Volkswagen Polo 1996: stationair toerental schommelt (Problemcar.nl)

Welkom bij Problemcar

Mededeling: Heeft U hulp nodig bij het PLAATSEN van een probleem kunt U op werkdagen bellen met 06-19954278 (bgg of in gesprek kunt U een sms sturen) Problemen zijn er immers om op te lossen!!
Diagnoseapparatuur.nl

#1 15 februari 2008 21:21

dennisclio
Particulier
Geregistreerd: 27 september 2006
Berichten: 35

stationair toerental schommelt

Volkswagen Polo
Bouwjaar: 1996
Brandstof: benzine
Motor: 1.4

Ik heb een polo uit 96 met een 1.4 8 kleper motor. AEX.

toerental schommelt tussen de 800 en 1300 toeren. Vooral als hij warm is.
Gasklephuis is schoon en opnieuw ingeleerd.
Dit is allemaal gelukt maar hij schommelt nog.

Als hij netjes loopt en ik trap de rem in of doe de verlichting aan dan zakt hij en komt met een sprong weer terug.
Heeft iemand een idee wat dat zou kunnen zijn ????

Offline

 

#2 15 februari 2008 22:57

marcel7031
Professional
Echte naam: marcel
Woonplaats: haarlem
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 2040

Re: stationair toerental schommelt

Valse lucht? Deze heeft nog een gaskabel?

Offline

 

#3 16 februari 2008 08:03

dennisclio
Particulier
Geregistreerd: 27 september 2006
Berichten: 35

Re: stationair toerental schommelt

@ marcel: ja hij heeft nog een gaskabel. heeft dat dan ook met stroom te maken? valse lucht hoor je toch?

Offline

 

#4 16 februari 2008 12:37

hennep
Particulier
Echte naam: jan henk
Woonplaats: delfzijl
Geregistreerd: 11 juni 2007
Berichten: 456

Re: stationair toerental schommelt

carterontluchting dicht ? in luchtfilterhuis , en dynamo laad goed bij ( 13/14V ) , stappenmotor defect ? moet bij gasklephuis zitten

Offline

 

#5 16 februari 2008 12:48

dennisclio
Particulier
Geregistreerd: 27 september 2006
Berichten: 35

Re: stationair toerental schommelt

carterontluchting is goed en open. dat hou ik regelmatig bij.
dynamo 14,4 volt. dus ik denk idd dat het gasklephuis stuk is.

Ik hoop het eigenlijk niet, want die kost toch veel geld?

Kan ik gewoon van een andere 1,4 de gasklephuis omruilen om te kijken of dat wel goed werkt?
Want dan kan ik hem even bij een maat van mij eraf halen om te proberen en dan opnieuw terug zetten.

ik hoor het graag.

Offline

 

#6 16 februari 2008 13:56

hennep
Particulier
Echte naam: jan henk
Woonplaats: delfzijl
Geregistreerd: 11 juni 2007
Berichten: 456

Re: stationair toerental schommelt

ja dat kan als het maar dezelfde is . maar de stappenmotor kan ook stuk zijn deze zit er tegenaan

Offline

 

#7 16 februari 2008 17:41

dennisclio
Particulier
Geregistreerd: 27 september 2006
Berichten: 35

Re: stationair toerental schommelt

ja dat is toch dat elektronica wat er tegen aan zit?  wat gelijk mee gaat als je die 4 inbussen los maakt?

Laatst bewerkt door dennisclio (16 februari 2008 17:41)

Offline

 

#8 17 februari 2008 19:36

roel10182
Particulier
Echte naam: roel duursma
Woonplaats: wijnjewoude
Geregistreerd: 2 oktober 2003
Berichten: 20

Re: stationair toerental schommelt

ik heb hetzelfde probleem met mijn Polo gehad en dit is opgelost door nieuwe bougies en bougiekabels.

Eerst was het gasklephuis ook al gereinigd omdat de computer dit als storingsmelding gaf, de reiniging en terug zetten in de basis afstelling hielpen niet 100 procent. Toen bij een andere garage geweest en die hebben de bougies en kabels vervangen, hij rijd nu alweer een half jaar perfect!

Offline

 

#9 18 februari 2008 13:39

vwhobbyist
Particulier
Echte naam: ronald van schalie
Woonplaats: voorhout
Geregistreerd: 25 augustus 2004
Berichten: 155

Re: stationair toerental schommelt

Ik heb hetzelfde gehad met de Golf. Deze heeft een electronisch geregelde carb. mijne had een lek slangetje waardoor hij vals lucht aanzoog, en de hele toerental regeling van slag was. Na vervanging van alle vacuumslangetjes reed hij weer als nieuw.

Offline

 

#10 27 februari 2008 20:16

dennisclio
Particulier
Geregistreerd: 27 september 2006
Berichten: 35

Re: stationair toerental schommelt

inmiddels bougies en bougiekabels vervangen. niks helpt.
Iemand nog ideeen?

Offline

 

#11 27 februari 2008 21:04

koert_ahja
Particulier
Echte naam: koert
Woonplaats: Affligem (BE)
Geregistreerd: 4 juli 2007
Berichten: 148

Re: stationair toerental schommelt

iemand spreekt hier eerder over valse lucht.

