Audi A6: Mijn Audi 2.5 TDI is na 7 jaar veranderd in een beest van een au

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5TDI Automaat

Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb (en nu kan ik gelukkig zeggen had) sinds een aantal maanden diverse problemen met de trekkracht van mijn Audi die bijna mijn vertrouwen in het merk Audi had gekost. Ik had de auto in 2000 bij een particulier gekocht en heb sinds die tijd veel nare zaken zoals olielekkage, losspringende spanrol, vervangen transmissiebak etc. naast standaard problemen zoals het vervangen van draagarmen en draagarmophangingen meegemaakt. Hoe erg de zaken ook waren en veel hebben gekost, het was te repareren en doordat ik aardig gehecht ben aan mijn auto heb ik hem nooit willen verkopen. Echter, sinds een maand of 3 is er geregeld sprake van een trekkrachtprobleem waardoor ik vaak gedurende 30-60 seconden niet boven de 70 of 100 km/uur kan rijden. Soms kwam de koppel dan wel los maar dan hoorde ik alleen een hoog toerental maar zonder dat de auto sneller ging rijden. Soms gebeurde dit zelfs bij het inhalen waardoor ik in aardig gevaarlijke situaties ben geraakt.

Bij de Audi garage in mijn woonplaats Almere hebben ze eerst de lucht-massa meter vervangen waardoor er wel iets meer pit merkbaar was maar het probleem er nog steeds was. Door deze dealer is vaak uitgelezen en werd als laatste het onderschrijden van de regeldruk uitgelezen. De monteurs (ja, er hebben er verschillende naar gekeken) vonden het opvallend dat de slangen die naar de turbopomp en andere kleppen liepen er zo gemakkelijk los te halen waren en twijfelden aan de klep die links bovenaan is en de vacuumpomp van de turbo. Uiteindelijk hebben ze de klep besteld en ingebouwd. Dit bleek wel te helpen maar lang niet voldoende. Men gaf aan dat de turbo evt. vervangen moest worden voor ca. 2000 Euro maar dat men niet precies kon meten of dit de hoofdoorzaak kon zijn en dat er niet goed gemeten kon worden. Er werd als laatste mogelijkheid voorgesteld om de EGR-klep af te dichten maar gaf mij niet veel hoop. Ik had al veel geld uitgegeven en uiteindelijk wist ik nog minder dan voorheen waar ik aan toe was.

Ik zag het feitelijk niet zitten todat ik dit geweldig forum via googlen op termen als EGR klep dichten Audi tegenkwam. Ik zag ineens andere Audi-eigenaars die soortgelijke problemen hadden en dat er vaak ook performance problemen vakkundig opgelost worden. Ik ging nu opeens twijfelen aan mijn Audi dealer. Ik kwam vaak adviezen van Paul Kelder uit Ommen tegen en besloot om met mijn probleem Audi bij deze Audi-dokter langs te rijden. Tegelijk na aankomst ging Paul na mijn gedetailleerde uitleg van mijn ervaring als eerste proberen om de drukdoos van de turbo vacuum te trekken waarbij de meter totaal niet uitsloeg en gaf mij na 10 seconden al aan het hoofdprobleem gevonden te hebben. Hij keek de motor daarna zeer gedetailleerd door (Ik had zoveel schermen bij de uitlezing bij Audi dealer in Almere zelf nooit gezien) en kwam na ca. 15 minuten met het advies om de drukdoos van de turbo en de brandstoffilter (Deze had mijn Audi dealer nog nooit vervangen terwijl dit kennelijk gebruikelijk is om de ca. 60.000 km) te vervangen en daarnaast de EGR-klep af te dichten omdat deze volgens Paul niet betrouwbaar bleek in de uitlezingen. Uiteraard was de eerstgenoemde storing nog steeds aanwezig in de uitlezing. Ik was na een paar maand zo ongeduldig geworden dat we Coen Donkers in Veghel hebben gebeld of deze de onderdelen op voorraad had om ze direct op te halen i.p.v. te bestellen en te wachten op levering. Coen Donkers had zelfs de drukdoos los i.p.v. de hele turbo op voorraad voor 100 Euro. Ik heb zelf de onderdelen afgehaald en Paul is aan het eind van de middag (zo flexibel is hij nu eenmaal) direct vakkundig gaan demonteren en monteren terwijl de motor amper afgekoeld was na de lange rit om mij waarschijnlijk niet te lang te laten wachten.

