BMW 3-Serie: 320d E46 2001 trekkracht varieert

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: E47 136pk

Hallo,

sinds enige tijd varieert de trekkracht van mijn 320d E46 sterk met het toerental. Onder de 2000tpm trekt hij erg slecht, dan gedurende een paarhonderd toeren trekt hij ineens wel goed, maar dan, houdt hij weer in. Weer later begint hij weer te trekken. Eenmaal boven 3000tpm blijft hij redelijk goed trekken hoewel minder dan zou moeten.

Als de trekkracht wegvalt zie je ook de verbruiksmeter van 20 naar 10 l/100km terugvallen. Het is net of de turbo ermee stopt.

Vooral op de snelweg is het irritant, omdat bij het inhalen de trekkracht ineens wegvalt.

De EGR klep heb ik buiten werking gesteld (slangetje dicht + dichte pakking ertussen, echt dicht dus) dat hielp wel iets maar niet veel.

De LMM is enkele maanden geleden al vervangen, maar ik heb voor de zekerheid vorige week even een nieuwe erin gehangen, maar daar lag het ook niet aan. Vorige week ook gelijk de storingen uitgelezen, hierbij zat een overschrijding van maximale laaddruk.

Zou het de turbodruk sensor kunnen zijn? Of moet ik nog ergens anders aan denken?

De auto loopt verder goed, geen rammels tikken en goed starten en normaal verbruik (1:16 à 17). Km-stand 212.000.

bedankt
Adriaan

Adriaan01

Geplaatst door Adriaan01 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

47 Reacties

Mussta (0), 17 jaar geleden

Heb het zelfde probleem met een 320d 2001, wat ik denk dat het is is dat de software van de lmm vernieuwd moet worden heb dit enkele keren gehoord en gelezen, heb het nog niet kunnen laten doen.

Als je wat weet hoor ik het graag

phoenix320 (0), 17 jaar geleden

Ik heb een 320d E46 136pk van 1998, 323.000km. De injectiepomp ging stuk, ik heb ze vervangen, ook alle filters en LMM, maar ik krijg hem niet goed meer. Trekt soms goed door tot 140kmh, meestal wil hij niet meer optrekken zodra ik éénmaal boven de 100kmh ben geweest. De verbruiksmeter die bij optrekken normaal flink boven 20l/100 gaat blijft dan halsstarrig op 8l/100 max. Net of er een foutcode is geweest die de computer in protectiemode zet. Ik heb nog geen foutcodes kunnen laten uitlezen.
Daarnaast ook een hele rist elektrisch slechte contacten: nummerplaatverlichting werkt niet meer, rechterstandlichtje werkt niet meer, Airbag lampje brandt, enz, terwijl er met de lampjes en zekeringen niets mis is. Ik heb alle stekkers reeds met contactspray bewerkt, geen soelaas.
Ik hoor graag of jullie een oplossing vinden, als ik de mijne goed krijg meld ik het zeker.
Groetjes,
Robert

Adriaan01 (0), 17 jaar geleden

[quote=phoenix320]Ik heb een 320d E46 136pk van 1998, 323.000km. De injectiepomp ging stuk, ik heb ze vervangen, ook alle filters en LMM, maar ik krijg hem niet goed meer. Trekt soms goed door tot 140kmh, meestal wil hij niet meer optrekken zodra ik éénmaal boven de 100kmh ben geweest. De verbruiksmeter die bij optrekken normaal flink boven 20l/100 gaat blijft dan halsstarrig op 8l/100 max. Net of er een foutcode is geweest die de computer in protectiemode zet. Ik heb nog geen foutcodes kunnen laten uitlezen.
Daarnaast ook een hele rist elektrisch slechte contacten: nummerplaatverlichting werkt niet meer, rechterstandlichtje werkt niet meer, Airbag lampje brandt, enz, terwijl er met de lampjes en zekeringen niets mis is. Ik heb alle stekkers reeds met contactspray bewerkt, geen soelaas.
Ik hoor graag of jullie een oplossing vinden, als ik de mijne goed krijg meld ik het zeker.
Groetjes,
Robert[/quote]
Zou het bij jou een aardingsprobleem kunnen zijn omdat de problemen op meerdere plaatsen optreden?

Ik zit zelf aan de turbodruksensor of drukregelaar te denken:

Een aantal maanden heb ik geleden gedurende 2 weken andere software (chiptuning) erin gehad. Hij trok toen als een speer (+30 PK) maar ging in noodloop bij 190 km/h. Na uitlezing van de computer bleek dat de maximale turbodruk was overschreden. De software is toen aangepast (lagere max. turbodruk) maar dat hielp niet. Ik heb toen de originele software weer terug laten zetten.

