BMW 3-Serie: Auto trilt tussen de 90 - 130 km/u

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: M47TUD20

Hallo iedereen,

Ik heb het forum goed doorgezocht voor hetzelfde probleem. Er staan veel issues met trillingen en een trillende auto, maar niet precies wat ik zelf meemaak. Ik heb 2 maanden geleden een 320D touring automaat uit 2002 gekocht (met de updated diesel motor, 150pk)) met 283K km op de teller. De auto is tot 200K km dealer onderhouden geweest, turbo is bij de 180K km vervangen.

Nu heb ik het volgende probleem. Ik zal het zo duidelijk en helder mogelijk proberen uit te leggen:

De auto trilt tussen de 90 - 130 km/u.

Wat/Waar trilt er/het?

- Je voelt de trilling door het stuur heen
- Je voelt de trilling door de stoelen heen
- Je voelt de trilling op de dashboard als je hand erop legt
- Het lijkt vanaf het midden van de auto te komen
- Het is even hard voorin als achterin

Hoe trilt het? (hoe klinkt het?)

- Het is een constante trilling die ervoor zorgt dat er door de hele auto een resonante trilling ontstaat als je op de cruisecontrol 100 km/u rijdt. (Dit omdat de hele auto gaat meedreunen als het ware. daar lijkt het op).
- Dit klinkt dan als diepe bass/brom geluiden door de gehele auto heen die op en af komen.
- Bij 90 km/uur is de frequentie van de resonantie langzamer dan bij 110 km/uur (diepere, langere bass/brom geluiden bij 90 en kortere wat minder diepe bass/bromgeluiden bij 110)
- Het is ongeveer zo hard, dat wanneer je de radio aan hebt staan met een muziekje, dat je er niet meer van kan genieten omdat er harde bass/bromtonen doorheen komen. Er is heel veel verschil tussen constant gas geven inclusief bass/bromgeluiden of gas loslaten. Bij gas los is de auto muisstil (zoals het hoort).
- Het toerental is om en nabij de 2000 toeren bij 100-110km/uur op de cruisecontrol tijdens de trillingen.

Wanneer verdwijnt de trilling?

- Zodra ik gas loslaat terwijl ik eerst constant 110km/u reed, verdwijnt de trilling helemaal. Zodra ik weer gas geef om op 110km/u te blijven is het weer volop terug.
- Zodra ik de automaat in neutraal zet (bij bijvoorbeeld 110km/u contant) verdwijnt de trilling helemaal.
- Ook als ik het toerental gelijk houd terwijl de automaat in N staat en ik rijd 110km/u is er geen trilling meer
- Als ik onder de 90km/u blijf rijden is er geen trilling waar te nemen
- Als ik boven de 130km/u rijd is er ook geen trilling waar te nemen

Wanneer verdwijnen de trillingen niet?

- Als ik de automaat handmatig in z'n 4de versnelling zet bij 110km/uur. dan blijft de frequentie van de trilling constant. Alleen als ik de snelheid wat ik rijd varieer (langzamer of harder) dan varieert de frequentie van de trilling. Ik heb dit geprobeerd om te kijken of de trilling bij een hogere toerental van de motor zou veranderen.Niet dus.
- Als ik meer gas geef om van 100km/u naar 120km/u te gaan. Hier veranderd dus alleen de frequentie van het dreunende geluid. dit wordt hoger/sneller.

Opmerkelijke punten

- Het lijkt erop dat het iets minder wordt na +/- een uur rijden op de snelweg (dit zal ik a.s. weekend verder verifiëren, ga meer dan 250 km rijden )
- Soms lijkt het alsof ik dezelfde trilling meemaak als ik juist gas loslaat en de auto laat uitrijden van 100km/uur naar 50 km/uur. Dus dan lijkt het alsof de auto op de motor aan het remmen is.
- Ben nog niet harder dan 140/150 km/uur gegaan maar voelde bij die snelheden geen trillingen zoals tussen de 90 - 130 km/u. wel wordt al het geluid om de auto heen wat harder (wat me compleet normaal lijkt)

Wat heb ik tot nu toe geprobeerd om het probleem te verhelpen?