En toen kwam het moment supreme : de proefrit. Mensen, dit was werkelijk mijn gelukkigste moment sinds ik mijn Audi 7 jaar terug had aangeschaft. Mijn Audi was veranderd in een beest van een auto! Niet alleen was het probleem van de afgelopen maanden acuut verholpen, ik ervaarde voor het eerst sinds 7 jaar wat de turbo kick van de TDI en de door de vorige eigenaar ingebouwde chiptuning inhield. Heerlijk gevoel om je rug aanhoudend tegen die bank gedrukt te voelen. Ineens was mijn hoop in het merk Audi weer terug en kon weer trots worden op deze pracht auto. Tegelijkertijd bekroop mij het gevoel van hoe het nu kon dat mijn Audi dealer met zoveel vakgereedschap en audi-monteurs de bron van het probleem ondanks zovele uitlezingen en reparaties niet heeft kunnen vinden en deze Audi dokter uit Ommen wel binnen 1 minuut?? Ik heb de auto al 7 jaar in onderhoud bij deze dealer en soms ook tussendoor een andere geprobeerd maar kennelijk heeft niemand in al die jaren kunnen concluderen dat de trekkracht niet je van het is. Ik kon niet beter weten omdat dit mijn eerste Audi is en dacht soms dat het tijdelijk inzakken van de performance bij het optrekken te maken had met die dieselmotor. Paul Kelder gaf juist direct in het begin van de eerste proefrit al aan dat het kortstondig inzakken van de performance niet goed was.

Moraal van dit verhaal : Ik had kennelijk al die tijd niet volledig moeten vertrouwen op die zgn. vaklui van mijn Audi dealer. De conclusie moet wel zijn dat zij te veel vertrouwen op de uitlezing en alleen instructies volgen als deze op scherm afgebeeld worden, hun boerenverstand niet kunnen gebruiken en dat zij mij nooit pro-actief hebben kunnen informeren over een probleem dat ik kennelijk al jaren had terwijl de auto om de half jaar daar een onderhoudsbeurt kreeg. Langs deze weg wil ik dit forum bedanken voor de adviezen en tips die hier door zowel professionals en particulieren worden gegeven en Paul Kelder in het bijzonder voor zijn adequate en vakkundige hulp om in recordtijd een paar reparaties uit te voeren waardoor ik eindelijk na 7 jaar van het merk Audi kan genieten zoals het feitelijk hoort. Ik kan deze Audi dokter uit Ommen aan een ieder van harte aanbevelen!

Oscar uit Almere.

A6rijder

Geplaatst door A6rijder (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

29 Reacties

oomklaas (0), 16 jaar geleden

Ik vind het een prachtig verhaal wat je hier verteld !

En het blijkt maar weer de ene monteur is de andere niet, al vind je dit in het uur tarief nergens terug!

Veel plezier met je auto.

Multispeed (0), 16 jaar geleden

Ik heb net zo een ervaring met Paul, dealer was al jaren
aan het zoeken naar een ratel in mijn Passat.

Paul rijdt 25 meter en wist gelijk wat het was.

Laten we ons gelukkig prijzen dat we zo iemand hebben die
zijn vrije tijd opoffert om via problemcar autorijders te helpen.

Alle respect Paul

Arie

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

Paul is er helemaal stil van.......hahaha

Santa (0), 16 jaar geleden

't is un wieze uut't Oost'n, die praot'n nie zo veule.......!!

Maor 'k bin't mit de auteur hielemaol iens!

davy2038 (0) PRO, 16 jaar geleden

perfect geregeld van paul,mag ook gezegd worden,
je ziet je bent altijd niet beter af met de dealer,maar iemand met vakkennis zeg niet dat deze bij geen daeler te vinden zijn maar heb soms mijn twijfels(terwijl ze aan de bron van info zitten,maar ligt eraan wat ze er met willen doen),nogmaals wil niet elke daeler over de zelfde kam scheren
als klant weet je nu wat je uitgespaard hebt
groeten davy

Sean750 (0), 16 jaar geleden

[quote=Multispeed]Laten we ons gelukkig prijzen dat we zo iemand hebben die
zijn vrije tijd opoffert om via problemcar autorijders te helpen.

Alle respect Paul[/quote]
Ik kan mij hier alleen maar bij aansluiten en wil Paul langs deze weg ook hartelijk bedanken voor alle tijd en moeite. Ik lees altijd graag zijn professionele bijdragen.

