Peugeot 206: Achteraf originele cruise control inbouwen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Bij een kennis is in precies hetzelfde type auto als die van mij (206 SW 1.6 16v, uitvoering met electronisch gaspedaal en electronisch geregelde gasklep ) achteraf een originele cruise control ingebouwd (PSA schakelaar + software aanpassingen).
Ik ben bij mijn Peugeot dealer langs geweest om dezelfde ingreep te laten doen.
Na enig onderzoek zei de monteur van de garage dat dit niet kon bij mijn auto omdat deze mogelijkheid softwarematig geblokkeerd was.
Op m'n vraag of die softwarematige blokkering dan niet kon worden opheven was het antwoord dat dit niet mogelijk was.
Waarom dit bij precies dezelfde auto van mijn kennis dan wel mogelijk was werd met schouderophalen gereageerd.
Ik ben een leek wat auto's aangaat maar heb toch het gevoel dat ik een beetje belazerd werd.

Klein Duimpje

Geplaatst door Klein Duimpje (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

Hans4040 (185) PRO, 16 jaar geleden

Informeer eens bij een andere dealer.

mvg,
Hans.

harry4203 (315) PRO, 16 jaar geleden

het begint hier al met het probleem dat peugeot voorschrijft dat er in een auto die af fabriek niet is voorzien van een cruisecontrol deze niet op de originele manier mag worden ingebouwd. dit i.v.m. het eventueel optreden van storingen ed. daarbij komt dat het monteren van zo'n cruisecontrol vaak een kwestie van proberen is, want u denkt wel dat het twee identieke autos zijn maar ze kunnen beide best gebruik maken van andere motorsoftware. waarbij het bij de ene wellicht wel werkt, en bij de andere niet. ook zou het kunnen dat het nu bv wel werkt maar dat de auto om wat voor reden dan ook een keer moet worden voorzien van nieuwe motorsoftware en dat het daarna niet meer werkt. ik zou daarom een john-gold set monteren gekoppelt aan een originele schakelaar, werkt uitstekent, en blijft dat ook doen
m.v.g, harry

Klein Duimpje (0), 16 jaar geleden

[quote=harry4203]het begint hier al met het probleem dat peugeot voorschrijft dat er in een auto die af fabriek niet is voorzien van een cruisecontrol deze niet op de originele manier mag worden ingebouwd. dit i.v.m. het eventueel optreden van storingen ed. daarbij komt dat het monteren van zo'n cruisecontrol vaak een kwestie van proberen is, want u denkt wel dat het twee identieke autos zijn maar ze kunnen beide best gebruik maken van andere motorsoftware. waarbij het bij de ene wellicht wel werkt, en bij de andere niet. ook zou het kunnen dat het nu bv wel werkt maar dat de auto om wat voor reden dan ook een keer moet worden voorzien van nieuwe motorsoftware en dat het daarna niet meer werkt. ik zou daarom een john-gold set monteren gekoppelt aan een originele schakelaar, werkt uitstekent, en blijft dat ook doen
m.v.g, harry[/quote]
Zouden die auto's onderling zo van elkaar verschillen?
De auto van mijn kennis en die van mij zijn immers van hetzelfde jaar en komen uit dezelfde fabriek en het gaat op exact dezelfde uitvoering.
De aanschaf van een John Gold + inbouw is wel een aanzienlijk duurdere optie.

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Weet je zeker dat ze uit dezelfde fabriek komen?
Weet je ook zeker dat de motor en de BSI dezelfde software hebben.
Luister maar naar Harry, de kans dat er iets mis gaat is ruimschoots aanwezig.
Mocht je er wel toe overgaan vergeet dan niet dat je de dealer die het uitvoert nergens aansprakelijk voor kunt stellen, mocht er iets mis gaan. De importeur heeft het n.l. uitdrukkelijk verboden.

Klein Duimpje (0), 16 jaar geleden

[quote=oldtimer]Weet je zeker dat ze uit dezelfde fabriek komen?
Weet je ook zeker dat de motor en de BSI dezelfde software hebben.
Luister maar naar Harry, de kans dat er iets mis gaat is ruimschoots aanwezig.
Mocht je er wel toe overgaan vergeet dan niet dat je de dealer die het uitvoert nergens aansprakelijk voor kunt stellen, mocht er iets mis gaan. De importeur heeft het n.l. uitdrukkelijk verboden.[/quote]
Alle 206 SW's komen uit dezelfde fabriek in Engeland.
Van dat verbod wist ik niet, is me bij de dealer ook niet verteld en als dat zo is wat u zegt verdenk ik de importeur er van meer aan z'n eigen portemonee te denken dan aan die van mij.

