Seat Alhambra: Seat Alhambra 2.0 schakelt slecht

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Hallo allemaal,

ik ben sinds een paar weken in het bezit van een Seat Alhambra 2.0 uit 2003 met 6 versnellingsbak. De auto schakelt slecht naar zijn 2, 3 en 4. Als ik gewoon in een normale vloeiende beweging wil schakelen dan gaat dat niet soepel maar voel ik de tandjes zeg maar. Om dit te voorkomen moet ik dus heeeel langzaam schakelen. Dit lijkt me niet normaal. Ik heb bovag garantie. Toch zou ik willen weten wat het zou kunnen zijn. Moet ik aan de koppeling denken of is de versnellingsbak niet helemaal ok? Wat me ook af en toe opvalt is dat als ik stil sta en de koppeling in trap ik een bonkachtig geluid hoor. Ik hoop dat jullie me kunnen voorzien van input.

Gr,

Bryan

Leechman

Geplaatst door Leechman (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Alhambra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Bryan

Was dit probleem er ook tijdens de proefrit ?
Zo niet, denk ik niet aan de afstelling van de bak en zit het probleem in de koppeling.

Gr. paul

Leechman (0), 14 jaar geleden

Hallo Paul,

Tja de pest is dat tijdens de proefrit ik redelijk rustig heb gereden en geschakeld. Ik kan het probleem met niet echt voor de geest halen. Toen ik de auto eenmaal in bezit had ging het schakelen naar zijn 3 toen al niet helemaal soepel. En nu merk ik dus ook dat het schakelen naar zijn 2 en 4 niet helemaal lekker gaat.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Het kan zijn, zoals Paul ook al aangaf, dat de koppeling niet goed vrijkomt / plakt waardoor dit nu ontstaat.

Gr Stefan

Leechman (0), 14 jaar geleden

Ik had vandaag de auto weer mee naar mijn werk en even goed gelet op wanneer ik de schakel problemen heb. Het schakelen naar zijn 3 gaat het minst soepel. Bij het terugschakelen bij afremmen heb ik geen problemen. Als de koppeling niet goed vrijkomt is dat dan een kwestie van afstellen of moet de koppeling vervangen worden?

Megel (0), 14 jaar geleden

Hi Bryan,

Mijn Alhambra schakelde ook slecht, kon ineens alleen nog maar in 3e en 4e versnelling. Probleem was het schakelmechanisme. Daar blijft water op staan waardoor het lager vast kan komen te zitten. Het schakelmechanisme zit op de bak, dus behoorlijk wat sleutelwerk maar via het motorcompartiment bereikbaar. Kosten ca 200 euro materiaal.

Suc6

Leechman (0), 14 jaar geleden

Beste Wim,

bedankt voor je reply. Had jij toevallig ook last van een bonkend geluid bij het intrappen van de koppeling. Dit heb ik niet altijd maar wel zeer regelmatig en alleen als ik stil sta of bijna stil sta. Ik maak me gelukkig nog geen zorgen over de kosten aangezien ik gelukkig nog garantie heb.

Mvg,

Bryan

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bryan

Ik zou dan maar even terug gaan naar de garage, voor dalijk de garantie verlopen is.

Gr Stefan

Megel (0), 14 jaar geleden

Bryan,

Ik heb aan de koppeling nooit iets gemerkt. Notabene na een grote beurt schakelde hij ineens zwaarder en even later helemaal niet meer...

Leechman (0), 14 jaar geleden

Ik zal nog even laten weten wat er aan de auto is gebeurd. De garage heeft de synchromesh ringen vervangen van de slechte versnellingen. De koppeling is voorzien van nieuwe olie en filter. Het probleem is sterk verminderd al vind ik dat de bak nog steeds met rustige hand bediend moet worden, zeker als deze nog koud is. Naarmate de bak warm is gaat het schakelen zonder problemen.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Al met al een dure reparatie ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Alhambra of stel zelf een nieuwe vraag.