Renault Scenic 2001: Hogere toeren automatiek bij koude motor. (Problemcar.nl)

Welkom bij Problemcar

Mededeling: Heeft U hulp nodig bij het PLAATSEN van een probleem kunt U op werkdagen bellen met 06-19954278 (bgg of in gesprek kunt U een sms sturen) Problemen zijn er immers om op te lossen!!
Diagnoseapparatuur.nl Get Adobe Flash player

#1 29 december 2005 15:23

alfred
Particulier
Echte naam: Alfred Hermans
Woonplaats: Voerendaal
Bedrijf: Sabic
Geregistreerd: 29 december 2005
Berichten: 3

Hogere toeren automatiek bij koude motor.

Renault Scenic
Bouwjaar: 2001
Brandstof:
Motor:

Bij deze wil ik vragen of het normaal is dat bij het wegrijden bij een auto met automatische versnellingsbak bij koud weer (onder 10 gr. C)hogere toeren maakt dan normaal. Ik rij vanaf mijn werk direct de autoweg op, gelijk gaat het toerentaal dan naar +/-3200 toeren zonder dat de auto echt in vergelijking sneller wordt. Dit duurt ongeveer 2KM. Als de motor half warm is zie je dat bij gelijke snelheid het toerental dan in een keer zakt. Vermoedelijk heeft het te maken met de temperatuur van de olie in de automaat. Maar geeft dit niet onnodige slijtage aan vitale onderdelen in de automaat? Of is dit normaal?
Gelieve mij antwoord te geven als er meerdere ervaringen zijn in deze of een oplossing voor het euvel.

Bij voorbaad dank.

Groet,

Alfred Hermans

Offline

 

#2 29 december 2005 19:38

Urfali_63
Particulier
Echte naam: Urfali_63
Woonplaats: Almere
Geregistreerd: 22 december 2004
Berichten: 85

Re: Hogere toeren automatiek bij koude motor.

Mijn Automaat doet altijd raar als ie koud is pas bij bedrijfstempratuur begint hij zich normaal te gedragen.Volgens mij is dit een echte Renault probleem.

Offline

 

#3 29 december 2005 19:39

Henk Nobach
Professional
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 2399

Re: Hogere toeren automatiek bij koude motor.

Een relatief hoger motortoerental brengt minder slijtage met zich mee dan overbelasting bij lager toerental. Dit is zo gekozen door de contructeurs en dus normaal.

Offline

 

#4 23 januari 2006 14:41

alfred
Particulier
Echte naam: Alfred Hermans
Woonplaats: Voerendaal
Bedrijf: Sabic
Geregistreerd: 29 december 2005
Berichten: 3

Re: Hogere toeren automatiek bij koude motor.

Beste Henk, is inderdaad wel waar wat je zegt, maar toch heb ik het idee dat de natte plaatkoppeling in de automatiek bij koude olie doorslipt. Ik neem aan dat bij 49000KM de overbrenging niet aan slijtage onderhevig is. Over dit feit heb ik de renault-dealer gebeld en geeft mij te kennen dat het wel zo kan zijn dat het oliepijl in de automatiek te laag is.
Voor dit te meten moet de auto aan de computer. (kan niet handmatig) Ik maak me misschien voor niets zorgen, maar toch...!
Als vervolgactie zal ik de auto maar laten doormeten, ook omdat ik nog een half jaar renault-garantie heb. 


Offline

 

#5 16 maart 2006 12:26

alfred
Particulier
Echte naam: Alfred Hermans
Woonplaats: Voerendaal
Bedrijf: Sabic
Geregistreerd: 29 december 2005
Berichten: 3

Re: Hogere toeren automatiek bij koude motor.

Hallo allemaal,

Mijn probleem (eigelijk niet, achteraf) is opgelost.
Ik ben ten rade gegaan bij een deskundig persoon van Autrans, specialist in revisie en onderhoud van automaten.
Die heeft mij het volgende gemaild.
Zie citaat:

Goedemorgen meneer Hermans,
Uw omschrijving geeft precies weer zoals de fabrikant Renault wil hebben dat er gebeurd:
Na een koude start is de uitlaatgaskatalysator uiteraard niet op  bedrijfstemperatuur zodat in beginsel uw motor geen 'schone'uitlaatgassen uitstoot.
Om dit zo snel mogelijk wel te laten gebeuren neemt gedurende de opwarmfase van zowel de motor als de automaat (via temperatuursensoren) de elektronica het normale schakelgedrag over en 'vervangt' dit door een koudloopprogramma.
Zolang inderdaad de katalysator niet op temperatuur is wordt, om dit te verkrijgen de schakeling
1->2 verlaat en min of meer uitgetrokken, met meer toeren tot gevolg.
Dit houdt in dat de uitlaatgastemperatuur sneller wordt verhoogd en dus het uitlaatgas snel 'schoon' wordt uitgestoten.
Zodra een uitlaatgastemperatuur van rond 35įC. wordt gemeten en een automaat-olietemperatuur van ca 20įC. dan wordt door het stuurapparaat dit koudloopprogramma naar de achtergrond
verwezen en neemt het normale stuur- en schakelprogramma de schakelingen over.
In koude toestand schakelt de automaat bovendien geen lock-up (vaste verbinding in de koppel- omvormer) waardoor het toerental hoger ligt dan bij schakelingen op bedrijfstemperatuur.
Ook dit is een hulpmiddel om de uitlaatgastemperatuur snel op te hogen.
Uw automaat lijdt dus niet aan een probleem; het is de regeling af fabriek welke u vreemd voorkomt en dat is ook zo.
Echter het is allemaal zoals de fabrikant het heeft uitgedacht en dus geen euvel of fout of extra slijtage veroorzakend.
Wij wensen u veel prettige kilometers met de Scenic.

Met vriendelijke groeten,

Jerry Bresser
Service Manager
www.autrans.nl

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Problemcar wordt aangedreven door PunBB
Alle content © copyright 2000 - 2014 Problemcar

Adverteer ook op Problemcar!

JLM Roetfilter reiniging Besteonderdelen.nl
Onderdelenlijn.nl