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

De importeur wordt m.i. niet rijker van een cruisecontrol achteraf inbouwen bij een dealer. De set (john-gold)wordt after market geleverd en is dus geen peugeot onderdeel.
Uw dealer heeft u m.i.niet belazerd maar heeft nog de moeite genomen om in elk geval te kijken of de mogelijkheid aanwezig was bij auto. die was er blijkbaar niet. Eigenlijk had hij u beter direkt het verhaal van harry en oldtimer verteld.

Klein Duimpje (0), 16 jaar geleden

Ik heb gehoord dat de dealer 20% provisie in rekening brengt als je via hun een John Gold wil bestellen.
Heb net de dealer gebeld wat een John Gold + inbouw bij hen moet kosten.
Hun vraagprijs is €775. 8)7
Mooi niet dus!
Ze denken daar zeker dat ik hardstikke gek ben.

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

Vroeger bestelden de peugeot dealers de john gold via de importeur, nu niet meer. Voor de prijs maakt het niets uit. Nu bestellen we rechtstreeks bij jg. Het voordeel voor dealers was toen dat het bij de magazijn omzet opgeteld werd ivm bonussen en zo. Het verhaal van 20% provisie in rekening brengen begrijp ik niet zo.

En ja het is veel geld, ik weet even niet om wat voor type het gaat en welke bediening je gekozen hebt, dus ik kan je niet vertellen of de prijs gerechtvaardigt is. Als je gaat shoppen zal er vast weer wel iemend zijn die het voor minder doet.

Klein Duimpje (0), 16 jaar geleden

[quote=peugeottechnieker]Vroeger bestelden de peugeot dealers de john gold via de importeur, nu niet meer. Voor de prijs maakt het niets uit. Nu bestellen we rechtstreeks bij jg. Het voordeel voor dealers was toen dat het bij de magazijn omzet opgeteld werd ivm bonussen en zo. Het verhaal van 20% provisie in rekening brengen begrijp ik niet zo.

En ja het is veel geld, ik weet even niet om wat voor type het gaat en welke bediening je gekozen hebt, dus ik kan je niet vertellen of de prijs gerechtvaardigt is. Als je gaat shoppen zal er vast weer wel iemend zijn die het voor minder doet.[/quote]
Ik heb aan 2 Nefkens dealers gevraagd wat een JC CC kost inclusief montage.
De ene kwam met een bedrag van €750,--, de ander kwam met een bedrag van €775,-- aanzetten.
Ik ben een leek op autogebied, maar ik heb vanmiddag op wat Internet rondgesnuffeld om m'n ergenis wat te laten afnemen omdat de dealer beweerde dat er geen orginele CC van Peugeot (totale kosten ongeveer € 100,--) op mijn auto werkend gemaakt kan worden.
Op mijn auto zit alles dat een correct functioneren van zo'n originele CC mogelijk zou moeten maken.
Alleen (na ik nu heb achterhaald) is de CC functie in de ECU (softwarematig) geblokkeerd.
Ik zal wel onzettend dom en achterlijk zijn maar het wil er bij mij niet in dat met recentere software deze blokkering van de CC functie in de ECU niet kan worden opgeheven.

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Als deze auto af fabriek geen cc heeft kun je alles in het werk stellen wat je wilt maar dat gaat nooit werken....
Als er namelijk nieuwere software van de server wordt gehaald wil die eerst weten welke auto het is en die gegevens haalt hij uit de bestaande BSI. dwz chassisnr e.d. dus dan weet hij ook of er een c.c. op hoort ja of nee.
Verder weet ik zeker dat het wel kan, maar niet zoals jij het zegt.

Klein Duimpje (0), 16 jaar geleden

[quote=oldtimer]Als deze auto af fabriek geen cc heeft kun je alles in het werk stellen wat je wilt maar dat gaat nooit werken....
Als er namelijk nieuwere software van de server wordt gehaald wil die eerst weten welke auto het is en die gegevens haalt hij uit de bestaande BSI. dwz chassisnr e.d. dus dan weet hij ook of er een c.c. op hoort ja of nee.
Verder weet ik zeker dat het wel kan, maar niet zoals jij het zegt.[/quote]
Ik zou graag van u willen weten hoe het dan wel kan.

