Peugeot 307: Slecht starten 2.0 HDI van 2004

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: Dtw10

Ik heb een 2.0 Hdi 90pk van 2007 gekocht toen hij 18.000km gedaan had en vanaf het begin start hij zoals hierboven beschreven is.
In garantie heb ik er verschilende keren naar laten kijken met als resultaat alles OK.
Nu heeft de 307 41.000km gedaan en als het s'morgens koud is start de auto slecht, eens gestart heb ik er geen last meer van.
De mijne start als volgt: Je wacht tot het gloeispiraaltje uitgaat (na een seconde of 2 3 4) je start, de motor gaat goed rond gedurende een toer of 15 voor hij aanslaat (met de nodige rookwolk) soms kom je met de batterij maar juist toe (nog eens op dezelfde mannier starten overleeft ze niet). De batterij heb ik ook nagetest die is dik in orde, evenals de gloeibougies nagetest ook in orde.
Nu heb ik een led aangesloten rechtstreeks aan de gloeibougies, dus ik zie nu juist wanneer ze stroom krijgen, met volgend resultaat.
Je start, na een seconde of 2 3 4 gaat het gloeispiraaltje uit maar de gloeibougies krijgen nog steeds stroom, ik wacht tot het ledje uitgaat na een seconde of 10, start, de motor doet vijf toeren (terwijl gaat het gloeien weer door) en slaat aan, het gloeien gaat als het koud is nog een minuut of vier vijf door. (soms zeer kort onderbroken).
De motor start op die manier al een heel stuk vlotter maar niet zo vlot als de Toyota van mijn dochter die geen twee toeren doet voor hij aanslaat, en zelfs niet zo vlot als de tweede auto (door mij onderhouden) van mijn andere dochter een golg II van 1990 die ook veel vlotter start als mijne Peugeot 307. Ik heb zoal wat opmerkingen van de buren gekregen van is daar iets aan?
Soms ben ik er verlegen voor dat hij niet vlotter start.
Is er iets aan volgens de Peugeot in Turnhout niet.
Waarom heeft Peugeot dan zo een misbaksel gemaakt betrefende het starten?
Ik heb altijd (tot 2004) een wagenpark onderhouden en heb nooit zo een slechte starter gehad, zelfs een Mercedes 613 niet waar geen gloeibougies in zaten.
Voor de rest ben ik best tevreden maar starten?????????.

Sus11208

Geplaatst door Sus11208 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

sel (0), 16 jaar geleden

Is de toevoer- opbrengst van brandstof in orde?
Je schrijft dat je accu 100% in orde is, vervolgens schrijf je "-nog eens op dezelfde mannier starten overleeft ze niet"? 'Ze' bedoel je accu daarmee?

Sus11208 (0), 16 jaar geleden

[quote=sel]Is de toevoer- opbrengst van brandstof in orde?
Je schrijft dat je accu 100% in orde is, vervolgens schrijf je "-nog eens op dezelfde mannier starten overleeft ze niet"? 'Ze' bedoel je accu daarmee?[/quote]
Volgens mij is de batterij in orde maar als het vriest verlies je uiteraard al veel aan kracht en als de motor dan 15 toeren rond moet dan vraag je al heel wat van wat overblijft.
Als je twee keer zo moet starten dat kan ze niet aan. Ik heb ze nagetest met een tester van Bosch en dat doorstaat ze ook zeer goed.
Ofwel krijgt hij geen warmte genoeg of wel krijgt hij te laat mazout, dat moet ik uitvissen alleen is het s'morgens zo koud.

Hoe starten andere 307's 2.0 Hdi van 2004 s'morgens eigenlijk? Doen die een paar toeren en draaien die of moeten die ook zo dikwijls rond?

Sus11208 (0), 16 jaar geleden

Overigens als het een graad of acht buiten is dan start hij ook zo slecht, dat lijkt toch wel op te laat mazout.

sel (0), 16 jaar geleden

[quote=Sus11208]Overigens als het een graad of acht buiten is dan start hij ook zo slecht, dat lijkt toch wel op te laat mazout.[/quote]
Mazout.. Diesel dus..
Ik heb een 406 hdi van 2003. Deze start koud / warm gewoon goed. Het voorgloeien duurt max 2 seconden. Met een paar slagen van de startmoter loopt hij weer.
Hoe is het met je luchtfilter? Ik ben trouwens niet eens met je stelling dat een gezonde accu twee startpogingen niet overleeft. Als je een gezonde accu hebt zou die volgens mij wel langer een startpoging vol moeten houden?

