Kia Rio: Lekkage in kofferbak

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5

Ik heb een probleem met lekkage in de kofferbak. Aan beide kanten komt bij regen water binnen ter hoogte van de luidsprekers en druppelt dan naar beneden
Ik kan het niet vinden waar het vandaan komt weet iemand een oplossing

arieboon

Geplaatst door arieboon (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Kia Rio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Eef2628 (0), 17 jaar geleden

Hoi Arie,

Dat probleem had ik ook. Bij mij was het de dakantenne waar langs water naar binnen sijpelde. De bekleding aan de binnenkant is redelijk dik ,waardoor het water naar achteren druppeld. Inmiddels heb ik de antenne gemaakt. De kunststof ring waarmee de antenne vast zit, was in 3 stukken gebroken. Ik heb er nu een RVS ring onder gezet. Werkt goed. rubbers luit goed af.

grt.

arieboon (0), 17 jaar geleden

Bij mij zit de antenne aan de voorzijde in het midden, ik zal eens kijken of het daar lekt maar het lijkt mij dat het over deze afstand niet naar achteren kan lekken.
Ik heb al geprobeerd om met gekleurd water in de dakrail te gieten na een kwartier komt er dan druppels in de kofferbak ( hatchback ).
De achterlichten heb ik ook al gecontroleerd. dus het is een vevelende lekkage.
Ik zoek verder en graag nog meer oplosssingen ???

Jan-Marcus (0) PRO, 17 jaar geleden

Je kunt het beste het met twee mensen doen. 1 aan de buitenkant met de tuinslang over de auto spuiten en 1 persoon in de auto kijken waar het vandaan komt. Zie je het ergens naar beneden sijpelen dan het onderdeel erboven verwijderen.

Je kunt ook even de zijruitjes kontroleren. Dit is het makkelijkst te doen door ze aan de buitenkant in te spuiten met sop. En dan aan de binnen kant met een blaaspistool langs de naden blazen.

Succes ermee

Groeten,

Jan-Marcus

Rio-man (0), 17 jaar geleden

Je dakantenne kan niet deugdelijk bevestigd zijn. Bij mij was dit ook zo, enkel kwam mijn hemel naar beneden zetten. Wat ik denk is dat je je achterkleprubbers even moet nakijken. De rubbers van Kia zijn namelijk van prutkwaliteit, dus hier zou het probleem ook kunnen zitten. Tot slot zou je de zijruiten kunnen controleren op de manier zoals Jan-Marcus deze beschrijft.

Groeten, Rio-man

arieboon (0), 16 jaar geleden

Hallo mensen,
lekkage gevonden
lasnaad dak overgang naar carosserie achterzijde links en rechts
Beetje kit op gedaan en lekkage opgelost

johannes-lambertus (0), 15 jaar geleden

Hallo Arie,
Hoe heb je dat ontdekt? Heb nl hetzelfde probleem, alle doorvoerrubbers dichtgekit maar blijft lekken. Het lekt niet heel hard waardoor het moeilijk zoeken is. Zit die lasnaad in de dakrail onder die strip of zit het meer onder de kofferbakklep waar je hebt gekit?
Valt dit niet onder de 6 jarig garantie op carosserie?
Zijn wel een hoop vragen maar hoop dat ik verder geholpen kan worden.
Groeten,
Johan

arieboon (0), 15 jaar geleden

Hoi Johannes

Is inderdaad een vervelende lekkage en moeilijk op te zoeken Ik heb de lasnaden van de overgang van het dak naar de zij/achterkanten dicht gekit. Deze zitten onder de klepAls je hem opendoet dan zie links en recht bovenaan de lasnaden zitten.
Deze heb ik dicht gekit maar bij hoge teperatuurwisselingen gaat het weer lekken.
Probeer ook de rubbermanchet van deklep naar de carroserie van de bekabeling van het 3e stoplicht dicht te kitten.
Ik heb wel de beide kunstof bakjes links en rechts gedemonteerd.
Dan lekt het water tenminste zichtbaar en kun je het regelmatgig schoonmaken.
In de garage doen ze net of ze van deze LEKKAGE NOG NOOIT GEHOORD HEBBEN!!!!!!!

