Ford Focus: loopt niet meer

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Auto opgesleept, onder rijden stilgevallen. Uitgelezen foutcode bobine en inderdaad geen vonk. Bobine vernieuwd, foutcode weg, nog niet lopen en nog steeds geen vonk !!!! BDP signaal heb ik, is in orde. ( om alles uit te sluiten ook nog gewisseld).
Toen meten aan 3-polige connector bobine. Schema erbij, zou 1 vaste voeding hebben + 2 draden vanuit ECU.
Voeding staat erop. 2 draden vanuit ECU staat niet bij vermeld wat hieruit komt. Aannemelijk is het dat er twee massa uitsturingen vanuit de computer moeten zijn ivm DIS aansturing.
Eerste massa stuurt 1/4 aan en tweede massa stuur 2/3 aan. Als ik op contact meet, dan ligt 1 van die twee kabels (op contact gemeten) continu aan massa !!! Dit kan volgens mij dus niet en is bij een andere goede focus ook niet zo !!!!
Tja dan maar eens vanuit ECU meten of die die ene draad aan massa legt, of dat ergens onderweg tussen ECU en DIS de kabel aan massa wordt gelegd. Maar als je de ECU connector wilt loskrijgen, gaat ook niet zomaar, want daar zit weer een kap over met een breekbout beveiligd !!!!!!!!!

Kortom, heeft iemand dit al eens meegemaakt ???? of tips.

Als ik b.v. de computer wil uitwisselen met een goede focus, wat moet ik dan omzetten ????

BVD

tech-dude

Geplaatst door tech-dude (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

arjankempeneers (0) PRO, 16 jaar geleden

Massapunten controleren.

tech-dude (0) PRO, 16 jaar geleden

Ook massapunten met speciale aandacht, zijn er zoveel tegenwoordig ???!!!!
Kan ik die controleren, b.v. moet een massa aan de ECU dus ontbreken ????

arjankempeneers (0) PRO, 16 jaar geleden

Massaaansluitingen t.p.v. accu. Met een voltmeter massa accu t.o.v massapunt meten. Mag niet meer dan ca. 0.3-0.4 volt zijn

tech-dude (0) PRO, 16 jaar geleden

Heb alle massa's in motorruimte (voor zover gevonden) en dus ook bij accu goed gecontroleerd (dwz gemeten zoals hierboven beschreven). Geen problemen kunnen constateren. Wat ik ook iedere keer vreemd vind, is dat de wijzers op de dashboard klok vaak volledig uitslaan en dan weer terug naar hun basis positie als je de auto op contact zet.

Kom dus toch aan ECU aan het meten om te controleren of die alle massa's heeft ???
Kan ik zoals hierboven gevraagd makkelijk een ECU uitwisselen ??? Je weet het maar nooit, kan toch aansturing naar bobine kapot hebben. Want als je de computer uitleest heb je geen foutcodes, de waarde van de diverse componenten in de data-lijst zien er prima uit (heb ook BDP signaal e.d.).

Kreeg nog een tip dat misschien iets met startblokkering is. Ik twijfel hier op dit moment nog niet aan, omdat het rode lampje v/d immo na contact aan zetten netjes uit gaat (dus geen storingen).

BVD voor enige reacties !!!

fordis (0) PRO, 16 jaar geleden

Wat ik eerst zou doen(wijzende naar probleem met uitslaande wijzers op daschboard) is zoeken in de richting rond de accu.Wij hebben ook veel focussen lopen en idd,bobines gaan vaak stuk, maar nog nooit problemen gehad met ecu.Maar ik weet wel als er problemen zijn ivm accu(slecht of losse polen of slechte massa) dat elke keer de wijzers uitslaan,Grtz

Hans vK (0), 16 jaar geleden

Los contact aan de ECU?

tech-dude (0) PRO, 16 jaar geleden

Heb vandaag de ECU eruit gehaald en opengemaakt. Hier kon je direct zien dat een chip "ontploft" is !!!
Dus snel andere/nieuwe regelen en dan zal het dus wel opgelost zijn.

Ook misschien voor julllie een weet, dat de ECU's dus wel kapot gaan.....


Groetjes en bedankt voor jullie reacties !!!!

Doktor (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=tech-dude]Heb vandaag de ECU eruit gehaald en opengemaakt. Hier kon je direct zien dat een chip "ontploft" is !!!
Dus snel andere/nieuwe regelen en dan zal het dus wel opgelost zijn.

Ook misschien voor julllie een weet, dat de ECU's dus wel kapot gaan.....


Groetjes en bedankt voor jullie reacties !!!![/quote]
Mooi dat je er wat aan kon zien, dat geeft zekerheid.

De nieuwe pcm moet wel samen met alle (minimaal 2) sleutels ingeleerd worden met wds of ids van de dealer.

Suc6

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.