Inderdaad, vroeger was de klassieker dus de TTV (thermo-tijd-klep). De stekker op die klep was een zwak punt, draadje breekt af, en je auto blijft soms een half uur op 2000 toeren draaien in vrijloop, tot hij volledig warmgelopen is.
Ga alle dunne luchtslangetjes eens af, en controleer ze op barsten (je moet ze dus een beetje plooien en bewegen, anders zie je de barstjes vaak niet). Die luchtslangetjes regelen namelijk 't gebeuren rond choke en carburator...

Laatst bewerkt door koert_ahja (27 februari 2008 21:05)

Offline

 

#12 28 februari 2008 10:16

Denman
Particulier
Echte naam: Dennis
Woonplaats: Groningen
Geregistreerd: 9 november 2004
Berichten: 154
Website

Re: stationair toerental schommelt

@Koert: er zullen vast nog wel wat slangetjes bij een AEX motor te vinden zijn, maar zeker geen choke of carburateur....

@Dennisclio: hoe loopt de motor direct na koude start?

Offline

 

#13 28 februari 2008 17:59

dennisclio
Particulier
Geregistreerd: 27 september 2006
Berichten: 35

Re: stationair toerental schommelt

@ denman: bedankt voor je reactie. bij de koude start loopt hij goed. alleen als hij warm word en ik zet een verbruiker aan(achterruit verwarming of aanjager) dan zakt de toeren en komt hij met een sprong weeer omhoog. en heeft het nou wel nut om slangetjes te controleren. zo ja welke?

Laatst bewerkt door dennisclio (28 februari 2008 18:08)

Offline

 

#14  1 maart 2008 18:24

dennisclio
Particulier
Geregistreerd: 27 september 2006
Berichten: 35

Re: stationair toerental schommelt

niemand ? ik begin nu echt wanhopig te worden

Offline

 

#15  1 maart 2008 19:13

johndoornbosch
Professional
Echte naam: John
Bedrijf: vag trouble shooting en airco service
Geregistreerd: 29 oktober 2004
Berichten: 3594

Re: stationair toerental schommelt

vacuumslang van de rembekrachtiger naar inlaat controleren als die goed is dan leerwaarde wissen en gasklep opnieuw in basisstand zetten

Offline

 

#16  2 maart 2008 18:11

dennisclio
Particulier
Geregistreerd: 27 september 2006
Berichten: 35

Re: stationair toerental schommelt

@ john5686 :is dat afhankelijk van stroom dan? want het gebeurd alleen als ik een stroom verbruiker aan zet. zoals verlichting of achterruit verwarming.

De gasklep is al div malen en basis stand gezet en oude waardes gewist

Laatst bewerkt door dennisclio ( 2 maart 2008 18:12)

Offline

 

#17  9 maart 2008 12:23

dennisclio
Particulier
Geregistreerd: 27 september 2006
Berichten: 35

Re: stationair toerental schommelt

vacuumslang is vernieuwd maar helpt niet !!
Iemand nog een idee ?

accu is het niet. ontsteking niet

iemand??

Offline

 

#18  9 maart 2008 13:53

Ary
Professional
Echte naam: Ary
Bedrijf: VW-Audi D
Geregistreerd: 25 februari 2007
Berichten: 216

Re: stationair toerental schommelt

Terugkomend op je eerste omschrijving.Als je de rem intrapt gaat het mis zeg je . Is er dan geen lekke rembekrachtiger aanwezig ? Als de motor reageerd op het intrappen van het rempedaal dien je daar de storing te zoeken. zodra je licht aanzet ga je de motor belasten. Zodra je ergens een vacuum lek heb dan reageert de motor ook hier sterk op. is dit allemaal OK dan zal je gasklephuis defect  zijn . ( gebeurd wel vaak ) Wissel deze eens uit met een andere auto. ( tevens gasklep aanpassen aan het motorregelapp. )
Gr. Ary

Offline

 

#19 12 april 2008 17:30

dennisclio
Particulier
Geregistreerd: 27 september 2006
Berichten: 35

Re: stationair toerental schommelt

ik heb inmiddels ook een ander gasklephuis geprobeerd maar ook dat hielp niks.

Iemand nog een idee?
Ik word er inmiddels echt gek van

Offline

 

#20 12 april 2008 18:14

Ary
Professional
Echte naam: Ary
Bedrijf: VW-Audi D
Geregistreerd: 25 februari 2007
Berichten: 216

Re: stationair toerental schommelt

Ik blijf toch terug  komen op mijn laatste antwoordt. Eerst goed contr. dat er geen vacuumlekkage aanwezig is. Zodra dit het geval is helpt het niet om onderdelen te vervangen. Heb je al eens een 4 gasmeting uitgevoerd ? Daar haal je ook veel info vandaan.

Gr. Ary

Offline

 

#21 12 april 2008 20:24

dennisclio
Particulier
Geregistreerd: 27 september 2006
Berichten: 35

Re: stationair toerental schommelt

Ary bedankt weer voor je reactie.
Maar vacuumslang heb ik vervangen voor een compleet nieuwe.
gastest? hoezo het is toch stroom afhankelijk. het maakt niet uit wat voor stroom verbruiker ik aan zet. Het toerental zakt dan en komt met een sprong omhoog en blijft dan mooi weer op toeren.

