BMW 3-Serie: Fluittoon

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 3 liter diesel

Ik heb last van een fluittoon tussen de 100 en 110 kmh. De toon kan ik omschrijven alsof je met een natte vinger over een kristallen wijnglas wrijft. Het advies van de garage is om te wachten tot het geluid erger wordt om zo de plaats van herkomst beter te kunnen lokaliseren. Lekker makkelijk. Aan de andere kant wil ik ook niet dat ze heel de wagen met bijbehorend prijskaartje uit elkaar moeten halen. Beste gok van de oorzaak, is voor de garage, een aankomend wiellager. Mijn vermoeden is anders. Het is namelijk zo dat zodra ik bij deze snelheid het gaspendaal maar iets laat terugzakken, het geluid meteen weg is. Rijd ik 140 en laat hem terug zakken naar bijvoorbeeld de 90 dan hoor ik het geluid helemaal niet. Het is een automaat, als ik de auto in sportstand zet, en met dus een ander
toerental 100 / 110 rijd, dan is het geluid precies het zelfde. Verder kan ik zeggen dat het aan de rechterkant van de auto is, voor of achter weet ik niet. En het is een touring (E46)
Heeft iemand een idee wat dit kan veroorzaken?
Bij voorbaat dank. Groeten, Boudewijn

Boud

Geplaatst door Boud (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

joostwassink (0), 17 jaar geleden

Beste Boud,

Wat je garagebedrijf zegt kanb best wel kloppen. Tijdens het "belast" rijden (dus als de motor de auto aandrijft) staan de wielen overdreven gezegd iets naar buiten gespoord, dit wil zeggen dat het lager ten opzochte van de aandrijfas dus een andere positie heeft dan tijdens het onbelast tijden (uit laten lopen). Een manier om te horen of het een wiellager achter is: rij op een rechte weg die niet te gehorig is een konstante snelheid en stuur flauw naar link en naar rechts, als het geluid veranderd zal het zeker een wiellager zijn!

Succes,

P.S. Een reactie terug zou fijn zijn!

Boud (0), 17 jaar geleden

Hallo Joost,
Ik zal dit nog een keer proberen. Tot nu toe heb ik in geen enkele situatie verschil gemerkt.
Zelfs niet met een aanhanger. Zou het toch een wiellager zijn dan zeg jij dat het het lager van het rechter achterwiel is? Zou er dan speling op het wiel moeten zitten?

Groeten,
Boudewijn

joostwassink (0), 17 jaar geleden

Beste Boudewijn,

Nee er hoeft niet persé speling op het lager te zitten om geluid te maken.

Wat eventueel ook kan zijn maar me zeer onwaarschijnlijk lijkt zijn hanenkammen op de band, voel met je platte hand over de band op onregelmatigheden.

mvg

Boud (0), 17 jaar geleden

Hallo Joost,

Banden zijn goed. Vandaag nog geprobeerd wat jij voorstelde. Met 100 - 110 kmh over twee wegdelen geslingerd (cruse controll). Fluittoon klinkt net als anders, ook geen onderbrekingen. Tegenwind of wind mee maakt ook niks uit, om oa dakrail uit te sluiten. Als ik de snelheid aanhoud zal ik nooit iets anders horen. Wel is het zo dat de toon lager is bij 100 dan bij 110. En als ik het moet zeggen komt het van het rechter voorwiel vandaan. Het wiel dat niet aangedreven wordt dus. Maar ja, daar kan ik mij natuurlijk in vergissen.

Groeten,
Boudewijn

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.