Renault Laguna: Olie

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 dci

Hallo,

Mijn zwager heeft een renault laguna grand tour 1.9 dci 2003 en heeft het vermoeden dat er moter olie 5W40 van elf in zit.

kun je er andere olie bij in gooien van bijvoorbeeld kroon of van texaco.
Of als er kroon olie in zit dan texaco of shell natuurlijk ook 5W40

Wat nu als er 10W40 of 0W40 zit en hier gooi je 5W40 bij in.


allvast bedankt.

Kroes6404

Geplaatst door Kroes6404 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

skybolt (0), 16 jaar geleden

Liever geen andere olie gebruiken dan 5W40 in een 1.9 dci ,Renault gebruikt deze olie omdat er anders verhoogde kans is op turbo problemen.
Olie van andere merken maakt niet zo veel uit als je er maar op let dat je geen syntetische olie door minerale olie mengt en vice versa.

ejnn (0), 16 jaar geleden

volgens mij is de 5W40 olie van elf (gedeeltelijk) minerale olie en van Shell syntetische olie. Dus jouw vraag moet eerst worden beantwoord, welke fabrikaat olie is gebruikt. Als hij onder het minimale streepje komt, zeker 5W40 olie bijvullen.

Arjan2 (0), 16 jaar geleden

Hm,

Lekker is het dan om verteld te krijgen dat je voor de Laguna 1.9 Dci de 0W40 moet hebben... was wel van kroon oil maar een goede automaterialenzaak moet dat toch weten..

5W40 dus voortaan!

ejnn (0), 16 jaar geleden

doet er eigenlijk niet toe, het is een betere olie, 10W40 zou minder zijn. Zou gewoon op korte termijn de olie vervangen, is een kleinigheid. Zou hiervoor bv de Elf Solaris RNX 5W30 nemen. Deze is vloeibaarder en is geschikt voor de renault motoren en gemaakt voor renaults met roetfilter. Zou ook gewoon de 5W40 nemen, na mijn weten zit hier geen voorwaarden aan verbonden.

Arjan2 (0), 16 jaar geleden

Op korte termijn vervangen?

Ik rij nu dik een jaar ( 70.000 km ) met deze olie, omdat ik niet beter wist.. ben ik een beetje laat mee dan ;)
De auto heeft nu dik 2 ton gelopen en geeft geen krimp, wel vind ik dat er van onderuit het blok een soort van ratel/ tik komt, lijkt me sterk dat dat met die olie te maken heeft!?

ejnn (0), 16 jaar geleden

rijd je al 70.000 km met dezelfde olie of met deze type olie?? of zie http://www.kroon-oil.com/nl/producten/pr...

Deze type olie 0W40 is goed, volgens mij is lager hoe beter, zeker het eerste getal. Het tweede getal moet je niet lager gaan dan 30, volgens renault.

Ik heb een stukje hieronder geknipt, misschien iets duidelijker:

Hoe kan ik de viscositeit van een motorolie herkennen?

De viscositeit van een olie is zeer afhankelijk van de temperatuur.

Bij lage temperatuur is de viscositeit te herkennen aan een getalmet daarachter de letter W. (De meest gebruikte zijn: SAE: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W)

Bij hoge temperatuur is de viscositeit te herkennen aan een getal ( De meest gebruikte zijn: SAE: 30, 40, 50)

Doordat de motorolie-viscositeit (meestal) bij lage en hoge viscositeit is vastgelegd worden er combinaties verkregen als: SAE: 5W-30, 10W40, 15W-40, 20W50

In het algemeen geldt: hoe hoger het SAE nummer, hoe hoger de viscositeit.

ejnn (0), 16 jaar geleden

trouwens, ik zou deze olie gewoon blijven gebruiken, maar 5W40 is volgens mij door renault voorgeschreven

Arjan2 (0), 16 jaar geleden

Klopt Ejnn,

Maar er werd idd ook aangegeven dat je de 0W40 kon toepassen, ik rij idd al 70.000 km met die Kroon oil.
Verbruik nog geen kwart liter tussen 5-/10.000 km.
Ik blijf die olie dan gewoon gebruiken.

Thanks!

Kroes6404 (0), 16 jaar geleden

ten eerste bedanktvoorde reacties

Ik weet niet wat voor een olie er nu in zit, dan 5w40 of 0w40. 1 van de 2.
kan hij hier gewoon, de olie die hij nu heeft, 5 w40 voor diesels bij in doen om bij te vullen? computer geeft nog 1 blokje aan.