Dit geldt trouwens voor iedereen die hier regelmatig post.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Als ik weer een vw zou gaan rijden zou ik de kilometers er voor over hebben en de auto bij Paul in onderhoud geven.
Er zullen ongetwijfeld goede monteurs bij dealers werken, maar zijn kennis gaat gaat verder dan een uitlees apparaat en kijkt goed naar oorzaak en gevolg.
En gewoon serieus naar een klant zijn verhaal luisteren, want daaruit kun je al een heleboel opmaken.
Ik hoop dat tie daarom nog lang zijn kennis met ons wil delen.

gerard1969 (0), 16 jaar geleden

Mijn audi is bij Paul in onderhoud. Vandaag kon ik weer eens bij hem langs omdat de auto na vervanging van de stuurkogels door zgn "professionals" uitgelijnd was, en er na twee weken een geklapper onder de auto vandaan kwam dat ik zelf dacht dat alle draagarmen kapot waren.

Wat bleek na de diagnose van Paul: borgmoeren van de stuurkogels waren niet eens vastgezet. En dit geklungel van een "professional" oplossen valt bij Paul onder de noemer service.

Paul, nogmaals bedankt en tot de volgende keer maar weer!!

PS: zorg dat je binnenkort ook kan uitlijnen, dan weten we tenminste dat ook dat goed gebeurd. Hahahahah

shady (0), 16 jaar geleden

Toch ook ff een complimentje aan het adres van Paul want als je hulp nodig hebt is Paul altijd de eerste om advies en hulp te bieden
Paul heeft mij ook al enkele keren advies over bepaalde VW problemen gegeven al was ik nog niet klaar met het probleem uit te leggen of paul had al de oplossing klaar, zo goed kent hij de Audi en VW modellen
Ik vind dat dat ook eens in de verf mag gezet worden iemand die zo in de weer is om anderen te helpen ook al kent hij je niet
Leuk om te weten dat we op dit forum er zijn om elkaar te helpen en advies te geven

Hartelijk bedankt Paul

Michel

mies7841 (0), 16 jaar geleden

Kom ook al wat jaartjes bij Paul en ben meer dan tevreden over hem......

anthony97 (0), 16 jaar geleden

kan iemand mij de gegevens van Paul Kelder geven. Ik heb een Audi A6 2.4 V6 tiptronic uit 1999 met een probleem van een schokkende motor (zie mail) hij lijkt mij de juiste persoon als ik alles lees. dat zulke mensen nog bestaan!

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Paul, nou nog een keer een mooie website!.
Maar ik denk dat je dat niet nodig hebt, zo druk heb je het waarschijnlijk.
Maar Anthony, mijn collega is ook bij Paul geweest en zijn probleem was in no time opgelost tegen een normale prijs.
Als ik weer vw ging rijden zou ik er de km voor over hebben en mijn auto bij hem in onderhoud geven.

anthony97 (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor de reactie, top

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=primera p11]Paul, nou nog een keer een mooie website!.
Maar ik denk dat je dat niet nodig hebt, zo druk heb je het waarschijnlijk.
Maar Anthony, mijn collega is ook bij Paul geweest en zijn probleem was in no time opgelost tegen een normale prijs.
Als ik weer vw ging rijden zou ik er de km voor over hebben en mijn auto bij hem in onderhoud geven.[/quote]
Een goed produkt behoeft geen reklame maar verkoop zichzelf wel via het mond op mond systeem zoals je ziet ;-)

bruko (0), 16 jaar geleden

Ja het mag best gezegt worden die Paul is echt een toppertje eerste klas ik lees graag zijn reacties en steek er vaak nog wat van op ook .
Dus mij lijkt het ook best slimmer als je een probleem hebt gelijk een ritje ommen te maken in plaats van langdurig aan te prullen met alle kosten van dien Niet dat de rest slecht is hoor NEE !
Paul is gewoon top !

anthony97 (0), 16 jaar geleden

Iedereen bedankt voor de reactie, ik ga morgen Paul bellen. Het is ook hard nodig, heb vandaag zo'n 300 km gereden, wat een ramp, het wordt steeds erger, bij stationair helemaal. Uiteraard hou ik jullie op de hoogte van het resultaat.

Bumpersticker (0), 16 jaar geleden

De bijdragen van Paul waren me al vaker opgevallen. Nadat ik een Seat Leon had aangeschaft met Paul gebeld voor dichtzetten EGR. Dit ter voorkoming van latere problemen waar de EGR regeling garant voor staat. Klusje was in 10 min geklaard. Paul keek e.e.a. nog even na en koppelt de auto aan de computer. Meet pomptiming (stond te laat) en voor ik het weet wordt de distributie losgehaald en wordt er aan een klus van 1,5 uur begonnen. En dat in de avonduren! Geenprobleem want het was gezellig met goede koffie. Net als A6rijder heb ik nu ook een grijns van oor tot oor, want ook mijn auto is perfect gaan lopen, heerlijk pittig. En het was voor mijn gevoel al niet slecht. Ben dus bijzonder te spreken over de service van Paul. Leuk ook dat je met de neus op het werk kan staan zodat je ziet wat er gebeurd en alles kan vragen wat in je opkomt. Zo anders als in een hoekje met een krant bij de dealer!

tedkroon (0), 16 jaar geleden

Grote garagebedrijven zijn net ambtenaren; het werkt gewoon niet! Helaas spreek ik uit ervaring, ofschoon altijd en in ieder bedrijf "vakidioten" rond lopen. Naast paul is Jos ook er ook één die liefde heeft voor de techniek en dikwijls diep in stof bijt.

