Opel zafira 2.0DTL: Vervuild inlaatcircuit?

Bouwjaar: 2000

Bij het onlangs vervangen van de retourslangetjes van de verstuivers had ik voor een gemakkelijker montage de vacuum bediende klep die er voor ligt gedemonteerd (is dit de EGR klep?). Deze was zeer sterk vervuild met koolaanslag (berg roet erop) en het spruitstuk blijkt aan de binnenkant vol met teer te zitten (km stand 70.000). Is dit normaal of dient er gereingigd te worden en zo ja hoe?
Bij Volkswagen schijnen ze de EGR klep vaak uit te schakelen (stabielere loop en minder roet). Is dit ook een verbetering voor de 80pk diesel van Opel?
Zijn er trouwens meer zaken die ik voor de vakantie even na moet lopen i.v.m. vervuiling? De LMM is vorig jaar vervangen.

hoogfrequent

Geplaatst door hoogfrequent (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

jorisor (0), 19 jaar geleden

Zover ik weet is dit de EGR klep. Kan ik deze zo demonteren en schoonmaken?. Ik heb een boek van vauxhall astra diesel en op de plaatjes van het spruitstuk is duidelijk te zien dat deze is aangekoekt. Ik weet wel dat er mensen zijn die bij elke grote beurt de egr klep loshalen en schoonmaken.

Joris

Opeltje (0) PRO, 19 jaar geleden

deze vervuiling is normaal. je kunt de klep wel schoonmaken. uitschakelen werkt niet. gaat de motor in noodlooop.

groeten en een prettige vakantie,

Opeltje

hoogfrequent (0), 19 jaar geleden

Accoord en bedankt. Eveneens prettige vakantie toegewenst.

Kobra (0), 18 jaar geleden

Mijn ervaring is dat het belangrijk is om de EGR klep schoon te maken. Ik had deze zomer tot 2x toe het lampje van het motormanagement, en de motor die terugvalt in het noodprogramma.
N.a.v. dit forum heb ik de EGR klep losgemaakt, was zo vuil met roet en olie dat deze nauwlijks uit de inlaat kon. Na het reinigen heb ik het probleem niet meer gehad. De koude start gaat nu probleemloos (ook rond 10 graden) en geen rook.
Klopt het dat een vervuilde EGR klep daar inderdaad invloed op heeft?
(Zafira 2.0 DI, 1999, 245.000 km)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.