Automaatbak olie (en nieuwe zeef) en differentieel olie laten verversen bij ATR (automaatspecialist) in Montfoort
- Dit heeft niks uitgemaakt. Automaat schakelde al heerlijk, geen gebonk of rare dingen. Ook geen rare geluiden uit het differentieel.

Grote beurt (inspectie 2) laten uitvoeren bij BMW dealer in Amsterdam. Hier ook alle problemen omschreven en er is zelfs een monteur meegereden om te luisteren.
- Hierbij is een motorsteun vervangen die gescheurd was. Ook zijn de voorste draagarmrubbers vervangen
- Hardyschijf gecontroleerd, Alle rubbers gecontroleerd (cardan, voor en achter draagarmrubbers)
- Er is gekeken naar de gehele aandrijflijn en ophanging voor speling of afwijkingen of slijtage. Ze hebben niks bijzonders gevonden
- Probleem is dus helemaal niet verholpen door de motorsteunvervanging of nieuwe draagarmrubbers voor. Alleen is de motor stationair wat rustiger door nieuwe motorsteun, en het sturen is weer helemaal strak.

Wat blijft nu nog over?

- De koppelomvormer?
- De lockup van de automaat?
- Hele automaat reviseren?
- Ergens iets in het aandrijfas?
- Iets met het cardan?

Ik hoop dat er mensen zijn die mij verder kunnen helpen. Ik wil binnenkort weer een afspraak maken met de bmw dealer en hoop dat ik er wat wijzer heen kan gaan met wat er moet gebeuren of wat we kunnen proberen!

Het is zo'n fijne auto, alleen maakt deze trilling net bij de snelheden die ik vaak rijd elke dag naar en terug van werk het zodanig irritant dat ik er nu niet van kan genieten.

Excuses voor de lange post maar ik moest het even allemaal op een rijtje zetten! alvast bedankt voor alle ideeën!

Groeten,

toteki

toteki2

Geplaatst door toteki2 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

BMW325 TDS (0), 13 jaar geleden

Om even het een en ander uit te sluiten,
Staat de auto op originele velgen met een juiste ET-waarde?
Trillingsdemper krukas in orde?

toteki2 (0), 13 jaar geleden

Bij de garage waar ik de auto 2 maanden geleden gekocht heb zijn er 4 nieuwe banden onder gezet bij aflevering(ook remblokken en schijven rondom nieuw). Dit zijn vredestein sportrac 3, 205/55 R 16 91 V.

Ik dacht als het aan de banden lag dan zou ik het bij gas loslaten ook moeten horen?

Voor wat betreft de trillingdemper krukas neem ik aan dat de bmw dealer daar naar heeft gekeken. Dit heb ik expliciet aangegeven. Tja, zeker weten is wat anders. Misschien nog een keer vragen voor de zekerheid?

Thnx in ieder geval voor de input!

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Brommen wat jij zegt komt door de aandrijfas. Vooral omdat je zegt dat het bij gasinhouden over is . Controleer alle schijven en koppelingen . Het is wel even werk ,uitlaat en hitte-schilden.weg. Zet de wagen eerst op 2 steunen vlak voor de achterwielen en probeer de snelheid op te zoeken met de meeste trilling. Succes.

gertV8 (0), 13 jaar geleden

Wat ook kan, dat heb ik bij mijn oude mustang (1966) in iedergeval, is dat er gewoon wat rotzooi tussen de kruiskoppeling van je aandrijfas zit die van je motor naar je diff loopt. Ook mijn mustang dreunt bij 80 km per uur, nu heeft mijn kameraad (is automonteur, en met name oldtimers) me dit verteld en is dus makkelijk te verhelpen bij mijn auto.
Ik zeg niet dat het bij jou ook het geval is maar je kunt er in iedergeval even naar kijken (laten).
Veel succes.
mvg gert

toteki2 (0), 13 jaar geleden

BMW dealer heeft weer naar de auto gekeken en zegt dat het kan liggen aan de achterste rubbers van de automaat die versleten zijn en speling hebben waardoor het as wellicht niet meer goed in lijn ligt tijdens het rijden.

