Renault Laguna: Kloppend geluid in 5e en 6e versnelling...ojee...

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 dCi 120 pk

Als ik in de 6e versnelling 125 rijd met een warme motor dan 'klopt' de motor als het ware.
125 in 5 is kloppen minder.
Het kloppen is het ergst rond de 2200 rpm in 6.
Accelereren in 5 of 6 versterkt het kloppen, bij tegenwind klopt de auto ook meer.
In 4e versn. en lager bij 2200 toeren -> geen probleem.
Als ik de koppeling intrap bij 125 dan gaat het kloppen gelijk weg naarmate de toeren wegvallen.
Aandrijfassen durf ik hierdoor wel uit te sluiten.
Wiellagers zijn ook nog in orde (2 weken geleden gekeurd en keurmeester vemelde dit nog speciaal)
Alle rubbers die met ophanging te maken hebben zijn ook goed; vorig jaar nieuwe achterasrubbers en 2 jaar geleden
nieuwe draagarmen compleet met rubbers voor.
Absoluut geen tril in het stuur, dus wielen uit balans of kromme velgen sluit ik hier ook mee uit.
Het is denk ik ook geen (kantelende)cylinder want dan zou het kloppen mijns inziens sneller achter elkaar moeten plaatsvinden.
Olieverbruik is minimaal; ca. 1L op ca 20000, vermogen is zoals het hoort, hij trekt als een lier, ook in 5 en 6.
Nu 181000 km gelopen.
Ik maak me er hier behoorlijke zorgen om, rij zo'n 40000 p/j en wil dit nog een jaartje volhouden.

Nu heb ik al veel vermoedelijke oorzaken en gevolgen voorbij zien komen op dit forum;
- Motorsteun(en) versleten
- Versnellingsbakken in de soep gedraaid (auto schakelt gewoon goed trouwens)
- Motoren in de soep gedraaid
- ......

Wie o wie heeft dit ook meegemaakt en/of wie heeft een idee over de mogelijke oorzaak en ernst van dit probleem?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

goldtop

Geplaatst door goldtop (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

hakim14 (0), 16 jaar geleden

het zou wel eens de vliegwiel kunnen zijn komt ook voor bij 120pk
en ik zou de kom in de versn.bak controleren van de linkse as of er geen kuilen in zit dit kan ook geluid maken

Erik2804 (0), 16 jaar geleden

Vliegwiel problemen merk je bij echt lage toeren, laat eens zeggen onder de 1500rpm en een trilling in de motor bij stationair. Verwacht dit dus niet echt.

Laat de retour opbrengst van de verstuivers controleren bij een garage met de juiste diagnose apparatuur, zoals een dealer. Wellicht heb je een probleempje met een van de verstuivers.

goldtop (0), 16 jaar geleden

Update;

Zojuist heeft een monteur van een Renault garage er mee gereden.

Hij steekt bijna z'n hand ervoor in het vuur dat het de vliegwielen zijn....ik heb begrepen dat er 2 vliegwielen in zitten.
Ook bij deze toerentallen is overmatige trilling mogelijk als gevolg van vliegwielslijtage, dus niet alleen bij lagere toeren......
heb ik me laten vertellen.

Nu het mooiste:
Nieuwe vliegwielset + koppelingset + beetje olie en kleinmateriaal + dag werk: ongeveer 1600 a 1700 euro....
SLIK!

Ik ga er voorlopig maar even niets aan laten doen.

Zijn dit normale prijzen voor zulk soort reparaties of wordt ik hier getild?

marcel7031 (0) PRO, 16 jaar geleden

Bel anders gewoon een andere Renault dealer. Het bedrag klinkt niet overdreven maar is wel even slikken.
Inderdaad benader anders een vakgarage oid.

goldtop (0), 16 jaar geleden

auto heeft 180000 gelopen.

