Toyota 0: Olieverbruik 2.2 D4D Diesel

Hallo ik heb een algemene vraag. Zijn er nog mensen die een groter dan normaal olieverbruik noteren bij deze motor? Ik heb 35.000 op de teller staan en ik dien regelmatig olie bij te voegen. Vanaf dat de wagen 15.000 km op de teller had begonnen de moeilijkheden. Op 25.000 flitste het waarschuwingslampje aan : 2.3 liter erbij gegooid. Op 30.000 grote onderhoudsbeurt maar op 35.000 terug 1.3 liter erbij ... zoals u zelf merkt groeit het verbruik. Toyota Belgium daarover gisteren aangeschreven via mijn dealer. Tot zover de stand van zaken. Het is mijn bedoeling dat ik uiteindelijk een nieuw motorblok ga krijgen... maar of dat zo makkelijk zal verlopen betwijfel ik ten zeerste.
Iemand met identieke ervaringen?

ps : mijn wagen is een RAV4, bouwjaar 2006, met 136 pk

la taupe

Geplaatst door la taupe (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

36 Reacties

creijenhoek (0), 16 jaar geleden

Ik heb ook deze motor in mijn Verso van 2005, deze verbruikt 1 liter op 2440 km a.s. zaterdag wordt de olie ververst en er wordt een softwareupdate gedaan nu had ik er 5w/40 in zitten bij toyota hadden ze het erover dat er 10w/40 halfsyntheet in moest overigens mijn auto heeft 80.000 gelopen.

Daarna ga ik weer een staatje bijhouden of de verhalen van deze heren wel klopt ?
Het is een fijne auto maar ik hoor toch wel veel olieproblemen bij toyota.

groeten John.

la taupe (0), 16 jaar geleden

[quote=creijenhoek]Ik heb ook deze motor in mijn Verso van 2005, deze verbruikt 1 liter op 2440 km a.s. zaterdag wordt de olie ververst en er wordt een softwareupdate gedaan nu had ik er 5w/40 in zitten bij toyota hadden ze het erover dat er 10w/40 halfsyntheet in moest overigens mijn auto heeft 80.000 gelopen.

Daarna ga ik weer een staatje bijhouden of de verhalen van deze heren wel klopt ?
Het is een fijne auto maar ik hoor toch wel veel olieproblemen bij toyota.

groeten John.[/quote]
John : oeps bedankt dat je me eraan herinnert ! Ik heb nl dit parcours reeds doorlopen. Ik had op 15.000 km full synthetische olie 5w/40 gevraagd en gekregen. Toen ik begon te klagen over olieverbruik dacht men dat het kwam door de lage viscositeit en is men bij het onderhoud op 30.000 km terug naar 10w/40 overgeschakeld .... Bespaar u die moeite want er klopt niks van. Kijk naar mijn verbruik nu : het stijgt nog met de "zwaardere" olievariant ! Het is volgens mij een algemeen verbreid probleem dat men zo stil mogelijk tracht op te lossen!

creijenhoek (0), 16 jaar geleden

Ik heb ook gehoord dat ze bij de 136 pk motoren de schraapveren vervangen door het hoge olieverbruik terug te brengen, en bij de 177 pk de complete zuigers met veren.
Laat mij even weten hoe het bij jou afloopt, als er bij mij verbetering optreedt laat ik het jouw wel horen.

Groeten John.

la taupe (0), 16 jaar geleden

John: ik wacht hun"oplossing" af en bevalt ze mij niet dan krijgen ze met mijn advocaat te doen !
Ik houd u op de hoogte.

la taupe (0), 16 jaar geleden

John ziehier het "officiële" antwoord van Toyoto Belgium :


"Via uw Toyota Verdeler vernamen wij uw opmerkingen over het olieverbruik van uw Toyota RAV4 . Wij begrijpen uw ongenoegen en excuseren ons voor het ongemak dat u hierdoor ervaart.
Een olieverbruik tot 0,55 liter op 1.000 km wordt als aanvaardbaar geacht door de fabrikant. Onze technische dienst bevestigt dat het olieverbruikfenomeen in onderzoek is bij Toyota Motor Corporation in Japan. Er wordt helaas nog geen definitieve oplossing aangeboden maar wij verwachten dat dit spoedig zal gebeuren. Wij hebben ook reeds vastgesteld dat dit overmatig olieverbruik in bepaalde gevallen na een aantal km automatisch verdwijnt. "

