Ford Focus: centrale bout van krukas poelie losgelopen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v zetec

Beste collega's,

Van de week heb ik de distributieriem van deze auto vernieuwd. Motor netjes op tijd gezet met het speciale gereedschap en de riem vervangen. Vervolgens heb ik wat loctite op de centrale bout van de krukas gedaan en deze met de luchttol vastgezet. Normaal geen probleem want Fiat Ulysse/Lancia Phedra (mijn merk zeg maar) hebben de zelfde constructie als de Focus. Geen spie op het krukas tandwiel.

Vervolgens heb ik de Focus 2x gestart en stationair laten lopen niks aan de hand. Toen ik de auto de 3e keer startte om hem buiten te zetten was het foute boel. Grote klap en enkele kleppen krom. Uit nader onderzoek bleek de centrale bout te zijn losgeraakt!

Nu moet ik komende week de boel weer in elkaar zetten en ik wil natuurlijk kostte wat kost voorkomen dat dit me nog een keer gebeurt!

Graag wil ik van de Ford collega's weten hoe jullie deze bout altijd vastzetten, of het belangrijk is dat je hier een aanhaal moment bij gebruikt en zo ja welk moment, hoe blokkeer ik de krukas om de bout dan goed vast te zetten, moet je een nieuwe bout monteren en of jullie dit wel eens hebben meegemaakt. Voor mij is het de 1e keer in 20 jaar dat me dit gebeurt na het vervangen van een riem en ik was er natuurlijk niet blij mee en weet nog niet de oorzaak dat de bout is losgelopen, mede omdat ik ook loctite heb gebruikt.

Alvast bedankt voor jullie reakties!!!!!!

razorblade

Geplaatst door razorblade (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

zit er niet een centreer punt op de poulie en het tandwiel
dan kan ie loslopen door wrikken
ofben je een ring vrgeten waardoor de bout op het eind vastzit en de poulie/tandwiel niet goed klemt

poppekast (0) PRO, 16 jaar geleden

kijk even op www.automasterbase.nl

ga naar de online versie
klik op onderhouds gegevens
toets je kenteken links in
ga dan naar riemen

hier staat van a tot z hoe je de riem vervangen moet en hoe vast de bouten moeten

succes

gr.marco

Degroep (0), 16 jaar geleden

Krukasbout moet je altijd vervangen als deze is los geweest ( rek)

als de bout niet word vervangen kan dit gebeuren .

succes

Henk

tedkroon (0), 16 jaar geleden

Een spieloze krukasbout vastzetten met een luchttol geeft geen gedefinieerde aantrekkracht. De beste methode is om eerst alles keurig schoon te maken en vervolgens met een licht opgegeven aantrekkoppel met momentsleutel de bout vast te zetten en vervolgens de bout verder met een gespecificeerde hoekverdraaing vast te zetten, opdat de bout nu conform de gewenste aantrekkracht vastgezet en elastisch opgerekt is. Nutlock kan gebruikt worden echter wordt dikwijls afgeraden omdat de wrijvingscoefficient anders is dan vereist is. Hierdoor zou theoretisch toch nog de aantrekkracht iets kunnen afwijken. In principe wordt bij deze procedure uitgegaan van nieuwe bouten. Oude bouten hebben zich als ware zich 'gezet"met plastische vervorming als gevolg. Een tweede keer kan door vermoeiing gemakkelijker breuk optreden. De fabrikant dekt zich in door altijd te adviseren deze rekbouten te vervangen. In praktijk valt het risico wel mee!

ruben40 (0), 16 jaar geleden

Deze bout moet altijd vernieuwd worden, rek bouten moegn maar één keer gebruikd worden.

Gr.

ruben

tweepktje (0) PRO, 16 jaar geleden

de bout mag terug gebruikt worden en moet op 115 nm worden vastgezet,volgens het werkplaats handboek
mvg

kzyto (0) PRO, 16 jaar geleden

vologens ETIS moet de bout vv worden

Doktor (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=tweepktje]de bout mag terug gebruikt worden en moet op 115 nm worden vastgezet,volgens het werkplaats handboek
mvg[/quote]
Ik denk dat jij een verkeerd type motor bedoelt.

Bij de 1,25 en de 1,4 en de 1,6 Zetec-se (later heten ze Duratec 16v) motoren, zoals bedoeld, geldt echt dat je de bout MOET vervangen en met juiste koppel aan moet draaien:

40nm en daarna 90* (graden)

en let op de lengte van de oude en nieuwe bout ivm wijzigingen aan de krukas vanaf 15-08-2005 (of bij oudere auto's als daar een nieuwe motor/krukas in gekomen is)

suc6

razorblade (0) PRO, 16 jaar geleden

Hallo mannen de auto rijd inmiddels weer. Inderdaad het aanhaal moment is 40Nm en dan 90 graden. Nou die 90 graden redde ik niet dus ben gestopt bij ongeveer een graad of 60 a 70 en druppel loctite eraan. Nou ik heb de wagen nog niet weer hoeven ophalen.

Bedankt voor het meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.