Mercedes-Benz C-Klasse: verwarming doet raar

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Mijn verwarming doet raar,
Hij wordt alleen maar warm als ik hem vol open zet en het combiventiel (duo ventiel) zegt " plok, plok, plok, plok" enz.
Nou zitten er rond de kachel wel wat temp.sensoren, kan het daar aan liggen?

mvg,
Hans.

Hans4040

Geplaatst door Hans4040 (300) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz C-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

33 Reacties

Hans4040 (300) PRO, 17 jaar geleden

Niemand?

Siem Bijman (140) PRO, 17 jaar geleden

Eens gehad met een bedieningspaneel waar een breuk in de printplaat zat. Dit was gekomen doordat er een radio in gebouwd moest worden. De oude zat zo dat om die eruit te halen nogal veel geweld moest worden gebruikt.

Nadat we deit paneel eruit hadden en zonder radio erin deden was het weer goed. Dus zonder spanning erop geen probleem. De radio er weer in geperst en weer de temp. die alleen warm werd. Uiteindelijk hebben we de radio en ook het bedieningspaneel zonder veel spanning kunnen monteren en was het probleem verdwenen.

Misschien heb je er iets aan Hans.

Hans4040 (300) PRO, 17 jaar geleden

Dat ga ik even bekijken Siem, bedankt.

mvg,
Hans.

Hans4040 (300) PRO, 17 jaar geleden

De radio is spanningsvrij gemonteerd , dus daar ligt het niet aan.
het probleem is ook spontaan opgetreden.
Ik begrijp alleen de werking niet.
Ik zet de temperatuur met de draaknoppen op een bepaalde stand en het wordt gewoon warm.
Tot zover alles goed.
Maar na een poosje wordt de lucht weer koud.
Dan moet ik de verwarming hoger zetten en wordt het weer warm, enz.
De klepjes (duoventiel) doen dan plok, plok, plok, enz.
Hoe wordt een en ander geregeld?
Is er een temp.voeler die dit regeld?
Heeft iemand hier een schema van????

mvg,
Hans.

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

Zit in het rooster naast de knoppen een voeler. Maak die maar eens goed schoon. Die regelt de temp nav de binnentemperatuur. Even met alcohol of remreiniger schoonmaken.

Hans4040 (300) PRO, 17 jaar geleden

Paul, ik heb alles afgezocht naar een voeler.
Er zit geen voeler in het rooster, de enige voeler die ik gevonden heb zit in het kachelhuis, in het midden onderin en dat is een dubbele
voor de linker en rechter kant van de uitstroom.
Ik heb een handmatige airco , dus ik stel de temperatuur zelf in .
de kachel bleef dan altijd warmte geven en dat was goed.
Ongeacht of de airco aan of uit staat.
Maar nu wordt het weer koud en moet ik de temp. hoger draaien om weer warm te worden.
Tot ik op z`n hoogste stand zit en volgens mij blijft hij dan wel warm, maar zweet je de auto uit.
Een tussenstand (beetje warm) lukt niet meer .

mvg,
Hans.

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

Toch zit er echt een sensor ergens. Niet bij de binnenspiegel? Zal morgen op het werk eens in de documentatie snuffelen. Heb je een chassisnr voor mij?

Hans4040 (300) PRO, 17 jaar geleden

Als je voor me wilt snuffelen, graag Paul.
bij de binnenspiegel ook geen voeler en ook niet in de binnenverlichting unit.
Volgens mij zitten er alleen voelers bij een automatische airco.
Die regelen dan samen met de verwarming de ingestelde temp.

Chassisnummer is : WDB2020781F502222

ik hoor graag van je.

mvg,
Hans.

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

Al vanaf de W124 wordt de verwarming automatisch geregeld, wel of geen airco. Een sensor in de cabine stuurt de duokraan aan waardoor een constante warmte in de auto moet worden bereikt. Dus ook in de W202.

Zal uitzoeken waar de sensor zit. Hoor je van de week even.

Groet,

Paul

Hans4040 (300) PRO, 17 jaar geleden

Graag, ik heb me suf gezocht en kon alleen die in het kachelhuis vinden.

mvg,
Hans.

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

heb je niet gewoon lucht in de kachel ?
koelvloeistofnivo goed ?

Hans4040 (300) PRO, 17 jaar geleden

Koelvloeistof nivo is goed, Sjaak.
Er is ook niet aan het systeem gewerkt.
Geen lekkage, ook geen lucht in het sysyteem.
ik denk echt aan een elektrische storing.

mvg,
Hans.

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

Beste Hans,

Volgens de experts hier MOET er een sensor in de plaffoniere zitten.

Plok Plok bij het duoventiel betekent het einde van de kraan.

Succes!

Hans4040 (300) PRO, 17 jaar geleden

Oke Paul,
ik ga hiermee aan de slag.
Bedankt voor de service.

mvg,
Hans.

Hans4040 (300) PRO, 17 jaar geleden

Paul, de experst hebben gelijk!
er zit inderdaad een voeler in de plafoniere , een klein ventilatortje die de lucht langs een voeler trekt.
dit dingetje is volgens mij goed , want het fannetje draaid en de weerstand veranderd met de temperatuur.
Het zou dus nog aan het duoventiel kunnen liggen?
Als ik de temp. hoger zet begint het ventiel te plokken.
Als ik de stekker er af haal gaat de verwarming volop en plokt hij niet.
Het zit dus in de regeling.
Kan ik het duoventiel testen op goede werking?

mvg,
Hans.

nic (0) PRO, 17 jaar geleden

Ja je kan de spanning naar de duoventielen meten deze moeten met temperatuur wijziging mee veranderen de bruine draad is massa de andere twee voor sturing van linker en rechter ventiel. als de spanning netjes veranderd is de aansturing goed en is het je duoventiel die inwendig blokkeerd en dan weer losschiet dit geeft dat plokken en onregelmatige temperatuur. komt wel vaker voor. Wat SIEM vertelde over de printplaat heb ik ook al eens meegemaakt maar toen viel de spanning gedeeltelijk tijdens afregelen weg. en had ik dus op bepaalde standen geen voeding en dus hete lucht.

