Mazda 626: koelvloeistof kookt

Bouwjaar: 1987, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2000

als hobby heb ik een mazda 626 GTi uit 1987, een oldtimer dus, maar als ik er een eindje mee heb gereden hoor ik de koelvloeistof borrelen en koken als ik de motor afzet. Nu heb ik er een nieuwe thermostaat in gezet en een nieuwe themperatuur sensor, maar het probleem is hierbij niet opgelost. De temperatuur naald op mijn dachboard blijft op koud staan terwijl alles kookt.
Kan iemand me helpen aub ?

Roger2

Geplaatst door Roger2 (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 626? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

kaleido 1 (1715) PRO, 8 jaar geleden

Waar hoor je het koken en borrelen , dan moet het er volgens mij ook uit spuiten ?
Kookt hij wel echt ?
Ook geprobeerd wat er gebeurt zonder thermostaat ?
Zijn de waterslangen hard ?
Is de radiateur geheel warm ?
Waterpomp defect ?
Ontlucht hij wel goed ?

Roger2 (0), 8 jaar geleden

vorige week thermostaat vervangen, ik laat de auto een 15 tal minuten draaien om te testen, hoor ik ineens een plof, deksel van het koelvloeistof reservaat is van reservaat gesprongen, één en al waterdamp te zien in de vorm van rook. Vandaag temperatuur sensor vervangen, maar probleem blijft. koelvloeistof hoor ik koken in het reservaat en toch blijft de wijzer op koud staan op men daschboard. Waterslangen zijn niet hard, ik kan er een deuk in duwen, radiator is warm. of de waterpomp kapot is weet ik niet, maar als dat het probleem kan zijn dan vervang ik deze...

kaleido 1 (1715) PRO, 8 jaar geleden

Ik zou toch eerst eens een juiste diagnose laten stellen , zo maar van alles vervangen is niet de weg.
Misschien is er gebrek aan diagnostische kennis en adviseer ik er iemand bij te halen.

Roger2 (0), 8 jaar geleden

Iemand die ik ken was al eens komen kijken naar mijn auto en had de thermostaat vervangen, mits dat het probleem niet opgelost was zei hij dat de joint culasse de oorzaak ook kan zijn, en zou dan volgens hem afgevlakt moeten worden en een nieuwe distributie riem plaatsen, waterpomp en alle v-riemen, het zou een dure kost zijn werd me gezegt. daarom dat ik de temperatuur sensor heb vervangen omdat ik deze ook als mogelijke oorzaak zag en deze eerst wilde vervangen alvorens die "grote" werken te laten uitvoeren, maar die sensor heeft dus ook niets uitgehaald. Mijn joint culasse laten afvlakken zie ik eigenlijk niet zitten, de motor verliest geen drup olie en er zit ook geen olie in de koelvloeistof, en distributie riem laten vervangen... deze is pas 25.000km oud, en ik zie niet direct een verband tussen de distributie riem en het kokend koelvloeistof.

kaleido 1 (1715) PRO, 8 jaar geleden

Hij bedoelt , je hebt de boel toch los liggen , dan is het meestal verstandig om de distributieriem en appendage meteen mee te vervangen.
Een lekke koppakking is toch vrij simpel te constateren , laat de koelvloeistof controleren op aanwezigheid van verbrandingsgassen.
Nog even wat anders , als het systeem goed afgekoeld is , waar vul je de koelvloeistof dan bij ?
Dit moet namelijk rechtstreeks in de radiateur , het tankje circuleert namelijk niet mee in het systeem.

