Renault Megane: lege accu omdat het dimlicht blijft branden

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6-16v

Hallo,

Mijn MeganeII heeft mij het afgelopen weekend in de steek gelaten met het volgende probleem.

Wanneer ik het dimlicht manueel aanzet en de auto uitzet en afsluit dan gaat het licht automatisch uit.
Wanneer ik daarna de auto openmaak dan gaat het dimlicht automatisch weer aan en blijft aan !?!?
Ook wanneer ik daarna de auto weer afsluit blijft het dimlicht gewoon branden,zonder enige waarschuwing totdat de accu leeg is natuurlijk.

Mijn vraag is: is dit normaal gedrag ??

Onnodig om te zeggen dat een volledig lege accu heel vervelend is: De auto stond tussen twee andere geparkeerde auto's in en het stuurslot (elektrisch) blijft geblokkeerd.
Ik kon hem niet van zijn plaats krijgen om de startkabels die in de kofferbak lagen (ja, ook elektrisch :-( ) aan te sluiten.
Heerlijk toch die niet te stuiten elektrische vooruitgang :-(

mvg
Salvi

salvi

Geplaatst door salvi (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

sjaak r (0) PRO, 16 jaar geleden

Dit probleem is bekend bij de dealer.
Ligt aan de uch.

garageburgwal (0) PRO, 16 jaar geleden

Hoi Sjaak.. Moet deze vervangen worden of is er een update voor? Ik heb ook een klant met een Scenic II en die heeft ook twee keer met een lege accu gestaan met hetzelfde verhaal als hier boven.. klant rijdt nog maar dit komt vast een keer hogerop ;-)

sjaak r (0) PRO, 16 jaar geleden

Moet een nwe uch in dan. Heeft met software versie te maken.
Je kan het niet opnieuw programeren.
Bij Renault is er een lijst bekend welke auto´s hier onder vallen.

salvi (0), 16 jaar geleden

Hallo Sjaak,

Dank je wel voor je oplossing !!
Ik ga proberen of de dealer de UCH onder garantie wil vervangen.
Het zal wel een discussie worden omdat ik al 7000 km over de garantiekilometers heen ben.....

mvg
Salvi

jdvdvinne (0), 16 jaar geleden

Helaas heb ik hetzelfde probleem als Salvi, met mijn Megane ook uit 2003 2.0 16V
Weet iemand wat dit gaat kosten om de uch te laten vervangen, want Renault Nederland wil niks meer van mijn auto weten omdat ik hem bij een garage heb gekocht buiten de dealer organisatie.

Megane20 (0), 16 jaar geleden

Op verzoek van Jan Derk heb ik even geprobeerd of mijn MeganeII/2.0/16/2004 het probleem ook heeft.
-Schakelaar op dimlicht
-Motor uit :Ventillatie en dimlicht blijven aan.
-Kaart uit de lezer: Stuur gaat op slot.
-Deur open: Ventillatie en dimlicht gaan uit.
-Deur weer dicht.
-Deuren vergrendelen en weer ontgrendelen: Lichten blijven uit.
-Na het starten gaan ze weer aan.

Om de lichten te laten branden moet ik bij verwijderde kaart en geopende deur de lichtschakelaar naar"0" draaien en weer naar dimlicht. Er klinkt dan een duidlijk waarschuwingssignaal bij geopende deur.
Bij het vergrendelen van de deuren blijven de lichten nu wel branden.

Misschien is het in deze topic beschreven probleem specifiek voor wagens met"keyless entry".

jdvdvinne (0), 16 jaar geleden

He karsten doe bovenstaande handeling nog eens, behalve wacht nadat je de auto vergendeld heb +/- 1 uur.
Ontgrendel dan de auto en kijk of de buitenverlichting aangaat.
Zo ja, doe dan de deur open en luister of er een waarschuwingstoon klinkt van vergeten verlichting. vergrendel de auto dan direct weer, (net alsof je wat uit de auto wou pakken) en kijk of nu de buitenverlichting ook uitgaat.
Zo hoort het te gaan.
Zo nee, dan is werkt dit warschijnlijk alleen bij Megane met keyles entry.

Jan Derk

jdvdvinne (0), 16 jaar geleden

Sjaak.

Kun jij vor mij kijken of mijn type megane hier ook onder valt??

Jan Derk

sjaak r (0) PRO, 16 jaar geleden

Als je een kenteken voor mij hebt kan ik morgen wel even kijken.

ksie (0) PRO, 16 jaar geleden

Er is in het begin een bericht geweest dat er lv onder de motorkap water bij een relaiskast of zo komt.Er moest dan een nw huis gemonteerd worden dacht ik.

sjaak r (0) PRO, 16 jaar geleden

Ja maar het probleem wat de topic schrijver beschrijft is precies volgens de actis oplossing

Megane20 (0), 16 jaar geleden

[quote=jdvdvinne]He karsten doe bovenstaande handeling nog eens, behalve wacht nadat je de auto vergendeld heb +/- 1 uur.
Ontgrendel dan de auto en kijk of de buitenverlichting aangaat.
Zo ja, doe dan de deur open en luister of er een waarschuwingstoon klinkt van vergeten verlichting. vergrendel de auto dan direct weer, (net alsof je wat uit de auto wou pakken) en kijk of nu de buitenverlichting ook uitgaat.
Zo hoort het te gaan.
Zo nee, dan is werkt dit warschijnlijk alleen bij Megane met keyles entry.

Jan Derk[/quote]
Ook na lang staan gaat de verlichting niet aan bij het ontgrendelen van de deuren maar pas na het aanslaan van de motor (wat trouwen niet altijd vlekkeloos gaat de laatste tijd http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... )

Het probleem dat je hebt is waarschijnlijk gerelateerd aan "keyless entry"

sjaak r (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Megane20][quote=jdvdvinne]He karsten doe bovenstaande handeling nog eens, behalve wacht nadat je de auto vergendeld heb +/- 1 uur.
Ontgrendel dan de auto en kijk of de buitenverlichting aangaat.
Zo ja, doe dan de deur open en luister of er een waarschuwingstoon klinkt van vergeten verlichting. vergrendel de auto dan direct weer, (net alsof je wat uit de auto wou pakken) en kijk of nu de buitenverlichting ook uitgaat.
Zo hoort het te gaan.
Zo nee, dan is werkt dit warschijnlijk alleen bij Megane met keyles entry.

Jan Derk[/quote]
Ook na lang staan gaat de verlichting niet aan bij het ontgrendelen van de deuren maar pas na het aanslaan van de motor (wat trouwen niet altijd vlekkeloos gaat de laatste tijd http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... )

Het probleem dat je hebt is waarschijnlijk gerelateerd aan "keyless entry"[/quote]
Nee dat is niet zo. Heeft met produktiedatum van de uch te maken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.