Peugeot 406 Coupe: 406 coupe: demonteren klokkenwinkel uit het dashboard + lampjes

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 EW10J4

Hallo,

Ik moet bij mijn Peugeot 406 coupe (2.0 16V op LPG uit 2000) de klokkenwinkel verwijderen uit het dashboard om 2 redenen:

A) De snelheidsmeter valt regelmatig weg. Dit gebeurd steeds vaker en langer. Ik wil dan ook (zoals ergens gelezen) alle soldeer punten nalopen met een loep om te kijken of er ergens barstjes in zitten.
B) Het lampje van verlichting doet het niet meer (dimlicht). Als ik de klokkenwinkel toch open heb wil ik direct het lampje vervangen.

Naar aanleiding hiervan heb ik een paar vragen:

1) Wie heeft ervaring hoe ik de boel moet demonteren (eventueel met een handleiding en/of gereedschapslijst)?
2) Wie weet wat de oplossing is van het wegvallen van de snelheidsmeter?
3) Wie weet welke lampjes ik bij de dealer moet bestellen?
4) Welke lampjes adviseer je me nog meer te vervangen (uit voorzorg)?

Alvast bedankt voor het meedenken!


Frank.

406 coupé

Geplaatst door 406 coupé (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

TrafficBandit (0), 16 jaar geleden

Kijk eens op het forum van www.peugeot406coupe.com daar staat enorm veel informatie m.b.t. tot de 406 coupe

Richard9710 (0), 16 jaar geleden

1. Om de tellerunit te verwijderen zet je het stuur in de laagste stand en trek je het zover mogelijk naar je toe. Vervolgens draai je de 3 torx schroefjes los die in de plastic omlijsting zitten (bij de tellers bovenin). Met een plamuur mes of iets dergelijks kun je de onderkant (tussen de omlijsting en het "zachte" deel van het dashboard, dus niet in de luchtroosters zelf) van de omlijsting bij de luchtroosters los wippen en het hele ding vervolgens verwijderen. Daarna moet je twee torx links en rechts onder bij de tellerunit los halen en twee bovenin (waar ook de eerste drie torx zaten in de omlijsting. Dan kun je de tellerunit verwijderen. Je zou de twee stekkers er af kunnen halen om de unit er helemaal uit te halen. Voor 1 lampje kun je er echter goed genoeg bij.

2. Het wegvallen van de snelheidsmeter zou ook aan de sensor kunnen liggen. Die willen het ook nog wel eens begeven. Als de snelheidsmeter uitvalt, loopt dan ook de dag en totaal teller niet meer door? Zo ja, denk ik dat het de sensor is. Als de dag en totaal teller wel doorlopen het je meer kans op een slechte soldering, i.p.v. met de loep naar een scheurtje in de soldering zoeken zou ik ze gewoon allemaal even opnieuw doorsolderen. Even de soldeerbout erop tot het vloeibaar is en als er een scheur zat, is die meteen gerepareerd.

3. Het zijn van die klein 1.2 watt insteek lampjes. [url=http://www.conrad.nl/goto/?product=85702...]Deze volgens mij[/url]. De dealer heeft ze volgens mij in doosjes van 10 stuks voor een paar euro. Denk niet dat je ze hoeft te bestellen, die liggen waarschijnlijk wel op voorraad.

4. Tja, als je het een heel karwei vindt om erbij te komen zou ik, mede gelet op de minimale kosten van de lampjes meteen alles vervangen. Of in ieder geval de lampjes die vaak branden (dashboardverlichting en verlichting van de dag en totaal teller). Zelf heb ik binnen vijf minuten de tellerunit op schoot liggen, dus ik vervang wel zodra er iets kapot is. Asbakje, aansteker en middenconsole heeft de zelfde type lampjes.

406 coupé (0), 16 jaar geleden

TrafficBandit: ik ken die site. Ik heb daar ook al menig handleiding van jou voorbij zien komen. Super! Heb jij deze trouwens ook gewoon als PDF? Dan kan ik deze mooier printen. Ik ben eigenlijk op zoek naar die waarbij je alle stekkers schoonmaakt en de stappenmotor omdat de motor "zaagt". Dat wil ik ook allemaal nog een keer gaan schoonmaken om te kijken of het bij mij minder erg wordt. Hij slaat nu wel bij het stoplicht wel eens af als ik de airco niet aan heb staan.

