Kia Picanto: Probleem motor, Kia Picanto

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1i EX Automaat

Goedendag experts,

Bijna vanaf het begin dat ik mijn gebruikte Kia Picanto kocht (c.a. half jaar geleden) heb ik problemen.
Als de motor nog koud is is er niets aan de hand en functioneert alles goed.
Als de motor goed warm is (half - één uur rijden) begint de motor te stotteren... dit gebeurt met name bij optrekken vanuit stilstand en bij accelereren (bijv. bij inhalen).
Dit heeft ook zijn uitwerking op de automaat... deze schakelt soms erg vreemd en abrupt.

Aangezien ook het motor management lampje meerdere malen is gaan branden heb ik de auto laten uitlezen.
Hier kwam naar voren dat er een misfire was gedetecteerd in twee cilinders...
De garage heeft toen het bobineblok vervangen (was zichtbare schade door overslag volgens de monteur) en de bougiekabels (ook schade door overslag volgens de monteur).

Het probleem bleef bestaan.
Het motor management lampje ging op een gegeven ogenblik niet meer uit en bleef dus branden.
Hiermee weer terug gegaan naar de garage en weer uitgelezen.
Bleek het probleem in een sensor te zitten... ik meen dat hij dit de nokkenas sensor noemde.
Deze sensor is nu ook vervangen.

Nu ongeveer een volle benzine tank verder (van het heen-en-weer rijden naar de garage en testrijden van de garage) bleek het probleem wéér niet opgelost te zijn en springt het motor management lampje weer regelmatig aan.

Ik moet erbij zeggen dat me nu is opgevallen dat ik soms een "bonk" waarneem als de motor weer begint te stoteren.
Ik heb het idee dat dit geluid onder- of achter mij vandaan komt...

Mijn garage (voormalig Kia dealer) gaat contact opnemen met Kia omdat ze er niet meer uitkomen...
De storing misfire in twee cylinders komt gewoon terug.

Hoop dat iemand dit probleem kan verklaren.

Vriendelijke groet.

Morning

Geplaatst door Morning (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Kia Picanto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

mr21991 (0) PRO, 16 jaar geleden

heeft de garage ook gekeken naar de krukas met name de rotor waar de opnemer van de krukas aan zit,
daar wil wel een speling op komen en dan krijg je ook misfire.
want dan krijgt hij op het verkeerde moment ontsteking

heb ik een vraagje hoe klinkt de motor als hij stationair loopt?
als een diesel of hoor je geen vreemde geluiden.

groeten

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

lijkt wel op een probleem met een haperende temperatuurzender, MM ziet niet dat motortemeratuur stijgt, en blijft te rijk inspuiten.

Groeten Marcel

Morning (0), 16 jaar geleden

Ik mag aannemen dat ze ook naar de rotor hebben gekeken... 100% zeker ben ik er niet van.
De motor maakt tijdens het stationar lopen geen rare geluiden, klinkt gewoon rustig maar af en toe zakt de toerentellen héél even weg.

Of de temperatuur zender kapot is weet ik niet... ik heb niet gehoord dat dit als storing in de uitleesapparatuur stond.

Zojuist heb ik de dealer even gebeld van "hoe nu verder". Hij gaf aan het probleem bij Kia te hebben voorgelegd.
Hij had iets gehoord over een "onderblok"... geen idee wat dat exact is.

Ik zal de vorderingen hier plaatsen, mocht er in de tussentijd iemand een idee krijgen dan hoor ik het graag!

Bedankt voor de antwoorden tot zo ver!

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

De temperatuurzender hoeft ook niet persé een fooutcode te geven, zolang de weergegeven temperatuur binnen de geprogrammeerde limieten blijft ( -40 tot 140 graden ongeveer ) Indien je blok daadwerkelijk 80 graden is, en de tempzender geeft 15 aan, heb je een probleem wat niet als fout wordt geregistreerd.

MAAR omdat je toerenteller af en toe wegvalt, zou ik toch in de hoek van de krukaszender gaan zoeken.

Groeten Marcel

Kia Specialist (0) PRO, 16 jaar geleden

Je krukas bout is gebroken is een mankement op dit type
er moet een ander modificatie bout in
gr kia

Morning (0), 16 jaar geleden

Wederom dank voor de antwoorden!

Ik heb vandaag contact gehad met mijn dealer.
De dealer heeft bij navraag van de importeur/Kia Nederland te horen gekregen dat er mogelijk speling kan zitten op de krukas.
Binnenkort moet ik mijn Picanto er heen brengen waar ze dit gaan onderzoeken.
Volgens mijn dealer moet er in het geval van speling op de krukas een nieuw onderblok c.q. motor in.

Na wat googelen op internet ben ik er nét achter gekomen dat het hoogst waarschijnlijk een GEBROKEN krukas is.
Zie: http://www.nujij.nl/krukkige-kia-afhande...
Zie ook: http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?...

"Gelukkig" valt dit in mijn geval nét binnen de garantie periode...

Ik zal de vorderingen/oplossing wederom hier plaatsen.

Vriendelijke groet

Morning (0), 16 jaar geleden

Vandaag heb ik de wagen weer kunnen ophalen nadat ze zo`n beetje elke sensor hebben vervangen...
Ze zijn eindelijk tot de oplossing gekomen door tijdens het rijden de uitlees-computer aan de wagen te koppelen en de "live" gegevens te bekijken.
Het bleek dat de sensor (simpele potmeter) op de gasklep zo nu en dan waarde "0" aangaf, hierdoor werd er te rijk/te arm ingespoten.

Ik heb nog geen hele grote afstand gereden maar het probleem lijkt verleden tijd te zijn.

Nog even een weetje over de krukassen van Kia... dit is (volgens mijn dealer en Kia Nederland) geen seriematige produktie fout of slechte kwaliteit maar word veroorzaakt door de welbekende speling tussen de poulie en de krukas (door de beruchte korte bout).
Als deze speling optreed klopt het moment van ontsteking niet meer waardoor bij een té vroege ontsteking de krukas het flink voor de kiezen krijgt en vervolgens kan breken.

Bedankt zo ver...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Picanto of stel zelf een nieuwe vraag.