Moet nog ca 35000 mee, dan is hij ruimschoots afgeschreven en mag hij wat mij betreft in de soep draaien......
....maar nu nog even niet.
Bak reviseren begin ik dan sowieso maar niet meer aan.
Koppeling is overigens nog wonderbaarlijk goed, maar vervangen is inderdaad wel verstandig.

Wat zijn overigens de risico's van doorrijden met een instabiel vliegwiel?

Erik2804 (0), 16 jaar geleden

[quote=goldtop]Update;

Zojuist heeft een monteur van een Renault garage er mee gereden.

Hij steekt bijna z'n hand ervoor in het vuur dat het de vliegwielen zijn....ik heb begrepen dat er 2 vliegwielen in zitten.
Ook bij deze toerentallen is overmatige trilling mogelijk als gevolg van vliegwielslijtage, dus niet alleen bij lagere toeren......
heb ik me laten vertellen.

Nu het mooiste:
Nieuwe vliegwielset + koppelingset + beetje olie en kleinmateriaal + dag werk: ongeveer 1600 a 1700 euro....
SLIK!

Ik ga er voorlopig maar even niets aan laten doen.

Zijn dit normale prijzen voor zulk soort reparaties of wordt ik hier getild?[/quote]
Je begon deze topic met een specifieke conditie, namelijk een probleem tijdens het rijden met een warme motor. Ik neem aan dat dit ook betekent dat het probleem er bij koude motor niet is. Of kom je eigenlijk nooit in deze situatie bij vrijwel koude motor? (bij 2200rpm in zijn 6 rijdt, rijdt je toch wel zo'n 120-130km/u..... )

Als het vliegwiel defect is dan doet deze het ook niet goed bij koude motor, als het probleem er niet is bij koude motor dan heb je waarschijnlijk geen probleem met het vliegwiel. Controleer dan de verstuivers toch maar eens, deze probleempjes zijn vaak temperatuur gerelateerd.
Het is moeilijk om zo op afstand te zeggen wat de oorzaak is als een geluid omschreven wordt op een forum. Maar even iets meer info over de functie van zo'n vliegwiel. Hopelijk kun je nu zelf beter inschatten of het probleem uit het vliegwiel kan komen of niet. Dit soort reparatie is te veel geld om zo maar een gokje te wagen...

De motor heeft maar één vliegwiel, dat uit twee delen kan bestaan. Dit noemt men dan een tweedelig vliegwiel. Een moderne dieselmotor heeft een erg onregelmatige rotatie snelheid tijdens het ronddraaien. Dit is een gevolg van de vertraging door hoge compressie van een dieselmotor en de grote versnelling van de rotatiesnelheid tijdens de arbeidsslag (inspuiting). Dit heeft tot gevolg dat de krachten op de transmissie (dus versnellingsbak) erg wisselend en kortstondig ook erg groot kunnen zijn bij gebruik van een traditioneel eendelig vliegwiel. In een tweedelig vliegwiel zit een demper. Het tweedelige vliegwiel vangt deze onregelmatige rotatatiesnelheid van de motor op en zorgt ervoor dat de versnellingsbak gelijkmatiger aangedreven wordt.

Als de demping in het vliegwiel defect is, zou ik zeker ook trillingen verwachten tijdens het wegrijden.

Als je blijft doorrijden met een kapotte demping in het vliegwiel dan zal de versnellingsbak sneller verslijten. Op de lange termijn gaat de versnellingsbak d'r aan.

Maar goed, de vraag is eigenlijk nu of de monteur gelijk zou kunnen hebben, toch? Bij bepaalde toerentallen kunnen deze trillingen voor resonanties zorgen, dit is wellicht hoorbaar als een "kloppend" geluid (hoe dit dan ook mag klinken). In lagere versnellingen zorgt een beetje extra gas gelijk voor versnelling van de wagen en blijft het motortoerental niet constant onder wat hogere belasting. In de hogere versnelling kun je veel meer gas geven terwijl het motor toerental maar langzaam verandert. Dit zorgt ervoor dat dit geluid in de 5 of 6 langer en beter waar te nemen is. Als het geluid in de 5 of 6 goed waarneembaar is en in de 4 helemaal niet, dan denk ik niet dat het probleem uit het vliegwiel komt. Controleer ook de motorsteunen op slijtage, speling en afstanden om zeker te zijn dat dit het "kloppende" probleem niet is.


