Volvo S60: Veel lawaai na reparatie

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: D5 163 pk

Hallo allemaal,

Afgelopen week is mijn koppeling vervangen van mijn S60 D5. Na reparatie maakt de motor een vreemd lawaai. Je hoort de turbo heel hard suizen, en stationair het lijkt wel alsof er iets aanloopt. De auto levert wel zijn vermogen.
De garage wijt het probleem aan de wastegate van de turbo, daar komt volgens hen het geluid vandaan. Maar ik bracht de auto stil heen en na reparatie maakt hij ineens lawaai. Lijkt me sterk dat de wastegate ineens stuk is.
Ze hebben alle slangen nagekeken en alles zit vast. Er is ook geen storing opgeslagen. iemand een idee wat dat kan zijn en hoe evt de wastegate getest kan worden? Wordt de wastegate electronisch aangestuurd of met vacuum, en zou een losse connector het euvel kunnen veroorzaken? De garage heeft de aansluiting van de wastegate afgekoppeld, en dan is het geluid weg. Uiteraard kan er dan niet mee gereden worden want de turbodruk wordt dan te hoog. Heeft iemand misschien een ander idee wat het zou kunnen zijn?

Alvast bedankt,
Ed

Ed2457

Geplaatst door Ed2457 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S60? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Highway (115) PRO, 15 jaar geleden

Als ik je probleem zo lees loopt de auto goed alleen meer herrie naar vervangen van de koppeling.
Wat dan meestal voorkomt is dat de bus rond de stuurstang uit zijn rubber is. Daardoor komt alle motorgeluiden in de auto. Stalen bus terug duwen in het rubber en soms is het grote rubber van de vloer los.
Dan moet deze ook nog even terug geplaatst worden.

Ed2457 (0), 15 jaar geleden

Dank voor je antwoord. Zal daar zo even naar kijken. Het vreemde is dat de garage zegt dat bij een beetje gas de wastegate (dus bij stilstand met de klep open) al open gaat. Die moet toch dicht blijven totdat je het gas los laat, en dan pas na flinke belasting?

Ed2457 (0), 15 jaar geleden

Het probleem zat in de aansturing van de wastegate. Deze is opniew (was al eens gedaan) gereset, en opnieuw ingeleerd waarna het probleem over was. Bedankt voor de input.

Ed

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.