Een paar weken daarna ontstonden de trekkrachtproblemen.
De turbodruk lijkt gewoon weg te vallen, dus ofwel de sensor geeft de verkeerde druk aan de computer door, ofwel de computer maakt een onlogische beslissing ofwel de turbodrukregelaar doet zijn werk niet goed.

Ik weet alleen niet in detail hoe e.e.a. werkt en hoe je de onderdelen kunt testen. Wellicht tijdens het rijden de computer uitlezen, maar ik weet geen bedrijf hier in de buurt die me daarbij zou kunnen helpen.

Weet iemand waar de turbodruksensor en turbodrukregelaar zitten, hoe je ze kunt testen en wat ze kosten?

Adriaan

phoenix320 (0), 17 jaar geleden

Hallo Adriaan, great minds think alike. Ik zat zelf ook aan aarding te denken, om dezelfde redenen. Maar dat verklaart niet waarom de auto altijd bij ongeveer boven dezelfde snelheid in noodloop gaat. Ik heb een diagnoseinterface in mekaar geknutseld om met de laptop de ECU te kunnen uitlezen tijdens het rijden. De interface werkt, maar ik ben er nog niet in geslaagd de communicatie op te zetten (protocol herkenning ?). De druksensor zit helemaal achteraan op de luchtbox (de zwarte kunststof verdeeldoos die de lucht van de turbo naar de inlaatkleppen uitwaaiert), je kan de sensor met de hand voelen maar niet zien. De sensor is voorzien van een drie-pins stekker die door een clip op zijn plaats wordt gehouden. Om de luchtbox eraf te nemen heb je een 11mm buissleutel nodig. pas op dat je de rubber passingen niet verliest of de onderliggende metalen ringetjes vervormt bij het uitbouwen van de box. Ik beschik over een (franse) RTA werkplaatshandboek.
Vandaag sleutel ik aan de Transit minibus van mijn vrouw. No-nonsense no-electronics techniek.
Groetjes,
Robert

Adriaan01 (0), 17 jaar geleden

[quote=phoenix320]Hallo Adriaan, great minds think alike. Ik zat zelf ook aan aarding te denken, om dezelfde redenen. Maar dat verklaart niet waarom de auto altijd bij ongeveer boven dezelfde snelheid in noodloop gaat. Ik heb een diagnoseinterface in mekaar geknutseld om met de laptop de ECU te kunnen uitlezen tijdens het rijden. De interface werkt, maar ik ben er nog niet in geslaagd de communicatie op te zetten (protocol herkenning ?).[/quote]
Ik heb een keer in een elektronikablad een artikel gezien waarin ze voor een 320d zo'n interface maakten, heb je die misschien gebruikt?
Zou mooi zijn als je het aan de praat kreeg, en als je er dan nog 1 kan maken ;)

[quote=phoenix320]De druksensor zit helemaal achteraan op de luchtbox (de zwarte kunststof verdeeldoos die de lucht van de turbo naar de inlaatkleppen uitwaaiert), je kan de sensor met de hand voelen maar niet zien. De sensor is voorzien van een drie-pins stekker die door een clip op zijn plaats wordt gehouden. Om de luchtbox eraf te nemen heb je een 11mm buissleutel nodig. pas op dat je de rubber passingen niet verliest of de onderliggende metalen ringetjes vervormt bij het uitbouwen van de box. Ik beschik over een (franse) RTA werkplaatshandboek.
Vandaag sleutel ik aan de Transit minibus van mijn vrouw. No-nonsense no-electronics techniek.
Groetjes,
Robert[/quote]
Bedoel je nummer 17 op dit plaatje?

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...

Misschien moet ik die dan maar vervangen om te zien of dat het probleem is...

groet
Adriaan

phoenix320 (0), 17 jaar geleden

ja, dat is hem. er zit ook een druksensor in de ECU, die meet de atmosferische druk. de computer berekent dan de turbo overdruk door het verschil te maken met de meting door sensor nr17.
ik betwijfel of het de druksensor is. zowel bij jou als bij mij werkte alles na behoren voor de ingrepen (herprogrammeren bij jou, nieuwe pomp bij mij).
groetjes,
Robert

phoenix320 (0), 17 jaar geleden

Ik ben een stapje verder, hoewel....
Ik heb pas een nieuwe luchtmassameter geplaatst (niet de originele F00C 2G2 059 van Bosch/BMW, maar de PierburgMercedes equivalent) en nu trekt de auto terug kasseien uit de grond.
Maar de noodloop blijft opkomen als ik even boven de 110kmh ben geweest.
Ik vermoed nu net als jij een probleem in de turbodruk regelkring, want als ik kijk naar de regelstang van de variabele turbo inlaatschoepen, dan beweegt die helemaal niet als er gas wordt gegeven. Onderdruk van de onderdrukpomp is er, anders zou hij niet zo puik remmen. Wat kan het dan zijn ? De druksensor op de luchtdoos, de elektrische turbodrukregeklep, de turbo onderdrukregelklep. Ik ga het rijtje systematisch afgaan, bij gebrek aan diagnosetoestel.