Leuk nog dat dit soort mensen bestaan.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Niet alle dealers zijn slecht.
Ik kom nog weleens voor onderhoud bij een kleine dorps garage en dat is ook een dealer en deze heeft ook nog oog voor goed onderhoud.
Daar nemen ze nog de tijd en spreek je gewoon een monteur als je wat hebt aan de auto.
En word er niet nodeloos van alles vervangen.

tedkroon (0), 16 jaar geleden

Ik doe altijd mijn onderhoud en reparatie zelf aan mijn auto. Zelfs in de garantietijd voer ik het onderhoud uit, alleen dure garantieclaims laat ik natuurlijk uitvoeren. Alleen met lede ogen en kromme tenen kom ik dan van een koude kermis terug. Van mijn laatste auto (Skoda) hebben ze stelkleppen van de kachel en ventilatie vernieuwd. Helaas kon ik een hele waslijst opmaken van onzorgvuldige montage.

Mijn schoonvader werkte in het garagebedrijf (BMW dealer) en bevestigde dikwijls deze stellingname. Hij zei als ze een probleem hadden was het altijd hun eigen auto. Anderszijds hadden ze van de 15 monteurs er ca. 2 goede die weinig klachten hadden en dikke fooien vingen en daardoor met afgunst bejegend werden.

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

Tjongejonge, als je die Paul nog meer veren in zijn reet gaat duwen, gaat hij binnenkort nog kraaien als de zon opkomt.

Groeten Marcel

Cor1822 (0) PRO, 16 jaar geleden

Rustig maar Marcel, jij mag er ook zijn ;)

Santa (0), 16 jaar geleden

Cor houdt niet alleen van duiven, maar OOK van andere raar pluimvee, getuige deze foto van Cor die Marcel aan het lijntje houdt....

[url=http://img339.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img339.imageshack.us/img339/5813/...[/img][/url]

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

kraaien
kerst
flappie
moeten we marcel nou opsluiten??

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

Laat hem maar komen, ik heb een 1,5 m3 grote braadpan klaarstaan :-)

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

misschien veiliger om paul op te sluiten tot na de kerst?????
wie moet anders te hulp schieten met al die plaatjes

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

hahahahahahahaha, grapjassen. ;-)

KUKELEKUUUUUUUUUUUUUUUUU

sasocoupe (0), 16 jaar geleden

Heb sinds kort weer een Audi Coupe 2.3e. Eerst een kleine servicebeurt incl brandstoffilter laten uitvoeren bij een officiele dealer. Hield nog steeds nogal in en de koppeling zat helemaal onderin, waardoor het schakelen steeds moeilijker ging, verder geen problemen met deze auto.
Via dit forum vaak de naam Paul Kelder tegen gekomen en hem toch maar eens gebeld. Op de volgende zaterdagochtend heeft hij gelijk tijd vrij gemaakt om het probleem te bekijken en hij wist eigenlijk gelijk wat het was, van beide zaken. Na het probleem te hebben uitgelegd, heeft hij de lambda nagemeten en bleek het inderdaad te zijn, ook wist hij zeker dat de cilinder op de bak niet goed meer was. Verder heeft hij de auto nog eens goed bekeken en dit alles kosteloos en onder het genot van een bakje koffie! Hulde! Ik kon gelijk voor maandag een afspraak maken :D
Na vervanging lambda liep de auto weer als een zonnetje en hield niet meer in, ook verving hij de cilinder en nu bleek weer een andere cilinder stuk te zijn waarvoor ik gelijk woensdag alweer terecht kon. Eerst leek dit een klusje van misschien 5 uur te gaan worden afgaande op info die er was, maar uiteindelijk.. in 3 kwartier de cilinder vervangen en het probleem helemaal opgelost. In een zeer korte tijd had Paul dit allemaal opgelost en tevens ook alles nog extra verzorgd onder de motorkap. Wat een service. En dit alles ook nog eens tegen een ongelooflijk lage prijs. Mij zie je niet meer ergens anders dan bij Paul Kelder.

een zeer tevreden klant

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.