Mijn advocaat heeft direct een antwoord geformuleerd en daarin gewezen op de tegenstrijdigheden in dit antwoord. Zoals u zelf kunt zien vinden zij het aan de ene kant normaal dat er olieverbruik is, maar geven achteraf wél toe dat er overmatig olieverbruik is én een "olieverbruikfenomeen" met nog geen oplossing in het vooruitzicht. Moesten er geen problemen zijn met het olieverbruik zou er ook niet moeten gezocht worden achter oplossingen nietwaar!

John hoe is het met uw wagen en zijn olieverbruiksprobleem ?

rene9558 (0) PRO, 16 jaar geleden

Je lijkt me een leuke klant, advocaat inschakelen etc etc.
Misschien eerst even de oplossing afwachten voordat je met zoiets achterlijks als een advocaat begint????

creijenhoek (0), 16 jaar geleden

Hallo,

Ik heb bij 80866 een olieverversing gehad en ze hebben de software geupdate naar de nieuwste versie eindigd op 500 en zat versie 200 op dus een paar updates gemist.
Ik heb nu 850 km na de wissel gereden en het oliepeil is ongeveer een halve cm gezakt.

Volgens de monteur die mij hielp zou het gebruik in het begin niet weg zijn, hij zei dat het wel zou verbeteren.

Als er meer nieuws is laat ik het wel weten.

Groeten John.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Ik snap eerlijk gezegd niet wat een update aan het olie verbruik zou kunnen doen.
Olie verbruik is iets mechanisch en dan kan je updaten wat je wilt.
Het blok zal uit elkaar moeten om de oorzaak te vinden.

creijenhoek (0), 16 jaar geleden

Primera,

Dit wordt door toyota de wereld ingeholpen, ik vindt dit ook een raar verhaal, maar men zegt door de software te wijzigen wordt het inspuittijdstip en dergelijke gewijzigd waardoor de motor op een andere manier belast wordt.
Men zegt in sommige gevallen resultaat te boeken.

Ik durf het niet te zeggen maar ik merk niks aan het gedrag van de motor.
Ik hoop alleen dat er een oplossing komt, of dat het gebruik minder zal worden.
Als er mensen zijn met hetzelfde probleem zou ik graag horen hoe zij hier mee gevaren zijn.

Groeten John.

la taupe (0), 16 jaar geleden

[quote=rene9558]Je lijkt me een leuke klant, advocaat inschakelen etc etc.
Misschien eerst even de oplossing afwachten voordat je met zoiets achterlijks als een advocaat begint????[/quote]
Leuke klant ? Neen ik heb ervaring met grote bedrijven : zij geven NOOIT een fout toe wanneer het geld gaat kosten om hun fout recht te zetten! Om mijn rechten in deze te vrijwaren heb ik beroep gedaan op een expert (advocaat). Ik denk niet dat je daar op tegen kunt zijn ? Ik zou niet graag klant zijn bij u wanneer ik met een zware -en gefundeerde - klacht naar u toekom en u mij direct als achterlijk gaat beschouwen wanneer ik mijn rechten vrijwaar! Laten we eerlijk blijven Rene : dit "foutje" is alleen op te lossen door ofwel het motorblok open te gooien ofwel door het te gaan vervangen en dat is in beide gevallen een hele zware kost die Toyota pro-actief nooit zal dragen : alleen de "achterlijken" zullen een oplossing aangeboden krijgen teneinde de imagoschade / negatieve publiciteit te beperken !

Davy Vandael (0), 16 jaar geleden

Ik heb een Corolla Verso 2.2 met 136 PK, met olieverbruik.
De dealer vertelde me (zoals hierboven al aangehaald) dat een olieverbruik van meer dan 0.5l op 1000 km bij Toyota als een probleem werd aanzien.
Ik heb deze morgen het peil zelf nog eens gemeten (pas terug van vakantie en ongeveer 4000 km na de laatste controle bij de dealer) en het oliepeil is weer fors gedaald.
Ik ga deze namiddag dus weer terug naar de dealer.
De dealer vertelde me wel dat als het verbruik hoger zou zijn dan 0.5l/1000km ze de zuigers zouden vervangen. Ik had de indruk dat daar geen probleem van gemaakt werd.
Ik laat in ieder geval weten wat ze deze namiddag te vertellen hebben.