phoenix320 (0), 17 jaar geleden

ik heb ook een mooie site gevonden die de turbo in zijn onderdelen toont:

http://www.technologie-entwicklung.de/Ga...

groetjes,

Robert

phoenix320 (0), 17 jaar geleden

Gevonden ! Het ene probleem maskeerde het andere. Na de vervanging van de diesel injectiepomp was de luchtmassameter aan de orde. De originele Bosch F00C 2G2 029 wordt vervangen door een nieuw model, dat kost echter 214€ en dan nog eens 100€ bij de BMW dealer om de software te updaten. Dat vondt ik teveel van het goede. Ik heb een test gedaan met een pierburg (uit een Audi A4) en na wat zoeken op internet heb ik beslist een Pierburg 7.22684.07.0 te kopen.Die heb ik het goedkoopst gevonden bij de Mercedes dealer onder Mercedes nummer A6110950048 (99€ btw incl). De wagen ging er nu als een peil vandoor maar ging nog altijd in protectiemode na het optrekken. Toen viel me op dat de schoepenverstellingsstang van de turbo eigenlijk altijd op "maximale druk" stond. Bij het loskoppelen van de onderdrukslang viel de verstelling terug. De dader was dus niet de turbo maar de drukregelklep. Die heb ik dan vervangen door een originele Pierburg 7.22796.01.0 (62€ btw incl) en klaar was kees.
Nu rijdt hij weer als nieuw. Trekkracht komt vanaf 1800 toeren, met een max tussen 2500 en 3500 toeren, maar hij loopt vlot door tot 4500 toeren. Het meest indrukwekkend is de herneming tussen 140 en 170kmh. Verbruik ligt tussen 5,6 (snelweg) en 6,6 (gemengd parcours) liter per 100.

BEEMER320D (0), 17 jaar geleden

@phoenix320

Ik heb je bericht gelezen in het topic wat ik hier had staan en ben dus gaan lezen in dit topic en ik vind het heel mooi dat je idd bij jou het probleem gevonden hebt en hebt op kunnen lossen.
Het zou inderdaad goed mogelijk zijn dat het ook mijn probleem is.
Daarvoor zou ik je willen vragen het onderdeel eens te vernoemen volgens tekening en onderdeel nummer op de tekening op deze website..... :

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...

Dan weet ik in iedergeval zeker dat ik het juiste onderdeel vervang mocht het daar aan liggen.
Alvast hartelijk bedankt.

phoenix320 (0), 17 jaar geleden

Op de pagina die je toont is het de pressure converter (onderdeel 01). Het originele BMW onderdeel kwam van Pierburg met nummer 7.22796.00.0, dat is ondertussen vervangen door nummer 7.22796.01.0
Om te zien of dit onderdeeel defect is moet je kijken naar de turbo. Daat staat een onderdrukdoos op (bovenaan darmpje 12) die met een stang de schoepen verzet. Wanneer iemand gas geeft moet deze stang bewegen.
Is dat niet het geval, dan moet je eerst nakijken of de onderdrukdoos niet defekt is (of de schoepen vastgeroest zijn). Daartoe kan je de Pierburg regeklep (01) overbruggen (steek het inlaatdarmpje 11 rechtstreeks op de onderdrukdoos. Nu moet de doos de stang volledig intrekken. Kijk dan na of de stang terugkomt wanneer je het onderdrukdarmpje van de drukdoos wegneemt. Zo weet je of doos en/of turboschoepen wel bewegen. Zijn ze OK, maar zie je geen beweging met de Pierburg klep ertussen wanneer je gas geeft, dan is de kans dat deze defekt is 99%.

Veel succes.
Robert

BEEMER320D (0), 17 jaar geleden

@ phoenix320

JIJ BENT MIJN HELD !!!!!!!
Ik ben weer een héél gelukkig mensch ! :-)))
Ik heb het onderdeel vernieuwd en hij loopt weer als een speertje op alle snelheden -= G.E.W.E.L.D.I.G=- !!! gewoon.
Ik was er al heel lang mee bezig en had echt bijna geen id meer van waar ik het nu nog moest zoeken.
En eerlijk is eerlijk na 2 bochten en een stukje Duitse autobahn (waar ik vlak bij woon) ben je meteen het probleem weer vergeten als je de naald van de snelheidsmeter naar de 200KM/H ziet stuiven gheghegheghe, wat een fijne auto's zijn het toch.