Sus11208 (0), 16 jaar geleden

[quote=sel][quote=Sus11208]Overigens als het een graad of acht buiten is dan start hij ook zo slecht, dat lijkt toch wel op te laat mazout.[/quote]
Mazout.. Diesel dus..
Ik heb een 406 hdi van 2003. Deze start koud / warm gewoon goed. Het voorgloeien duurt max 2 seconden. Met een paar slagen van de startmoter loopt hij weer.
Hoe is het met je luchtfilter? Ik ben trouwens niet eens met je stelling dat een gezonde accu twee startpogingen niet overleeft. Als je een gezonde accu hebt zou die volgens mij wel langer een startpoging vol moeten houden?[/quote]
Ik heb het niet over twee normale starts he maar over twee koude starten s'morgens waarbij de motor 15 tot 20 toeren rond moet om aan te slaan. Normale start van twee toeren rond en draaien kan ik ook 30 keer doen.

Alle filters zijn op 35.000 km vervangen, ze zitten er dus 6.000km in (met zelfde resultaat als voor 35.000 km).
Ik tank ook altijd bij Esso of Schell en nooit aan een klein pompke.

Sus11208 (0), 16 jaar geleden

Daarstraks om 15.30 uur de auto voor het eerst gestart.
Ik heb echter eerst de kap van de motor gehaald en eerst een paar keer in de handpomp geknepen.
Ik heb vervolgens zes seconde gewacht tot het zelfgeplaatste ledje uit ging en vervolgens gestart.
De start was veel vlotter dan wat ik gewoon ben, eigenlijk meer normaal.
Ik ga proberen iets te vinden zodat de brandstof niet af kan lopen.
Zit er ergens een klepje op ?

205GTiGriffe (0) PRO, 16 jaar geleden

Waarschijnlijk gaat je startmotor te zwaar rond, hierdoor vrij hoge weerstand en gaat je accuspanning omlaag. Komt vaker voor.

Als het goed is zit er een 640 EN (capaciteit) accu in. Laat deze eerst doormeten. Vervolgens nieuwe/ruil startmotor monteren en een klasse hoger dan dat er op zit.

Mvg
Robert

sel (0), 16 jaar geleden

[quote=Sus11208]...Ik heb vervolgens zes seconde gewacht tot het zelfgeplaatste ledje uit ging ...af kan lopen.
Zit er ergens een klepje op ?[/quote]
check this:
hopelijk mag dit:
http://www.mobikit.nl/atotz/rubriek_4/Ne...
Werkingsfasen HDI directe inspuiting

VOOR-/NAGLOEIEN
De computer bepaalt de voor- en nagloeitijd afhankelijk van de temperatuur van de koelvloeistof.
VOORGLOEIEN
De voorgloeitijd is afhankelijk van de temperatuur van de koelvloeistof.

KOELVLOEISTOFTEMPERATUUR VOORGLOEITIJD
- 25°C 15 seconden
- 18°C 10 seconden
- 10°C 0,5 seconde
- 1°C 0,5 seconde

WERKING GLOEIBOUGIES TIJDENS STARTEN
Tijdens het starten worden de gloeibougies in de volgende gevallen gevoed:
· koelvloeistoftemperatuur lager dan 25°C
· motor draait met meer dan 70 tr/min gedurende 0,2 seconde.
N.B.: De gloeibougies blijven tot maximaal 10 seconden na het uitgaan van het controlelampje voorgloeien gevoed, als de startmotor niet in werking wordt gezet.
NAGLOEIEN
Bij het nagloeien blijven de gloeibougies nog even werken nadat de motor is gestart.

KOELVLOEISTOFTEMPERATUUR

sel (0), 16 jaar geleden

.

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

Sus, ik denk dat er meerdere oorzaken (kunnen) zijn. En het gloeien is m.i. geen probleem.

1 Als je de balg bedient voor het starten slaat de motor goed aan ,dus dus het probleem is brandstofgebrek. >> kijk eens of je in de doorzichtige lage druk leidingen veel luchtbellen ziet. De leidingen schuren soms door omdat ze tegen iets scherps liggen.

2 het kan zijn dat het starttoerental laag is. het zij door een slechte accu, massa, of zoals Robert al zei een startmotor met teveel weerstand.

3 het voor/nagloeien bij dit type motor is voornamelijk nodig om emmissie te beperken na de koude start. Bij nederlandse weersomstandigheden heb je ze eigenlijk niet echt nodig om deze hdi motor sneller aan te laten slaan. Er rijden er zat rond waarvan de gloeibougies stuk zijn en die slaan goed aan.

succes PT nieker

Sus11208 (0), 16 jaar geleden

Sus, ik denk dat er meerdere oorzaken (kunnen) zijn. En het gloeien is m.i. geen probleem.

