BMW 5-Serie: Vermogen versus snelheid.

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: M52

Teruggekomen van vakantie met toch wel een heel raar gevoel.

Ik heb een BMW 523 executive met volgens de specs 170 PK aan boord en steptronic. Heb Duitsland dwars doorkruist met alle bergen en dalen. Echter was er bergopwaarts haast geen snelheid vast te houden. Had hem op de cruise control op 160 staan, valt die op een helling tot 100-110 terug. Ook met terugschakelen van 5 naar 4. Op de sportstand wel beter, maar ook niet je van het. De 318i tjes vlogen me voorbij. Op een recht stuk haalde ik ook bij lange na niet de 200 km grens, terwijl de top rond de 230 zou moeten liggen. Verbruik lag gemiddeld rond de 10.5 / 100 km. Op zich weer wel netjes, was zelf rond de 11-11,5 / 100 km uitgegaan.

Op de terugweg heb ik in Oostenrijk 100 RON getankt (20 eurocent duurder dan de 95 RON) om eens goede bezine te pakken. Na een 50 tal kilometers, 2 sterke schokken en dat was dat. Motor snorde weer verder. Na een 10 tal minuten kwam de ellende. Om de haverklap viel de motor uit om na 100 - 400 meter weer aan te slaan. Lekker als je op de linkerbaan met 150 -160 zit. Nadat ik zo een halve tank heb uitgehobbeld weer gewoon 95 RON getankt en daarna geen probleem meer gehad.

Uitlezen van storingen heeft geen zin, wagen is niet uit te lezen. Iemand wel eens iets soortgelijks gehad ? Kan het aan een verstopte katalysator liggen ?

Wordt er een beetje tureluurs van.

Marcel D

Geplaatst door Marcel D (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Marcel D (0), 16 jaar geleden

Ben waarschijnlijk de enige met deze klacht. Maar een afspraak gemaakt met de garage. Ik zie als mogelijke verdachte de luchtmassa meter of een verstopte katalysator.

Het niet kunnen uitlezen zou volgens derden aan het electrisch blok achter het contactslot kunnen liggen. Iemand daar wel eens iets over gehoord ?

stefan84 (0), 16 jaar geleden

volgens mij is dat onzin wat ze je verteld hebben,zelfs de oude E-30 modellen van bj in de '80 is uit te lezen..

heb je het uberhaupt al eens laten doen of geprobeerd ?

het hoeft niet per se bij de dealer te gebeuren.

ik zou zeggen,waag eens een gokje,baat het niet dan schaad het niet.maar wellicht dat je er iets wijzer van word.

Stefan

Marcel D (0), 16 jaar geleden

Hallo stefan.

Nou niet echt een onzin verhaaltje: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Scan apparatuur geeft en bij de BMW dealer en de sub dealer in beide gevallen "No communication" aan. Ik heb ergens eens gelezen dat dat door het electrisch blokje achter het contactslot kan komen. Ook valt de auto af en toe uit. Ook dit is hier ergens beschreven en als remedie datzelfde blokje vervangen.
Betreft de brandstof zal 100 RON wel niet door het motormanagement verwerkt kunnen worden oid.
Zit alleen met het gebrek aan vermogen/koppel. Wagen zou naar mijn inzien toch zeker 220+ moeten halen. Motor rookt niet, verbruikt geen druppel olie/koelvloeistof, wordt niet te heet en spint als een poesje. Geen rare bijgeluiden. Alleen vind ik hem bleren in de uitlaat. Bij het starten stinkt hij ook even naar de benzine, komt echter niet in het interieur, maar volgens mij uit de uitlaat.

stefan84 (0), 16 jaar geleden

hallo marcel

volgens een collega die al 15 jaar bij bmw gewerkt heeft kan het ook zijn dat er een pinnetje veranderd moet worden van de stekker die naar de computer loopt zodat hij wel kan communiceren.

ik had je vraag hierboven niet 100% goed begrepen,mijn excuses.

maar heb zelf ook een 2,5l 24V M-50 maar haal met mijn 19" velgen 245-35-19 een +/- 230km/h op de teller,deze teller geeft in feite ook nog iets te weinig aan door deze grote wielen,want als ik bv voor een andere auto rij die 140 km/h rijd geeft mijn klok een 134km/h aan..

moet wel zeggen dat met originele velgen en of kleinere dan de 19'' de auto veel sneller op zijn topsnelheid zit dan nu.maargoed je zou toch zeker boven de 220 moeten komen met jou auto..

ben benieuwd..

Stefan

Marcel D (0), 16 jaar geleden

Hallo Stefan.

Zou jij eens aan die collega willen vragen welk contactpunt verwisseld zou moeten worden ? Aansluitschema van de diagnose plug staat hier:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Kan het dan laten proberen. Hij gaat volgende week naar de garage.

Groet.

Marcel D (0), 16 jaar geleden

Nadat ik hier een 7 x gelezen heb dat het vervangen van de nokkenas sensor er soms wonderen optreden, heb ik ook die gok genomen. Ik heb een heel andere auto teruggekregen.
-- Starten is niet meer rauw.
-- Motor spint.
-- Verbruiksmeter vaker links dan rechts van de 10, ook boven de 140 km/uur.
-- Reageert direct op gaspedaal
-- Automaat schakelt heel anders (niet meer zo abrupt, of te langzaam reageren)
-- Blerren in de uitlaat is zo goed als weg, evenals de benzinelucht.
-- Zonder problemen de 220+, daarna maar gestopt.

Kortom, de geinvesteerde 81,26 euro is welbesteed geweest.

Echter is hij nog 2 x uitgevallen bij stationair draaien voor een stoplicht. Iemand een ideetje ?

Marcel D (0), 16 jaar geleden

En na het vervangen van de krukas sensor is ook dit probleem verleden tijd. Tenminste, afgelopen 4 dagen niet meer voorgekomen. Oude sensor had een scheur in het kapsel tussen de sensor en bedrading.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.