Nogmaals Hartelijk Bedankt voor het meedenken en posten van je oplossing !

phoenix320 (0), 17 jaar geleden

graag gedaan.
spijtig dat niet meer forumleden hun oplossingen posten, een beetje egoistisch...
veel rijplezier.

Adriaan01 (0), 17 jaar geleden

[quote=phoenix320]graag gedaan.
spijtig dat niet meer forumleden hun oplossingen posten, een beetje egoistisch...
veel rijplezier.[/quote]
Mooi dat je tips geholpen hebben.

Voor mij liep het iets anders. De auto is steeds slechter gaan lopen tot gisteren de trekkracht wegviel, dikke straal rook uit de pijp en een hoop gerammel van onder de kap. Turbo stuk, aldus RouteMobiel. Staat nu bij de dealer, hoor morgen wat hun diagnose is :(

BEEMER320D (0), 17 jaar geleden

@Adriaan01

Ai..Ai..Ai... Adriaan01 dat zijn niet zulke mooie berichten.... dat word een flinke graai uit de knip als dat zo is.
Ik hoop voor je dat de schade mee gaat vallen.... veel succes !

Adriaan01 (0), 17 jaar geleden

[quote=BEEMER320D]@Adriaan01

Ai..Ai..Ai... Adriaan01 dat zijn niet zulke mooie berichten.... dat word een flinke graai uit de knip als dat zo is.
Ik hoop voor je dat de schade mee gaat vallen.... veel succes ![/quote]
Nou, die schade viel niet mee. Turbo inclusief drukregeling in de soep, intercooler, EGR, katalysator onder de olie.
Afijn, nieuwe turbo + drukregeling erin, en de auto reed weer als vanouds. Dat wil zeggen, met varierende trekkracht.

Gelukkig gaf Bert Story niet zomaar op, dus na een paar dagen zoeken was het euvel gevonden: het kunststof inlaatspruitstuk bleek niet meer dicht te zijn. Er zaten haarscheurtjes in. Niet zichtbaar voor het blote oog, en ook de weglekkende laaddruk was niet hoorbaar. Gebruikt spruitstuk van een sloopauto erop, computer nog een keer gereset, en nu is-ie weer goed.

Blij dat het eindelijk geregeld is, ook al kostte het een bom duiten. [url=http://www.bertstory.nl]Bert Story[/url] heeft de helft van de uren als "leergeld" voor eigen rekening genomen, een zeer sympathiek gebaar, mede gezien het uurtarief was ze hanteren. Dus: chapeau Bert!

groet
Adriaan

ilkay88 (0), 17 jaar geleden

Ik heb het zelfde probleem met een e46 bezine..

moet ik nou eerst de lmm vervangen of gelijk de lucht drukregelklep

alvast bedankt

BEEMER320D (0), 17 jaar geleden

@ilkay88

Een 320I heeft toch geen Turbo ?..... Xcuus me if i'm wrong.

ilkay88 (0), 17 jaar geleden

Dat klopt maar mij auto stottert ook met een koude motor en vermogen is minder en de auto gaat nie sneler dan 140 150

BEEMER320D (0), 17 jaar geleden

Nou, de onderdrukregelklep waar we het over hebben zit in het vacuum circuit en dat stuurt ook o.a. turbo gerelateerde onderdelen aan.
Nu heb ik op http://www.realoem.com gekeken naar de M52 en M54 motoren en het vacuumgedeelte opgezocht en daar tref je geen onderdrukregelklep aan dus die is het zeker niet. (er vanuitgaande dat je een 320i E46 bezit)
Dus dat is het iig. niet maar er zit wel een drukregeleaar in het systeem met een membraam waarvan ik weet dat die wel eens kunnen lekken en dat is best goed te horen aan een sissend geluid.
Het inhouden kan wel met de luchtmassameter te maken hebben die hebben diesels en benzine motoren wel.
Ik moet je ook zeggen dat ik niet zo'n benzinemotor expert ben maar overal waar ik kan, probeer ik te helpen.

ilkay88 (0), 17 jaar geleden

Ik heb ook een sissend geluid sinds kort maar de vermogen verlies was er van te voren al.
Ik heb een nieuwe LMM besteld. Kan dit het probleem oplossen of kan het ook iets anders zijn.

