Ford Mondeo: mondeo koelvloeistof temperatuur blijft te laag

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Deze mondeo wordt niet goed warm. lijkt alsof themostaat open blijft staan. Deze is echter vervangen.
Motor heeft ook een electrische verwarming van de koelvloeistof, maar wordt niet aangezet door de regeleenheid.
Komt dit probleem iemand bekend voor?

bedankt voor het meedenken, Hans

Hansvandorp

Geplaatst door Hansvandorp (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

dirk2269 (0) PRO, 16 jaar geleden

er zit ook een termostaat in de waterpomp
gr dirk

Hendrik4290 (0) PRO, 16 jaar geleden

De electrische verwarming van de koelvloeistof wordt slechts ingeschakeld bij buitentemperatuur onder 5° C en als de koelvloeistoftemperatuur minder is als 50°.

zeus (0) PRO, 16 jaar geleden

Heb hier twee mondeo's staan met het zelfde probleem, koelvloeistof temperatuur blijft hangen op 80°C dus op het eerste streepje van de temperatuur meter, als de wagen stil staat en je geeft gas tot ongeveer 2500 a 3000tr/min zakt de temperatuur naar 70°C, de thermostaat is reeds bij een mondeo vervangen zonder resutaat. Ik dacht in tweede instantie ook aan de extra verwarming van het koelwater, maar als deze onder de 5°C en bij een motortemperatuur beneden de 50°C werkt kunnen we dit al uitsluiten. We testen verder.

Hendrik4290 (0) PRO, 16 jaar geleden

Heb je al gekeken naar de tweede thermostaat zoals Dirk al suggereert? Dit schijnt meer voor te komen, tenminste dat heb ik gelezen op Duitse forums.

zeus (0) PRO, 16 jaar geleden

Is deze tweede thermostaat apart leverbaar want ik vind hem nergens terug in het Ford onderdelenprogramma(Microcat) of moet ik daarvoor de complete waterpomp vervangen? Er staat ook een thermostaat met finish nummer 1128018 op de tekening van de oliekoeler aan het oliefilter is het deze die je bedoelt?

Hendrik4290 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik denk het wel, maar ik zou willen dat Dirk dat bevestigt.

Doktor (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=zeus]Is deze tweede thermostaat apart leverbaar want ik vind hem nergens terug in het Ford onderdelenprogramma(Microcat) of moet ik daarvoor de complete waterpomp vervangen? Er staat ook een thermostaat met finish nummer 1128018 op de tekening van de oliekoeler aan het oliefilter is het deze die je bedoelt?[/quote]
Die 2e thermostaat zit er bij een waterpomp in ieder geval NIET bij!

Dat hij afgebeeld staat bij de oliekoeler kan wel kloppen want hij regelt de water toevoer naar de koeler en zorgt er dus voor dat de motorolie sneller op temperatuur komt.

[url=http://imageshack.us][img]http://img181.imageshack.us/img181/579/2...[/img][/url]

Suc6

zeus (0) PRO, 16 jaar geleden

Heb het thermostaatje besteld, de wagen komt volgende week terug binnen, hou jullie op de hoogte van het resultaat.

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

Inderdaad, die kleine thermostaat op de waterpomp waar een waterdarm op komt zal 99 % zeker het probleem zijn.
IS nogal veel voorkomend probleem, je kan dit apart bestellen en vergeet zeker niet de o-ring.

Je kan deze vervangen zonder de pomp eraf te halen, alleen moet je de inlaat collector wel demonteren dus vergeet ook niet die o-ringen te bestellen !!

suc6

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.