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

Als harry en oldtimer je nu vertellen dat het niet aan te raden is omdat er grote kans bestaat dat er op termijn problemen mee ontstaan dan lijkt mij dat toch duidelijk. Zij zijn de experts, als u dat niet gelooft dan moet u gewoon net zo lang zoeken tot er een stakker is die het wel voor u gaat uitvoeren maar ik zou het niet doen.
Goede raad is duur , maar u bent in de veronderstelling dat u nog steds belazert en zo. Maar niets is minder waar, een dealer die er niet aan begint op de manier zoals je het voorsteld is door scha en schande wijsgeworden en/of weet gewoon via de officiele peugeot kanalen dat het niet door peugeot ondersteunt wordt als er problemen zijn .....

Klein Duimpje (0), 16 jaar geleden

[quote=peugeottechnieker]Als harry en oldtimer je nu vertellen dat het niet aan te raden is omdat er grote kans bestaat dat er op termijn problemen mee ontstaan dan lijkt mij dat toch duidelijk. Zij zijn de experts, als u dat niet gelooft dan moet u gewoon net zo lang zoeken tot er een stakker is die het wel voor u gaat uitvoeren maar ik zou het niet doen.
Goede raad is duur , maar u bent in de veronderstelling dat u nog steds belazert en zo. Maar niets is minder waar, een dealer die er niet aan begint op de manier zoals je het voorsteld is door scha en schande wijsgeworden en/of weet gewoon via de officiele peugeot kanalen dat het niet door peugeot ondersteunt wordt als er problemen zijn .....[/quote]
Zoals ik bij mijn opening van dit onderwerpje al gemeld heb is bij een kennis van mij bij een 206 SW met precies dezelfde uitvoering deze ingreep tot volle tevredenheid uitgevoerd en dat hij niet de enige is die dit met succes op zijn 206 heeft laten doen.
Helaas is het bedrijf waar hij dit heeft laten doen inmiddels overgenomen door de importeur (wat die garage volgens hem er niet bepaald beter op gemaakt heeft).
Een monteur heeft in z'n vrije tijd nog voor mij voor alle zekerheid gecheckt of het bij alle betrokken componenten (ECU, BSI, etc.) om dezelfde uitvoeringen ging.
Dit bleek het geval te zijn, alleen was de gebruikte softwareversie in de auto van mijn kennis van een recentere datum.
Wat de ondersteuning van Peugeot betreft; mijn auto wordt niet meer geproduceerd en is de garantietermijn reeds lang verstreken, zodat mijn verwachtingen over de te ontvangen "ondersteuning" vanuit de officiële Peugeot kanalen toch al niet hooggespannen is.
Wat u opmerking betreft dat ik me door de dealer belazerd voel kan alleen zeggen dat ik het sterke gevoel had dat ik er enigzins tussen genomen werd als domme onwetende klant.
De man achter de balie had de offerte om een John Gold in te bouwen voor de niet misselijke som van €775,-- ("alles inclusief"), na achteraf bleek, al klaar op de balie liggen.
De monteur wilde niet of nauwelijks op m'n vragen antwoorden toen hij gemeld had dat het niet gelukt was en maakte zich haastig uit de voeten en bleef de verdere tijd voor mij onzichtbaar.
Ik heb niets laten blijken, ben vriendelijk blijven glimlachten en heb de man achter de balie prettige feestdagen toe gewenst.

Klein Duimpje (0), 16 jaar geleden

[quote=Hans4040]Informeer eens bij een andere dealer.

mvg,
Hans.[/quote]
Zou dat veel uitmaken?
Alle dealers bij mij in de regio zijn de afgelopen periode overgenomen door Nefkens en het oude personeel in mijn garage is vervangen door piepjonge monteurs van rond de twintig, behalve de nieuwe baliemedewerker die ik op een jaar of vijfenveertig schat.

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Mag ik je er even aan herinneren dat Nefkens al meer dan 15 jaar geen importeur meer is.
Verder mankeert er over het algemeen niets aan jonge mensen en zeker niet als ze voor het vak autotechnicus kiezen want dan weten ze dat ze zeker nog 5 jaar in de schoolbanken zitten om zich de bassis kennis eigen te maken.
De dingen die jij zoekt staan nergens in een boekje en dus zijn er maar weinig mensen die dit verantwoord uit kunnen en willen uitvoeren.
Jou achterdocht ten opzichte van de werkplaats zoals jij die noemt is volkomen misplaatst en zal je dan ook zeker niet verder helpen.
M.A.W. je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn.