Ik heb er eerst aan getwijfeld maar volgens mij is het voorgloeien OK.
Een tijdje heb ik gedacht dat er niet lang genoeg werd gegloeid, nu weet ik eigenlijk zeker dat al gloei je 20 seconden voor hij nog niet zal aanslaan. Aangezien hij eigenlijk al slecht start vanaf 10 graden (boven nul) kan het eigenlijk ook niet aan het voorgloeien liggen, en al zeker niet als je dan zeker weet dat er geen gloeibougies kapot zijn en dat er gegloeid word

1 Als je de balg bedient voor het starten slaat de motor goed aan ,dus dus het probleem is brandstofgebrek. >> kijk eens of je in de doorzichtige lage druk leidingen veel luchtbellen ziet. De leidingen schuren soms door omdat ze tegen iets scherps liggen.

Als ik op de balg druk voel je dat er na twee keer goed druk is tegenover de eerste keer.
Er zitten ook wat belletjes in de leiding, ik zou de leidingen eens moeten controleren over de volle lengte of er ergens slijtage is.
Het zal dan wel miniem zijn want lekken doet hij niet, maar een luchtbel erin kan ook grote invloed hebben.
Ook is het steevast nadat hij een nachtje gestaan heeft.
Ik ben er vandaag om 15.30 (gepompt) mee weg geweest 5km gereden (dus niet echt warm) om 19.30 ben ik er weer mee weg geweest hij starte toen na twee seconden voorgloeien bijna direct.

2 het kan zijn dat het starttoerental laag is. het zij door een slechte accu, massa, of zoals Robert al zei een startmotor met teveel weerstand.

Het toerental van de motor is volgens mij ook geen probleem, maar als je echt lang start dan gaat alles eronderdoor.
Nieuw batterij of startmotor is geld aan de galg en zal bijna geen invloed hebben. (een zwaardere batterij en starter heeft altijd wat meer natuurlijk). Ik heb ook de massakabel proper gemaakt en de batterijklemmen vervangen door zware koperen klemmen, niet omdat er problemen mee waren maar dat heb ik een tijdje geleden al gedaan toen ik een + voeding naar binnen heb gebracht.
De batterij was er toen toch uit en aan die klemmen kon je geen kabels bij aansluiten (bovendien hou ik niet van die klemmen die er origineel op zitten)

3 het voor/nagloeien bij dit type motor is voornamelijk nodig om emmissie te beperken na de koude start. Bij nederlandse weersomstandigheden heb je ze eigenlijk niet echt nodig om deze hdi motor sneller aan te laten slaan. Er rijden er zat rond waarvan de gloeibougies stuk zijn en die slaan goed aan.

Vele merken passen dat gloeien toe als de motor draait, VW Audi enz. dat wist ik wel.

Conclusie: eens goed uit zoeken hoe het komt dat de motor niet direct brandstof krijgt.
Ik heb er een hele tijd geen aandacht aan gegeven tot het weer flink kouder is geworden natuurlijk en nu wil ik er toch wel een oplossing voor, het moet opgelost worden. Al ben ik nog wel met andere dingen bezig.
Hij heeft me nog niet in de kou laten staan (daar heb ik een grote hekel aan) en dat zou ook zo moeten blijven.

In ieder geval bedankt voor het meedenken en de hulp.
Groeten Sus.
Als ik iets vind dan zal ik ook de oplossing posten.
Iemand nog tips in verband met de brandstofvoorziening en het aflopen, altijd welkom.

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

Het zal dan wel miniem zijn want lekken doet hij niet, maar een luchtbel erin kan ook grote invloed hebben>>>>>

Sus, er heerst vacuum in de brandstofzuigslang naar de tank. Bij een defekte leiding komt er geen brandstof uit maar komt er lucht in.

Vervang anders voor de zekerheid de slangetjes,die zijn m.i.niet duur. Er n.l. ook een snelkopeling lekken.

Ik weet niet wat je onder echt lang starten verstaat maar na 15 toeren rond mag hij echt niet gaan minderen, dan deugt er iets niet.

Hendrik4290 (0) PRO, 16 jaar geleden

Wat brtreft het gloeien in het algemeen:
Het feit dat er spanning is op de gloeibougies wil niet zeggen dat ze ook gloeien, er kan er zeker een of meerdere kapot zijn.
Kijk liever of ze stroom trekken en hoeveel A dat is.

