Ford Focus: Koud slecht aanslaan

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 TDDI

Klant klaagt over moeilijk aanslaan. Auto wordt gebracht en we constateren 4 gloeibougies die stuk zijn. Nadien niet aanslaan. Even doorstarten, niet aanslaan. Even weer starten om te kijken of er brandstof bij de verstuiver komt en dat komt er. Gloeibougie eruit om te kijken of die wel gloeit en dat doet hij. Daarna weer even starten en plotseling slaat ie aan. Rijdt en trekt prima, maar voor de zekerheid vannacht hier gebleven omn vanmorgen te starten.

Vanmorgen niet aanslaan. Even later nog eens en wat gas proberen te geven en plotseling sloeg hij weer aan. Uitgelezen en geeft kamcode- fout P0149, wat zou betekenen timingfout brandstof.

Lees veel over defecte brandstofpompen van dit type. Kan dit erop duiden? Fout komt trouwens niet meer terug na een proefrit. Wachten in elk geval even af tot hij is afgekoeld, want warm geen enkel probleem.

Siem Bijman

Geplaatst door Siem Bijman (140) PRO , lid sinds 23 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

dirk2269 (0) PRO, 16 jaar geleden

als de pomp kapot is dan staan er vaak 2 of 3 codes die met brandstofpomp hebben te maken onder andere die timingfout
gr dirk

Siem Bijman (140) PRO, 16 jaar geleden

Dankje dirk, er staan nog steeds geen foutkodes in nu na 2 dagen s'morgens proberen te starten. Hij start op den duur wel, maar pas na een 3 a 4 keer goed doorstarten en soms ook pas als ik het gaspedaal intrap, maar dat kan ook toeval zijn. De spanning van de (originele) akku had , vermelde onze snap-on scanner maar 11,7 V maar desondanks gaat de startmotr wel vlot rond.

Daarom hebben we er vanmiddag eens een extra akku bij geplaatst en toen startte hij wel in 1 keer. Alleen had hij natuurlijk vanmorgen wel even gelopen dus niet zolang stilgestaan als s'morgens. Want als hij eenmaal is aangeslagen, loopt hij de hele dag verder goed. Alleen na een nachtje stilstaan hadden we dus de startproblemen en daarom gaan we morgenvroeg testen of hij met de aangesloten extra akku wel direkt aanslaat. Ooit wel eens eerder een te zwakke akku gehad met dit soort problemen, maar dat was een benzine Golf-III. Dus we hopen dat dit de oorzaak is en dat weet ik morgenvroeg.

Danny78 (0) PRO, 16 jaar geleden

Als er een timing fout zou zijn zou de motor ook ratelen denk ik !

Smart Charge systeem controleren, eventueel koud start systeem eens uitmeten.

En inderdaad, bij pomp stuk heb je meestal minstens 3 dtc's en meestal zit er wel een dtc in die handeld over de pomp zelf dan.

Ik heb zelf zo een focus, start perfect en heb bijna 200.000 km heb zelf ook nog niet echt problemen gehad in de garage buiten een gloeibougie.

Ik denk (weet niet van buiten) dat je via IDS de timing van de pomp even kan controleren.

Siem Bijman (140) PRO, 16 jaar geleden

Lijkt opgelost gelukkig. Met een nieuwe akku als starthulp sloeg hij nu in 1 keer aan. Dus nu is het een kwestie van een nieuwe akku en dan mag de klant hem weer meenemen en horen we wel of het goed blijft. Maar ik heb wel goede hoop, want het is koud genoeg geweest en we hadden hem expres al sinds gister 1 uur buiten laten staan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.