Renault Laguna: Airbag afgegaan tijdens rijden

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: F3P 1.8

Hallo
Ik ben in het bezit van een Renault Laguna RXE.
Op 19-01-2007 reed ik met een snelheid van +- 80 Km over de rijbaan.
Plotseling gingen beiden airbags af.
En ben ik ter nauwernood aan de dood ontsnapt.
Volgens mij en de garage kan en mag dit nooit gebeuren.
Er is natuurlijk schade ontstaan, waar kan ik dit op verhalen?

raedts

Geplaatst door raedts (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

28 Reacties

runtoteun (0) PRO, 17 jaar geleden

Naar de consumentenbond bellen, systeem is zo ontwikkeld om letsel te voorkomen en niet te veroorzaken. Heb wel ooit meegemaakt dat twee gordelspanners tijdens het starten afgingen tijdens het starten van een Renault Megane, de eigenaar van die auto moest zelf opdraaien voor de kosten.
Reken er maar op dat deze schade flink wat kost, schakel desnoods je verzekering in en kijk wat zij kunnen betekenen.

Succes

Averdonk (0) PRO, 17 jaar geleden

Vraag is natuurlijk: waarom zijn de airbags afgegaan?
We hebben in het verleden ook al eens meegemaakt bij 'n Passat. Bleek de oorzaak een lekke kachelradiateur te zijn waardoor koelwater precies in de stekker van het airbagstuurapparaat sijpelde en kortsluiting maakte. Omdat de auto AR verzekerd was, heeft de autoverzekering dit toen betaald.
Nou wil ik niet beweren dat het hier ook de oorzaak is, maar lekke kachelradiateurs zijn geen onbekend verschijnsel bij Renault Laguna....

raedts (0), 17 jaar geleden

Er zijn geen beschadigingen te vinden, de kachelradiator is droog.
Er is dus eigenlijk geen aanleiding tot....

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=raedts]Er zijn geen beschadigingen te vinden, de kachelradiator is droog.
Er is dus eigenlijk geen aanleiding tot....[/quote]
eigelijk kun je dit pas zeggen na onderzoek, een airbag KAN nooit zonder voorafgaande storing zomaar afgaan.

paul,

Santa (0), 17 jaar geleden

[quote=runtoteun]Naar de consumentenbond bellen, systeem is zo ontwikkeld om letsel te voorkomen en niet te veroorzaken.[/quote]
Teun, auto's zijn ontwikkeld om mensen te vervoeren, NIET om er ongelukken mee te krijgen.
Wanneer je er echter WEL een ongeluk mee krijgt, kun jij dan de fabrikant of garage aansprakelijk stellen?

Je kunt pas iemand iets verwijten nadat is aangetoond at iemand iets fouts heeft gedaan.
Zie commentaar van Paul Kelder.

Ik denk dat je de auteur een lichte vorm van valse hoop geeft. Gaat de Consumentenbond het probleem dan oplossen? Daggutnie.........

Misschien via de A.R. verzekering maar anders wordt het een heeeeeeeele lange weg.............

Ennuh, airbags zijn ontworpen om zoveel mogelijk letsel te BEPERKEN, NIET om het te VOORKOMEN...!
Daar zit namelijk juridisch nogal een heeeeel groot verschil tussen....

Santa (0), 17 jaar geleden

En Nick kan zich NU wel voorstellen hoe gevaarlijk het kan zijn om bijv. uit een flesje te drinken terwijl jezelf de auto bestuurt.......

Want ook Nick dacht: airbags, die gaan toch pas in werking bij een aanrijding....?

Laat een ieder nog eens terug denken aan dit topic wanneer hij/zij weer eens zo'n "sportieve" coureur ziet rijden met het linker armpje/handje BOVENOP het stuurwiel........

Ooit aangifte gedaan van mishandeling door jezelf?????
Kun je gelijk een nieuw gebitje uitzoeken!

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

Nick, ik zou als eerste bij je eigen verzekering gaan informeren. Je hebt ten slotte schade aan je auto. Sjaak

Santa (0), 17 jaar geleden

Kan dus ALLEEN indien hij A.R. verzekerd is...............

De SOORT verzekering bepaalt dus of zijn schade wordt vergoed.

NIET het feit dat je schade aan je auto hebt. Sjaak.........

davy2038 (0) PRO, 17 jaar geleden

is er onlangs iets bij ingebouwd in de wagen,navigatie carkit......werken uitgevoerd aan de wagen......
heb nog ooit in mijn leven een carkit van de bedrading van de airbags moeten afkoppelen......
voor het overige zou ik de dealer de importeur laten verwittigen zal toch wel reactie opkomen als ze het wat serieus opnemen
succes

Santa (0), 17 jaar geleden

[quote=davy2038]voor het overige zou ik de dealer de importeur laten verwittigen zal toch wel reactie opkomen als ze het wat serieus opnemen. succes[/quote]
Dan is het antwoord NU al wel bekend...........