la taupe (0), 16 jaar geleden

[quote=Davy Vandael]Ik heb een Corolla Verso 2.2 met 136 PK, met olieverbruik.
De dealer vertelde me (zoals hierboven al aangehaald) dat een olieverbruik van meer dan 0.5l op 1000 km bij Toyota als een probleem werd aanzien.
Ik heb deze morgen het peil zelf nog eens gemeten (pas terug van vakantie en ongeveer 4000 km na de laatste controle bij de dealer) en het oliepeil is weer fors gedaald.
Ik ga deze namiddag dus weer terug naar de dealer.
De dealer vertelde me wel dat als het verbruik hoger zou zijn dan 0.5l/1000km ze de zuigers zouden vervangen. Ik had de indruk dat daar geen probleem van gemaakt werd.
Ik laat in ieder geval weten wat ze deze namiddag te vertellen hebben.[/quote]
Davy wanneer 0.5 liter als "normaal" wordt beschouwd impliceert dit laatste dat u NOOIT een onderhoudsbeurt hoeft te doen want dan is de oliekarter reeds helemaal opnieuw gevuld met olie !! Reken maar uit : 0.5 l maal 15 = 7.5 liter !!! Laat mij iets weten ok?

Marcelllecram (0), 16 jaar geleden

[quote=la taupe]John ziehier het "officiële" antwoord van Toyoto Belgium :

"Via uw Toyota Verdeler vernamen wij uw opmerkingen over het olieverbruik van uw Toyota RAV4 . Wij begrijpen uw ongenoegen en excuseren ons voor het ongemak dat u hierdoor ervaart.
Een olieverbruik tot 0,55 liter op 1.000 km wordt als aanvaardbaar geacht door de fabrikant. Onze technische dienst bevestigt dat het olieverbruikfenomeen in onderzoek is bij Toyota Motor Corporation in Japan. Er wordt helaas nog geen definitieve oplossing aangeboden maar wij verwachten dat dit spoedig zal gebeuren. Wij hebben ook reeds vastgesteld dat dit overmatig olieverbruik in bepaalde gevallen na een aantal km automatisch verdwijnt. "

Mijn advocaat heeft direct een antwoord geformuleerd en daarin gewezen op de tegenstrijdigheden in dit antwoord. Zoals u zelf kunt zien vinden zij het aan de ene kant normaal dat er olieverbruik is, maar geven achteraf wél toe dat er overmatig olieverbruik is én een "olieverbruikfenomeen" met nog geen oplossing in het vooruitzicht. Moesten er geen problemen zijn met het olieverbruik zou er ook niet moeten gezocht worden achter oplossingen nietwaar!

John hoe is het met uw wagen en zijn olieverbruiksprobleem ?[/quote]
Hoezo tegenstrijdigheden? Ze accepteren een verbruik van 0,55 liter op 1000 km, wat in mijn ogen verre van acceptabel is, maar dat kan buiten beschouwing worden gelaten. Want uw auto verbruikt veel minder, ik lees 1,3 liter van 30.000 tot 35.000 km, ofwel 0,26 liter per 1000 km. Dat is flink meer dan verwacht kan worden, ofwel dit is overmatig olieverbruik, al is het bij lange na niet wat nog acceptabel is, namelijk 0,55. Ze zijn bezig met een onderzoek waardoor het hogere verbruik wordt veroorzaakt en ze zoeken oplossingen. Kunt u mij hierin de tegenstrijdigheid aanwijzen?
Beetje kansloos om gelijk naar een advocaat te stappen, dan kunt u die kosten net zo goed gelijk in een nieuw motorblok stoppen. Ben u ook het geld kwijt, én heeft u een nieuwe motor! Bij VW hebben ze dezelfde problemen en vervangen ze preventief motoren. Uw negatieve kijk op de multinationals die in uw ogen de consumptiemaatschappij uitmelken is volgens mij flink overtrokken. Want zeker Toyota is het er alles aan om met een oplossing te komen, om de kwaliteit te waarborgen...

