Renault Laguna: zoemend geluid dashbord+ cruise controle

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 19dci

Er komt uit het dashbord van mn laguna,tegen de voorruit,een zoemend geluid,die toch wel goed opvalt?!!is dit normaal???zoja,waar komt het vandaan?

Dan had ik ook nog vraagje over mn cruise controle!Wat is het verschil tss het groene en oranje symbool van de cruisecontrole??En waarvoor dienen de knoppen rechts van het stuur?R en O???

pedro8647

Geplaatst door pedro8647 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

ejnn (0), 16 jaar geleden

Waarschijnlijk van de ventilator achter de binnenspiegel, deze meet de lucht in de auto.

Nou, het groene lampje is voor cruis controll, oranje is voor speed limit. R&O is voor sneller of langzamer.

Heb je geen instructie boekje erbij gekregen?

pedro8647 (0), 16 jaar geleden

[quote=ejnn]Waarschijnlijk van de ventilator achter de binnenspiegel, deze meet de lucht in de auto.

Nou, het groene lampje is voor cruis controll, oranje is voor speed limit. R&O is voor sneller of langzamer.

Heb je geen instructie boekje erbij gekregen?[/quote]
Jawel,maar boekje is in het frans!!!!Dus bij deze,wie kan mij aan een nederlandse handleiding helpen aub???
(Ev. tegen betaling!!)

Is dit zoemend geluid dan normaal??

ejnn (0), 16 jaar geleden

Je woont toch in belgie, moet je toch een beetje frans kunnen toch? Vraag het eens aan een dealer, die weet er wel raadmee.

Als je het zoemde geluid hoort als de motor uit staat is dit normaal. Als de motor loop mag je hem eigenlijk niet horen, dus bij lopende motor mag je het geluid niet horen.

pedro8647 (0), 16 jaar geleden

[quote=ejnn]Je woont toch in belgie, moet je toch een beetje frans kunnen toch? Vraag het eens aan een dealer, die weet er wel raadmee.

Als je het zoemde geluid hoort als de motor uit staat is dit normaal. Als de motor loop mag je hem eigenlijk niet horen, dus bij lopende motor mag je het geluid niet horen.[/quote]
Hoi,

frans spreken is geen probleem hoor!begrijpen trouwens ook niet!Het is eigenlijk juist voor de speciale termen,deze zijn soms moeilijk te begrijpen!

Het zoemende geluid is idd alleen maar te horen,héél miniem,als de auto draait!

Bent u verder tevreden over deze auto?

ejnn (0), 16 jaar geleden

[quote=pedro8647][quote=ejnn]Je woont toch in belgie, moet je toch een beetje frans kunnen toch? Vraag het eens aan een dealer, die weet er wel raadmee.

Als je het zoemde geluid hoort als de motor uit staat is dit normaal. Als de motor loop mag je hem eigenlijk niet horen, dus bij lopende motor mag je het geluid niet horen.[/quote]
Hoi,

frans spreken is geen probleem hoor!begrijpen trouwens ook niet!Het is eigenlijk juist voor de speciale termen,deze zijn soms moeilijk te begrijpen!

Het zoemende geluid is idd alleen maar te horen,héél miniem,als de auto draait!

Bent u verder tevreden over deze auto?[/quote]
heb nu een diesel uit nov 2003, ben door dit forum en zelf repaeren zeer tevreden over deze auto. Zonder dit forum en alle oplossingen, anders had ik hem allang weggedaan cq geen nieuwe gekocht.

Het geluid komt wel achter de binnenspiegel weg??

pedro8647 (0), 16 jaar geleden

[quote=ejnn][quote=pedro8647][quote=ejnn]Je woont toch in belgie, moet je toch een beetje frans kunnen toch? Vraag het eens aan een dealer, die weet er wel raadmee.

Als je het zoemde geluid hoort als de motor uit staat is dit normaal. Als de motor loop mag je hem eigenlijk niet horen, dus bij lopende motor mag je het geluid niet horen.[/quote]
Hoi,

frans spreken is geen probleem hoor!begrijpen trouwens ook niet!Het is eigenlijk juist voor de speciale termen,deze zijn soms moeilijk te begrijpen!

Het zoemende geluid is idd alleen maar te horen,héél miniem,als de auto draait!

Bent u verder tevreden over deze auto?[/quote]
heb nu een diesel uit nov 2003, ben door dit forum en zelf repaeren zeer tevreden over deze auto. Zonder dit forum en alle oplossingen, anders had ik hem allang weggedaan cq geen nieuwe gekocht.

Het geluid komt wel achter de binnenspiegel weg??[/quote]
Heb het net ff goed bestudeerd en het geluid komt idd uit het 'bakje' war de achteruitkikspiegel aan bevestigd is!Is wel nog een tamelijk irriterend geluidje!is dit geluid normaal bij de binnenspiegel??

ejnn (0), 16 jaar geleden

ja, wen er meer aan. het is de ventilator om lucht aan te zuigen uit de ruimte om bv de temp te meten.

pedro8647 (0), 16 jaar geleden

[quote=ejnn]ja, wen er meer aan. het is de ventilator om lucht aan te zuigen uit de ruimte om bv de temp te meten.[/quote]
Nou leuk?!heb hier ergens iets gelezen over het motortje smeren?klopt dit?of kan dit??

Grtzzzzzz

ejnn (0), 16 jaar geleden

een fijn electo motor smeren???? Lijkt mij geen goed idee!!! Je zou hem wel kunnen schoon maken, maar dit smeren, raad ik je af. Als je het wil smeren zou je kruipolie of spuitolie moeten nemen op bv teflon basis. Iets op het asje spuiten. Maar waar heb je het gelezen? Heb je een link?