Klein Duimpje (0), 16 jaar geleden

[quote=oldtimer]Mag ik je er even aan herinneren dat Nefkens al meer dan 15 jaar geen importeur meer is.
Verder mankeert er over het algemeen niets aan jonge mensen en zeker niet als ze voor het vak autotechnicus kiezen want dan weten ze dat ze zeker nog 5 jaar in de schoolbanken zitten om zich de bassis kennis eigen te maken.
De dingen die jij zoekt staan nergens in een boekje en dus zijn er maar weinig mensen die dit verantwoord uit kunnen en willen uitvoeren.
Jou achterdocht ten opzichte van de werkplaats zoals jij die noemt is volkomen misplaatst en zal je dan ook zeker niet verder helpen.
M.A.W. je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn.[/quote]
Beste Oldtimer als u goed gelezen hebt staat er dat ik heel vriendelijk tegen het personeel van de dealer ben gebleven.

In een eerdere reply zei u "Verder weet ik zeker dat het wel kan, maar niet zoals jij het zegt."
Ik antwoordde u toen "Ik zou graag van u willen weten hoe het dan wel kan."

Ik wacht nog steeds vol belangstelling uw reply in deze af.

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik antwoordde u toen "Ik zou graag van u willen weten hoe het dan wel kan."

Ik wacht nog steeds vol belangstelling uw reply in deze af.

Volgens mij is dat een vraag en " Ik kies ervoor om die niet te beantwoorden." gezien er eerder reeds is gezegd dat het van de fabriek(lees importeur) niet mag.

Hans4040 (185) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Klein Duimpje][quote=Hans4040]Informeer eens bij een andere dealer.

mvg,
Hans.[/quote]
Zou dat veel uitmaken?
Alle dealers bij mij in de regio zijn de afgelopen periode overgenomen door Nefkens en het oude personeel in mijn garage is vervangen door piepjonge monteurs van rond de twintig, behalve de nieuwe baliemedewerker die ik op een jaar of vijfenveertig schat.[/quote]
Omdat jij het over "jou dealer" had zei ik: probeer eens een andere dealer.
Meer niet, maar je hebt nu wel door dat het niets uitmaakt.


mvg,
Hans.

Klein Duimpje (0), 16 jaar geleden

[quote=oldtimer]Volgens mij is dat een vraag en " Ik kies ervoor om die niet te beantwoorden."[/quote]
Waarom zegt u dat dan niet meteen?
Bespaart mij de moeite om uw flauwiteiten te moeten lezen.

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

tís kerst jongen, vrede op aarde

grioeten

Klein Duimpje (0), 16 jaar geleden

[quote=Hans4040]Omdat jij het over "jou dealer" had zei ik: probeer eens een andere dealer.
Meer niet, maar je hebt nu wel door dat het niets uitmaakt.[/quote]
Niet helemaal, ik heb een mailtje ontvangen van een oud Peugeot monteur niet ver bij mij uit de buurt die hetzelfde kunsje ook met succes op zijn 206 heeft geklaard.
Hij heeft aangeboden mij graag te willen helpen als ik zelf voor de benodigde CC schakelaar wil zorgen (die ik reeds in m'n bezit heb).

Hans4040 (185) PRO, 16 jaar geleden

Ik zou zeggen: probleem opgelost?

mvg,
Hans.

Klein Duimpje (0), 16 jaar geleden

[quote=hellbat]tís kerst jongen, vrede op aarde

grioeten[/quote]
Ik maak geen ruzie, maar sommigen hier reageren nog al gespannen op mijn vraag.
"Mag niet! De importeur heeft het verboden!"
De auto is mijn eigendom en ik zie niet in waarom ik geen omweg zou mogen zoeken in expres door Peugeot kreupel gemaakte software omdat zij niet willen dat ik van de reeds aanwezige maar niet geactiveerde mogelijkheden van mijn auto gebruik zou mogen maken.

Hans4040 (185) PRO, 16 jaar geleden

Dus?

Klein Duimpje (0), 16 jaar geleden

[quote=Hans4040]Ik zou zeggen: probleem opgelost?

mvg,
Hans.[/quote]
Ik vermoed van wel.

Hans4040 (185) PRO, 16 jaar geleden

Bij deze , probleem gesloten.


Mvg,
Hans.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.