Volkswagen Golf IV: ESP inbouw

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI - 66 kW (nu 130 KW)

Hey iedereen,

ik post dit ook hier, omdat hier nogal wa mensen zitten die van auto's afweten.

Ik wil graag ESP inbouwen in mijn wagen. Maar weet niet goed welke onderdelen ik nodig heb. Ik heb al een lijstje, maar als jullie eventueel nog onderdelen weten, dan hoor ik het graag! Ook eventueel de objectnummers die ik zo van VW kan bestellen.

Ik hoop echt dat jullie mee willen denken.

. : : Mark 60 rempomp (kan ik de mijne blijven gebruiken? Ik heb een Mark 60 met enkel ABS??)
. : : Regeleenheid (Zijn deze ook los te koop?)
. : : G202 sensor (verdraaiingssensor ofzoiets)
. : : G200 sensor (dwarsacceleratiesensor ofzoiets)
. : : G85 sensor (Stuurwielsensor)
. : : ESP schakelaar
. : : Kabelboom

Ik heb ook gelezen dat vanaf oktober 2001 de G202 en G200 sensoren in 1 behuizing voorkomen... kan ik ook gewoon de die gebruiken? Ipv beide sensoren los te kopen??

Er is ook een verschil tussen 4motion en Voorwielaangedreven wagens. De longitudinale is sowieso enkel van toepassing op de 4motion. Maar die andere sensoren komen in beide voor. kan ik deze ook uitwisselen of is het een big NO?

Als iemand ook aan die onderdelen kan komen voor ene schappelijke prijs, dan hoor ik het graag.

Sorry voor de vragen, maar wil echt 100% zeker zijn vooralleer ik ga beginnen.

op de TDIclub NL heb ik ook een draadje lopen: http://www.tdiclub.nl/link.asp?TOPIC_ID=...

Alvast bedankt iedereen!!!

edit: URL aangepast.

xius_007

Geplaatst door xius_007 (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

Santa (0), 17 jaar geleden

Man man man, wat ben je van plan...???

Enig idee wat het inhoudt allemaal??

't Is WEL ff wat anders dan een chipje herplaatsen of een powerboxje monteren...

Volg eens een voortgezette rijopleiding. DAT geld is beter besteed dan achteraf inbouwen van allerlei tierelantijnen............

WAARVOOR denk je het nodig te hebben?

Ik zie dat je de auto inmiddels van wat meer vermogen hebt voorzien.
Voorzien je problemen met je stuurmanskunsten....?

Een BEETJE chauffeur kan STUREN en heeft daar geen ESP bij nodig.

Sterker nog, het spul grijpt al in zodra je ook maar een BEETJE hard de bocht in gaat..!

Dus: ESP is een hulpmiddel om te voorkomen dat de bestuurder fouten maakt.
En de combinatie van meer vermogen EN ESP in willen bouwen vind Ouwe Santa op zijn minst zeer grappig..!

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Voor mij is het en big NO! Ik snap trouwens niet waarom je eerst meer vermogen wilt om vervolgens dat weer te begrenzen? Ten eerste kost het gruwelijk veel geld en kennis om het achteraf in te bouwen. Voorts is het een heel feest om het goed werkend te krijgen, want waar moet esp ingrijpen? Ik heb vaak snelle auto's gehad welke standaard waren voorzien van dit systeem, al dan niet voorzien van een andere naam. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het systeem vaak vervloekt heb omdat het ingrijpt wanneer ik dat niet wilde. Een echte sportieve rijder zal ook nooit zo'n systeem wensen lijkt mij. Het lijkt nog het meest op vent die op een feestje een veel te schuine mop vertellen wil maar door zijn echtgenote nog net tot de orde geroepen wordt....voordat ie ook maar de kans had om zijn gang te gaan. En dat gevoel wil jij nu ook krijgen? Hmmm...ruwe bolder, blanke pit?

Sytze

xius_007 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik wil nu éénmaal gewoon ESP inbouwen. Een ongeluk schuilt in een klein hoekje, en het is gewoon beter om een backup te hebben.

Ik heb nu zoveel vermogen dat ik liever heb dat die allemaal op de baan gezet worden dan dat ik een rookshow geef. Heeft niets met mijn rijcapciteiten te maken, maar met puur logisch nadenken.

