Opel Zafira 2001: Schade Motor (Problemcar.nl)

Welkom bij Problemcar

Mededeling: Heeft U hulp nodig bij het PLAATSEN van een probleem kunt U op werkdagen bellen met 06-19954278 (bgg of in gesprek kunt U een sms sturen) Problemen zijn er immers om op te lossen!!
Diagnoseapparatuur.nl

#1 15 augustus 2007 09:47

opc8275
Professional
Geregistreerd: 24 augustus 2003
Berichten: 1405

Schade Motor

Opel Zafira
Bouwjaar: 2001
Brandstof: Y20DTH
Motor: Y20DTH

Wij hebben hier een zafira a met Y20DTH motor 2001 120.000 km  ; deze wagen is altijd goed onderhouden ; nu is hij alrijdend stil gevallen en er zijn 5 tuimelaars gebroken ; de ketting lijkt in orde ; heeft iemand een idee van de oorzaak ? Heb dit nog niet meegemaakt bij zo'n 20TD
bij het starten hoor je dat er geen compressie is

Offline

 

#2 15 augustus 2007 19:37

venedijk
Professional
Echte naam: Hylle Dijkstra
Woonplaats: friesland
Bedrijf: garagebedijf
Geregistreerd: 15 november 2005
Berichten: 1252

Re: Schade Motor

de tuimelaars gaan ook stuk bij overtoeren, teveel olie??

Offline

 

#3 15 augustus 2007 19:44

opc8275
Professional
Geregistreerd: 24 augustus 2003
Berichten: 1405

Re: Schade Motor

neen , oliepeil is okť

Offline

 

#4  4 september 2007 20:46

MAXIM
Professional
Echte naam: PETER
Woonplaats: Belgie
Bedrijf: GARAGE
Geregistreerd: 22 juli 2006
Berichten: 176
Website

Re: Schade Motor

staat v:d turbo ?
mogelijk heeft deze olie in de inlaat gepompt waardoor hij op hol is ggaan ?
succes

Offline

 

#5  4 september 2007 21:32

opc8275
Professional
Geregistreerd: 24 augustus 2003
Berichten: 1405

Re: Schade Motor

de motor is nie op hol geslaan !!

Offline

 

#6  4 september 2007 22:03

Opeltje
Moderator
Echte naam: dr gm
Woonplaats: opelstad
Bedrijf: multi brand dealer
Geregistreerd: 12 april 2002
Berichten: 8372

Re: Schade Motor

ooit nieuwe pomp gemonteerd? dus distributie timing ev niet ok? zou ik zowiezo eerst controleren voordat je de boel lostrekt....overigens komen afgebroken kleppen ook voor....

Offline

 

#7  5 september 2007 21:40

opc8275
Professional
Geregistreerd: 24 augustus 2003
Berichten: 1405

Re: Schade Motor

we gaan de motor nie opendoen maar van de eerste keer een okkasiemotor monteren ; pomp is nog nie vervangen ; ik denk ook aan gebroken kleppen ;
zou het trouwens lukken om een X20DTL motor te monteren in een Y20DTH  2001 zafira  ?

Offline

 

#8  5 september 2007 22:33

Opeltje
Moderator
Echte naam: dr gm
Woonplaats: opelstad
Bedrijf: multi brand dealer
Geregistreerd: 12 april 2002
Berichten: 8372

Re: Schade Motor

een dtl en een dth motor is inwendig geheel anders opc!!!!! zuigersvorm en lagers zijn anders helaas....en natuurlijk de pomp en de verstuivers en de turbo....en ik meen de compressie einddruk...maar het past natuurlijk wel............

Offline

 

#9  5 september 2007 22:44

opc8275
Professional
Geregistreerd: 24 augustus 2003
Berichten: 1405

Re: Schade Motor

Ik zou een complete X20DTL motor in een Y 20DTH zafira steken , en enkel de pomp van de Y20DTH OP de  X20DTL monteren ; denk wel dat het moet lukken

Offline

 

#10  6 september 2007 17:59

Opeltje
Moderator
Echte naam: dr gm
Woonplaats: opelstad
Bedrijf: multi brand dealer
Geregistreerd: 12 april 2002
Berichten: 8372

Re: Schade Motor

officieel kunnen de dtl zuigers de versuiverdruk niet aan meen ik...dus als je gaten in je zuigers brand is het jullie eigen schuld he.....je moet de pomp EN VERSTUIVERS overbouwen.....deze zijn ook anders bij een dth...

Offline

 

#11  6 september 2007 21:12

opc8275
Professional
Geregistreerd: 24 augustus 2003
Berichten: 1405

Re: Schade Motor

De pomp van een X20DTL EN Y20DTH heeft geen verschil , tenzij de emissie van beide types ; NC8 of NT 9 ; Mmisschien  ga ik de stuurdoos verwisselen ook van een X20DTL ; ofwel opnieuw sps -en

Offline

 

#12  6 september 2007 21:47

Opeltje
Moderator
Echte naam: dr gm
Woonplaats: opelstad
Bedrijf: multi brand dealer
Geregistreerd: 12 april 2002
Berichten: 8372

Re: Schade Motor

een pomp van een y en x motor is wel degelijk anders. zelfs de stekkers al.....en zeker weten de einddrukken...maargoed ik hoop dat het goedgaat. bij een taxi en klantenauto bij ons is het niet gelukt....liep naar een weekje kapot met een gat in de zuiger.....

Offline

 

#13  7 september 2007 20:28

gipknows
Professional
Echte naam: F.van Dijk
Woonplaats: aduard
Bedrijf: Opel/allround
Geregistreerd: 8 december 2003
Berichten: 113
Website

Re: Schade Motor

ik heb ook een keer een X20DTL omgeboud naar een y20DTH.

ik heb de DTL pomp ge sps't naar DTH.
en het uitlaat spruitsuk over gezet van de kapotte DTH samen met de turbo van een DTH.
het werkt allemaal wel maar je verneemt toch dat er te weinig vermogen is .
motor draait nog steeds en geen problemen (klant heeft tot nu toe nog geen klachten)

verder ga ik met opeltje mee(wat hij schrijft bedoel ik). laat je nog even weten of het goed komt.

suc6 gipknows

Offline

 

#14  7 september 2007 20:52

opc8275
Professional
Geregistreerd: 24 augustus 2003
Berichten: 1405

Re: Schade Motor

okť , kga dan toch een beetje opletten ; heb nog een y20DTH motor staan maar van 2004 , dus moet ook pomp overbouwen en ook de complete inlaat

Offline

 

#15 14 september 2007 21:50

razorblade
Professional
Woonplaats: brabant
Bedrijf: italiaans+opel+revisie
Geregistreerd: 21 juli 2007
Berichten: 63

Re: Schade Motor

weet niet of je de motor al hebt vervangen maar kun je niet zien dat de nokkenas is versleten (om welke oorzaak dan ook). heb laatst toevallig weer is een dtl gehad. die liep dan nog wel maar half. slepers gewoon gebroken door slijtage. slepers en nokkenas vervangen en gaan ermee. (en bijna 400.000km op de teller he) is ff een idee. trouwens vaker gedaan hoor ook bij dth.

Offline

 

Bulletin Board voettekst

Problemcar wordt aangedreven door PunBB
Alle content © copyright 2000 - 2014 Problemcar

Adverteer ook op Problemcar!

JLM Roetfilter reiniging Besteonderdelen.nl
Onderdelenlijn.nl