Davy Vandael (0), 16 jaar geleden

Net terug van de dealer. Een verbruik van 1,25L op 4500 km.(omgerekend 0,28L/1000 km) Dus voor Toyota nog geen reden om verder actie te ondernemen.
Ik blijf gewoon mijn oliepeil bijhouden en wacht dus nog even af. Ik heb wel het gevoel dat de dealer wil meewerken als het nodig is, dus voor mij nog geen reden om verdere stappen te ondernemen.

la taupe (0), 16 jaar geleden

Geen tegenstrijdigheid ??? Nou als je eerst beweert dat 0.55 als normaal beschouwd wordt waarom schrijf je dan enkele regels verder dat er een "olieverbruikfenomeen" bestaat en gebruik je dan de term "overmatig olieverbruik"??? Trouwens die 0.55 l is een loze bewering want in het onderhoudsboekje staat 1 liter per 1000 km als "normaal" : zoals je ziet past men de normen aan wanneer het hen uitkomt. Als VW trouwens preventief motorblokken gaat vervangen waarom doet Toyota dat dan niet?

Om eerlijk te blijven kan ik u zeggen dat in de brief verder vermeld staat dat ik nog enige tijd de toestand zal afwachten MET behoud van al mijn rechten in deze. Dus onredelijk ben ik niet, alleen gelouterd door de tijd én voorzichtig.

ps : ik ben geen geld kwijt aan een advocaat want deze procedure zit OOK vervat in mijn rechtsbijstandpolis : misschien een tip voor U....

la taupe (0), 16 jaar geleden

[quote=Davy Vandael]Net terug van de dealer. Een verbruik van 1,25L op 4500 km.(omgerekend 0,28L/1000 km) Dus voor Toyota nog geen reden om verder actie te ondernemen.
Ik blijf gewoon mijn oliepeil bijhouden en wacht dus nog even af. Ik heb wel het gevoel dat de dealer wil meewerken als het nodig is, dus voor mij nog geen reden om verdere stappen te ondernemen.[/quote]
Ok thx Davy ! Ik denk ook niet dat mijn dealer dwars gaat liggen maar ik heb gewoon pro-actief gehandeld (dit ter verduidelijking).

Marcelllecram (0), 16 jaar geleden

[quote=la taupe]Geen tegenstrijdigheid ??? Nou als je eerst beweert dat 0.55 als normaal beschouwd wordt waarom schrijf je dan enkele regels verder dat er een "olieverbruikfenomeen" bestaat en gebruik je dan de term "overmatig olieverbruik"??? Trouwens die 0.55 l is een loze bewering want in het onderhoudsboekje staat 1 liter per 1000 km als "normaal" : zoals je ziet past men de normen aan wanneer het hen uitkomt. Als VW trouwens preventief motorblokken gaat vervangen waarom doet Toyota dat dan niet?

Om eerlijk te blijven kan ik u zeggen dat in de brief verder vermeld staat dat ik nog enige tijd de toestand zal afwachten MET behoud van al mijn rechten in deze. Dus onredelijk ben ik niet, alleen gelouterd door de tijd én voorzichtig.

ps : ik ben geen geld kwijt aan een advocaat want deze procedure zit OOK vervat in mijn rechtsbijstandpolis : misschien een tip voor U....[/quote]
Geen tegenstrijdigheid nee. Want 0,55 wordt niet normaal genoemd maar aanvaardbaar. Als een auto dan 0,3 verbruikt terwijl anderen met 0,1 voldoen op 1000 km, dan is die 0,3 overmatig, maar niet buitenproportioneel. Het olieverbruikfenomeen is dus gewoon dat er motoren zijn die meer verbruiken dan men bij Toyota verwacht, al is het nog niet teveel. Snap ook niet waarom u vindt dat Toyota de normen aanpast als het hun uitkomt, want bij 1 liter op 1000 km verbruikt een auto nog veel meer dan bij 0,55 liter, ofwel dat is enkel in UW voordeel...
En waarom zou je een motor vervangen als bij sommige motoren het olieverbruik spontaan verdwijnt? Bij VW liepen hele blokken in de soep, zolang dat bij Toyota niet het geval is zullen ze proberen om minder drastische en dus goedkopere maatregelen te nemen.