aL MET AL ZOEK JE JE ROT en blijft de lekagfe maar terug komen.
Eentueeel kunje de daklijsten loshalen en daar nog kit insmereen m,aar ik geloof niet dat het hier vandaan komt.
Het is niet veel water maar tocht vervelend.
Je kunt ook eens p[roberen met een kleine videocamera in de loze ruimte boven de luidsprekers te kijken waar het water vandaan komt. Ook kun je met gekleurd water ( beetje waterverf ) eens kijken of het ergens vandaan komt.
Verder niets dan lof over de kia maar dat de kia dealer in nijmegen zegt zert hem maar neer we zullen er wel naar kijken vind ik geen oplossing want dan krijg je een rekening van 500 euri en zeggen ze dat ze het niet kunne vinden.
Mocht jij nog iets anders kunnen ontdekken hou me op de hoogte.
Op dit moment heb ik aan beide zijden kleine dweiltjes neer gelegd. Tijdens regen worden ze nat en bij mooiweer drogen ze weer op. Armelui oplossing maar ik heb ook geen geldboom in de tuin .
Groet en succes

johannes-lambertus (0), 15 jaar geleden

Heb nu ook de lasnaden dichtgekit met siliconen kit en ga eerst de buien afwachten.
Vol lof ben ik niet over de Kia, na 30000 waren de voorbanden al op en al een keer een schokbreker.
Ook al en beetje roest zichtbaar op kofferklep en boven het rubber.
Bedankt vor de info en groeten,
Johan

bjorn.buzz (0), 15 jaar geleden

onze rio lekt ook achter in, ik ben begonnen met het zoeken en met kitten.

robbertjv (0), 15 jaar geleden

Hallo allemaal, 'k heb hetzelfde probleem met een kia rio uit 2003 ook de velsnaden onder de daklijsten lek. Heb de boel afgekit. Tevens de doorvoer rubbers van de bekabeling opnieuw afgedicht en de achterlichtunits gecontroleerd op lekkage. Nu is de boel weer dicht, kijken hoelang het goed gaat. LIjkt een beetje een standaard kia probleempje te zijn/worden.

Groeten Robbert

Sparks (0), 14 jaar geleden

Helaas heb ik sinds kort hetzelfde probleem.
Binnenbekleding (kunststof panelen) al uit de achterbak verwijderd om beter zich te krijgen maar nog geen oplossing.

Ik zie dat er zich druppels vormen op het uiteinde van een naad net onder de luidsprekers maar kan niet zien waar het water op zich vandaan komt.

De rubber kabeldoorvoering links helmaal schoongemaakt en ingekit, doorvoering van achterruit sproeier idem behandeld.
Rubber opvangblokken van de klep losghaald en moer ingekit.

Ik weet zeker dat het geen opspattend water kan zijn omdat hij ook bij stilstand lekt en duidelijk ergens bovenaf aan de achterkant.
Hebben ook bij droog weer lekkage geconstateerd toen en een emmer water aan de acjterkant over wagen hebben gegooid.

Omdat het een lekkage aan zowel de rechtse en linkse zijde is moet het volgens mij ergens op een centraal punt vandaan komen wwarna het via de holle ruimten naar beide zijden loopt.

Iemand misschien nog ideeen, adviezen ?

Sparks (0), 14 jaar geleden

Probleem gevonden en opgelost.

Het dak en de zijpanelen zitten aan elkaar verbonden middels een overlaplas (puntlas).
Een van de puntlassen ter hoogte van de achterklep bleek op een of ander manier doorgesleten te zijn (was geen roestplek oid te zien).
Er zat een scheurtje van ca 4-5 mm waardoor dus het water naar binnenkwam, via de holle ruimte in het achterdeel van de auto kwam dit aan beide kanten in de kofferbak terecht.
Sta er achteraf toch wel van te kijken wat er een hoop water door zo'n klein gaatje naar binnen kan komen.

Boel afgekit en alles is nu weer droog.

Reparatie van 5 minuten, zoektocht van een week :-)

Hans4040 (305) PRO, 13 jaar geleden

Bedankt voor de feedback, maar open de volgende keer even een nieuw topic en niet doorposten op een oude.

mvg, Hans
moderator problemcar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Rio of stel zelf een nieuwe vraag.