Peugeot 307: ruitensproeier zekering blijft eruit knallen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: LPG, Motorcode: tu5jp4 1.6 16v

Hallo,

Beide ruitensproeiers voor en achter deden het laatst niet meer. Zekering lag eruit, en dus vernieuwd. Ik heb de sproeiers 2 ritten kunnen gebruiken en nu ligt de zekering er weer uit.

Wie weet, is dit een zwak punt van een bepaald onderdeel? bv motortjes of schakelaar?

Gr. Erwin

Erwin2907

Geplaatst door Erwin2907 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Ralf_Jensen (0) PRO, 14 jaar geleden

Sproeide die die laatste 2 ritten weer goed?
Anders zou ik de Ohmse weerstand van het pompje eens meten/ controleren.
Tevens controleren of de bedrading niet aan massa ligt. Dus geen beschadigde isolatie.

S6
*


Ralf

Erwin2907 (0), 14 jaar geleden

Na de wissel van zekering sproeide hij als vanouds (voor + achter).

Volgens het E-schema in de Haynes is er maar 1 pompje gemonteerd voor het sproeien voor en achter. Klopt dat, want dat vind ik vreemd.

Verder: kan dit ook in de stuurkolomschakelaar zitten? Deze schijnt ook van beschuit te zijn net als de rest van de auto (com 2000 of zo?)

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

Er zit inderdaad maar 1 pompje voor voor,- en achtersproeier.
Trek anders de stekker eens van het pompje, steek een nwe zekering en kijken of de zekering dan weer (of nog)knalt.

En ga nu niet zitten katten over alles van beschuit want daar schieten we niets mee op!

Erwin2907 (0), 14 jaar geleden

Hans,
Strak plan, stekker eraf en dan het pompje tijdens het rijden regelmatig aansturen. Heb ik i.i.g. het primaire circuit uitgeloten.

p.s. weet iemand de interne weerstand die dit pompje moet hebben? Uitgaande van 10 Ampere die minimaal getrokken is zal deze weerstand BOVEN 1,4 Ohm moeten liggen (R=U/I = 14V/10A = 1,4)

Ohja,en weet iemand hoe de scheiding tussen voor en achter werkt? Heeft het pompje 2 uitgangen ofzo die apart aangestuurd worden?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote]Strak plan, stekker eraf en dan het pompje tijdens het rijden regelmatig aansturen. Heb ik i.i.g. het primaire circuit uitgeloten.[/quote]
hoe kan, je hebt een ONDERBROKEN circuit. En kan er dus geen stroom lopen, en je zekering blijft heel. Beste is je bedrading belast +V4 meting te geven dan is het pas GOED uit gesloten, kost iet meer, duurt iets langer maar dan is het zeker.

Erwin2907 (0), 14 jaar geleden

Is het niet zo dat je een primair en secundair circuit hebt?

Wat is precies een +4V meting?

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=citroënmonteurtje][quote]Strak plan, stekker eraf en dan het pompje tijdens het rijden regelmatig aansturen. Heb ik i.i.g. het primaire circuit uitgeloten.[/quote]
hoe kan, je hebt een ONDERBROKEN circuit. En kan er dus geen stroom lopen, en je zekering blijft heel. Beste is je bedrading belast +V4 meting te geven dan is het pas GOED uit gesloten, kost iet meer, duurt iets langer maar dan is het zeker.[/quote]
Mocht 1 van de draden v/d ruitensproeierpomp tijdens bewegen (rijden) bijv. ergens aan massa komen te liggen, en je bedient sproeier voor of achter, dan klapt de zekering echt wel met losgenomen pompstekker!
Het is dus een eerste indicatie/probeersel om pomp als oorzaak uit te sluiten of juist niet.

peugeottechnieker (0) PRO, 14 jaar geleden

Erwin, het pompje draait voorruit of achteruit afhankelijk van waar er gesproeit moet worden. Dus plus en min worden omgedraait. Verder niets ingewikkelds of zo. Geen primair en secundair circuit maar gewoon de stroom door het pompje omdraaien.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

+4v = type fout :P


= + V4

V4 meting is:
V1 (is accu spanning)= V2 (van + naar verbruiker) V3 is over verbruiker)V4 van verbruiker naar massa.

@ hans, kan maar als de stekker los licht, dan heb je er meer kans op, dan als de stekker aan gesloten is en niet alle kanten op bungelt. Zal ongetwijfeld een indicatie geven. mAar ik blijf bij belast met en een V4 meting er over.

Erwin2907 (0), 14 jaar geleden

Gelukkig hoef ik de meting niet meer te doen. Motortje had een interne weerstand van 0,5 Ohm. Amperage wordt dan I=U/R=14/0,5=28 Ampere.
Bij demontage van het motortje bleek dat ook. De asafdichting was versleten en had ruitenvloeistof doorgelaten. Motortje was daardoor vol vloeistof gelopen. De lage weerstand is dus veroorzaakt door het water en wikkelingen zijn nog intact. Daarom werkt het motortje nog wel.
[url=http://img24.imageshack.us/i/dsc6758g.jp...][img]http://img24.imageshack.us/img24/6814/ds...[/img][/url]

306 cabrio (0) PRO, 14 jaar geleden

Je hebt hem dus vervangen neem ik aan.

Erwin2907 (0), 14 jaar geleden

[quote=306 cabrio]Je hebt hem dus vervangen neem ik aan.[/quote]
Not yet, ik heb zoiets thuis niet nieuw liggen, dus morgen even bestellen bij Peugeot.
Die ouwe zooi terug monteren zou niet handig zijn... komt echt niet goed meer.

garageburgwal (0) PRO, 14 jaar geleden

Heeft dealer waarschijnlijk liggen.. worden bij bosjes vervangen

Erwin2907 (0), 14 jaar geleden

Het nieuwe pompje (koopje, 12,15 euro) zit er nu een paar dagen probleemloos is, dus probleem verholpen. Bedankt voor het meedenken.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Dank voor feedback

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.