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Marcelllecram]Bij VW liepen hele blokken in de soep[/quote]
Om olieverbruik hoeft een motor niet in de soep te lopen..... Wel indien men niet op tijd het oliepijl controleert

Gr. paul

creijenhoek (0), 16 jaar geleden

Ik denk dat het een passingsprobleem is.
Deze motoren zijn van aluminium gemaakt dat een grotere uitzetting heeft dat b.v. een gietijzer blok, de tolerantie tussen zuiger en cilinder behoort dan nauwkeuriger te zijn.
Bij eenzelfde tolerantie als bij een gietijzer blok kunnen de zuigerveren deze uitzetting niet geheel meer opvangen waardoor olieverbruik.

Groeten John.

la taupe (0), 16 jaar geleden

[quote=creijenhoek]Ik denk dat het een passingsprobleem is.
Deze motoren zijn van aluminium gemaakt dat een grotere uitzetting heeft dat b.v. een gietijzer blok, de tolerantie tussen zuiger en cilinder behoort dan nauwkeuriger te zijn.
Bij eenzelfde tolerantie als bij een gietijzer blok kunnen de zuigerveren deze uitzetting niet geheel meer opvangen waardoor olieverbruik.

Groeten John.[/quote]
John ik denk dat u gelijk heeft en ik hoop dat er een oplossing voor bestaat... zoals zuigerveren met grotere diameter !!!

la taupe (0), 16 jaar geleden

"En waarom zou je een motor vervangen als bij sommige motoren het olieverbruik spontaan verdwijnt? Bij VW liepen hele blokken in de soep, zolang dat bij Toyota niet het geval is zullen ze proberen om minder drastische en dus goedkopere maatregelen te nemen."

aangenomen Marcel dat u gelijk heeft : welke zijn die minder drastische en dus goedkopere maatregelen dan ?

primera p11 (0), 16 jaar geleden

bij vw zijn geen blokken inmekaar gelopen door olie verbruik.
Dat zal bij toyota ook niet gebeuren.
Ik denk dat het een materiaal kwestie is, de laatste jaren hoor je wel bij erg veel merken van dit olie verbruik.
je zou zeggen met het oog op het milieu dat het juist tot een minimum beperkt zou moeten blijven.
maar het is wel tekenend dat het juist de laatste generatie motoren betreft die een behoorlijk slokje olie lusten.
Want dat van die liter op de 1000km stond 20 jaar geleden ook al in de instructie boekjes.
Alleen toen waren ze echt versleten als ze dat verbruikten.

la taupe (0), 16 jaar geleden

[quote=primera p11]bij vw zijn geen blokken inmekaar gelopen door olie verbruik.
Dat zal bij toyota ook niet gebeuren.
Ik denk dat het een materiaal kwestie is, de laatste jaren hoor je wel bij erg veel merken van dit olie verbruik.
je zou zeggen met het oog op het milieu dat het juist tot een minimum beperkt zou moeten blijven.
maar het is wel tekenend dat het juist de laatste generatie motoren betreft die een behoorlijk slokje olie lusten.
Want dat van die liter op de 1000km stond 20 jaar geleden ook al in de instructie boekjes.
Alleen toen waren ze echt versleten als ze dat verbruikten.[/quote]
primera : kunt u mij zeggen of er zoiets bestaat als grotere zuigerveren ?

primera p11 (0), 16 jaar geleden

La Taupe.
uiteraard bestaan er grotere zuigerveren, maar dan wel in combi met overmaat zuigers en cilinderbussen.
dat is wat toyota ook doet als het verbruik te groot is, het onderblok word vervangen voor een nieuw deel.

la taupe (0), 16 jaar geleden

Ok bedankt !!!

Hans4040 (320) PRO, 16 jaar geleden

Niet ter zake doende opmerkingen verwijdert.



moderator.