BEEMER320D (0), 17 jaar geleden

@ilkay88

Het verlies van trekkracht en vermogen kan inderdaad aan de luchtmassameter liggen als je het forum afzoekt zul je zien dat dat geen zeldzaamheid is (en niet alleen bij bmw ;-)
Ik durf alleen niet te zeggen of dat het jou probleem ook oplost.
Vergeet btw. niet om de luchtmassameter opnieuw te laten programeren bij de dealer het kan wel zonder maar zeker als je van een oud- naar een nieuw type gaat merk je het wel in performance en in het verbruik.
Dat inhouden van vermogen heeft volgens mij niet zo zeer met het stotteren bij een koude motor van doen.
Daar zou mischien dat sissende geluid iets meer van doen kunnen hebben.
Er zit een soort vacuumregelaar rechts van het kleppendeksel (als je voor de auto staat), daar kwam toen het sissende geluid vandaan bij die auto.
Of dat bij jou ook zo is durf ik niet te zeggen mischien dat je het onderdeel kunt uitsluiten en zo achter de oorzaak kunt komen.

iig succes !

ilkay88 (0), 17 jaar geleden

Ik heb een nieuwe luchtmassameter besteld. En ga hem van de week opnieuw laten progameren. Moet je dit laten doen of kan je het ook gewoon laten.
Het sissende geluid komt van achter. Als ik op de gas druk en als ik de koppeling indruk om over te schakele gaat het weg en komt het weer als ik op de gas druk.

BEEMER320D (0), 17 jaar geleden

[quote]Vergeet btw. niet om de luchtmassameter opnieuw te laten programeren bij de dealer het kan wel zonder maar zeker als je van een oud- naar een nieuw type gaat merk je het wel in performance en in het verbruik.[/quote]
Als het achter sist is het zeker de uitlaat .... iets anders zou ik me niet voor kunnen stellen.

boely (0), 17 jaar geleden

hallo ik heb waarschijnlijk een zelfde soort probleem 320d e46 1999 auto trekt uit stilstand goed maar zodra je op de snelweg rijd en je trapt het gas in dan merk je op een gegeven moment dat de auto wat inhoud eventjes (ziet het ook aan de verbruiks meter)en daarna weer verder trekt ben al naar de garage geweest om te kijken of ze ook een storing konden vinden maar er stonden geen storingen in behalve dat er een keer een lampje stuk was klopt het dat als het hetzelfde probleem is zoals hierboven beschreven dat je dit dan niet in je computer uit kunt lezen ?auto rijd verder goed alleen als je er op gaat letten dan merk je het

boely (0), 17 jaar geleden

maar als ik het goed begrijp zou het dus aan de drukregelklep (ook wel drukveranderingselement genoemd in etk) kunnen liggen ??????
ik heb het er al met mijn garage over gehad en ze gaan er binnekort naar kijken ze zeiden dat het ook wel eens aan de egr klep zou kunnen liggen....

graag jullie mening ..

BEEMER320D (0), 17 jaar geleden

@boely

Sjah dat is dus moeilijk te zeggen, jij hebt het over even inhouden en daarna verder trekken.
Dit was bij ons dus al niet het geval, het was gewoon doorgaan tot een bep. sneheid +- 130/140 (hangt van de breedte van de wiellen af die je op de auto hebt) en dan was het af ... dan kon je terug naar 120/110 en dan weer optrekken en dan wou ie wel eens per-ongeluk naar de 140 maar dat was het dan ook wel.

Maar kijk eens naar het verhaal wat "phoenix320" bij draadje #10 heeft gezegd.
Als je dat probleem al niet hebt dan zit het dus ergens anders en dat even inhouden duid meestal toch wel op een LuchtMassaMeter die aan de slijtgrens zit, en voor een E46 uit '99 is dat best geloofwaardig.
De EGR-klep kan eigenlijk niet maar wel ... jaaah jaah de onderdrukdoos die erbij zit, er zitten namenlijk 2 van die onderdrukregelkleppen in het vacuumsysteem, ik zou alleen niet weten hoe je die kunt uitsluiten zodat je er achter kunt komen of dat ie daadwerkelijk defect is.
Die 2 zijn niet ergens uit te meten da's het lastige ervan.
Maar als je de mogelijkheid hebt om eerst met een nieuwe LMM te rijden dan zou ik daar eerst naar kijken.

Succes !

dutchaviator (0), 16 jaar geleden

Kan iemand mij vertellen hoe ik het beste onderdeel 01 uit [url]http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...[/url] kan schroeven.

Ik kan de klep niet eens zien zitten vanaf de bovenkant. Wel het tankje (06) dat zit links naast het motorblok, als je voor de auto staat.

Mijn 320d uit 2001 trekt ook niet meer. Ik heb de LMM vervangen en trekt nu iets beter. Alleen de turbo "kick" (vanaf 1700 rpm) blijft nog steeds achterwege.

