding zit aan de motorsteun vast en heeft aan de zijkant 2 uitstekende stukjes staal. die moet je er eens tussenuit halen en er dan mee rijden. die uitstekende stukjes willen de motorsteun weleens raken wat ook een kut geluid geeft. weet alleen niet of dit bij jou gaat helpen, maar valt te proberen.[/quote]
deze zit nog mooi in zijn rubbers.
Ik weet dat bij een F9Q die voor problemen kunnen zorgen als die beginnen door te zakken.
Maar bij een F4P zit hier veel ruimte tussen.(in mijn geval toch)

gig (0), 15 jaar geleden

Kan ik een stuurhuis krijgen zonder de spoorstangen en stuurkogels?
Ik heb deze nog maar net vervangen en zou nu mijn stuurhuis moeten vervangen.

Sander10757 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ga morgen mijn draagarmen vervangen.Had laatst iemand die ook een hoop geklapper had bij zijn laguna,daar toen de beide draagarmen vervangen,en probleem was opgelost.

gig (0), 15 jaar geleden

[quote=Sander10757]Ga morgen mijn draagarmen vervangen.Had laatst iemand die ook een hoop geklapper had bij zijn laguna,daar toen de beide draagarmen vervangen,en probleem was opgelost.[/quote]
Ik heb vervangen:

2 stuurstangen met stuurkogels
rubbers achterbrug
4 schokdempers
pendelsteun aan de v-bak en pendelsteun aan de motor RV.
2 draagarmen
Alles perfect uitgelijnd zowel voor als achter
ik heb zelfs mijn stuurhuis los gehad en de speling geregeld aan die imbusschijf met als gevolg dat het geklop minder is maar mijn stuur ook moeilijker draait.
Veel heb ik die imbus daar niet voor hoeven aandraaien.
Ge kunt daar dus beter afblijven.

Nu dat alles spelingen weg zijn klop ik op mijn RV wiel dan is het geklop nog steeds. als ik nu mijn vingers op de behuizing van het stuurhuis laat rusten voelt ge daar die klop in(kunt ge nog volgen?)

Rest mij dus nog enkel mijn stuurhuis zelf te vervangen he!

MrRiP (0) PRO, 15 jaar geleden

heb je ook de binnenste stuurkogels vervangen ??? die tegen het stuurhuis aan zitten

gig (0), 15 jaar geleden

[quote=MrRiP]heb je ook de binnenste stuurkogels vervangen ??? die tegen het stuurhuis aan zitten[/quote]
Jep binnenste een buitenste aan allebei de kanten

Safrane10698 (0), 15 jaar geleden

Ik ben nog wel opzoek naar in ieder geval een binnenste stuurkogel. Ik heb er de gereedschap voor.

gig (0), 15 jaar geleden

[quote=Safrane10698]Ik ben nog wel opzoek naar in ieder geval een binnenste stuurkogel. Ik heb er de gereedschap voor.[/quote]
Ik heb dat met een grote waterpomptang gedaan, en dat lukte ook heel goed

Safrane10698 (0), 15 jaar geleden

Ja das vrij lastig (maar te doen) omdat de ruimte klein is, maar ik heb een speciaal apparaatje ervoor.

gig (0), 15 jaar geleden

Het heeft bloed , zweet , tranen en enkele maagzweren gekost.
Maar ik heb eindelijk het geklop eruit gekregen.

2,5 jaar zei men mij dat het niet waar was maar mijn allereerste gedacht was juist.

Stuurhuis kapot!

Heb nu een nieuw stuurhuis gestoken en alles is weer volledig OK, probleem opgelost

Sander10757 (0) PRO, 15 jaar geleden

Wat is de km stand van jou auto,Gig?

gig (0), 15 jaar geleden

nu heb ik er 102.000 km opzitten maar het was al toen ik hem kocht(60.000Km)

Sander10757 (0) PRO, 15 jaar geleden

bij mij is het geluid ook rond de 60000 begonnen
Maar het is in die tijd niet erger geworden

gig (0), 15 jaar geleden

Terug opnieuw geklop vastgesteld.
Elke dag erger en erger tot deze terug hetzelfde is als voor het vervangen van het stuurhuis.
Auto omhoog gezet en terug voelbaar geklop in stuurhuis, deze keer vooral aan de kant van de bestuurder(vorig stuurhuis aan de kant passagier).
Ik heb toch een week met een klopvrije renault gereden :-S

Heb ballans opgemaakt:
3000€ noodzakelijke kosten(prijs= eigen montage en garage-kortingen)

Nu nog wachten op de dag dat ik met geen renault meer hoef te rijden.
Het zijn schoon vooruitzichten.

sgm (0), 15 jaar geleden

Zo, dat zijn nog eens kosten. Dan is de auto dus financieel zo ongeveer total-loss. Wat is er zo ontzettend duur?

gig (0), 15 jaar geleden

[quote=sgm]Zo, dat zijn nog eens kosten. Dan is de auto dus financieel zo ongeveer total-loss. Wat is er zo ontzettend duur?[/quote]
bijna heel de ophanging en stuurinrichting vervangen
starter,2 ruithefmekanieken,2motorsteunen,deurslot rv,zetel verstelling lv,...

sgm (0), 15 jaar geleden

OK, dan zijn alle kosten. Dacht even dat alleen dat linker stuurhuis vervangen al zo duur was...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.