marrob (0), 16 jaar geleden

Ik had ook een hoog olieverbruik en dat al na een 3000km evenals 2 van mijn collega's die toevallig een identieke wagen hebben. Na enkel bezoeken aan m'n dealer kreeg ik ook de melding dat het probleem bij Toyota bekend was maar er nog steeds geen precieze oplossing was. Na zo'n 13000km gingen de injectoren steeds maar meer lawaai maken tijdens het gas geven en ging ik nog maar eens langs bij de dealer waar men zij dat men eerst het olieprobleem diende op te lossen omdat dat de oorzaak zou zijn van het lawaai. Het motorblok werd opengehaald en ik kreeg de melding dat het onderblok en de zuigers zouden vervangen worden door nieuwe onderdelen wat dan ook gebeurde. Het lawaai van de injectoren begon na 500 km ook terug te keren en dan zijn de 4 injectoren ook vervangen door nieuwe. Tot dusver ben ik altijd perfect verdergeholpen onder garantie door de dealer. Alleen ben ik nog niet overtuigd of het probleem nu volledig zal opgelost zijn, ik wacht angstvallig af wat het olieverbruik zal doen in de toekomst en anders horen ze daar zeker nog van mij.

la taupe (0), 16 jaar geleden

Bart ? Zou je ons hier ook even op de hoogte willen houden ? Zodoende weten de "slachtoffers" of de aangeboden oplossing er écht een is of niet ! bedankt alvast op voorhand!

Hans4040 (320) PRO, 16 jaar geleden

Met inachtneming van de artikelen #1 en #2 van de forumregels, zijn NIET ter zake doende opmerkingen verwijdert.
Opmerkingen en antwoorden die WEL ter zake doen worden uiteraard niet verwijdert.
De moderatoren van deze site zorgen ervoor dat de behandeling van een probleem vloeiend en begrijpelijk verloopt.
Daar horen nutteloze opmerkingen niet bij.
De laatste bijdrage van "Marcelllecram" is daarom OOK verwijdert.

mvg,
moderator.

Bavke (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=primera p11]La Taupe.
uiteraard bestaan er grotere zuigerveren, maar dan wel in combi met overmaat zuigers en cilinderbussen.
dat is wat toyota ook doet als het verbruik te groot is, het onderblok word vervangen voor een nieuw deel.[/quote]
Toyota gebruikt GEEN overmaat zuigers in deze motoren om het probleem op te lossen.
Het "probleem" bij sommige van deze motoren is dat de zuigerveren vast gaan zitten door een net iets te krappe passing van de veer in de zuiger
Olie blijft daardoor kleven tussen de veer en de zuiger en gaat dat aankoeken.
De zuigerveren zullen daardoor vast gaan zitten en dus niet meer goed langs de cilinderwand afdichten.

Oplossing: 3 dagen werk en een paar nieuwe zuigerveren (en zuigers bij de 2ad-fhv) en het probleem is opgelost

la taupe (0), 16 jaar geleden

[quote=Bavke][quote=primera p11]La Taupe.
uiteraard bestaan er grotere zuigerveren, maar dan wel in combi met overmaat zuigers en cilinderbussen.
dat is wat toyota ook doet als het verbruik te groot is, het onderblok word vervangen voor een nieuw deel.[/quote]
Toyota gebruikt GEEN overmaat zuigers in deze motoren om het probleem op te lossen.
Het "probleem" bij sommige van deze motoren is dat de zuigerveren vast gaan zitten door een net iets te krappe passing van de veer in de zuiger
Olie blijft daardoor kleven tussen de veer en de zuiger en gaat dat aankoeken.
De zuigerveren zullen daardoor vast gaan zitten en dus niet meer goed langs de cilinderwand afdichten.

Oplossing: 3 dagen werk en een paar nieuwe zuigerveren (en zuigers bij de 2ad-fhv) en het probleem is opgelost[/quote]
BAVKE : bedankt voor deze bijdrage maar .... ik begrijp het niet zo goed... wat is nu de oplosssing juist ? Nieuwe zuigerveren die groter zijn? Of kleinere zuigerveren ?

Bavke wat u hierboven omschrijft; is dat de oorzaak van het olieverbruik en zo ja heeft u die oorzaak zelf kunnen vaststellen ? Want dit zou natuurlijk groot nieuws betekenen : Toyota is nl nog altijd op zoek naar de oorzaak maar vindt ze klaarblijkelijk niet !!!!
Wat betekent 2ad-fhv ???

thx !!!!