BEEMER320D (0), 16 jaar geleden

@dutchaviator

Dat tankje moet je wegnemen, luchtfiltermonding wegnemen en als je Airco hebt zit ie onder de 2slangen van de Airco.
Het zit met 2 moertjes op een steuntje geschroefd en het is idd een beetje freubelen maar dan moet het wel lukken.

Succes !

dutchaviator (0), 16 jaar geleden

Dank je voor de info. ik heb eens gekeken en vond dat het slangetje naar de turbo lek was. Daardoor kon de turbo niet goed bediend worden. Gelukkig is de turbo zelf niet stuk.

Nu gaat ie weer als een raket. Trek de keien los. Echt geweldig. Thanks again.

phoenix320 (0), 16 jaar geleden

ik denk dat dit een heel succesvolle rubriek is omdat er weinig geluld en veel hersteld wordt! Beemer320D verdient een complimentje voor zijn inzet.

BEEMER320D (0), 16 jaar geleden

@ Allemaal,

BEEMER320D pinkt een traantje weg en voelt zich zeer vereerd ;-)
BEEMER320D vind dat phoenix320 wel een dikke pluim verdiend want die kwam uiteindelijk wel met de oplossing gheghe....

dvr (0), 16 jaar geleden

[quote=BEEMER320D]@boely

Sjah dat is dus moeilijk te zeggen, jij hebt het over even inhouden en daarna verder trekken.
Dit was bij ons dus al niet het geval, het was gewoon doorgaan tot een bep. sneheid +- 130/140 (hangt van de breedte van de wiellen af die je op de auto hebt) en dan was het af ... dan kon je terug naar 120/110 en dan weer optrekken en dan wou ie wel eens per-ongeluk naar de 140 maar dat was het dan ook wel.

Maar kijk eens naar het verhaal wat "phoenix320" bij draadje #10 heeft gezegd.
Als je dat probleem al niet hebt dan zit het dus ergens anders en dat even inhouden duid meestal toch wel op een LuchtMassaMeter die aan de slijtgrens zit, en voor een E46 uit '99 is dat best geloofwaardig.
De EGR-klep kan eigenlijk niet maar wel ... jaaah jaah de onderdrukdoos die erbij zit, er zitten namenlijk 2 van die onderdrukregelkleppen in het vacuumsysteem, ik zou alleen niet weten hoe je die kunt uitsluiten zodat je er achter kunt komen of dat ie daadwerkelijk defect is.
Die 2 zijn niet ergens uit te meten da's het lastige ervan.
Maar als je de mogelijkheid hebt om eerst met een nieuwe LMM te rijden dan zou ik daar eerst naar kijken.

Succes ![/quote]
kheb dit ook voor bij de snelheid rond de 120km zakt de toerenteller even en gaat dan door,
heel raar. Kben al heel de tijd aan het zoeken maar vind het niet.

Kheb juist de EGR klep uitgekuisd en vantweekend is de inlaatcollector aan de beurt.
De luchtmassameter is net vervangen.
En turbodruksensor ligt gereed om hem te instaleren.

Mijn wagen is ook gechipt maar het koppel ging de lucht in naar 355nm maar de PK gingen niet boven de 136,
en 136PK is het standaard vermogen van de wagen. Iemand een idee waaraan dit kan liegen???

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Alvast bedankt

dvr (0), 16 jaar geleden

de inlaatcollecteur is gereinigd en de turbodruksensor is ook vervangen,
uiteindelijk heeft dit niets aan het vermogen gedaan :-/

De turbodruk zou momenteel ook te laag zijn...
Kdenk dak nu drukomvormer N°1, de vacuumpot N°6 en alle darmen ga vervangen,
hopelijk is dan alles opgelost!

Iemand een idee waar het probleem zou kunnen zitten??

dvr (0), 16 jaar geleden

Repost!

dvr (0), 15 jaar geleden

Probleem is nog steeds niet opgelost,
uiteindelijk heeft de turbo een maand geleden de geest gegeven en in ondertussen vervangen door turboupgrade.

Kheb nog minder vermogen dan tevoren.
tot 3000 toeren komt hem ni op gang en dan gaat hij door tot 4500Rpm maar ni hoe dat zou moete, kheb totaal geen turbogevoel!
In 2de bij gas ingedrukt blijft hem haperen aan 3000Rrm en gaat dan langzaam naar boven

Timing van de pomp klopt niet ( -1.2° op 780 rpm ) dit is ondertussen in orde.

