Kia SPORTAGE: Welke olie en welke koelvloeistof?

Bouwjaar: 2017, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: G4FD, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 97

Onlangs heeft mijn Sportage 1.6 GDI zijn eerste beurt gehad en naar aanleiding daarvan heb ik twee vragen. Kia adviseert olie van shell 5 w 30 met de specificatie A5 . Omdat de olie niet goed is bijgevuld tijdens die beurt heb ik gevraagd wat er voor olie in gedaan is. De olie staat nu net boven minimum. Op mijn olievraag heb ik twee antwoorden gekregen. Het eerste was 5w30 van Total en het tweede was half synthetisch 5 w 40 ook van Total. Vooral met dat tweede antwoord ben ik niet blij. Mocht het 5 w 40 zijn kan ik dan bijvullen met 5w40 helix Ultra van shell. Die heb ik namelijk nog.

Verder is er rode koelvloeistof van Renault bijgevuld, terwijl er origineel blauw/groen in zit. Ik heb gevraagd wat er origineel in zit zoals bijv. G11 of G12 of G 13+ o.i.d. en toen keek meen of men water zag branden. Ik heb ze ook nog duidelijk gemaakt dat je niet zo maar twee verschillende soorten koelvloeistof mag mengen, dat kan gaan klonteren. Daar hadden ze nog nooit van gehoord. Ze deden het altijd zo.

De importeur heb ik ook naar de koelvloeistof gevraagd, maar daar krijg ik geen antwoord op. Ik moet mij maar tot de dealer wenden.

Groet B.

Pandeeboy

Geplaatst door Pandeeboy (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Kia Sportage? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

tim 4 (0) PRO, 6 jaar geleden

Beste,

5W30 Acea A5 of hoger is aan bevolen en A3 of hoger mag.

Koelvloeistof gebruiken wij altijd coolelf auto supra dat is een G12+ en dit geeft nooit problemen. ( niet mengen is natuurlijk het beste). Maar de fabrikant is niet heel duidelijk over wat er nu precies is zit dus is lastig.

M.v.g Tim Swaak

Pandeeboy (0), 4 jaar geleden

Thanks voor je antwoord.

Groet. B.

ferdinand (0), 4 jaar geleden

Ik vind dat een enigszins raar verhaal.Dat een dealer niet weet wat voor olie er in jouw auto is gedaan.Dat staat toch op de factuur die je hebt gekregen.Als dat niet zo is,zou ik snel een andere garage op zoeken.Overigens wordt op moderne auto,s half synt. niet of nauwelijks meer toegepast
Ferry.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sportage of stel zelf een nieuwe vraag.