Roger2 (0), 8 jaar geleden

Ik zie eigenlijk geen reden waarom ze mijn joint culasse willen vlakken, volgens mij is dat helemaal niet nodig, mijn motor is aan de buitenkant kurk droog. en distributie riem is al vervangen geweest aan 95.000km, nu heb ik er 123.000km op de teller staan. elke jaar doe ik het onderhoud van de motor, giet elke keer een potje motorspoeling in de motor, 15 min laten draaien, en dan ververs ik de olie en doe er dan een potje bij om de dichtingen soepel te houden , elke jaar een potje in de radiator om de ontkalken, motor 15 min laten draaien, koelvloeistof aftappen, goed uitspoelen met waten en ververs dan het koelvloeistof rechtstreek in de radiator, dit doe ik al van in het begin dat ik die auto heb, nooit problemen gehad tot nu dus.

kaleido 1 (1715) PRO, 8 jaar geleden

Vergeet niet dat de auto 28 jaar oud is , niets heeft het eeuwige leven , als de koppakking lek is , is het verstandig om de kop te vlakken .
Een lekke koppakking hoeft aan de buitenkant niet zichtbaar te zijn .
Distributieriem heeft niets met de eventueel lekke koppakking te maken .
Spoelen enz. enz. heeft er ook niets mee te maken.
We krijgen allerlei verhalen over wat je allemaal doet , maar geen antwoord op de vragen , zo komen we niet tot een oplossing , ga naar een garage laat diagnose stellen en klaar.
Kost geen groot bedrag .

Roger2 (0), 8 jaar geleden

naar mijn weten zijn er geen pakkingen lek, die kennis van mij sprak om de culasse te vlakken en distributieriem te vervangen omdat het water van de radiator kookt ??? ik zie geen verband tussen die 2 en begrijp niet waarom hij wil gaan vlakken en distr.riem wil gaan vervangen. De klacht gaat over het koelwater die kookt, voor de rest zijn er geen klachten.
Na temperatuursensor en thermostaat vervangen te hebben blijft het koelwater koken, ikzelf zou beginnen denken aan een verstopping ergens of waterpomp die het water niet meer doet circuleren. Ik wil wel wat koeling aflaten om te laten testen op aanwezigheid van verbrandingsgassen, maar gezien ik deze elk jaar ververs en amper 100 a 150km per jaar rij denk ik niet dat er veel te zien is aan het koelwater, maar ik wil uw raad opvolgen, mss dat ik zelf een tester kan kopen daarvoor ?

kaleido 1 (1715) PRO, 8 jaar geleden

Je denkt veel te kort door de bocht , je ziet het verband niet sorry .
Als de koppakking lek is , wat best wel kan , maar daarvoor moet je met de auto , dus NIET met een beetje koelvloeistof , naar een garage om het systeem te laten testen .
"ALS" dan blijkt dat de koppakking lek is , is het verstandig om de kop te laten vlakken , de pakking zit tussen het motorblok en de cilinderkop , als deze lek is komen er verbrandingsgassen in het koelsysteem en kan hij aan de kook gaan , maar dan moet je ook koelvloeistof verliezen , het 1 is het gevolg van het ander.
De radiateurdop is wel goed ?
De riem is bijzaak.
Probeer eens het verband te zien.
Om een lang verhaal kort te maken , zou ik bij een goede garage diagnose laten stellen , zelf kom je er niet uit.

Roger2 (0), 8 jaar geleden

nee, ik zag echt het verband niet tussen kokend koelwater en een pakking die lek is, daar heb je gelijk in, ik wist dat niet, ik dacht dat deze niets met elkaar te maken hadden, wel weet ik dat indien er iets mis is met de pakking er motorolie bij het koelvloeistof komt te zitten, maar dat is niet het geval.
Dus die kennis van mij kan dus toch gelijk hebben ?
koelvloeistof verlies ik niet en de dop op radiator sluit goed af gezien het de dop van het reservaat was die er afvloog met een rookwolk van stoom als gevolg en niet de dop van de radiator. Ik doe wat je mij aanraad en ga ermee naar de garagist voor een diagnose te stellen, ik laat jou daarna weten hoe het is afgelopen, allesinds ben je erg bedankt voor de uitleg die je me gaf en dat je mij hebt laten inzien dat een pakking wel degelijk de boosdoener kan zijn, je hoort nog van me zodra ik meer nieuwe heb

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.