Renault Clio: How to: clio distributieriem vervangen?

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 16v 55kw

Hallo.

Betreft een Clio uit 2006, 1.2 16v motor, vermogen 55 kw/75 pk, moto5code D4F D7.

De distributieriem is aan vervanging toe, gaan we zelf vervangen. Daarom wat vragen aan mensen met ervaring met dit blok:

Is de krukaspoelie spieloos?
Is er blokkeergereedschap voor nodig of kun je de krukas- en nokkenaspoelie gewoon aftekenen (verstelbare nokkenas oid?)?
Zijn er verder nog bijzonderheden?

Alvast bedankt,

Jeroen

kajotan

Geplaatst door kajotan (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Hans4040 (190) PRO, 8 jaar geleden

Heb je kennis van de Engelse taal en begrijp je die ook?
Ik heb een complete handleiding, in het Engels dus.

Lees die eerst goed door voordat je begint, want het is niet zo simpel..
Ik stuur hem naar jou e-mail adres.

mvg.
Hans

kajotan (0), 8 jaar geleden

Hallo Hans,

Ik heb alles gelezen, en begrijp het.

Yoch een vraag. Er staat dat je het vliegwiel moet blokkeren net zon gatand blokje. Is dit omdat de krukaspoelie spieloos is en je je timing kwijt bent als je hem zonder blokkeren losdraait?
Of raden ze dit aan om te voorkomen dat het blok tegen de klok in meedraait?
Bij stap 2 en 3 van de installatie moet je het krukastandwiel eraf halen, de blokkeerpen voor de krukas is een pen waar je het vliegwiel tegenaan draait ipv een pen door vliegwiel heensteekt. Dus lijkt me dat er dan een spie in zit?

Als dat laatste het geval is, dan volstaat de krukaspoelie en nokkenaspoelie aftekenen met lakstiftje toch ook?

Bedankt!

JdeP (5), 8 jaar geleden

Een voorbeeld... https://www.youtube.com/watch?v=713Txm89...


Succes

kajotan (0), 8 jaar geleden

Thnx.

Is dit 1 op 1 het zelfde? Super!

Heino4267 (110), 8 jaar geleden

Op TV (Discovery)zag ik laatst iemand die de oude distributieriem over de hele lengte precies door midden sneed. Daarna sneed hij de voorste helft kapot en verwijderde die. Hij legde de nieuwe riem op het vrijgekomen stuk tandwielen en sneed de andere helft kapot en verwijderde die. Daarna schoof hij de nieuwe riem goed op de tandwielen totdat de nieuwe riem op zijn plaats lag en spande hij hem. Klaar!

kaleido 1 (985) PRO, 8 jaar geleden

Die heb ik ook gezien , maar dat werkt alleen als er geen poulie in de weg zit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.