Sorry, hoor, maar ik word vaak wat korzelig als ik dit soort uitspraken lees.
De dealer de importeur laten verwittigen... Ja, en DAN?

Dan weet de importeur het ook, en DAN...?

Dan zegt de importeur meteen: "Sorry voor de overlast, meneer! Wij herstellen de schade kosteloos!"?

Daggutnie..!

De auto is van 1999, for crying out loud!!

Blijf gewoon nuchter en reeel. Schat je kansen in en weet waar de onmogelijkheden liggen.

Mensen het advies geven om contact met de importeur op te laten nemen zet geen zoden aan de dijk, echt niet..... NIET in DIT geval!

Mocht de auto echter VOLLEDIG dealer onderhouden zijn (inclusief evt. inbouw van extra apparatuur) en schadevrij zijn, zou je misschien nog een klein kansje hebben om een klein beetje coulance te krijgen.
Van de importeur hoef je echter niks te verwachten en als de dealer blij is met zijn klanten zou deze misschien een bijdrage willen doen, maar feitelijk weten we toch allemaal wie van WELK kastje naar WELKE muur toegestuurd gaat worden...?

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik ben het helemaal eens met Santa.

Ook ben ik van mening dat als de autofabrikanten wat meer tijd zouden besteden aan het doorontwikkelen van diverse systemen en wat minder aan het geheimzinnig doen en/of product bescherming, de auto veeeel beter zou zijn.(lees: minder problemen, minder kosten, en veel veiliger).


De klant word nu vaak bij echte(of kostbare) problemen in de steek gelaten.
En alle kosten (na de garantie) worden door de klant betaald.
Terwijl het gewoon een slecht product is.


Het probleem word door de fabrikanten zelf gecreëerd door wel veel aandacht te besteden aan steeds weer
nieuwe(Geheimzinnige) diagnosesoftware (Bosch, Autodiagnos, e.a. kunnen dan weer opnieuw beginnen).

Maar de software waar de auto op werkt en die nu juist wel belangrijk is moet worden geupdate of
veroorzaakt de vreemdste of gevaarlijkste (soms onvindbare) kwalen omdat er geen tijd aan besteed is.

Waarom zitten er sinds EOBD verplicht is 2 soorten (diagnose) software in de motor computer??
EOBD en merk software????????
Waarom nou niet gewoon 1 goeie ????(houden ze meer tijd over voor de Airbag systemen)


Oiram

davy2038 (0) PRO, 17 jaar geleden

we hebben ooit een auto gehad die 2jaar buiten garantie was,airbag afgegaan bij het starten(bij de klant thuis)
2 weken bij de concessie gestaan uit eindelijk invoerder de onderdelen betaald en de garage het werk,
in dit geval zal het voor eigen rekening zijn,vanwege de ouderdom,
maar ik ben eens benieuwd wat de reactie hierop zal zijn,als je de invoerder een aangetekend schrijven stuurt,anders weet ik al wat van merk ik zeker NIET moet kopen

Santa (0), 17 jaar geleden

Antwoord zal duidelijk zijn: u wordt terugverwezen naar de dealer c.q. de garage alwaar u de auto heeft gekocht c.q. in onderhoud heeft.

En zo speelt de importeur op juridische correcte wijze de bal weer terug naar de benadeelde..... Heel simpel.

En de importeur van Renault is echt niet de enige importeur die zo reageert....

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 17 jaar geleden

Airbags zouden nooooit ten onrechte af kunnen mogen gaan.
Stuurinrichtingen uitzichzelf gaan sturen.
Abs systemen uitzichzelf gaan remmen.
Auto's uitzichzelf gasgeven.
Enz enz enz.

En dat hoeft ook niet .
Mits er meer tijd aan word besteed aan het systeem perfectioneren(testen) en minder tijd aan andere zaken.

Oiram

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

bedenk ook dat sommige merken voorschrijven om ze na X jaar te vervangen.
zal je zien dat renault zegt 5 jaar ben je net te laat .

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Santa]Kan dus ALLEEN indien hij A.R. verzekerd is...............

De SOORT verzekering bepaalt dus of zijn schade wordt vergoed.

NIET het feit dat je schade aan je auto hebt. Sjaak.........[/quote]
Santa, Nick kan altijd bij zijn verzekering informeren. Ik heb het ook niet over uitbetalen, maar over informeren. Ik weet ook niet hoe de auto verzekerd is, maar na informeren bij de verzekering weet je allicht meer.


