Renault Clio: Verwarming defect maar de blazer werkt prima

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Ik heb 3 maanden geleden een Clio 1.4 uit 93 gekocht, 214.222 op de teller.
Aankoop bedrag was 300 €, heb er niewe remmen (voor) onder laten zetten en zelf de kleppendeksel pakking vervangen, evenals de lucht- en oliefilter. Als toegift ook 4 nieuwe bougies erbij. Olieverversen spreekt voor zich.
Sinds eergisteren (toen het echt koud was) doet de verwarming het niet meer, dwz de blazer doet het in alle standen, maar de inkomende lucht wordt niet /nauwelijks meer verwarmd. Er heeft heel snel iemand naar gekeken en die zei dat er sprake was van koelvloeistof lekkage. Op zijn advies een groen spulletje bij de koelvloeistof gedaan zodat deze massa zelf het lek zou vinden en dit zou dichten. Maar helaas. Geen enkel resultaat. Nog steeds koud in de auto. Ook vond hij het vreemd dat de ventilator voor de radiateur pas ging draaien als de temperatuur op 3/4 van het maximum stond. Maar ik dacht dat dit niets te maken kon hebben met het feit dat de verwarming niet functioneerde.
Ergo, wat te doen om een juiste diagnose te stellen met betrekking tot het niet functioneren van de verwarming? En wat zijn de mogelijke oplossingen? Wat zijn de mogelijke kosten?

M. vr. gr.

Kevin Claessen

k_claessen

Geplaatst door k_claessen (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

patvdr (0) PRO, 17 jaar geleden

dat ventilator gaat draaien is op zich al een goed teken.dat wil zeggen dat er nog vloeistof langs de temperatuurvoeler loopt. ventilator schakelt in rond 95°c. dan staat de meter inderdaad bijna in bovenste helft van schaal.
de koeling van je motor is dus ok. als je een lek hebt zal je dat wel zien aan het niveau in expansievat dat daalt.
geen verwarming kan aan twee dingen liggen: ofwel warmt de verwarmingsradiator niet ofwel blaast het systeem de lucht niet langs de radiator. eerst even voelen of de twee dunne slangen die naar de radiator lopen warm worden. is dit niet zo dan kan het aan de thermostaat liggen ofwel aan een verstopte radiateur.
als je radiator wel warmt dan moet je kijken naar het kleppensysteem van het verwarmingshuis.

fryskebaccara (0), 17 jaar geleden

grote kans dat je thermostaat niet in orde is.gaat waarschijnlijk niet open.

mvg remco

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Jongens, thermostaat is klaarblijkelijk WEL in orde,want de koelvin draait, en de motor komt op narmale temperatuur, dwz dus, hij wordt niet te heet, en hij blijfty niet te koud DUS thermostaat uitgesloten.

Potje om waterlekkage dicht te maken ?????, heb je dan ook koelwater moeten bijvullen ?????, als diet niet het geval is heb je nu dus een probleem bijgekregen, om een niet bestaand systeem op te lossen.

Feit is dat vooral renault heel erg gevoelig is voor verstopte kachelradiatoren, en zo'n radiotorpil help daar niet aan, hier wordt zelfs het probleem alleen maar erger mee. Die troep blijft in de kachel zitten, waardoor je dus doorstroming 0 krijgt.

Aflaten die zooi, kachelradiatro proberen schoon te spoelen met de tuinslang, daarna een dagje water met een paar flinke scheppen Soda erin, en dan aflaten en afvullen met koelvloeistof.

Groeten Marcel

k_claessen (0), 17 jaar geleden

Okay, resumerend en na navraag bij de vorige eigenaresse;
De ventilator voor de radiateur is zo afgesteld dat deze pas gaat lopen als de temperatuur meter op het dashboard 3/4 van het max aangeeft. Dus dat klopt.
Ik kan niet echt een lekkage van koelvloeistof vinden dus dan zal zoals ik nu uit de reacties heb gelezen hoogstwaarschijnlijk ergens een verstopping zitten.
Hoe moet ik dat aanpakken, maw hoe krijg ik de koelvloestof uit het systeem, en hoe zorg ik dat alles weer lekker doorgespoeld wordt?
Behalve een tuinslang heb ik niet echt veel gereedschap...........

gr,

Kevin

graalus (0) PRO, 17 jaar geleden

Naar de dealer brengen en je kachelradiateur laten vervangen.

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Kevin, behalve een tuinslang heb je ook niet overdreven meer nodig, enkel een schroevendraaier, of iets dergelijks, tang, om de slangklemmen los te gooien.

Begin met de onderste radiateurslang, dan loopt er al een hoop weg, dit kun je dan ook netjes opvangen.
Daarna tussen het motorblok en het schutbord de beide kachelslangen losgooie, hier zal ook nog wat uitkomen.

Maak zoveel mogelijk aansluitpunten/slangen los, en spoel deze 1 voor 1 door met de tuinslang, ook de dubbele aansluiting die de passagiersruimte ingaa ( dus eigenlijk de kachelradiator) goed doorspoelen in beide richtingen.

Dan kun je eventueel, als je kachel nog niet lekker doorstroomt, hier een handje soda in de slang donderen, en er heet water opkieperen, laat dit dan effe een uurtje staan, en probneer hem naderhand weer door te spoelen.

Als je alles zover mogelijk doorgespeold hebt, je systeem opnieuw aansluiten, afvullen, en een hand of 4/5 soda in je expansietank gooien, en dit lekker effe een dagje of 2 laten zitten, als het goed is zul je merken dat je kachel het veel beter gaat doen.
Daarna je systeem weer HELEMAAL op voorgaande manier aftappen en doorspoelen met zuiver water.

Mochtje systeem toch ergens gaan lekken, heb je op voorgaande manier ook geen last van koelvloeistofverlies, vervang dus eventueel lek onderdeel en dan pas afvullen met koelvloeistof.

Let wel, dat sodawater, ondanks dat het wel zout is, eerder bevriest dan koelvloeistof, dus houd tijdens deze methode op dit moment goed de weerberichten in de gaten, of het gaat vriezen, anders proberen voor 2 nachten binnen te stallen.

Groeten Marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.