Qua moeilijkheid wordt het enorm overdreven. Rotatiesnelheid van de wielen komt via de ABS sensoren... die heb ik al. Ik heb al een Mark 60 pomp, dus linksachter en rechtsachter worden apart geregeld qua remdruk. Rembekrachtiging en remcilinders moet vervangen worden... Wat een klus... Er is 1 gecombineerde sensor voor dwars acceleratie en verdraaiing en als je die niet kunt plaatsen, kun je al helemaal niet overweg met een torx. De stuurwielsensor is iets moeilijker, maar de airbag en dergelijke heb je er ook zo uit.

En de remolie moet vervangen worden: nu ook niet een klus om niet te willen doen owv de moeilijkheid.

Met alle respect: maar zijn er ook nuttige tips? ABS is ook nutteloos als je kunt remmen, tot als je een keer op de autostrade in een kop-staart terecht komt. En nu niet beginnen over anticiperen, want dat is mosterd na de maaltijd voor al die verkeersdoden.

Jullie doen uitschijnen op de sportieve wagens geen esp hebben. Komaan eh. Dat systeem zit zelfs in de Ferrari's. Het komt er op een VW vanaf 115 pk (of 130 pk kan ook) standaard op te staan. Ik geloof echt in de meerwaarde van veiligheidssystemen. Zal mijn leven nog niet beu zijn warschijnlijk.

Mijn excuses dat ik van auto's hou zonder mijn hersenen te gebruiken, maar ik speel liever op veilig. Als mijn vrouw me tegenhoud tijdens de schunnige mopjes, dan betekend het ook dat ik net over de grens ben gegaan.

xius_007 (0) PRO, 17 jaar geleden

1J1 907 637D : Gecombineerde sensor (acceleratie, verdraaiing). Dit objectnummer is niet meer in gebruik en ETKA geeft me de volgende alternatieven:
......... 1J0 907 655 A: Gecombineerde sensor (G200 en G202)
......... 1J1 972 791 E: Steunplaat
......... N 023 002 8: Zeskantsmoer, zelfborgend (N -spatie- -spatie- 023 002 8)
1J0 959 654AG : Stuurwielsensor (G85)
1J1 614 106J : Rembekrachtiging 10 inch doorsnede
1J1 614 019C : Hoofdremcilinder 23,8 mm
1J0 907 597A : Remdruksensor
1C0 907 379M : Regelmodule ESP

Deze onderdelen heb ik nodig. (Deze zijn van een 2003 model golf IV, sommige nummers kunnen verschillen als je een 2002 of de auto's na oktober 2001 systemen bekijkt. Auto's van voor 2001 hebben dit niet, en die sensoren zijn ook niet degene die ik wil :)).

Stuur maar een mailje door op de knop email te klikken.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Beste xius, HET IS NIET TE DOEN! Wat niet kan is nog nooit gebeurd, echter dit is zo'n gigantische klus daar verslik jij je in, geloof dat maar. Ik kan niet oordelen over jou technische kennis maar dit is eenvoudigweg niet te doen. Het is zo'n geintergreerd systeem wat aan vele dingen vast hangt zodat het bijna onmogelijk is om dat goed werkend te krijgen door het achteraf in te bouwen, believe me. We hebben je getracht dat duidelijk te maken met een knipoog. We hebben hier wel es vaker gehad dat iemand iets wou inbouwen wat bijna onmogelijk was, dus vandaar de ondertoon. Zelfs zoiets simpels als ac achteraf inbouwen is al een crime. Vorig jaar was er iemand die dat zou doen. Ik heb hem beloofd de auto gratis af te vullen als hij zou slagen. Hij is nog niet geweest.........

Sytze

Santa (0), 17 jaar geleden

[quote=xius_007]Ik wil nu éénmaal gewoon ESP inbouwen. Een ongeluk schuilt in een klein hoekje, en het is gewoon beter om een backup te hebben.

Ik heb nu zoveel vermogen dat ik liever heb dat die allemaal op de baan gezet worden dan dat ik een rookshow geef. Heeft niets met mijn rijcapciteiten te maken, maar met puur logisch nadenken.