Offline

 

#22 12 april 2008 22:03

Ary
Professional
Echte naam: Ary
Bedrijf: VW-Audi D
Geregistreerd: 25 februari 2007
Berichten: 216

Re: stationair toerental schommelt

Tijdens een 4 gastest kun je contr. of er een vacuumm lek aanwezig is. En de slang die je vervangen zal ongetwijfelt goed zijn maar er zijn meer vacuumslangen/ carterventilatie slangen aanwezig die kunnen lekken. Dez diene allemaal goed te zijn.

Gr. Ary

Offline

 

#23 13 april 2008 20:56

johndoornbosch
Professional
Echte naam: John
Bedrijf: vag trouble shooting en airco service
Geregistreerd: 29 oktober 2004
Berichten: 3594

Re: stationair toerental schommelt

onderdrukslang van bekrachtiger losmaken en afsluiten kijken hoe hij dan loopt

Offline

 

#24 12 mei 2008 22:00

dennisclio
Particulier
Geregistreerd: 27 september 2006
Berichten: 35

Re: stationair toerental schommelt

ben lang niet meer hier geweest. maar probleem is er nog steeds.
onderdrukslang? welke is dat?

o ja heeft het kantelen van een zuiger er misschien iets mee te maken?
want ik hoor een tik in het blok.
heb de komstoters net vervangen en is helemaal goed gegaan.
deze tikk is anders. maar rijdt voor de rest super.

groetjes

Offline

 

#25 12 mei 2008 23:00

johndoornbosch
Professional
Echte naam: John
Bedrijf: vag trouble shooting en airco service
Geregistreerd: 29 oktober 2004
Berichten: 3594

Re: stationair toerental schommelt

slang van inlaat naar rembekrachtiger

Laatst bewerkt door john5686 (12 mei 2008 23:00)

Offline

 

#26 13 mei 2008 18:25

ricky
Professional
Echte naam: Richard
Woonplaats: Haarlem
Geregistreerd: 30 mei 2006
Berichten: 10098

Re: stationair toerental schommelt

Precies,slang die naar rembekrachtiger gaat van de rembekrachtiger lostrekken en je vinger erop houden zodat je hem afsluit,kijken hoe hij dan loopt. (zoals al eerder gezegd)
Controleer ook of er geen speling zit op het rotorasje van de ontsteking.

Offline

 

#27 14 mei 2008 18:04

dennisclio
Particulier
Geregistreerd: 27 september 2006
Berichten: 35

Re: stationair toerental schommelt

heb slang losgehaald en dicht gehouden. maakt niks uit. rotorasje moet ik nog proberen

Offline

 

#28 21 mei 2010 20:55

RemcoGT
Particulier
Echte naam: Remco
Woonplaats: Huissen
Bedrijf: Hegeman b.v.
Geregistreerd: 26 november 2009
Berichten: 40

Re: stationair toerental schommelt

Inmiddels al een oplossing.. hier namelijk nog een Polo 1.4 zelfde probleem.. rem intrappen toerental zakt en gaat weer boven 1000 en dan weer onder 1000 en blijft dan wel mooi lopen.
Heb al met remmen reiniger in het rondte gespoten bij de rembekrachtiger enzo maar gaat er niet anders van lopen.. ook de onderdrukslang lijkt optisch niet gescheurd te zijn.
Morgen proberen die eens dicht te houden.
Asje van ontsteking is ook goed geen speling
Gasklephuis is vervangen leerwaardes gewist en opnieuw in basis afstelling gezet

Offline

 

#29 22 mei 2010 08:11

dennisclio
Particulier
Geregistreerd: 27 september 2006
Berichten: 35

Re: stationair toerental schommelt

het is nog niet helemaal weg maar het is nu zo weinig dat er mee te leven is.
als ik de rem intrap of voor een stoplicht sta zakt ie iets,
hoe het minder is geworden.
ik heb een nieuwe slang gekocht van de rembekrachtiger!

hij leek goed maar met de nieuwe is het een stuk minder geworden.

Offline

 

#30 25 november 2011 07:49

vwhobbyist
Particulier
Echte naam: ronald van schalie
Woonplaats: voorhout
Geregistreerd: 25 augustus 2004
Berichten: 155

Re: stationair toerental schommelt

Beetje laat.
Schommelend toerental werd veroorzaakt door defecte themostaat van het blok.
Motor blijft dan te koud, en de stappenmotor blijft ook na lange snelweg ritten bijregelen.
Tijdelijke oplossing was stappenmotor stekker eruit, wat bij koud weer slecht startenen te laag toerental oplevert.
Plaatsing nieuwe thermostaat heeft probleem opgelost.

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Problemcar wordt aangedreven door PunBB
Alle content © copyright 2000 - 2014 Problemcar

Adverteer ook op Problemcar!

Carpartsdirect Besteonderdelen.nl
Onderdelenlijn.nl