Succes,
Erik

goldtop (0), 16 jaar geleden

Wow erik....je maakt er een hoop werk van. Mijn dank daarvoor (en alle anderen natuurlijk)

Motorsteunen zijn naar mijn weten in orde; maar als hij binnenkort nog een keertje op de brug staat laat ik deze sowieso even
goed nakijken.
Het kloppen/bonken is iets minder als de motor nog koud is.
In 6 het ergst, in 5 wat minder, in 4 weer wat minder, in 3,2,1, eigenlijk geen geklop.
Met tegenwind is het behoorlijk erg, met windje mee is het zeker acceptabel te noemen.
Dit alles binnen 2000-2400 toerengebied, ergste bij 2200 = 126km/u in 6; 104 in 5.
2500 toeren = 140 in 6 -> kloppen bijna helemaal weg.
<2000 toeren ook geen last; in geen enkele versnelling.

Ik ben er eens goed op gaan letten na het plaatsen van deze topic, zeker vandaag.
Deze week heb ik 1800km gereden waarvan vandaag 530 km in 2 ritten.
's ochtends vroeg (ALS HET BUITEN KOUD IS - de hele week) is het bonken gedurende de hele rit van 265 km iets minder dan op de terugweg waarbij het 10-12 graden was.
Wellicht reageren de verstuivers anders bij koude diesel/c.q. koude buitentemperatuur??????
Ik weet niet of dit geringe temperatuursverschil van 10 graden invloed heeft op de werking van de verstuivers.

Toen ik bij thuiskomst je topic las ben ik eens goed na gaan denken.
Ik heb de auto nu 1,3 jaar in bezit en realiseer me dat hij het gebonk altijd wel een beetje heeft gehad.
Nu ik zoveel rijd is het alleen iets erger geworden.
Vanochtend (donker) heb ik ook eens een paar keer flink doorgetrokken op de snel weg in 4, 5 en 6.
terwijl ik in de buitenspiegel keek. Zodra de turbo volle bak mee ging doen, een flinke rookwolk in het zicht van
de koplampen van mijn 'achterbuurman'.
Ook bij fors optrekken bij stoplicht treedt dit fenomeen ook op in 2e versn zodra turbo 'aangrijpt'.
Je merkt in alle gevallen echter wel bijna onmiddelijk dat de auto iets minder hard gaat trekken en dat de rook verdwijnt.
Doet die "EGR klep" dat?
Bij daglicht kan ik geen rook ontdekken in mijn binnenspiegel.

Kortom; ik nog eens bellen onderweg naar de dealer en hem de mogelijkheid van de verstuivers voorgelegd.
Het leek hen sterk, maar ze gaven mij het advies gewoon door te kachelen.
Zodra het erger wordt zou ik langs moeten komen en dan testen ze eerst de verstuivers.
Ik heb wel begrepen dat je voor de prijs van nieuwe verstuivers met 20 man naar de efteling kan en daarna nog uit
eten kan ook.
Moeten versuivers allemaal vervangen worden of kan/kunnen de slechte(n) vervangen worden.
Zijn die krengen nou werkelijk 250 euro p/st........ en dan komt er nog arbeid bij.
En ja, men zegt dat de laguna 1.9 DCI 120 pk een tweedelig vliegwiel heeft.
Ideaal als het nieuw is, wel slijtgevoeliger.

Persoonlijk -als leek- verdenk ik toch ook de verstuivers boven het vliegwiel.
........of toch de motorsteunen?

Wat vinden jullie?