Kroes6404 (0), 16 jaar geleden

aanvullend hij heeft sl/cf sae 5w40 olie synth

ejnn (0), 16 jaar geleden

gewoon olie bijvullen, hetzij opnieuw vullen.

Ik hoop dat je wel dat je olie ververst om minimaal 30.000 km. Ik zelf doe het altijd iets eerder, maar dat is persoonlijk

Kroes6404 (0), 16 jaar geleden

Mensen bedankt voor de reactie's echt supper.

Safrane10698 (0), 16 jaar geleden

@ Arjan,

Ook al zit de olie er nog in moet het wel tijdig vervangen worden hoor. De olie verbrand langzaam, en raakt zijn smerende en hechtende eigenschappen kwijt. Gevolg meer slijtage aan de onderdelen.

Arjan2 (0), 16 jaar geleden

Zit 0W40 in, dat is goed bevonden.
Renault adviseert het ook, helemaal bij hogere km-standen.

ejnn (0), 16 jaar geleden

Hallo Arjan,

Om de vraag duidelijker te maken; deze 0W40 olie waar je nu mee rijdt, hoeveel km heb je daar al mee gereden?

Arjan2 (0), 16 jaar geleden

@Ejnn,

Zolang ik de auto heb, iets meer dan een jaar en 70K, auto zit op dit moment tegen de 210K.
Om eerlijk te zijn zou ik niet weten wat de motor op andere olie doet omdat ik dat simpelweg nog niet geprobeerd heb, mij hoor je niet klagen iig.

ejnn (0), 16 jaar geleden

Hallo Arjan,

Mijn vraag is: de olie die nu in jouw auto zit, hoeveel km heb je daarmee gereden. Het maakt namelijk niet uit of je 0W40 of 5W40 of iets deregelijks gebruikt, dit is voor de gebruiker. De maximale aantal km dat je hiermee moet rijden is 30.000 km. Het is beter om bij 20-25.000 km te wisselen en nieuwe olie erop doen. Als je 70.000 km rijd met jouw huidige olie, zou ik maar snel wisselen. De motor is niet het enigste dat de olie gebruikt, dezelfde olie wordt gebruikt door de turbo en zoals je kunt lezen op dit forum is dit een zeer delicaat onderdeel.

Arjan2 (0), 16 jaar geleden

Sorry ik vatte m even niet.
Uiteraard word de olie om de max. 30.000 km vervangen, in totaal rij ik met deze olie al 70.000 km en dat is zolang ik de auto al heb.
Ik rij veel snelwegkm's en de motor word goed warm gereden, ik vind het niet noodzakelijk om de olie te vervangen voor de 25.000 km, sta ik elke 4 maanden bij de garage en dat is niet goed voor het gemiddelde van Renault ;)

dupl-u-5743-5dd147cfccebf+Laguna (0), 16 jaar geleden

[quote=Renault Nederland]Hartelijk dank voor uw bericht dat wij ontvingen. Naar aanleiding hiervan kunnen wij u het volgende berichten.

Het is inderdaad zo dat er iets gewijzigd is in de olie die Renault bij de Laguna 1.9 Dci adviseert. Het advies is nu de 5W40 te gebruiken, omdat die voor een betere smering bij lagere temperaturen zorgt. Ook de 0W40 en de 0W30 worden door Renault toegestaan. Ze moeten echter wel allemaal aan de B4 norm voldoen.[/quote]
Ik zelf ververs nu standaard iedere 15000km de olie, ik rij er maar 25000 per jaar. Ik hoop dat ik zo een turbo uitspaar.

ejnn (0), 16 jaar geleden

De kans is zeer klein dat je hiermee een turbo uitspaart. De km is het probleem meestal niet. Het gebruik van de auto. Het beste is om de auto veel te gebruiken, zeker als je gereden hebt een tijdje uit laten lopen (circa 10-20 sec) omde turbo te blijven smeren. Stop de auto nooit meteen als je van de autobaan komt en gaat tanken (je bent toch al ...... als je bij de autobaan tankt, want je betaald veel te veel). Laat deze even lopen, kost maar even en je kunt hiermee een turbo sparen. Dat je olie ververst om de 15.000 km is goed, maar je kunt gerust iets meer aan houden. Ik zelf doe het om de 25.000 km.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.