Nog steeds probleem bij koud start als naftbak maar 1/2 is,
pomp in naftbak heb ik net vervangen en nog steeds een probleem

Injectoren zijn gerevseerd

Nieuwe gloeikaarsen geplaatst

Vacuumpot en alle leidingen vervangen

LMM is vervangen en nieuwe software erop gezet

Katalysator is vervangen

Turbodruksensor is vervangen

Inlaatcollecteur en EGR zijn gereinigd

Carterventilatie is vervangen


Ik weet echt niet meer wat te doen, het enigste wat ik ga proberen is de drukomvormer te vervangen (N°1 realoem)
Graag raad!!!!!!!!!!!!!!!!

[img]http://i209.photobucket.com/albums/bb76/...[/img]

Rob67 (0), 15 jaar geleden

[quote=dvr]Probleem is nog steeds niet opgelost,
uiteindelijk heeft de turbo een maand geleden de geest gegeven en in ondertussen vervangen door turboupgrade.

Kheb nog minder vermogen dan tevoren.
tot 3000 toeren komt hem ni op gang en dan gaat hij door tot 4500Rpm maar ni hoe dat zou moete, kheb totaal geen turbogevoel!
In 2de bij gas ingedrukt blijft hem haperen aan 3000Rrm en gaat dan langzaam naar boven

Timing van de pomp klopt niet ( -1.2° op 780 rpm ) dit is ondertussen in orde.

Nog steeds probleem bij koud start als naftbak maar 1/2 is,
pomp in naftbak heb ik net vervangen en nog steeds een probleem

Injectoren zijn gerevseerd

Nieuwe gloeikaarsen geplaatst

Vacuumpot en alle leidingen vervangen

LMM is vervangen en nieuwe software erop gezet

Katalysator is vervangen

Turbodruksensor is vervangen

Inlaatcollecteur en EGR zijn gereinigd

Carterventilatie is vervangen


Ik weet echt niet meer wat te doen, het enigste wat ik ga proberen is de drukomvormer te vervangen (N°1 realoem)
Graag raad!!!!!!!!!!!!!!!![/quote]
Misschien een optie: de vacuümdoos die de variabele nozzles van de turbine bedient is afstelbaar, de lengte van het stangetje is te variëren door het stangetje te verdraaien.

dvr (0), 15 jaar geleden

THX Rob67, dit gaan we zeker eens proberen ;-)

maar ondertussen zijn er nog andere problemen ontstaan, en deze moeten eerst opgelost geraken.

Thermostat EGR Koeling lekt
Dichting kleppendeksel lekt
Gummilager is versleten
Intercooler is stuk
injectiepomp lekt en gaat vervangen worden

is de lek in de intercooler bevorderlijk voor het vermogen van de wagen ??? wss wel zeker, want je hoorde een blazend en piepend geluid bij het optrekken!

Highway (155) PRO, 15 jaar geleden

Ja, als de intercooler lekt dan merk je dat zeker in vermogen. De auto zal bij doortrekken ook gaan roken.

phoenix320 (0), 15 jaar geleden

De buizen van en naar de intercooler komen makkelijk los (vooral aan de lastige onderkant waar je niet makkelijk aan kan). Op dat moment verlies je een heel pak van de drukvoeding, de druksensor in de luchtdoos boven het kleppendeksel geeft een te lage waarde aan, de injectiepomp krijgt hierdoor verkeerde instructies, de wagen maakt een hol geluid en loopt als een kalf. Maar gelukkig is dat snel opgelost.

Heb je die dichting van het kleppendeksel zelf vervangen ? Hoe makkelijk ging dat? Ik heb hetzelfde probleem maar zit met een injector die muurvast zit en kan dus niet verder. Goede raad ?

BEEMER320D (0), 15 jaar geleden

@phoenix320

Ik heb er ook eens een muurvast gehad en natuurlijk geen spcecial tool bij de hand.
Ik heb toen het volgende gedaan, meet de dikte op van het deel waar de moer van de inspuitleiding op gaat en pak een pijpje wat in die afmetingen ligt.
Ik heb er toen een T stuk van gemaakt door er een ander pijpje op te lassen.
Toen heb ik onder in het pijpje draad gesneden die met de draad op de bovenkant van de verstuiver overeen komt.
Die vervolgens op de vertsuiver gedraaid en de draadeindjes aan beide zijde van de verstuiver los gemaakt en toen met 2 man met een hamer elk aan 1 kant van onderuit synchroon tegen het T stuk aan meppen en hij kwam redelijk makkelijk omhoog.
De special tool die ze daar voor gebruiken is eigenlijk ook alleen maar een trek gewicht met een pijp waar draad in zit .....

Ik hoop dat je wat bij de hand hebt om het zo te maken....