Nick, weet je zeker dat je niets tegen de auto hebt gehad op dat moment dat het afgaan van de airbag kan veroorzaken ? En is er evt niets uit het foutgeheugen te lezen, wat enig licht op de zaak kan schijnen ?

ejnn (0), 17 jaar geleden

Wat heeft de topic starter nu ondernomen?
Zou net als SANTA zeer nuchter blijven en schade proberen te verhalen op de verzekering en misschien een schade aan de bumper. Renault Nederland moet je niet wezen voor dit probleem, deze lossen niets op. Als de verzekering dit niet dekt (als je motor, turbo etc. opblaast, zit dit ook niet in de verzekering), zou ik een goed gesprek aangaan met jouw dealer. Als je nu schade hebt aan de voorkant en daarbij zijn de airbags afgegaan, zit dit wel bij de verzekering. Als je naar de dealer gaat, probeer in ieder geval een beetje collance te regelen. Ze kunnen meestal wel een korting geven op de onderdelen en een mooi werkplaats tarief afgeven.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

in dit geval is de uitkomst van het onderzoek van belang, dit op de eerste plaats. dan zal ook duidelijk worden wie uiteindelijk verantwoordelijk is.
je kunt wel doodleuk nieuwe airbag's gaan monteren maar wie geeft de garantie dat het zich niet herhaalt ??

paul,

ejnn (0), 17 jaar geleden

Dat klopt, ik ben ervan uitgegaan dat je bij montage tevens de oorzaak probeert te achterhalen

raedts (0), 17 jaar geleden

Er is totaal geen schade aan de auto, nog geen scrammetje aan de voorzeide.
Ik ga maandag wat telefoontjes plegen om meer informatie te krijgen.
Natuurlijk wil ik zeker weten dat dit zich niet kan herhalen.
Alsnog wil ik renault informeren, als het op een groter probleem duilt (fout in computer etc.) zou het bij andere laguna's van deze leeftijd zich voor kunnen doen.

ejnn (0), 17 jaar geleden

Ik zou het volgende antwoord verwachten.
Meneer dit gebeurd normaal gesproken niet en komt eigenlijk niet voor bij deze auto. Dat dit u is overkomen betreuren wij zeker, echter u kunt beter naar uw dealer gaan en kan de situatie gaan onderzoeken.

Een goede verkoper, zeker de mensen van renault Nederland, zeggen dat het nooit eerder voorkomt, en waarschijnlijk 1 van de weingen bent, die dit is overkomen (dit misschien wel maandelijks gebeurd).

Laat de computer uitlezen bij de dealer en misschien kunnen ze nagaan wat de oorzaak is geweest dat de airbags zijn opgeblazen. De dealer zal jouw meer (eerlijker) kunnen vertellen of dit vaker voorkomt. Als je toch Renault Nederland wilt bellen, moet je eerst een oorzaak hebben, dan kunnen zij beter reageren op dit soort vragen, anders krijg je een standaard antwoord.

Pallab (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=raedts]Er is totaal geen schade aan de auto, nog geen scrammetje aan de voorzeide.
Ik ga maandag wat telefoontjes plegen om meer informatie te krijgen.
Natuurlijk wil ik zeker weten dat dit zich niet kan herhalen.
Alsnog wil ik renault informeren, als het op een groter probleem duilt (fout in computer etc.) zou het bij andere laguna's van deze leeftijd zich voor kunnen doen.[/quote]
Hoop `t nie ben ik straks ook de ***.... Zit dicht bij het vuur maar heb deze situatie nog niet meegemaakt.
Succes ermee..

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Auto hoeft niet perse AR verzekerd te zijn, ook bij een WA-extra dekking zit normaal gesproken een clausule die een eigen-gebrek dekt. En dat is precies wat dit is, een Eigen-gebrek.

Zaak is wel om dus verhaal te gaan halen bij een dealer, en de auto DAAR te laten taxeren voor de schade. Dit, omdat dan een taxateur gedwongen wordt met een dealer in gesprek te gaan over de mogelijke oorzaak.
Hieruit volgen meestal meer oplossingen dan zelf te gaan liggen etterbakken met brieven en telefoontjes.

Groeten Marcel

ejnn (0), 17 jaar geleden

Goed idee!!!!

patvdr (0) PRO, 17 jaar geleden

begrijp niet goed waarom sommigen zich zo opwinden vooraleer het probleem aangekaart wordt bij Renault.
is die in Nederland dan zo onpopulair? hier in Belgie reageert Renault ALTIJD als het om veiligheidsorganen gaat!
by the way: welke maat en type banden en veren staan er op jouw laguna?

ejnn (0), 17 jaar geleden

Renault Nederland is bij mij onpopulair, omdat ze kletsen uit hun nek en de klant bij moeilijkheden nooit (bij mij dan nog altijd geweest) hebben geholpen.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=patvdr]begrijp niet goed waarom sommigen zich zo opwinden vooraleer het probleem aangekaart wordt bij Renault.
is die in Nederland dan zo onpopulair? hier in Belgie reageert Renault ALTIJD als het om veiligheidsorganen gaat!
by the way: welke maat en type banden en veren staan er op jouw laguna?[/quote]
tussen reageren en antwoorden, daar zit nogal een groot verschil in... en daar gaat het nou net om, misschien begrijp je nu waarom sommigen zich zo opwinden vooraleer het probleem aangekaart wordt bij Renault

paul,

Santa (0), 17 jaar geleden

[quote=patvdr]hier in Belgie reageert Renault ALTIJD als het om veiligheidsorganen gaat![/quote]
Ja, reageren wel, maar vergoeden ze ook??

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.