O ja....wat ik nog alsmaar wilde vragen.........
Stel dat het oliepeil te laag is in de bak, kan dit dan invloed hebben op het vliegwiel, of worden
lagers daarvan op een andere manier gesmeerd?
De reden dat ik daar mee kom is dat de auto de 1e 2 maanden toen ik hem had na lange ritten
nogal naar olie stonk, mij hij verbruikte amper olie.
Nadien is de stank ook verdwenen en niet meer teruggekomen.
Wellicht is dit een bak-lekkage (geweest)?

goldtop (0), 16 jaar geleden

heren......we dwalen af......

Hans4037 (0) PRO, 16 jaar geleden

Gaat weer lekker

Hans

Icedude (0) PRO, 16 jaar geleden

Ontopic dan maar weer; het geluid zal dus heel goed van het vliegwiel af KUNNEN komen maar dat is vanachter de pc niet te bepalen. Zoals ik meldde in de conversatie met ejnn; het is een opgesloten deel wat je eigenlijk alleen belast met 120km/h kunt bediagnotiseren; dat zal dus nooit echt 100% een zekere diagnose kunnen zijn.
Als het echter wel je vliegwiel is en de delen loslaten van elkaar........afijn, je snapt het wel.

Een verstuiver; tja.....krijg je oneenparigheid......ZOU kunnen maar het is wat ver gezocht. Niet vanachter de pc, ik zou het geluid zelf gehoord moeten hebben om daar een redelijke uitspraak over te kunnen doen.
Motorsteun; hmm.....lijkt me niet.

CBR1000 (0), 16 jaar geleden

Daar waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt, simpele regel die altijd opgaat. Geen enkele monteur zal ALTIJD een juiste dianose stellen. Het gaat er niet om dat er foutloos wordt gewerkt, maar meer hoe "fouten" worden opgelost.
Ik heb ook een tijdje een laguna 1.9 dci gehad, niets dan ellende en inderdaad ook de ervaring dat die vaak hindelijke geluiden maakte die maar moeilijk te verklaren en traceren waren. Ook aan mijn auto zijn destijds onderdelen vervangen die achteraf niet voor het probleem verantwoordelijk waren en dat is altijd in goed overleg gegaan, maw ik wist dat het probleem mogelijk met de reparatie niet zou zijn opgelost. Echter ben je dan wel weer een eindje verder in het stellen van de diagnose. Natuurlijk kost dat geld en dat is balen, maar een goed bedrijf, dealer of niet, zal je daarover goed informeren en zelf op welke wijze dan ook tegemoet komen. Bovendien redeneerde is zo dat geen enkel onderdeel het eeuwige leven dus uiteindelijk had het toch een keer vervangen moeten worden daar ik van plan was nog heel lang met de auto te blijven rijden. Dat je bij dergelijke complexe zaken die de topicstarter schrijft, water bij de wijn moet doen is dan niet meer dan redelijk. Pas bij echte grove en verwijtbare fouten/ diagnoses, kan je een vinger naar de monteur wijzen.

Nu het in dit geval gaat om een forse uitgave zou ik gaan voor een second opinion bij een andere garage. Maar pas wel op, Icedude heeft gelijk dat je van elke monteur mogelijk een ander verhaal hoort, dit heb ik ook wel gehad. Iedereen monteur heeft tenslotte zijn eigen logica en werkwijze. Overleg daarom bij het bedrijf waar je de auto laat maken (als je daar al voor kiest) van tevoren wat jullie standpunten zijn als met een reparatie (welke dan ook) het probleem niet blijkt opgelost, dan weet je van tevoren waar je mee af bent en heb je achteraf geen scheve verhoudingen. De keuze voor reparatie ligt tenslotte altijd bij jezelf.

Siem Bijman (180) PRO, 16 jaar geleden

Ronald geeft hier de juiste reaktie.

En de topicstarter weet nu wat te doen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.