Ford Focus: Slecht aanslaan koude motor, geen vermogen

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: TDCI 130PK

Beste Heren,

Ik heb een probleem met mijn Focus TDCI uit 2002. De motor slaat zeer slecht aan bij koud weer (onder de 5 graden) Bij een redelijk warme motor is er geen probleem, starten en direct aanslaan. Tevens heb ik weinig vermogen en bij vollast laat deze auto een plaatselijke mistbank achter. Ik schat de het totale vermogen op 90 pk ipv 130 pk.

Deze auto is naar de Ford Dealer in Tilburg geweest en daar hebben ze het vermogenprobleem tijdelijk op kunnen lossen. Zij hebben naar hun zeggen het vacuumsysteem gecontroleerd voor de aansturing EGR en Turbo. Tevens is het management systeem gereset/gewist.

Na enkele weken werd het vermogen weer aanzienlijk minder. De turbo neemt pas op na 3500 toeren en heb het idee dat deze ook niet voldoende rendement opleverd. Mijn vermoeden is dat deze 3 problemen enigzins met elkaar te maken hebben. Waarschijnlijk een elektronsich/signaal probleem, maar waar is natuurlijk de vraag. Ik heb in dit forum ook gelezen over MAF sensors en nokkenas sensors. Ik kan echter niet een enigzins duidelijk overzicht krijgen wat nu een redelijke diagnose kan zijn om deze problemen te verhelpen. De motor loopt verder heel netjes en heb geen enkele aanwijzing om dit te verwijzen naar een mechanisch probleem, omdat naar mijn inziens een mechanisch probleem altijd waarneembaar moet zijn.

Ik heb zelf het vacuumsysteem ook nog gecontroleerd en kan geen lekkages en dergelijke ontdekken, ook de turboklep is zeer gangbaar.
De EGR klep heb ik d.m.v. een afdichtplaatje afgesloten en dat resulteerde in een wat beter vermogen, maar nog zeker niet accebtabel.
Daarom wil ik graag aan jullie advies vragen m.b.t. het onderstaande wat eventueel te herleiden is naar 1 veroorzaker daarvan.

- Slecht aanslaan bij koude situaties.
- Vermogen laat zeer te wensen over.
- Bij vollast plaatselijke mistbanken produceren.

Wellicht staat het slecht starten toch los van de andere 2 problemen, maar heb zelf toch het idee dat deze bovenstaande zaken gerelateerd zijn aan elkaar. Dank alvast voor jullie reacties!!

Johan

promiel

Geplaatst door promiel (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

dirk2269 (0) PRO, 16 jaar geleden

het slechte starten zullen de gloei bougies zijn kijk ff of ze genoeg stroom afnemen met het gloeien
vertel eens wat voor een motor er in zit 1.8 of 2.0 want er bestaat geen 130 pk focus
gr dirk

promiel (0) PRO, 16 jaar geleden

Excuus, het is een 1800 TDCI 115 pk

dirk2269 (0) PRO, 16 jaar geleden

het zou kunnen dat de turbo vast zit er zit namelijk een variabele turbo op

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.