Volkswagen Transporter: Transporter T5 motor loopt op 3 cilinders

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: BRR 1.9 TDI pompverstuivers

Wij hebben een probleem met onze T5.

Hij lijkt op 3 cilinders te lopen waneer je gas geeft vooral als je vermogen vraagt zoals in de 3e versnelling.
Stationair loopt hij prima. Hij rookt ook behoorlijk (licht grijze rook)

Bij de dealer uit laten lezen en daar kwam uit dat de 3e en vooral de 4e pompverstuiver buiten de toleranties liepen.
2 nieuwe pompverstuivers gemonteerd maar helaas zonder resultaat
Daarna nog een keer alle verstuivers onderling verwisseld maar het probleem blijft bestaan bij dezelfde cilinders.
Vooral de 4e verstuiver gaat naar het eind van zijn meetwaarde bereik. 2.99
Stationair blijven ze allemaal binnen de toleranties.

Hierna compressie gemeten 1e cil: 27.9 / 2e cil: 30 / 3e cil: 28.5 / 4e cil: 33.1.
Ook deze waardes lijken mij goed.

De dealer zegt voor een raadsel te staan en kunnen mij niet verder adviseren wat verder te doen.

Iemand een idee?

BarryR

Geplaatst door BarryR (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

garageburgwal (0) PRO, 13 jaar geleden

Nokken van de nokkenas al nagezien?

BarryR (0) PRO, 13 jaar geleden

Hallo Rene,

De nokken heb ik nagezien.
Buiten de normale slijtage voor een auto met 407000 km niets te zien.

garageburgwal (0) PRO, 13 jaar geleden

Heb me er ook een keer op verkeken dus kijk er mee uit.

BarryR (0) PRO, 13 jaar geleden

Morgen vrij dus zal overmorgen nog eens het kleppendeksel eraf schroeven.
Nog eens kijken kan geen kwaad.

Jan227 (5) PRO, 13 jaar geleden

Hallo, welke storingscode wordt er opgeslagen ? Cilinder overslag of een electrische storing mbt de pompverstuivers ? Groet Jan227.

BarryR (0) PRO, 13 jaar geleden

Hallo Jan227,

Dat is juist het vervelende, er zijn geen foutcodes.

Jan227 (5) PRO, 13 jaar geleden

Hallo, mogelijk is de cilinderkop uitgeslagen tpv de gaten waar de pompverstuivers er in zitten, met name cil 3 en 4. Gezien de km stand zou dit goed kunnen. Controleer of er rechts onder in de gaten ribbellige afdrukken te zien/voelen zijn. Gebruik ook eens de zoekfunctie. Rijdend meetw blok 23 uitlezen vwb de pompverstuivers. Groet Jan227

BarryR (0) PRO, 13 jaar geleden

Hallo Jan227,

De cilinderkop is inderdaad een beetje uitgeslagen, vooral boven in de kop.
Zou dat de oorzaak kunnen zijn?

BarryR (0) PRO, 13 jaar geleden

Even een update.

Vandaag heb ik de cilinderkop verwijderd
Tot mijn grote verbazing zat er in de inlaatklep van de 4e cilinder een gaatje in het midden.
Dit was absoluut niet te horen en ook niet te zien met een ingebouwde nokkenas.
We hebben wel eens vaker een uitelkaar gespatte klepstoter gehad (ander voertuig) maar dan weet je niet wat je hoort (zwaar ploffen)
Toch denk ik niet dat dit alleen de oorzaak was van het slechte lopen.
Ook de 3e verstuiver deed slecht mee en daar was niets met de klepstoters aan de hand.

Wat ik nog wel vreemd vind is dat er in de kop en zuiger van de 1e cilinder allemaal afdrukjes en putjes zitten.
ook is er een een duidelijk ronde afdruk te zien in zowel de in als uitlaatklep van deze cilinder???

Maar goed volgende week eens een andere kop monteren (pompverstuivers hebben namelijk toch diepe afdrukken / groeven achtergelaten in de kop) en dan zal het probleem wel verholpen zijn neem ik aan.
Zal volgende week nog wel even laten weten of hij weer netjes loopt.
Voor nu bedankt voor alle reacties.

groet, Barry

BarryR (0) PRO, 12 jaar geleden

Zie nu pas dat dit probleem nog open staat.
Probleem is toen inderdaad opgelost.

Allen nog bedankt voor het meedenken!

Highway (65) PRO, 12 jaar geleden

Alsnog bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.