Richard: bedankt! Ik ga het volgend weekend direct proberen. Wat betreft het uitvallen van de teller is het iig niet de sensor (op de bak). Deze is namelijk de vorige keer al vervangen en dat heeft helemaal niks opgeleverd. Dag- en totaal teller lopen idd niet door. Ook het actuele verbruik op de computer zie ik niet meer maar het gemiddelde verbruik loopt wel op. Ook merk ik dat, als de km teller "terug" komt, het vermogen in één keer iets toeneemt. Het is wel hinderlijk, zeker omdat hij het nu ca 40% van de tijd niet doet (op kortere ritten tot ± 40km. Misschien weet iemand daar nog een oplossing op?

TrafficBandit (0), 16 jaar geleden

Heb je het oude model (D8) of heb je het nieuwe model (D9) ?

pieterp9094 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Richard9710]1. Om de tellerunit te verwijderen zet je het stuur in de laagste stand en trek je het zover mogelijk naar je toe. Vervolgens draai je de 3 torx schroefjes los die in de plastic omlijsting zitten (bij de tellers bovenin). Met een plamuur mes of iets dergelijks kun je de onderkant (tussen de omlijsting en het "zachte" deel van het dashboard, dus niet in de luchtroosters zelf) van de omlijsting bij de luchtroosters los wippen en het hele ding vervolgens verwijderen. Daarna moet je twee torx links en rechts onder bij de tellerunit los halen en twee bovenin (waar ook de eerste drie torx zaten in de omlijsting. Dan kun je de tellerunit verwijderen. Je zou de twee stekkers er af kunnen halen om de unit er helemaal uit te halen. Voor 1 lampje kun je er echter goed genoeg bij.

2. Het wegvallen van de snelheidsmeter zou ook aan de sensor kunnen liggen. Die willen het ook nog wel eens begeven. Als de snelheidsmeter uitvalt, loopt dan ook de dag en totaal teller niet meer door? Zo ja, denk ik dat het de sensor is. Als de dag en totaal teller wel doorlopen het je meer kans op een slechte soldering, i.p.v. met de loep naar een scheurtje in de soldering zoeken zou ik ze gewoon allemaal even opnieuw doorsolderen. Even de soldeerbout erop tot het vloeibaar is en als er een scheur zat, is die meteen gerepareerd.[/quote]
Ik heb destijds wel de ventilatieroosters eerst losgehaald. Dan kun je n.l. veel beter zien waar de vergrendellipjes zitten van de omlijsting en kun je ze met beleid loshalen. De roosters kun je naar links of rechts duwen (voorzichtig) en dan komen ze wel naar voren. Rest wijst zich vanzelf dan.

W.b.t. het uitvallen van de teller kan het de sensor zijn, maar het zou ook de stekker kunnen zijn. Oudere modellen 406 hadden wel eens last van slechte dashboard units, de nieuwere modellen zijn beter, van na 2000 ongeveer.

406 coupé (0), 16 jaar geleden

TrafficBandit: Volgens mij heb ik een D9. Het nieuwe dashboard iig. 05-01-2000. Naar welke garage ben jij in Rotterdam gegaan? Die is mij dan te duur! ;-)

Pieter: dus sowieso de stekker goed aandrukken voor het monteren. Onthoud de unit wel de KM standen als je alles loskoppeld?

TrafficBandit (0), 16 jaar geleden

Op deze site http://www.peugeotpartscatalogue.co.uk/ staan een hoop tekeningen van onderdelen van de 406 coupe. Ik weet niet of er ook plaatjes staan voor dashboard onderdelen maar wellicht heb je geluk. Het is niet echt te gebruiken als handleiding hoe je zaken uit elkaar haalt maar soms helpen die plaatjes wel om te zien hoe dingen gemonteerd zitten.

De distributieriem is destijds vervangen bij Eigenraam in Schiedam naast de A20. Maar als ik jou was dan zou ik ik gewoon naar een goede algemene garage gaan en niet naar de peugeot dealer. Zeker als het gaat om "mechanische" reparaties waarbij geen computerapparatuur en elektronica e.d. komt kijken. Ik heb inmiddels noodgedwongen met een flink aantal peugeot garages ervaring opgedaan, en ik ben niet erg te spreken over de kwaliteit van de reparaties en de kundigheid van het personeel. Het zal wellicht te maken hebben met de werkdruk van de monteurs en de druk het management om zoveel mogelijk auto's te repareren in zo min mogelijk tijd, maar voor mij hoeft het niet meer. (Overigens is Eigenraam nog één van de betere garages) Met een algemene garage weet je ook niet waar je aan begint maar tot op heden waren mijn ervaringen met zulke garages altijd goed.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.