Stuc6 !

phoenix320 (0), 15 jaar geleden

ik had kunnen denken dat de engelbewaarder uit Beemerland zich zou aanmelden !
prima advies, spijtig genoeg ben ik al voorbij dat stadium: ik heb een trekhamer gemaakt met een injectormoer, 10mm schroef van 30cm lang en 4kg ringgewichten van mijn vrouw's fitness uitrusting... de 10mm schroef rekt onder het geweld maar de injector beweegt niet. Mijn volgende test gaat eruit bestaan de motor terug half te monetren, flink heet te laten draaien en dan nog eens proberen.
Ondertussen moet ik het stellen met de reserve Audi A4, ook model 1998. Balen. Wat is dat een overstated vermomde tractor !!!
groetjes,
Robert

BEEMER320D (0), 15 jaar geleden

@phoenix320

Ach da's nou jammer ... dan is het echt een hardnekkige verstuiver zeg.

Je zegt dat je de de zaak heet gaat draaien .... mag ik je dan toch een suggestie doen om de zaak "koud" te maken ?
Dat geeft krimp, misschien heeft dat meer effect als heet maken want dat zet uit.
Ik heb zoiets wel eens gedaan met een gastank, een slang met een afsluiter erop gemonteerd zodat je de toevoer kunt regelen.
Het werkstuk (een lager) ingespoten met liquid gas en deh word koud ! en het paste prima in de lagerschaal daarna op temeratuur laten komen en het zat weer muurvast.
Dit kan natuurlijk ook viceversa werken.
Afin, heel veel sterkte met het sturen in een duitser die nog wat moet leren (ghighi) ...

phoenix320 (0), 15 jaar geleden

Goed idee.
Nu heb ik weer een weekje om te piekeren hoe ik dat kan proberen.
Welk gas was dat juist?
Tenzij ik ergens een duikersfles kan lenen met samengeperste lucht heb ik hier alleen butaan of propaan, zelfs in open lucht vind ik dat een gevaarlijk spel.
Groetjes,
Robert

BEEMER320D (0), 15 jaar geleden

@phoenix320

Gewoon LPG uit een (lpg)tank die eens dienst had gedaan in een auto.
Is ie leeg ... leg je hem in de kofferbak even tanken en hij is weer klaar voor gebruik.
Verder is er niets gevaarlijks aan als je er geen vuurtje bij gaat stoken ;-)

Stuc6 ermee !

Tracer (0), 14 jaar geleden

Ik heb dit probleem momenteel op een 520d uit 2000 (met 151000km) dat de trekkracht varieert, wanneer ik in derde volgas geef, blijft trouwens de actuele verbruiksmeter onder de 10l/100km

De LMM zal volgens mij wel vervangen moeten worden en ook heb ik het gevoel dat de turbo niet meer opkomt...misschien een aansluiting losgeraakt?

cregroup (0), 13 jaar geleden

[quote=Adriaan01][quote=BEEMER320D]@Adriaan01

Ai..Ai..Ai... Adriaan01 dat zijn niet zulke mooie berichten.... dat word een flinke graai uit de knip als dat zo is.
Ik hoop voor je dat de schade mee gaat vallen.... veel succes ![/quote]
Nou, die schade viel niet mee. Turbo inclusief drukregeling in de soep, intercooler, EGR, katalysator onder de olie.
Afijn, nieuwe turbo + drukregeling erin, en de auto reed weer als vanouds. Dat wil zeggen, met varierende trekkracht.

Gelukkig gaf Bert Story niet zomaar op, dus na een paar dagen zoeken was het euvel gevonden: het kunststof inlaatspruitstuk bleek niet meer dicht te zijn. Er zaten haarscheurtjes in. Niet zichtbaar voor het blote oog, en ook de weglekkende laaddruk was niet hoorbaar. Gebruikt spruitstuk van een sloopauto erop, computer nog een keer gereset, en nu is-ie weer goed.

Blij dat het eindelijk geregeld is, ook al kostte het een bom duiten. [url=http://www.bertstory.nl]Bert Story[/url] heeft de helft van de uren als "leergeld" voor eigen rekening genomen, een zeer sympathiek gebaar, mede gezien het uurtarief was ze hanteren. Dus: chapeau Bert!

groet
Adriaan[/quote]
Hey Adriaan, mss al een tijdje geleden dat dit is voorgevallen maar ik heb een 320d met identiek hetzelfde fenomeen. Zowat alles heb ik reeds getest (LMM, EGR, uitlaat eraf, vacuum, turbo, druksensoren,...) maar niets helpt. Ik heb het inlaatspruitstuk reeds afgehaald en volledig gereinigd maar geen verbetering. Ik zag hier ook niet echt iets aan met het blote oog. Hoe is dit vastgesteld en waar zaten de scheuren toen? Alvast bedankt voor het antwoord.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.