Safrane10698 (0), 16 jaar geleden

Ik denk dat ie zoemt omdat net niet klem zit.
Ook kan er misschien stof op de radarblaadjes zitten waardoor ie uit balans is.

pedro8647 (0), 16 jaar geleden

[quote=Safrane10698]Ik denk dat ie zoemt omdat net niet klem zit.
Ook kan er misschien stof op de radarblaadjes zitten waardoor ie uit balans is.[/quote]
Wat kan ik eraan doen??kan ik dit zelf verhelpen ,?of niet?

pedro8647 (0), 16 jaar geleden

[quote=ejnn]Waarschijnlijk van de ventilator achter de binnenspiegel, deze meet de lucht in de auto.

Nou, het groene lampje is voor cruis controll, oranje is voor speed limit. R&O is voor sneller of langzamer.

Heb je geen instructie boekje erbij gekregen?[/quote]
Die knoppen R & O staan rechts van het stuur hé!?Als ik mn cruise control wil sneller doen gaan of trager,dan moet ik toch op die + en _ duwen links op het stuur??!!

Dus oranje knop is als het ware een begrenzer,dat je niet vlugger kan?

pedro8647 (0), 16 jaar geleden

[quote=ejnn]een fijn electo motor smeren???? Lijkt mij geen goed idee!!! Je zou hem wel kunnen schoon maken, maar dit smeren, raad ik je af. Als je het wil smeren zou je kruipolie of spuitolie moeten nemen op bv teflon basis. Iets op het asje spuiten. Maar waar heb je het gelezen? Heb je een link?[/quote]
dit is de link

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

pedro8647 (0), 16 jaar geleden

[quote=Safrane10698]Ik denk dat ie zoemt omdat net niet klem zit.
Ook kan er misschien stof op de radarblaadjes zitten waardoor ie uit balans is.[/quote]
Wat bedoel je met NET NIET KLEM ZIT??

Safrane10698 (0), 16 jaar geleden

Als het goed is is de sensor een soort van cilindervorm. deze zit in een houder in het plasticbakje. Door het draaien van het motortje trilt deze altijd. Als dan dat motortje net niet vast zit gaat ie trillen in de ruimte die die heeft. Hierdoor trilt ie tegen het bakje en dan hoor je dat dus duidelijk. Als je het motortje eruit haalt en terug plaatst met iets er tussen dat zit ie vast. En als er stof op het radartje zit kan je dat er af blazen.

pedro8647 (0), 16 jaar geleden

[quote=Safrane10698]Als het goed is is de sensor een soort van cilindervorm. deze zit in een houder in het plasticbakje. Door het draaien van het motortje trilt deze altijd. Als dan dat motortje net niet vast zit gaat ie trillen in de ruimte die die heeft. Hierdoor trilt ie tegen het bakje en dan hoor je dat dus duidelijk. Als je het motortje eruit haalt en terug plaatst met iets er tussen dat zit ie vast. En als er stof op het radartje zit kan je dat er af blazen.[/quote]
Kunt u mij zeggen hoe ik precies te werk moet gaan bij deze handeling??

DijkvanB (0), 16 jaar geleden

[quote=pedro8647][quote=ejnn]Waarschijnlijk van de ventilator achter de binnenspiegel, deze meet de lucht in de auto.

Nou, het groene lampje is voor cruis controll, oranje is voor speed limit. R&O is voor sneller of langzamer.

Heb je geen instructie boekje erbij gekregen?[/quote]
Die knoppen R & O staan rechts van het stuur hé!?Als ik mn cruise control wil sneller doen gaan of trager,dan moet ik toch op die + en _ duwen links op het stuur??!!

Dus oranje knop is als het ware een begrenzer,dat je niet vlugger kan?[/quote]
R betekent Resume, dus als je bijv. 100 rijdt en je tikt je rem aan of je drukt op O wat Off betekend en je wil daarna weer de vooraf ingestelde snelheid van 100 km/u gaan rijden druk je weer op R en dan trekt ie uit zichzelf op naar 100.
Hartstikke handig als je vanaf een invoegstrook de rijksweg op komt met bijv. 70 km/u, even op R drukken en hij gaat vanzelf.
+ en - is inderdaad accellereren en decellereren steeds met 2 km/u.

pedro8647 (0), 16 jaar geleden

[quote=DijkvanB][quote=pedro8647][quote=ejnn]Waarschijnlijk van de ventilator achter de binnenspiegel, deze meet de lucht in de auto.

Nou, het groene lampje is voor cruis controll, oranje is voor speed limit. R&O is voor sneller of langzamer.

Heb je geen instructie boekje erbij gekregen?[/quote]
Die knoppen R & O staan rechts van het stuur hé!?Als ik mn cruise control wil sneller doen gaan of trager,dan moet ik toch op die + en _ duwen links op het stuur??!!

Dus oranje knop is als het ware een begrenzer,dat je niet vlugger kan?[/quote]
R betekent Resume, dus als je bijv. 100 rijdt en je tikt je rem aan of je drukt op O wat Off betekend en je wil daarna weer de vooraf ingestelde snelheid van 100 km/u gaan rijden druk je weer op R en dan trekt ie uit zichzelf op naar 100.
Hartstikke handig als je vanaf een invoegstrook de rijksweg op komt met bijv. 70 km/u, even op R drukken en hij gaat vanzelf.
+ en - is inderdaad accellereren en decellereren steeds met 2 km/u.[/quote]
tnxxxxxxxxxxxxx

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.