Bavke (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=la taupe][quote=Bavke][quote=primera p11]La Taupe.
uiteraard bestaan er grotere zuigerveren, maar dan wel in combi met overmaat zuigers en cilinderbussen.
dat is wat toyota ook doet als het verbruik te groot is, het onderblok word vervangen voor een nieuw deel.[/quote]
Toyota gebruikt GEEN overmaat zuigers in deze motoren om het probleem op te lossen.
Het "probleem" bij sommige van deze motoren is dat de zuigerveren vast gaan zitten door een net iets te krappe passing van de veer in de zuiger
Olie blijft daardoor kleven tussen de veer en de zuiger en gaat dat aankoeken.
De zuigerveren zullen daardoor vast gaan zitten en dus niet meer goed langs de cilinderwand afdichten.

Oplossing: 3 dagen werk en een paar nieuwe zuigerveren (en zuigers bij de 2ad-fhv) en het probleem is opgelost[/quote]
BAVKE : bedankt voor deze bijdrage maar .... ik begrijp het niet zo goed... wat is nu de oplosssing juist ? Nieuwe zuigerveren die groter zijn? Of kleinere zuigerveren ?

Bavke wat u hierboven omschrijft; is dat de oorzaak van het olieverbruik en zo ja heeft u die oorzaak zelf kunnen vaststellen ? Want dit zou natuurlijk groot nieuws betekenen : Toyota is nl nog altijd op zoek naar de oorzaak maar vindt ze klaarblijkelijk niet !!!!
Wat betekent 2ad-fhv ???

thx !!!![/quote]
Hoe kom jij erbij dat ze bij toyota de oorzaak en oplossing niet hebben??
Naar welke dealer breng jij je auto?
Er is bij vanuit Toyota een servicebulletin gekomen in juni 2007 waarin het probleem beschreven staat en wat de oplossing is.
Even een korte samenvatting:

Storingsbeschrijving: Overmatig olieverbruik

Productieverbetering:

Zuigerveer nr.2: vergroting van afdichting opening

Olieschraapveer: Verandering van vorm

Wijziging zuiger: van 4 naar 8 afvoeropeningen

Aanpassing van softwarelogica van de ECM om rookemissiewaarden te verlagen( alleen Avensis met de 2AD-FTV motor)

Alle 2AD-FHV motoren met dit probleem: Zuigers met veren vervangen

Alle 2AD-FTV motoren(behalve Avensis): Zuigers met zuigerveren vervangen

Avensis met 2AD-FTV motor: Motor ECM herprogrammeren of vervangen, zuigers plus veren vervangen

Avensis met 1AD-FTV motor: Zuigerverenset vervangen.

Ga anders eens even naar je dealer en vraag hem te kijken naar de service bulletins

LET WEL OP DAT HET OLIEVERBRUIK AANWEZIG MOET ZIJN EN DAT DIT DOOR DE DEALER GECONTROLEERD DIENT TE WORDEN.
Die moeten nl een olieverbruikstaat bijhouden en indienen bij het betreffende garantiegeval.

la taupe (0), 16 jaar geleden

Bavke : hoe ik erbij kom ???? Kijk eens bovenaan naar het antwoord dat ik vanwege Toyota Belgium mocht ontvangen dd mijn post van 09 maart !!! Dit was een antwoord op een vraag naar een oplossing verstuurd vanwege mijn dealer in België. Blijkbaar bent u de enige die kennis heeft van een oplossing ter zake ... Ik zal mijn dealer er morgen over aanspreken.

Bavke (0) PRO, 16 jaar geleden

Even over het hoofd gezien, sorry.......:-)

Ga maar eens naar je dealer, ik neem aan dat die dezelde informatie hebben als de dealers in Nederland.
Vraag naar servicebulletin met het nummer EG 7027

Succes en ik hoop dat het tot een oplossing van je probleem komt.

la taupe (0), 16 jaar geleden

Bavke , ik heb met de dealer overlegd en hij zegt dat dit inderdaad een oplossing was vanuit Toyota maar waar men reeds vanaf is gestapt omdat het resultaat niet dat was wat men ervan verwacht had .... begrijpe wie kan!
Hij wacht, samen met vele anderen, op een andere oplossing...

Ikzelf wacht nog even af tot in september en zal dan actie ondernemen via juridische weg. Toch bedankt voor uw input !!!!

Hans4037 (0) PRO, 16 jaar geleden

Tot nu toe is er genoeg bekent,we lezen de oplossing in september.
Topic gesloten.

Hans

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota 0 of stel zelf een nieuwe vraag.