Mijn excuses dat ik van auto's hou zonder mijn hersenen te gebruiken, maar ik speel liever op veilig.[/quote]
Het KAN natuurlijk aan ouwe Santa liggen, maar volgens mij snap jij ZELF niet wat jij wilt?

Het LIJKT erop dat jij graag TRACTIECONTROL wilt maar een ELECTRONIC STABILITY PROGRAM gaat inbouwen...?????

Je spreekt jezelf nogal tegen, vind ik.

Natuurlijk zijn er zat auto's die standaard ESP hebben. Maar DAAR zit hem nu ook NET de kneep: die auto's hebben ook standaard MEER vermogen.....

Hmmmmm, het lijkt erop dat je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten.
Je wilt WEL alle veiligheid hebben, maar wenst er NIET voor te betalen...??

Koop gewoon een auto met het vermogen EN ESP/TRACTIECONTROL wat je wilt hebben en je hebt in ieder geval de zekerheid dat het WERKT...........

xius_007 (0) PRO, 17 jaar geleden

ABS
ABS/EDL
ABS/EDL/ASR
ABS/EDL/ASR/ESP

Het lijkt me dat als je ESP hebt, automatisch ook ASR (tractiecontrole) hebt. Maar dat zal aan de jonge xius liggen, dat ik zulke conclusies trek. Net als ik het ook niet vreemd vind dat een TDI met 66kW OOK esp kan hebben als optie. Kwestie van ook enige kennis over het onderwerp te hebben eer je het idee afbreekt.

Ouwe Santa zal zijn rendier kopen om de looks, ik koop de mijne voor de uitdaging.

Zijn er ook mensen die het idee NIET op voorhand dood verklaren, maar gewoon tips kunnen geven? Electrisch schema heb ik op dit moment helemaal doorgegrond. Zit wel met een paar vragen waar de brugpunten liggen. Kwestie van het bestaande bedradingsskelet te gebruiken.

. : : groene stekker in beschermde behuizing
. : : dash panel wiring harnas in motorruimte
. : : diagnose harnas in middle dashboard.

Santa (0), 17 jaar geleden

Ouwe Santa gaat NOOIT voor de looks maar benadert zaken van de praktische kant...
Die eet wat gaar is en koopt wat klaar is.....

En wat betreft het trekken van conclusies door jou, daar zou ik vooral erg voorzichtig mee zijn.
Zaken niet vermelden omdat je DENKT dat mensen net zo slim zijn als jijzelf, zet veel personen op het verkeerde been.

Je wilt nu de indruk wekken er heel veel van te weten en de "ouwe rotten" wensen je dan ook heel veel succes.

"Een uitdaging is pas een uitdaging als de uitkomst van tevoren NIET bekend is......"

xius_007 (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Santa]En wat betreft het trekken van conclusies door jou, daar zou ik vooral erg voorzichtig mee zijn.
Zaken niet vermelden omdat je DENKT dat mensen net zo slim zijn als jijzelf, zet veel personen op het verkeerde been.

Je wilt nu de indruk wekken er heel veel van te weten en de "ouwe rotten" wensen je dan ook heel veel succes.[/quote]
Ben nog niet zo arrogant en durf de vragen te stellen. Ik denk dat u net te snel conclusies trekt. Dubbeltje en eerste rij...

De tegenhanger van 'eet wat gaar is en koopt wat klaar is' gaat over eetbare schaapjes: 'Als er één schaap over de dam is, volgen er meer.'

Weet u misschien waar deze aansluitpunten zich bevinden?

. : : groene stekker in beschermde behuizing
. : : dash panel wiring harnas in motorruimte
. : : diagnose harnas in middle dashboard

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=xius_007]Het lijkt me dat als je ESP hebt, automatisch ook ASR (tractiecontrole) hebt. Maar dat zal aan de jonge xius liggen, dat ik zulke conclusies trek. Net als ik het ook niet vreemd vind dat een TDI met 66kW OOK esp kan hebben als optie[/quote]
gaat lekker hier! toevallig een een IWAB ? (IK WEET ALLES BETER) en luister vooral niet naar mensen die wel verstand van zaken hebben, en jou waarschuwen dat het achteraf in willen bouwen van ESP gewoon niet werkend is te krijgen. dat jij dit dit vreemd vind komt waarschijnlijk door jou technische achtergrond. het jezelf niet voor kunnen stellen waarom het niet zou kunnen werken... xius misschien begrijp je nu ook waarom mensen een cabrio kopen en hem niet zelf maken.

suc6

Santa (0), 17 jaar geleden

Vragen stellen mag altijd. Niks op tegen.