Ze gaan die vervangen, dus ik ben benieuwd!

florett (0), 13 jaar geleden

Heb zelf een 325XI touring Aut. met vergelijkbare klachten, bij mij is nu de rechter aandrijfas (voor) vervangen, de bak gespoeld en nieuwe olie erin en nog steeds een trillende BMW. Nu blijkt het brein van de bak de oorzaak te zijn en wordt komende week vervangen!!! Gelukkig alles onder garantie dat wel, maar begin er een beetje moe van te worden van die GM automaatbakken. Wordt vervolgd!!!!! Groeten Ger

toteki2 (0), 13 jaar geleden

Ik ben inmiddels veel geld kwijt aan oplossingen die nog steeds niet geholpen hebben. Nadat de automaatrubbers vervangen waren leek het iets beter. Maar het is er duidelijk nog steeds. Ik hoor graag of jouw problemen worden opgelost en wat de oplossing dan was :)

Mausx (0), 13 jaar geleden

kun je niet ergens een complete set velgen lenen om te proberen? kan net zo goed gewoon in de banden zitten.
het mooiste zou zijn standaard velgen met een paar knappe michelin banden. dat draait het mooist.

en hoe lang is de rit naar het werk? want als je warme banden stil zet. komt vaker voor bij BMW. dan krijg je lichte zet plekken. dat veroorzaakt trillen. vooral met banden met een wat zachtere compound. die zetplekken verdwijnen weer na een stuk rijden.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Dat rubber van de bak zal versleten zijn door trilling volgens mij door de aandrijfas. Onronde velgen kunnen een wagen doen trillen maar die frequentie is zo laag dat het niet tot brommen komt. Ook cuppende banden kunnen een brom veroorzaken maar dan maakt gas loslaten geen verschil !!!! Til de wagen op en laat de achterwielen draaien en schakel correctie electronica uit. Wielen komen anders niet op toeren. Succes.

florett (0), 13 jaar geleden

Vandaag bericht gekregen, dat ik de BMW kan komen ophalen!!! Zoals ik al schreef, was een storing in het electronisch gedeelte van de bak de boosdoener!!! Zodra ik zelf met de BMW gereden heb, zal ik mijn ervaring hier plaatsen!!!! Groeten Ger Welnu ik heb mijn BMW terug en er heeft een update cq verandering in de sofware van de bak plaats gevonden. Resultaat..............2X niks de BMW trilt als nooit te voren. Ben inmiddels alweer terug geweest naar de garage die met de software bezig geweest is en er is toen een monteur met mij meegereden, ja hoor of iemand met kiespijn bij de tandarts, effin de auto wilde soms maar even zacht trillen!!!!! Oo vertelde die monteur daar hebben alle 4wiel aangedreven BMW,s last van!!!!!! nieuwe en oud!! Later die dag samen met een kennis even ergens naar toe en jawel hoor vreselijk trillen en resoneren....ben nu al 2mnd bezig met dit verhaal en begin er van te balen van die BMW.

florett (0), 13 jaar geleden

Inmiddels is de BMW door meerdere garages onderzocht en tot heden niets gevonden!!! Het vreemde is, dat het trillen cq resoneren of gonzen alleen optreedt na een rit langer als 30 minuten en dan ook nog alleen als er na die 30 minuten een lang stuk niet harder dan 80 wordt gereden! Het begint dan met een licht trillen van de auto en wat dan steeds erger wordt naarmate de snelheid oploopt. Bij gewoon stads-verkeer bijna geen last en bij snelheden boven de 140 a 150 ook een stuk minder maar wel waarneembaar!!! Hopelijk leest een BMW specialist dit en weet de oplossing. Voor alle zekerheid het betreft een E46 325XI automaat vierwiel aangedreven. (80000 KM) Groeten Ger Zoetermeer

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.