Hans4040 (300) PRO, 17 jaar geleden

Bedankt voor de tip, Nic.
Ik heb inmiddels autodata op de PC en daar wordt ik al weer veel wijzer van.
Ik heb inmiddels gevonden dat de regeling geschied door de airco regelmodule en de lokatie van dat ding.
Ik ga morgen aan de slag , meten , stekkers controleren , etc.

mvg,
Hans.

nic (0) PRO, 17 jaar geleden

voordat je alles los haalt je kan heel simpel op de stekker bovenop het duoventiel meten

Hans4040 (300) PRO, 17 jaar geleden

Dat heb ik al gedaan en de spanning gaat met het plokken van het ventiel aan en uit.
Volgens mij moet er spanning op komen die het ventiel op een bepaalde stand houd , tot ik de temperatuur hoger zet en het ventiel verder open gaat.
maar in mijn geval plokt ie weer dicht.
Maar morgen ga ik verder meten en kijken.

mvg,
Hans.

nic (0) PRO, 17 jaar geleden

Nee let op het is een pulserende spanning dus je multimeter meet alleen de gemiddelde spanning De spanning wordt in een frequentie naar je ventielen gestuurd de frequentie bepaald de duur van openen en sluiten en dus de toegelaten hoeveelheid warm water vervang je duoventiel maar die is defect.

Hans4040 (300) PRO, 17 jaar geleden

allebei de kanten defect?
want het gebeurt zowel links als rechts.

nic (0) PRO, 17 jaar geleden

JA dat is wel een puntje maar het is niet de eerste keer dat dat voorkomt check de massa anders nog eens goed die is wel centraal voor beide ventielen. plaats er anders een gloeilamp overheen kan je de sterkte goed regelen dan is het toch echt het ventiel inwendig stuk

Hans4040 (300) PRO, 17 jaar geleden

Ik heb het duoventiel helemaal uit elkaar gehad en daar is niets aan te zien.
Ook de spoeltjes doorgemeten, oke.
Alles loopt soepel.

wie heeft er nog een idee?

TesT (0) PRO, 17 jaar geleden

heb dit in het verleden ook wel eens gehad bij taxi's, toen het kachelpaneel vervangen en probleem verholpen.

Hans4040 (300) PRO, 17 jaar geleden

je bedoeld het bedienings paneel, met de knoppen?

TesT (0) PRO, 17 jaar geleden

yes

Hans4040 (300) PRO, 17 jaar geleden

Wat zou daar defect aan kunnen zijn , denk je?
Is dat bij die taxi`s nog boven water gekomen?

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Indien de stuurspanning inderdaad pulserend is zul je moeten meten met een scoop. Bel me anders morgen even in de loop van de dag dan kunnen we iets afspreken. Vooralsnog ga ik er niet vanuit dat de regelaars zelf stuk zijn, dan zouden ze beide tegelijk overleden zijn en dat is me net iets al te toevallig. Als je de linker verschillend zet ten opzichte van de rechter, beginnen ze dan ook tegelijkertijd met de storing? Dan lijkt het me een massa probleem omdat ze die delen. Indien niet dan kan het aan een regelventiel liggen. Maar we komen er hoe dan ook wel uit.

Sytze

TesT (0) PRO, 17 jaar geleden

volgens mij delen ze de massa inderdaad, maar deze massa gaat via het regelapparaat (paneel). Er gaat in het paneel iets mis, maar wat ?????
Bij mij was het altijd het paneel wat defect was.

Ik heb later op de sloop stekkers en een stuk kabelboom gehaald om een soort testkabel te maken waarmee ik kan meten, had toen nog geen scoop, dus kon toen niet zo veel meten.

Heb ook wel eens gezien dat er water onder de kleppen in de kachelkraan zat, daardoor wordt de kraan wel aangestuurd maar kan de klep niet heen en weer.

Hans4040 (300) PRO, 17 jaar geleden

Dat water, dat zou best eens kunnen.
Toen ik de spoeltjes eraf had stond er een beetje water bovenop de klepjes, direct onder de spoeltjes.
Zou dan toch het duoventiel versleten zijn?

nic (0) PRO, 17 jaar geleden

Ja
dan lekken ze en dat is dus je probleem haal anders op de sloop een ventiel dat scheelt geld. de lekkage gaat vanaf de hoofdaansluiting twee kamers in voor links en recht en een lek hiertussen geeft dus ook in beide kamers het probleem. er mag geen koelvloeistof bij de relais komen.
Paneel kun je altijd nog doen is veel duurder bovendien als je het paneel uit elkaar haalt kun je de printplaat gewoon meten en zien of er een breuk in de print zit. die kun je gewoon solderen

Hans4040 (300) PRO, 17 jaar geleden

Nic bedankt voor de tips, we gaan er mee aan de slag.
Ik laat nog weten hoe het afloopt.

goed weekend,
mvg,
Hans.

Hans4040 (300) PRO, 16 jaar geleden

Na een poging om het systeem uit te lezen, is het probleem nog steeds niet opgelost.
Ik zou het heel fijn vinden als iemand er eens in duikt, want ik kom er zelf niet uit.

mvg,
Hans.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.