Sus11208 (0), 16 jaar geleden

[quote=peugeottechnieker]Het zal dan wel miniem zijn want lekken doet hij niet, maar een luchtbel erin kan ook grote invloed hebben>>>>>

Sus, er heerst vacuum in de brandstofzuigslang naar de tank. Bij een defekte leiding komt er geen brandstof uit maar komt er lucht in.

Vervang anders voor de zekerheid de slangetjes,die zijn m.i.niet duur. Er n.l. ook een snelkopeling lekken..[/quote]
Ik ga proberen volgende week boven een smeerput de leidingen te controleren, dat wil dus niet zeggen dat het onder de auto te doen is want het kan net zo goed een slangetje zijn of snelkoppeling zoals u zei.



[quote=peugeottechnieker]Ik weet niet wat je onder echt lang starten verstaat maar na 15 toeren rond mag hij echt niet gaan minderen, dan deugt er iets niet.[/quote]
Die 15 toeren das meer iets spreekwoordelijk he ik kan zo rap niet tellen als ik start hoor, ik wil met die 15 toeren maar zeggen dat er een hele tijd moet gestart worden eer de motor aanslaat. Het kunnen evengoed 30 toeren zijn dat weet ik eigenlijk niet.
Om het starten uit te drukken is het eigenlijk wat ongelukkig om dat uit te drukken in toeren want dat weet je eigenlijk niet.
Ga er toch maar op voort dat het ronddraaien van de motor het probleem niet is, maar dat het eigenlijk gewoon een gevolg is omdat de motor veel te laat aanslaat. Als je een auto start en die krijgt geen eten dan kan je de batterij plat starten, het een is het gevolg van het andere.
Moest ik aan de batterij twijfelen dan had ik ze al vervangen hoor, maar daar bestaat geen twijfel over die is goed.

We weten het probleem nu het is de aanvoer van Brandstof en nu is het uitvlooien hoe dat komt.
Nb: De slangetjes aan het filter zijn in garantie al eens vervanden geweest.

Groeten Sus

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

De slangetjes op de motor zijn meestalhet probleem,onder de auto zie niet veelwant volgens mij loopt de leiding voor het grootste gedeelte door de chassisbalk.

Misschien kan je nog eens iets anders proberen>>Er zijn elektrischebrandstofopvoer pompjes in de handel die een vlotter hebben. Die zijn geschikt voor carburateurmotoren omdat ze geen hoge druk opbouwen, ze slaan namelijk af als ze druk opbouwen.
Als je nú zo'n pompje in de zuigleiding zet dan zal er weinig lucht meer inkomen, bij het starten helpt hij dan gelijk de brandstof oppompen zodat de vacuumopvoerpomp op de hogedrukpomp minder lang moet pompen.

Geef de laatste 8 cijfers van het chassisnr eens, dan kan ik nog eens voor je zoeken over de storing. je kan nooit weten.

Wat betrefd het starten, bij het ontluchten van deze dieselsystemen moet er soms ook wel eens lang doorgestart worden omdat de monteur hem niet goed ontlucht gekregen heeft, het valt mij dan op dat het starten dan wel eens 1 minuut kan duren of zo maar het is me nooit opgevallen dat dat het starttoerental vermindert ,ook na een 2e poging met een langere starttijd.

Sus11208 (0), 16 jaar geleden

Het chassisnr is VF33ERHYB83358303(01).
Ik heb deze middag ook het stukje slang veranderd van de brandstofleiding (aanvoer) naar de opvoerbalg, die zat wel erg los vond ik.
Ik heb er een vaste brandstofslang aan gemaakt dus dat is ook 100% dicht.
Dat van dat pompje is ook geen slecht idee.

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

Heb je al eens je brandstoffilter er uit gehad? Onder in het huis liggen wel eens wat metaal schilfertjes. Eennklein beetje is toelaatbaar maar als het veel is dan is er iets aan de hand met de hoge drukpomp.
Ik heb trouwens gezien dat je wel eens koelvloeistof lekkage gehad hebt,klopt dat ?

Sus11208 (0), 16 jaar geleden

[quote=peugeottechnieker]Heb je al eens je brandstoffilter er uit gehad? Onder in het huis liggen wel eens wat metaal schilfertjes. Eennklein beetje is toelaatbaar maar als het veel is dan is er iets aan de hand met de hoge drukpomp.
Ik heb trouwens gezien dat je wel eens koelvloeistof lekkage gehad hebt,klopt dat ?[/quote]
Ik heb op 32000km een grote beurt gegeven, dus ook alle filters vervangen, filterhuis leeg gezogen niks abnormaal gemerkt van metaalschoilfers enz. Koelvloeistof lekkage dat zal iemand anders geweest zijn denk ik (nog niet gehad, houden zo). Tenzij dat je koelmiddel bedoeld op de Toyota van mijn dochter want daar was een fitje aan.