En nee, ik weet niet waar die aansluitpunten zich bevinden omdat ik die niet nodig heb.....

Maar probeer het eens bij een schadebedrijf....

rfbroek (0), 17 jaar geleden

Als ik Xius was zou ik zou Volkswagen bellen om te vragen hoe het moet. Hebben ze daar ook wat te lachen.

Groetjes Ronald.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=rfbroek]Als ik Xius was zou ik zou Volkswagen bellen om te vragen hoe het moet. Hebben ze daar ook wat te lachen.

Groetjes Ronald.[/quote]
[url=http://imageshack.us][img]http://img125.imageshack.us/img125/993/1...[/img][/url]

XIUS.... WIE (is) ANDERS (zo eigenwijs)

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

Wat heel misschien raadzaam is: er zijn cursussen driftkarten, ik heb het namelijk zelf ook gedaan, net als een paar anderen hier.
Ik weet niet of je wel eens in een kart hebt gezeten, maar het is een enorme ervaring om al driftend de kart onder controle te houden.
Zodoende kun je dan zonder esp misschien toch je auto onder controle houden zolang je het nog niet hebt ingebouwd.(mocht je daar ooit in slagen)
Wil je niet blij maken met en dooie mus maar het is wellicht een optie.....

Sytze

Santa (0), 16 jaar geleden

Tenminste, als je niet met vol vermogen in de vangrail kleunt...!

Dan kun je 2 maanden je knie niet goed gebruiken maar DAN heb je je ESP ook weer niet nodig......

rfbroek (0), 16 jaar geleden

Maar Santa, U heeft toch wel ESP op uw arreslee met al die sneeuw??

Groetjes Ronald

Santa (0), 16 jaar geleden

Nee, Rudolph heeft 4-hoef aandrijving en kan daarmee heel goed uit de voeten.....eehhh, hoeven!

Fries33 (0), 16 jaar geleden

Heel veel succes met het inbouwen van de ESP, al ben ik het met de meesten hier eens dat het een taaie klus zal worden. Om naar maar af te wachten of het uberhaupt wel 100% naar behoren zal werken.

Dat xius_007 ESP wil voor zijn veiligheid is en nobel streven. Maarrrrrr waarom eerst je auto opvoeren om daarna met hulpmiddelen weer te downgraden.

Net als Sytze aanhaalt, ga eens een leuke workshop/cursus volgen. Slipcursus, rijvaardigheid, etc. Er zijn meetings en instanties zat waar je dit kan doen. BOVENDIEN IS DIT REUZE LEERZAAM.
Echterrrrrrrrr........ wel met de verstande dat dit dient om je rijvaardigheid en kennis te verbreden en niet om een toekomstige look a like van Sebastian Loeb of Kimi Raikonen te worden. De ervaring leert dat dit soort mensen vaak een kortstondige carriere hebben.

Veilig rijden begint tussen je oren en een beheersbare rechtervoet. Kijk niet alleen vooruit maar ook om je heen (SPIEGELS), anticiperen, houd rekening met anderen en hun eventuele onvoorziene gedragingen, rij defensief. Dit is de beste manier van actieve veiligheid.
Leer je auto kennen, zijn weggedrag, hoever kun je gaan, dit kun je mooi leren tijdens diverse workshops met je eigen auto op een circuit. Houd je auto tevens in goede conditie....lees: Regelmatig onderhoud.

johndoornbosch (0) PRO, 16 jaar geleden

begroot op €500,-. p/m 10% en 200 uur arbeid dan is het interessanter om de auto in te ruilen voor 1 MET een goed werkende esp

Siem Bijman (165) PRO, 16 jaar geleden

Standpunten zijn duidelijk en x-ius weet dat hij hier geen antwoord meer op zijn vragen mag verwachten. Probleem gaat dus gesloten worden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.