Nadat ik gisteren een slangetje vervangen heb (vast slangetje gemaakt), heb ik hem vandaag gestart om 11.30 zonder voorgloeien (lampje ging niet aan) bij 7 graden en nog nooit zo een vlotte start gehad nadat hij een nacht heeft stilgestaan.
Hij starte nu eigenlijk zo vlot als dat hij al heeft gedraaid, het is nu zoals het zo moeten. (wat een verschil)
Het is nu wat aanzien op langere termijn maar ik denk dat het nu opgelost is.

Groeten Sus

sel (0), 16 jaar geleden

[quote=Sus11208]ik gisteren een slangetje vervangen heb (vast slangetje gemaakt), heb ik hem vandaag gestart om 11.30 zonder voorgloeien (... ik denk dat het nu opgelost is.

Groeten Sus[/quote]
Over welke slangetje hebben hier over?

Sus11208 (0), 16 jaar geleden

[quote=sel][quote=Sus11208]ik gisteren een slangetje vervangen heb (vast slangetje gemaakt), heb ik hem vandaag gestart om 11.30 zonder voorgloeien (... ik denk dat het nu opgelost is.

Groeten Sus[/quote]
Over welke slangetje hebben hier over?[/quote]
Als je de plastik kap van de motor haald heb je aan de linkerkant de twee brandstofleidingen die in de motor ruimte binnenkomen, daarop zit met een snelkoppelingen aan beide zijde een leiding van zo een twintig cm lang die een hoek van 90 graden vormt en naar de balg gaat waarmee je het brandstoffilter vol pompt.
Die leiding zat bij mij flink los. Het is dan ook de verbinding tussen koetswerk en bewegende motor, doordat de motor trilt en schud zal het dichtingetje van die koppeling dan ook verslijten met als gevolg lucht die in de leidingen komt.
Ik vind die snelkoppelingen wel goed als er druk op staat maar in een zuigleiding vind ik zoiets niks.
Als er druk op staat sluit het O ringetje in zo een koppeling beter af maar als er vacum op staat slechter (naar mijn mening). Als je nu de leiding demonteerd aan de ene kant het knopje indrukken en aan de kant van de balg het witte ringetje indrukken, dan kan je ze er af trekken.
Je houd dan een onbeschadigd slangetje over, dat je desnoods later terug kunt plaatsen.
Aan de kant van de brandstofleiding heb je dan een tuitje, even als aan de kant van de balg.
Daarover heb ik gewoon een stukje brandstofslang van 8mm geschoven (10mm is beter maar met 8mm gaat het ook) dat is alles. Aan de andere kant van balg zit een leiding waarop een koppeling zit naar het brandstof filter dat heb ik zo behouden om het filterdeksel af te kunnen koppelen (de koppeling zat ook vaster op het filterdeksel).
Als de problemen niet gedaan zijn ga ik dat stukje ook vervangen door een stuk slang.
Je kan daar best zo een stukje brandstofslang voor gebruiken met zwarte stof rond (geen doorschijnend plastiek darmpje dat zuigt dicht).
Koppelingen zijn wel gemakkelijk maar er gaat niks boven een vaste verbinding die 100% dicht is en blijft.

Sus11208 (0), 16 jaar geleden

En hij start nog altijd goed.

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

Nou dat is dan weer een problemcar minder !

KRG (0), 16 jaar geleden

Dit probleem is sneller gefixed als een stotterende en instabiel stationair lopende 406 op AG 3 blijkbaar !

Sus11208 (0), 16 jaar geleden

Het ziet er goed uit met het starten, maar ik wacht nog wel een tijd af om te zien of het ook definitief opgelost is.
Alle lucht is er nu uit, het is nog wel even afwachten of er niet op nieuw lucht in komt.
Het is heel wat anders om te starten, zo vlot heeft hij nog niet geweest sinds ik hem heb.
Ik weet nu in ieder geval dat het vlot moet kunnen en zal indien nodig blijven zoeken tot het 100% in orde is.
Als het niet opgelost is ga ik in ieder geval al die leidingen met snelkoppelingen er af zwieren en vervangen door brandstofslang, maar zover zijn we nog niet.

Groeten Sus.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.